STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ INTERNÍ KOMUNIKACE Internal Communications 2.0: Social Media skills for Internal Communications Specialist Co zapomněli do knížek napsat Mgr. et Mgr. Zuzana Pospíšilová aneb Klíčové otázky interní komunikace •Co je interní komunikace? •„Komunikace mezi lídry organizace a jedním z jejich klíčových publik: zaměstnanci.“ (Dolphin, 2005) •Role interní komunikace •„...osvětlit spojení mezi různými kusy informací.“ (Quirke, 2008) •Cíl interní komunikace? •Porozumění vlastní práci, porozumění směřování firmy, zaměstnanecká angažovanost, budování reputace, budování důvěry, budování kultury otevřené komunikace, ocenění zaměstnanců, zlepšení obchodních výsledků, CSR The Impact of Employee Engagement on Performance, Harvard Business Review Klíčové otázky interní komunikace •Kam patří interní komunikace? • Výzkum Newsweaver a Melcrum • • • Co vše souvisí s interní komunikací? •Angažovanost zaměstnanců (Employee engagement) •Management změny (Change management) •Projektový management •Krizová komunikace •Brand (firemní hodnoty, brand design, etc.) •PR, marketing • Angažovaný zaměstnanec Angažovanost zaměstnanců •Přístup usilující o: üoddanost změstnanců firemním cílům a hodnotám ümotivovanost přispívající k úspěchu organizace üposilování vlastního pocitu užitečnosti, smyslupnosti a „well-being“ • •Neměřit spokojenost a pocit štěstí ale angažovanost • •Angažovanost není o věcech, vymoženostech nebo snaze zavděčit se všem – jde o komplexní řešení mezilidských vztahů, rozvoje zaměstnanců, ochotě sdílet... • •„Employee engagement is the emotional commitment the employee has to the organization and its goals.“ (Kevin Kruse, Forbes) • •Ochotat udělat něco navíc; co dělají zaměstnanci, když se šéf nedívá? • •The Impact of Employee Engagement on Performance, Harvard Business Review • • https://badgeville.com/wp-content/uploads/drupal/I-Love-My-Job-Employee-Engagement-300x206.jpg Proč vlastně potřebujeme angažované zaměstnance? • üLépe pracují = vyšší výkon, vyšší spokojenost zákazníků, menší chybovost • üNižší dlouhodobé náklady • üVelká konkurence (nejsou šťastní u mě = půjdou o dům dál – i s know how) • üEmployer of choice = reklama • Management změn (Change management) Komplexnost změn •Organizace jsou nuceny se NEUSTÁLE měnit (reakce na vnitřní i vnější prostředí). Jinak stagnují a zanikají. •Řízení ve vysoce nestabilním a proměnlivém prostředí. •Rozvojové a strategické změny üZměny v procesech nebo zdrojích organizace, součástí strategického řízení üNapř. budování firemní strategie üZměny zasahující celou organizaci üRealizace formou projektového řízení •Provozní změny •V řadě firem nové přístupy – projektové řízení vs. agile metody Adaptace na změnu Projektový management •Projekt je dočasné úsilí s definovaným začátkem a koncem za účelem splnění unikátních cílů a záměrů, na jejichž konci stojí určitá změna. Této změny je dosaženo realizací výstupů projektu. •Projektový management se primárně zabývá plánováním, organizováním, řízením a zajištěním zdrojů potřebným k dosažení stanovených projektových cílů. •Životní cyklus projektu • • Projektový management •Obsah üAnalýza stakeholderů üKomunikační plán http://www.world-heart-federation.org/fileadmin/user_upload/children/pictures/Kids_on_the_move/Figu res/Figure_3_stak_analysis_design.jpg http://img.bhs4.com/84/b/84b305016efdd65c8de65cd016aa51f93ae6f3e8_large.jpg Problémy interní komunikace •Strategické •1. Tzv. „buy-in“ zaměstnanců •2. Zaměstnanecká angažovanost •3. Konzistence informací •4. Kvalita komunikace •5. (Důvěra v komunikační specialisty/ oddělení IK) • •Praktické •1. Množství komunikace •2. Počet komunikačních kanálů •3. Typ komunikačních kanálů •4. Úroveň komunikačních dovedností • •Multikulturní prostředí • Děkuji za pozornost http://cdn04.masterstudies.com/gfx/image/listing-page/53/main/Komunikace.jpg 333294@mail.muni.cz nebo zuzana.pos@gmail.com