Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Tiskový mluvčí ZUR 295 Práce tiskového mluvčího • Tiskový mluvčí dnes a před 20 lety • Mluvčí jako součást media relations • Cíle, úkoly, náplň práce tiskového mluvčí • Přehled obvyklých i neobvyklých činností • Předpoklady a dovednosti potřebné pro práci mluvčího • Co mluvčí ke své práci potřebuje • Začlenění v organizační struktuře • Diskuze Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Tiskový mluvčí dnes a před 20 lety • Celkový nárůst počtu tiskových mluvčích dříve pouze vybrané instituce; dnes každá menší organizace/firma • Profesionalizace původně mnohdy interní zaměstnanci se zcela jinou profesí, kteří se nebáli postavit před kameru; dnes proškolení profesionálové • Změna vnímaní funkce mluvčího dříve lidé, kteří pouze odpovídali na dotazy a spíše chránili své nadřízené a instituci před médii; dnes odborníci na řízenou komunikaci s médii a vytváření a realizaci komunikačních strategií Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Mluvčí jako součást media relations Public relations – vytváření pozitivních vtahů mezi organizací a veřejností, vytváření kladných postojů, získávání a udržování pozitivní pozornosti ze strany veřejnosti pro organizaci, její záměry, ideje či produkty Media relations – významná složka a současně nástroj PR, poskytování informací, znalostí a postupů prostřednictvím prostoru v médiích k ochraně či prosazení vlastních zájmů Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Mluvčí jako součást media relations Reputace – dobrá pověst organizace u veřejnosti založená na věrohodnosti, spolehlivosti, důvěryhodnosti, vědomí, zodpovědnosti Goodwill – hodnota postavení organizace na trhu, její tradice, renomé, známost značky, dlouholeté obchodní vztahy atd. Image – způsob, jímž veřejnost vnímá společnost nebo její produkty Publicita – neplacený prostor v médiích věnovaný organizaci na základě její aktivní snahy. Když se o organizaci a jejích produktech, idejích nebo představitelích píše či mluví v médiích. Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Mluvčí jako součást media relations Reklama • placený mediální prostor • přesné otištění toho, co chceme • nízká důvěryhodnost, intenzita, agresivita • vyšší náklady • krátkodobý účinek Publicita • neplacený mediální prostor na základě aktivit media relations • nelze odhadnout, co přesně bude otištěno, odvysíláno • vyšší důvěryhodnost • nižší náklady • dlouhodobější účinek Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Úkoly a cíle tiskového mluvčí • budovat a upevňovat pozitivní vztahy s veřejností, které jsou předpokladem dlouhodobého úspěšného fungování a rozvoje organizace • vyhledávat a zprostředkovávat informace novinářům a jejich prostřednictvím i vnějšímu okolí • usilovat o pozitivní publicitu a zmírnění dopadů případné negativní publicity • přinášet zpětnou vazbu pro další rozvoj organizace Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Tiskový mluvčí = zprostředkovatel informací Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Tiskový mluvčí media relations Public relations Reklama veřejnostManagement organizace média Zdroj: Tomandl, Jan. Jak účinně oslovit média Přehled tradičních pracovních činností mluvčího • databáze novinářů • reakce na dotazy novinářů – vystupování jménem firmy v médiích • příprava a distribuce tiskových zpráv • organizace tiskových konferencí a jiných akcí pro novináře • starost o novináře na všech akcích organizovaných firmou či institucí, kam jsou novináři pozvaní • vyhodnocování efektivity jednotlivých akcí i celkového mediálního obrazu Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Přehled (ne)tradičních pracovních činností mluvčího • příprava a zajištění propagačních materiálů /reklamních/ interních i externích, výroční zprávy, podklady pro vystoupení představitelů firmy instituce • obrazový materiál /fotografie/ • firemní časopis • webová prezentace firmy/instituce • reprezentace na společenských akcích • mediální partnerství Pozor!!! tiskový mluvčí – není holka pro všechno Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Předpoklady a dovednosti potřebné pro práci mluvčího • charakterové vlastnosti: • komunikativnost; • nekonfliktnost; • schopnost jasné formulace myšlenek slovem i písmem; • odolnost vůči stresu; • organizační schopnosti; • přehled nejen o daném oboru, ale i politickém, kulturním, společenském a politickém dění; • zájem o nové možnosti v oblasti komunikací • potřebné dovednosti: • základy rétoriky; • schopnost vystupovat před publikem, kamerou a mikrofonem; • základy fotografování; • požadavky • časová flexibilita a ochota přizpůsobit svůj pracovní režim fungování médií Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Co mluvčí ke své práci potřebuje? • orientovat se na mediální scéně a znát fungování médií /neznamená mít kamarády novináře/ • dobře znát organizaci a firmu, pro kterou pracuje • mít přístup k informacím a důvěru vedení Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Mluvčí ve struktuře organizace • ideálně přímo součástí nejužšího vedení nebo alespoň neomezený přístup k lidem z vrcholného managementu, případně k informacím • zpravidla přímo podřízen řediteli • někde jako součást tiskového oddělení, jinde současně vedoucí tiskového odboru Pracovní náplň a pracovní doba tiskového mluvčího musí být vždy uzpůsobeny tomu, že má být schopen reagovat pružně na požadavky novinářů a aktuální dění. Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU • přesycená a zahlcená informacemi • pod tlakem rychle se rozvíjejících nových komunikačních nástrojů – internet, sociální sítě • důraz je kladen na rychlost • převažuje obraz na textem • boj o pozornost diváka, posluchače, čtenáře, • ekonomická náročnost, personální poddimenzovanost úkol: zkuste odhadnout počty zaměstnanců v redakcích v Brně Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Jaká jsou média? Jací jsou dnešní novináři? • neprofesionální • nezkušení (průměrná délka působení v dané redakci cca 1 rok) • povrchní • neznalí oboru, o němž píší • neznalí souvislostí • pod neustálým časovým tlakem Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Jak novináři pracují a jak vypadá jejich pracovní den? • musí neustále reagovat na aktuální dění, nejsou pány svého času • práci si nemohou naplánovat, plány se několikrát denně mění • věnují se více tématům najednou • začínají pracovat ráno a pracují dlouho do večera, mnozí 365 dnů v roce • svou práci musí vždy odevzdat včas – v novinách nemůže vyjít bílé místo, zpravodajská relace nemůže začít později Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Procesy v současných médiích Internetizace Boom sociálních sítí Technologické změny Turbulentní trhy Interaktivita User generated content Deprofesionalizace, občanská žurnalistika, blogy Vizuální kultura, multimedialita Bulvarizace, infotainment Zrychlování zpravodajství Fragmentace Globalizace Fluktuace, feminizace, juvenilizace Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Děkuji za pozornost Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU