Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Tisková konference ZUR 295 Tisková konference – obsah lekce 1. Tisková konference – královna v oblasti média relations 2. Volba tématu 3. Místo konání 4. Termín a čas 5. Pozvánka 6. Tiskové materiály 7. Obsah a struktura 8. Rozesílání TZ Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU TK - královská disciplína media relations • osobní kontakt představitelů organizace s větším počtem novinářů najednou • osobní zkušenost novináře s návštěvou organizace, firmy • atraktivnější z pohledu určité exkluzivity • vysoké nároky na čas novináře i na čas účastníků TK Nic nerozladí novináře tolik, jako čas strávený na tiskové konferenci, ze které nemá co napsat nebo natočit Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU TK – královská disciplína media relations Výhody: •vyjádření více mluvčích •audio nebo videozáznam, fotografie •osobní vztahy •zásah většího počtu novinářů současně Nevýhody: • nákladná, organizačně náročná • vysoký počet TK • časová náročnost •prostor pro nepříjemné otázky • nezvládnutá TK může zhoršit celkovou image Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Jak často pořádat tiskovou konferenci? Město Počet /leden a únor 2011/ Praha 484 Brno 117 Ostrava 41 Plzeň 36 Liberec 34 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Jak často pořádat tiskovou konferenci? Oblast Počet /leden a únor 2011/ Správa a samospráva 398 Klutura 142 Ekonomika a byznys 140 Politika 107 Sport 98 Zdravotnictví 69 Církve 4 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU V jakém případě pořádat tiskovou konferenci? • pouze v případě, že máte aktuální, závažné nebo zajímavé sdělení (které si umíte představit jako článek v novinách nebo reportáž v TV) • téma, sdělení je zajímavé pro širší veřejnost • téma lze komunikovat z různých úhlů pohledu, je konfliktní, vyvolává emoce, protichůdné názory, mimořádná příležitost k setkání se zajímavým člověkem • lze očekávat dotazy ze strany novinářů, téma je komplikovanější, potřebuje vysvětlení • pamatujte na audio a video Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Místo konání tiskové konference • dostupnost - přesně určit místo v pozvánce • důstojnost • přiměřenost - pozor na přílišnou okázalost • signál, elektřina Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Termín konání tiskové konference • aktuálnost • neexistuje vhodný ani nevhodný den /mimo víkend/ • nejčastěji úterý až čtvrtek • čas od 10 do 15 • konkurenční události • předvídatelné (MSV), nepředvídatelné • ověření v ČTK • kolize s obdobnými událostmi – např: dvě nemocnice v jednom městě • okurková sezóna Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Pozvánka tiskovou konferenci • Kdy a jak zvát? • elektronicky • týden, maximálně 10 dnů předem • identifikovatelný předmět: „Pozvánka na...“ • základní informace v těle mailu: datum, čas, místo, • Ověřování účasti? • připomenutí den před akcí Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Materiály pro tiskovou konferenci • bodový scénář • tisková zpráva • rozeslat bezprostředně po skončení TK • v případě žádosti o zaslání předem žádost o embargo • doplňující informace • obrázky, fotografie • datový nosič - CD, DVD, USB flash disk • propagační materiály • prezenční listina Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Jak má vypadat tisková konference • celková délka trvání cca 45 minut (max. 60 minut) • úvodní blok informací 15 - 30 minut • počet vystupujících 3-5 • role tiskového mluvčího: • vítá, zahajuje, představuje, • řídí, • otevírá prostor pro dotazy, umravňuje, ukončuje POZOR!!! TK končí až v okamžiku, kdy poslední novinář opustí sál. Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Pár rad na závěr • TK není školení ani přednáška • nepoučujte novináře, neříkejte jim, co a jak mají psát, • nezačínejte větou, že novináři píšou jen o katastrofách, ale vy teď pro ně máte atraktivní pozitivní téma • nečtěte svůj projev z papíru • neodkazujte se pouze na to, že všechny informace jsou ve vytištěných materiálech, pokud k tomu nemáte, co dodat, pak jste neměli TK svolávat • zopakujte základní a dejte prostor na dotazy Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Rozesílání tiskových zpráv: Komu? • medialist = seznam konkrétních novinářů a redakcí, které může téma zajímat • strategie shotgun • strategie sniper • umožnit odhlášení ze seznamu pro odebírání tiskových zpráv • spolupracující organizace, klienti, partneři • vyvěšení na web organizace instituce Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Rozesílání tiskových zpráv: Kdy? • aktuálnost • zohlednění pracovního režimu redakcí • frekvence rozesílání tiskových zpráv Jak? • srozumitelný předmět • snadno identifikovatelný odesílatel • vhodné oslovení • kontakt • přílohy v běžně požívaných formátech s přiměřenou velikostí Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Oprava Čím dříve, tím lépe Na všechny adresy, kam byla chybná informace rozeslána Pouze chybný údaj - do předmětu signální slovo „OPRAVA“ Celá zpráva špatně - do předmětu signální slovo „STORNO“ Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Zpětná vazba • Následné obvolání redakcí? • Napište zprávu co nejlépe, pošlete ji a ...pak už se jen modlete • Rozhodně ale zůstaňte na příjmu a čekejte na případné reakce novinářů Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Ukázka TK MU http://www.ceskatelevize.cz/porady/10101491767-studio- ct24/215411058060929/ Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Děkuji za pozornost Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU