Příklad kartel Za bid rigging mezi dodavateli hasičského vybavení padla téměř milionová sankce 30. 10. 2014 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím společnostem Perspekta, spol. s r.o., a Požární bezpečnost s.r.o. za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže pokuty v souhrnné výši 972 000 Kč. Uvedení soutěžitelé koordinovali svou účast a nabídky ve veřejných zakázkách na dodávky hasičské a záchranářské techniky. Cílem tohoto jednání bylo narušení hospodářské soutěže v oblasti dodávek hasičské a záchranářské techniky a vybavení. K zakázanému jednání ve shodě došlo na podzim 2013 ve dvou zadávacích řízeních, jejichž předmětem byly dodávky taktických vest a osvětlovacích souprav. Zadavateli byly subjekty z veřejného i privátního sektoru. Úřadem zajištěná korespondence dokládá, že společnost Požární bezpečnost zasílala firmě Perspekta e-maily s žádostí, aby podala protinabídku v uvedených zadávacích řízeních. E-maily obsahovaly i tzv. krycí nabídky s vypsanou nabídkovou cenou a společnost Perspekta tyto nabídky použila při své účasti v předmětných zakázkách. Protisoutěžní jednání bylo oběma společnostem zakázáno. Současně byla uložena pokuta ve výši 824 000 Kč společnosti Požární bezpečnost a 148 000 Kč společnosti Perspekta. Uvedené sankce jsou sníženy o 20 procent, neboť oba účastníci řízení využili možnosti tzv. narovnání. V této souvislosti jim také nebyl uložen tříletý zákaz účasti ve veřejných zakázkách a plnění koncesních smluv. Zakázané dohody mezi uchazeči o veřejné zakázky, tzv. dohody typu bid rigging, jsou dohody směřující k ovlivnění výsledků veřejných soutěží a výběrových řízení skrze předem dohodnutou účast, resp. neúčast některých soutěžitelů, nebo prostřednictvím obsahově sladěného podání nabídek (zejména co se nabídkových cen týče). Nebezpečí těchto dohod spočívá ve vyvolání dojmu skutečné a férové soutěže mezi uchazeči o zakázku, přičemž poptávající/zadavatel má zpravidla omezené možnosti detekce takových ujednání, kterými je de facto popřen smysl a přínos výběrového řízení, především v podobě „vysoutěžené“ nižší ceny. Uvedený typ dohod pak v sobě kombinuje více protisoutěžních prvků, zejména cenová ujednání a dělení zákazníků, resp. trhu, tedy nejzávažnější způsoby narušení soutěže. Rekordní pokuta za kartel ● Úřad uložil pokutu převyšující 2 miliardy korun za kartel stavebních firem 6. 11. 2015 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dnes vydal prvostupňové rozhodnutí v případu kartelové dohody mezi uchazeči o veřejné zakázky na stavebním trhu. V tomto rozhodnutí byla uložena souhrnná pokuta ve výši 2,036 miliardy korun. Jelikož není vyloučeno, že účastníci řízení podají proti rozhodnutí rozklad, nebude Úřad případ až do doby vydání pravomocného rozhodnutí ve věci blíže komentovat. Tiskové oddělení ÚOHS 15/054/HS024 ● ● ● ● ● Zneužití dominance Predátorské jednání Student Agency bylo potvrzeno soudem Krajský soud v Brně svým dnešním rozsudkem zamítl žalobu společnosti STUDENT AGENCY, s.r.o., proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z roku 2011, jímž byla tomuto soutěžiteli uložena pokuta ve výši 5,154 milionu korun a to za zneužití dominantního postavení na trhu poskytování služeb veřejné linkové osobní autobusové dopravy na lince Praha – Brno a zpět s úmyslem vyloučit z uvedeného trhu společnost ASIANA, spol. s r.o. Soud rozhodoval o žalobě opakovaně, neboť jeho předchozí rozsudek, jímž žalobě Student Agency vyhověl, byl zrušen na základě podané kasační stížnosti ÚOHS Nejvyšším správním soudem. V souladu s právním názorem NSS dnes Krajský soud v plném rozsahu potvrdil rozhodnutí ÚOHS, včetně správnosti postupu při vymezení relevantního trhu jakožto samostatného trhu autobusové dopravy, a tedy i dominanci Student Agency na tomto trhu. ● ● ● Sledovaný případ Složité vymezení trhu Agresivní chování vůči konkurentovi Spor o náhradu škody ● Fúze - příklad Oznámení o připravovaném spojení soutěžitelů Davena International /AAA Auto Group ● ÚOHS-S780/2014/KS - zjednodušené řízení, zveřejněno dne 22.9.2014 Dne 19. 9. 2014 zahájil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na základě návrhu společnosti Davena International a.s., se sídlem Praha 8, Karlín, Pořežní 62/3 (dále jen „navrhovatel“), zjednodušené řízení ve věci povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. zákona č. 143/2001 Sb.. Ke spojení soutěžitelů má dojít tak, že navrhovatel má nabýt možnost výlučně kontrolovat společnost AAA Auto Group N.V., se sídlem Nizozemské království, Amsterdam, a registrovanou adresou Praha 8, Dolní Chabry, Dopraváků 723/1. K navrhovanému spojení soutěžitelů dochází v oblasti maloobchodního prodeje ojetých osobních automobilů a zprostředkování souvisejícího financování a pojištění. Případné námitky je třeba zaslat ÚOHS ke sp. zn. ÚOHS-S780/2014/KS do 5 dnů od zveřejnění tohoto oznámení, a to prostřednictvím datové schránky ÚOHS, faxem na č. 542 167 114 nebo poštou na adresu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, třída Kpt. Jaroše 7, 604 55 Brno. ● -nová informace o investorovi - 30 dní na schválení ● Promopro - zakázky Úřad vlády dostal od ÚOHS v kauze Promopro pokutu 1,2 mil.Kč Brno 30. října (ČTK) - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v kauze sporné zakázky pro firmu Promopro uložil úřadu vlády pokutu 1,2 milionu korun. Sankce za zadání více než půlmiliardového tendru na zajištění audiovizuální techniky v době českého předsednictví EU v roce 2009 bez soutěže je pravomocná. ČTK to dnes zjistila z webu ÚOHS. Pokuta patří k nejvyšším, které antimonopolní úřad za chyby v jednom tendru udělil. Reakci úřadu vlády ČTK zjišťuje. Úřadu vlády hrozila pokuta až do pěti procent z ceny zakázky. Teoreticky tak mohl ÚOHS uložit pokutu přesahující 27 milionů korun. V rozhodnutí úřad uvedl, že nakonec preferoval "preventivní charakter uložení sankce". Na jiném místě rozhodnutí ÚOHS konstatoval, že "zadavatel (úřad vlády) si byl v době zadávání veřejné zakázky svého protizákonného postupu s největší pravděpodobností vědom". ÚOHS kritizoval zadání tendru v jednacím řízení bez uveřejnění. V rozhodnutí uvedl, že pro tento zjednodušený postup nebyly splněny zákonné podmínky. Cena zakázky se nakonec vyšplhala až na 550,9 milionu korun. Podle protikorupční policie byla zakázka předražena o 388 milionů korun. Kriminalisté letos počátkem května navrhli obžalovat 12 lidí, kteří v případu čelí obvinění. Mezi stíhanými je i jednatel firmy Promopro Jaroslav Veselý. ÚOHS se případem zabýval více než dva roky. V únoru 2011 se na něj s podnětem obrátilo ministerstvo pro místní rozvoj, o tři měsíce později se přidala policie. Rozhodnutí ÚOHS vydal letos v červnu. Úřad vlády se proti němu neodvolal. Nákup railjetů Rozklad Českých drah byl zamítnut, nákup railjetů proběhl nezákonně ● Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zmítl rozklad společnosti České dráhy, a.s., a potvrdil tak prvostupňové rozhodnutí ve věci veřejné zakázky „Rekonfigurace netrakčních komfortních jednotek pro dálkovou osobní přepravu“. Českým drahám byla za porušení zákona o veřejných zakázkách v tomto zadávacím řízení uložena sankce ve výši 25 000 000 Kč. Původním záměrem Českých drah byl nákup 16 sedmivozových souprav Railjet, namísto toho však nakoupily 7 sedmivozových souprav a uzavřely opci na 8 osmivozových souprav (rekonfigurace). České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Vzhledem k tomu, že zadavatel požadoval zásadní změny původního předmětu plnění, není možno považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky. Vlakové jednotky poptávané v zakázce na rekonfiguraci se liší od původně poptávaných jak počtem vagónů, tak jejich druhem, změnil se rovněž rozsah zakázky. Například, ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů Úřadu se tak jednalo o zcela nové plnění. ● Zákon se vztahuje i na státní firmy V některých případech i na soukromé (autobusy) ●