Zpracovaná výroční zpráva:  Titulek: Budvar zvýšil loni zisk o 46 procent na 326 mil.Kč  Klíčová slova:  ČR; pivo; Budvar; 2013; TABULKA  Datum vydání: 14.7.2014      Čas vydání: 13:50      ID: T201407140467401  Servis: ecb    Priorita: 3    Kategorie: ptr; efm Budvar zvýšil loni zisk o 46 procent na 326 mil.Kč     České Budějovice 14. července (ČTK) - Budějovický Budvar zvýšil loni meziročně zisk o více než 46 procent na 325,836 milionu korun. Podle auditovaných výsledků tržby za prodej vlastních výrobků a služeb dosáhly 2,186 miliardy korun, byly tak o 87 milionů vyšší než v roce 2012. Výstav zaznamenal historické maximum - 1,423 milionu hektolitrů. Vyplývá to z výroční zprávy podniku zveřejněné ve Sbírce listin.     Podnik není součástí žádné pivovarnické skupiny, přesto množstvím vyrobeného piva loni obsadil čtvrtou pozici mezi pivovary v ČR. Dařilo se mu expandovat na zahraniční trhy, export tvořil 54 procent z výstavu. Pivo z Budějovického Budvaru bylo k dostání ve více než 65 zemích světa. Podle objemu exportních prodejů byl podnik druhým největším vývozcem piva.     "Také v roce 2013 pokračovaly vleklé soudní spory s dnes již pivovarnickou skupinou AB InBev. Podnik tak úspěšně dlouhodobě chrání své originální značky Budweiser a Budweiser Budvar před jejich americkou kopií po celém světě," uvádí ve výroční zprávě vedení podniku. Soudní spory trvají od roku 1907. Ve sporech je zatím výrazně úspěšnější česká strana. V období 2000-2013 bylo ukončeno 184 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budějovický Budvar vyhrál 125 případů a deset sporů skončilo smírem nebo remízou. Ke konci roku zbývalo dořešit 12 soudních sporů a 45 správních řízení.     Výsledky Budějovického Budvaru: rok 2010 2011 2012 2013 výkony (v tis.Kč) 1 958 479 2 027 950 2 102 490 2 198 516 zisk před zdaněním (v tis. Kč) 219 965 239 682 222 642 325 836 výstav piva (hl) 1 250 096 1 318 709 1 337 923 1 422 728     Zdroj:výroční zpráva Budějovického Budvaru ve Sbírce listin.     mi jpt Oborová zpráva: Oborová zpráva z veletrhu cestovního ruchu:  Titulek: Mezi klienty CK získávají na oblibě Bulharsko a Turecko  Klíčová slova:  ČR; Bulharsko; turistika; Go; Regiontour; CK  Datum vydání: 20.1.2013      Čas vydání: 14:05      ID: T201301200309201  Servis: ebn    Priorita: 4    Kategorie: tur; slz Mezi klienty CK získávají na oblibě Bulharsko a Turecko     Brno 20. ledna (ČTK) - Mezi klienty českých cestovních kanceláří získávají na oblibě bulharská a turecká riviéra. Na mírném ústupu je Řecko kvůli nejisté situaci v zemi. U autodestinací dominuje Chorvatsko, vyplývá z ankety ČTK na [1]veletrzích cestovního ruchu v Brně.     Podle Martiny Kociánové-Mudrové z Travel Agency Globtour Bulharsko částečně nahradilo v preferencích Řecko, Turecko zase nahradilo některé státy severní Afriky.     Podle obchodního ředitele cestovní kanceláře Kovotour plus Petra Kostky rok od roku stoupá prodej leteckých zájezdů, které nyní tvoří až 80 procent. Kromě zmíněných zemí mají Češi rádi Černou Horu. "Je to ideální destinace, za hodinu letu jste u moře," řekl.     Kociánová-Mudrová dále upozornila, že chování českých turistů se mění. "Už nestačí polopenze nebo snídaně. Týká se to i Bulharska. Češi chtějí mít všechno v hotelu, aby si nemuseli nic dokupovat," uvedla.     Odborníci se shodují, že ideálním kupcem jsou senioři. Často chodí do cestovních kanceláří už na podzim. "Mají rádi svoje jisté. Využívají největší slevy," řekla Kociánová.     Zájezdy dopředu kupují také rodiny s dětmi. "Při nákupech ve first minute získají dítě zdarma. Proto si rodiny s dětmi zvykly na včasný nákup. Při nákupech na poslední chvíli naopak mají problém," uvedl Tomáš Kučera z cestovní kanceláře Neckermann.     Podle Kostky jsou aktuálně hitem klubové hotely, kde rodiče využívají hlídání dětí a další zábavy. Boom zažívají také dotované pobyty pro seniory.      Textilní a oděvní průmysl rostl v prvním pololetí o 11 procent     Brno 21. srpna (ČTK) - Tržby v textilním a oděvním průmyslu se v prvním pololetí letošního roku zvýšily téměř o 11 procent na 26,6 miliardy korun. Jde o nejvyšší hodnoty od začátku ekonomické krize. Zřejmé je také to, že dynamičtěji roste textilní průmysl, oděvní mnohem pomaleji, vyplývá z tiskové zprávy, kterou dnes zveřejnila Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu (ATOK).     Výroba textilu vzrostla o plných 12 procent a tržby v tomto odvětví dosáhly 23,4 miliardy korun, tržby v oděvním průmyslu se zvýšily o dvě procenta na 3,2 miliardy. Při srovnání delšího časového období je však zřejmé, že po loňském růstu textilního průmyslu v prvních dvou čtvrtletích nastal ve třetím čtvrtletí propad a tržby rostou znovu od posledního loňského čtvrtletí. Mezi tři největší textilky patří JUTA, Pegas Nonwovens a Nová Mosilana, mezi oděvními podniky jsou na špici Tonak, Blažek a Kara.     Vzrůstá také efektivita výroby, protože nadále dlouhodobě, ač mírně, klesá počet zaměstnanců v podnicích s více než 20 lidmi. Na konci letošního června bylo v těchto firmách zaměstnáno 31.600 lidí, což odpovídá meziročnímu poklesu o 2,3 procenta. Hůře je na tom oděvní průmysl, kde klesl počet zaměstnanců o 5,3 procenta.     Mzdy se zvyšovaly v obou odvětvích zhruba stejně rychle, průměrně o 5,1 procenta. Na konci prvního pololetí si zaměstnanci vydělali průměrně 18.300 korun. V textilním průmyslu je však plat výrazně vyšší, a to 20.200 korun, v oděvním pouze 14.400 korun.     Daří se také, a to dvouciferným tempem, zvyšovat vývoz. Do tohoto trendu nezasáhla ani krize na Ukrajině a vzájemné sankce mezi Evropskou unií a Ruskem. "Vývoz na Ukrajinu a do Ruska je stabilní a tvoří cca jen 2,5 celkového vývozu," uvedl ve zprávě výkonný ředitel ATOK Jiří Česal. Vývoz textilu rostl o 13,6 procenta, oděvů o deset procent.     Asociace hodnotí vývoj v textilním průmyslu jako velmi dobrý, v oděvním jako stabilní, kdy tržby alespoň pomalu rostou.     mei kš Z veletrhů jde napsat i trendovou zprávu nebo zajímavost – například Styl a KABO: Brno 25. srpna (ČTK) - Na českém trhu se letos objevilo deodorační spodní prádlo. Je určeno lidem, kteří se potýkají se zápachem spojeným s nadýmáním a plynatostí. V běžném prádle z bavlny je navíc vrstva s aktivním uhlím, které pohlcuje pachy. Technologii vyzkoušeli a aplikovali v Británii, nechali si ji patentovat a kalhotky a boxerky vyrábějí od roku 2008. Prvním českým dovozcem se stala česká společnost DeoWear, řekl ČTK její jednatel Adam Gálik na brněnských veletrzích módy Styl a Kabo. Britská společnost Shreddies vyvinula spodní prádlo pohlcující pachy ve spolupráci s De Montfortovou univerzitou v Leicesteru. "Vědci potvrdili, že technologie funguje a pachy stoprocentně pohltí. Na zadní straně je vrstva, která obsahuje aktivní uhlí, což jsou mikrokeramické částice. Člověk trpící plynatostí vylučuje zapáchající plyny. Aktivní uhlí zápach zachytí a do okolí propustí jen čistý vzduch," vysvětlil princip Gálik. Zmínil, že podobná technologie se používá například ve filtrech v automobilovém průmyslu či v plynových maskách v armádě. Prádlo se zatím do Česka dodává pouze v černé barvě. Pokud bude na trhu úspěšné, mají být k dostání i jiné barevné varianty. Jeho složení je obdobné jako u běžného prádla, obsahuje 95 procent bavlny a pět procent elastanu. Účinek deodoračního prádla vydrží 200 praní, nedoporučuje se však užívat aviváž či změkčovadla, protože snižují účinnost. Příznivě na jeho funkci naopak působí praní v jedlé sodě. Cena se pohybuje od 700 korun. Deodorační spodní prádlo se zatím dostalo na britský trh a do německy mluvících zemí, kde působí společnost s výhradním zastoupením. Česká DeoWear chce v nejbližší době pokrýt také slovenský a polský trh. V budoucnu plánuje vstup i do Francie či Itálie. "Tyto země mají vysoký tržní potenciál," řekl Gálik. ZKL úspěšně plní plány na první pololetí První pololetí bylo pro strojírenský koncern ZKL sídlící v Brně obdobím bohatým na významné události v celém spektru podnikatelské činnosti. Kromě pokračující zahraniční expanze, společnost dobře prosperuje i na tuzemském trhu. Dařilo se jí také v oblasti plnění závazků v rámci projektů spolufinancovaných dotacemi ze strukturálních fondů EU. Zapomenout nemůžeme ani na úspěšné plnění hospodářských plánů stanovených pro rok 2014. Významné změny se dějí rovněž v personální oblasti. Strategií ZKL z hlediska finanční perspektivy je zajistit provozní výsledek (EBIT) ve výši 6,5 – 9 % z tržeb a do roku 2016 zvýšit produktivitu práce měřenou ukazatelem PH/ON na hodnotu 1,6. „Trend za první pololetí prokazuje reálnost splnění cílů pro rok 2014“, komentuje Ing. Jiří Prášil, CSc., generální ředitel koncernu. „Za první pololetí ukazatel produktivity práce dosahuje hodnoty 1,4, což znamená zvýšení o 5 % oproti srovnatelnému období v loňském roce. Tržby za první pololetí dosahují hodnoty bezmála 750 mil. Kč, oproti loňskému roku jsme zaznamenali zhruba 12% nárůst“, dodává. Poměr provozního výsledku a tržeb je aktuálně na hodnotě 5,7 % a v druhém pololetí se očekává, že tento koeficient dále poroste. Pokud jej srovnáme s odpovídající periodou v roce 2013, bylo zde dosaženo více než dvojnásobného vzestupu. Management koncernu ZKL samozřejmě nemyslí jen na zisk jako takový, ale dobře si uvědomuje také nutnost neustálých investic do nejnovějších technologií i rozvoje lidských zdrojů. S částečným přesahem do následujícího roku se v roce 2014 budou realizovat investice v celkové hodnotě téměř 400 mil. Kč. Tyto investice pozitivním způsobem ovlivní konkurenceschopnost podniku i jeho perspektivu do budoucna. „Aktuálně se jedná například o realizaci automatických linek broušení a superfiniše ložiskových kroužků do průměru 400 mm v závodě ZKL Brno, a.s., zavádění automatických linek broušení a superfiniše ložiskových kroužků pro válečková ložiska do průměru 400 mm v závodě ZKL Klášterec nad Ohří, a.s. nebo výstavbu výzkumně-vývojového a zkušebního střediska pro vývoj nových typů valivých ložisek“, popisuje generální ředitel. Během prvního pololetí roku 2014 byly investovány prostředky přesahující 2 mil. Kč také do vzdělávání a dalšího rozvoje zaměstnanců. „Dobře si uvědomujeme, že úspěch firmy závisí především na soustavném vzdělávání a proškolování zaměstnanců. Realizovaná školení se týkala především procesu implementace systému PLM v oblasti technických činností, budování integrovaného informačního systému SAP a zlepšení manažerských dovedností středního a vyššího managementu“, vysvětluje Ing. Jiří Prášil, CSc. Strojírenský segment jako takový se dlouhodobě potýká s nedostatkem mladých, kvalifikovaných pracovníků. Z tohoto důvodu se ZKL v druhém pololetí hodlá zaměřit na rozvoj této skupiny zaměstnanců, zvyšování jejich odborné kvalifikace a prohloubení specifických dovedností, zejména ve spolupráci s odbornými učilišti. O společnosti ZKL Společnost ZKL je největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě. Věnuje se výzkumu, vývoji, výrobě a distribuci valivých ložisek, výrobě speciálních ložisek a komponentů pro automobilový a železniční průmysl. Tradiční český výrobce koncern ZKL prosazuje flexibilitu a rychlost v plnění požadavků zákazníka. Ve všech činnostech navíc uplatňuje šetrný přístup k životnímu prostředí. V současné době v koncernu pracuje více než 1 100 zaměstnanců. ZKL se během své šedesátileté tradice stala osvědčeným a spolehlivým dodavatelem s certifikací pro celou řadu průmyslových podniků. Vyráběný sortiment standardních a speciálních ložisek značky ZKL plní ty nejnáročnější požadavky zákazníků v široké oblasti jednotlivých průmyslových odvětví. Příkladem kam ZKL dodává své produkty, mohou být odvětví hutnictví, energetiky, těžkého strojírenství, těžby a zpracování surovin, automobilového průmyslu, dopravy, zemědělství a mnoho dalších Další informace naleznete na: [2]www.zkl.cz. Brno 25. srpna (ČTK) - Strojírenský koncern ZKL, který se zabývá výrobou ložisek, letos v pololetí zvýšil tržby o 12 procent na téměř 750 milionů korun. Letos a částečně v příštím roce firma plánuje investice ve výši téměř 400 milionů korun. Dnes to uvedla v tiskové zprávě. Investice mají ovlivnit konkurenceschopnost podniku. Firma dává peníze například na automatické linky broušení ložiskových kroužků do průměru 400 milimetrů v brněnském závodě. "Další investice jde do zavádění automatických linek broušení a superfiniše ložiskových kroužků pro válečková ložiska do průměru 400 milimetrů v závodě ZKL Klášterec nad Ohří nebo výstavbu výzkumně-vývojového a zkušebního střediska pro vývoj nových typů valivých ložisek," uvedl generální ředitel koncernu Jiří Prášil. ZKL je největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě. Pro koncern pracuje 1100 zaměstnanců. Firma ale dnes uvedla, že se potýká s nedostatkem mladých kvalifikovaných lidí. Výrobky společnosti najdou uplatnění v hutnictví, energetice nebo těžkém strojírenství. Dobrý příklad: Public relations Tisková zpráva Ze dne: 29. 7. 2014 Titulek: SIAD CZECH ROZŠIŘUJE VÝROBU V ČESKÉ REPUBLICE, INVESTUJE 40 MILIONŮ KORUN Text: Společnost SIAD Czech, dcera italsko-americké skupiny SIAD - Praxair, rozšíří své výrobní zázemí v České republice. V Rajhradicích u Brna staví novou technologii na výrobu speciálních plynů. Skupina už dříve v ČR investovala zhruba tři čtvrtě miliardy korun, současné doplnění kapacit si vyžádá dalších zhruba 40 milionů korun. „V závěru minulého roku jsme získali platné stavební povolení a vyjádření Technické inspekce ČR. Proběhlo i výběrové řízení na dodavatele stavby, investice tedy již intenzívně běží a je prakticky před dokončením,“ uvedl generální ředitel společnosti SIAD Czech Ivo Lukas. Doplnění výrobního zázemí Siadu v ČR si vyžádá stavební úpravy stávajících objektů, a to jak exteriéru, tak i vnitřních částí stávající budovy, ve které bude nové technologické zařízení umístěno. „Stavební práce byly dokončeny v květnu a instalaci technologického zařízení jsme zahájili minulý měsíc,“ upřesnil šéf projektu Karel Kučera. Termín dokončení plnírny speciálních plynů včetně analytické laboratoře a zahájení zkušebního provozu je stanoven na letošní září. K zákazníkům se tak první část produkce dostane v závěru roku 2014. Výroba nové plnírny by měla pokrývat především požadavky trhu v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a v Rakousku. Speciální plyny, které bude Siad Czech na Brněnsku vyrábět, budou sloužit především ke kalibraci analytických přístrojů, které se používají například pro měření skladby výfukových plynů v automobilovém průmyslu nebo pro monitorování výrobního procesu, kontrolu emisí, kontrolu čistoty produktů a detekci toxických a hořlavých plynů v petrochemickém a chemickém průmyslu. Speciální plyny ale slouží i ve zdravotnictví, kde garantují například správnou funkci přístrojů pro krevní analýzy, nebo při kontrolách stavu a ohrožení životního prostředí, kde se užívají při kontrole dodržování maximálních emisních limitů v ovzduší či odpadních vodách. Své místo mají i v ocelárnách a elektrárnách. Obdobná výroba speciálních plynů, do jaké nyní investuje Siad Czech, je zatím k dispozici jen v Praze a nedaleko Vídně. Producent technických, potravinářských, medicinálních a speciálních plynů SIAD Czech směřuje největší část své výroby do tuzemských podniků a zdravotnických zařízení, zbytek dodává zahraničním společnostem. Na export šlo v roce 2013 více než 16 procent produkce, a to při celkových tržbách v hodnotě přes 730 milionů korun, které tak byly o čtyři procenta vyšší než za rok 2012. Výsledek v agenturní formě:  Titulek: Siad Czech ivnestuje v Rajhradicích 40 milionů do nové výroby  Klíčová slova:  ČR; plyn; stavby; SIAD Czech; firmy  Datum vydání: 29.7.2014      Čas vydání: 14:29      ID: T201407290281701  Servis: ebn    Priorita: 4    Kategorie: ene; sur; sta; efm Siad Czech ivnestuje v Rajhradicích 40 milionů do nové výroby     Rajhradice (Brněnsko) 29. července (ČTK) - Společnost SIAD Czech, výrobce plynů k různému použití v průmyslu či zdravotnictví, dokončuje v Rajhradicích na Brněnsku investici za 40 milionů korun. Staví zde výrobnu s technologií na výrobu speciálních plynů především pro automobilový průmysl. Jsou určeny pro tuzemský trh a také na vývoz do Maďarska, Rakouska a na Slovensko, uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Ivo Lukas.     Stavební práce podnik dokončil v květnu, v červnu zahájil montáž technologických zařízení. Zkušební provoz začne v září, zákazníci by měli obdržet první dodávku koncem roku. Nový provoz vytvoří tři pracovní místa pro odborníky, aktuálně v Rajhradicích pracuje 27 lidí.     "Speciální plyny budou sloužit především ke kalibraci analytických přístrojů, které se používají například pro měření skladby výfukových plynů v automobilovém průmyslu. Poslouží také pro monitorování výrobního procesu, kontrolu emisí, kontrolu čistoty produktů a detekci toxických a hořlavých plynů v petrochemickém a chemickém průmyslu," uvedl Lukas.     Speciální plyny ale slouží i ve zdravotnictví. Garantují například správnou funkci přístrojů pro krevní analýzy nebo při kontrolách stavu a ohrožení životního prostředí. "Užívají se také při kontrole dodržování maximálních emisních limitů v ovzduší či odpadních vodách," doplnil Lukas. Obdobná výroba speciálních plynů, do jaké nyní investuje Siad Czech, je zatím k dispozici jen v Praze a nedaleko Vídně.     Společnost je dcerou italsko-americké skupiny SIAD - Praxair, v Česku již dříve investovala okolo 750 milionů korun. Největší část produkce směřuje na český trh, na export šlo loni 16 procent. Loňské tržby dosáhly 730 milionů korun.     mei mol Prohřešky obchodních řetězců se opakují Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) uskutečnila kontrolní akci zaměřenou na opakující se porušení právních předpisů u obchodních řetězců s důrazem na pochybení, které vznikají přímo v prodejnách. V rámci akce SZPI realizovala 311 kontrolních vstupů do 230 provozoven obchodních řetězců nejvýznamněji zastoupených na českém trhu. Při kontrole bylo hodnoceno 302 vzorků potravin, z toho 298 na místě a 4 v laboratoři. Celkem se inspekce zaměřila na 550 dříve zjištěných nedostatků z přelomu roku 2013 a 2014. SZPI při kontrole zjistila, že z 550 původních nedostatků se porušení právních předpisů opakovalo téměř ve 47% případů. Převažujícím typem opakovaně zjišťovaných prohřešků bylo porušení hygienických standardů, nedodržení minimálních požadavků jakosti, neodpovídající označování potravin, okem viditelné plísně a prodej potravin s prošlou dobou použitelnosti nebo minimální trvanlivosti. Při kontrole dále inspekce zjistila 531 dalších nových porušení právních předpisů. Skutečnost, že u téměř 50% pochybení, které SZPI zjišťuje u obchodních řetězců, tyto subjekty nepřijímají adekvátní opatření, je alarmující.  Inspekce tuto skutečnost individuálně posoudí v rámci správních řízení při rozhodování o výši pokuty. V roce 2013 SZPI pravomocně uložila pokuty v celkové výši 64 121 500 Kč., téměř o 50% více oproti předchozímu roku.  Přehled zjištění:  10 provozovatelů s nejvyšším počtem opakovaných zjištění Kontrolovaná osoba Počet Kontrolovaná osoba Počet opakovaných opakovaných nedostatků nedostatků BILLA, spol. s r. o. 52 SPAR Česká obchodní 17 společnost s.r.o. AHOLD Czech 48 H R U Š K A , spol. s r.o. 16 Republic, a.s. Tesco Stores ČR a.s. 45 Lidl Česká republika v.o.s. 10 Kaufland Česká 33 Družstva JEDNOTA a COOP 10 republika v.o.s. Penny Market s.r.o. 17 PMU CZ, a.s. 4 Přehled opakujících se zjištěných nedostatků podle jejich četnosti    Titulek: Elektřina domácnostem v roce 2014 průměrně zlevní o 10,9 procenta  Klíčová slova:  ČR; energie; plyn; ERÚ; ceny; peníze; 2014; FOTO; GRAFIKA; AUDIO  Datum vydání: 29.11.2013      Čas vydání: 11:33      ID: T201311290124301  Servis: eov    Priorita: 3    Kategorie: ene; sur Elektřina domácnostem v roce 2014 průměrně zlevní o 10,9 procenta     --------------------     Ke zpravodajství: FOTO/aktuality; GRAFIKA; AUDIO     --------------------     Ostrava 29. listopadu (ČTK) - Elektřina pro domácnosti příští rok zlevní v průměru o 10,9 procenta. Regulovaná složka ceny plynu pro domácnosti se průměrně sníží o 5,19 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes představil Energetický regulační úřad (ERÚ). Ceny pro odběratele energií se budou lišit podle jednotlivých regionů.     Největší pokles cen elektřiny pro domácnosti úřad očekává u firmy ČEZ, a to o 12 procent. Pražská energetika (PRE) by měla zlevnit o 9,5 procenta a E.ON, který působí hlavně v Jihočeském a Jihomoravském kraji, by měl elektřinu domácnostem zlevnit o 8,8 procenta.     V roce 2014 se podle ERÚ významně sníží regulovaná část konečné ceny elektřiny, důvodem je pokles většiny jednotlivých složek regulovaných cen. "Na snížení regulované ceny přenosu a distribuce elektřiny má výrazný pozitivní vliv jednak snížení tržní ceny silové elektřiny, což příznivě ovlivňuje ocenění ztrát v přenosové a distribuční soustavě, a dále meziroční pokles ekonomických indexů," uvedl ERÚ.     Regulovaná cena plynu, která tvoří asi pětinu celkové ceny, se v příštím roce domácnostem a maloodběratelům sníží o 5,19 procenta. Velkoodběratelům a středním odběratelům klesne regulovaná cena plynu o 7,17 procenta. Určit celkovou cenu je ale podle ERÚ obtížné, dodavatelé upravují cenu za dodávku komodity v závislosti na svém obchodním modelu, který respektuje aktuální vývoj na trhu s plynem. Významný vliv na stanovení regulovaných cen plynu pro rok 2014 měla fúze distribučních společností skupiny RWE.     Malým podnikatelům se ceny elektřiny sníží průměrně o 10,9 procenta. I zde se ale budou ceny lišit podle regionů. ERÚ upozornil, že zákazníci mohou výslednou cenu elektřiny ovlivnit volbou dodavatele.     Velkoodběratelům klesnou průměrné ceny o 12,2 procenta u velmi vysokého napětí a o 11,5 procenta u vysokého napětí. Neregulovaná cena silové elektřiny včetně obchodní marže klesá v průměru o 11,8 procenta. "Tyto hodnoty je však třeba považovat za informativní, neboť převážná většina velkoodběratelů má od svých dodavatelů stanoveny individuální ceny silové elektřiny, které nemá ERÚ k dispozici, a nelze je tedy do tohoto srovnání zakalkulovat," uvedl ERÚ.     Novelizací zákona o podporovaných zdrojích energie byla stanovena maximální výše ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny 495 Kč/MWh. Tímto krokem byla cena pro konečné zákazníky proti roku 2013 snížena o 15,1 procenta.     jap mtj mol Ministerstvo poslalo na kampaně na podporu potravin za šest let 1,4 miliardy korun, platily se z nich i indické masáže TISKOVÁ ZPRÁVA ke KA č. 13/36 – 11. 8. 2014 Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na komunikační kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech. V kontrolovaných letech 2008 až 2013 vynaložily Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) a Vinařský fond na tyto kampaně celkem 1,5 miliardy korun, z nichž ministerstvo poskytlo 1,4 miliardy korun formou dotací a zbytek pak zaplatily SZIF a Vinařský fond ze svých prostředků. NKÚ zkontroloval výdaje na komunikační kampaně za celkem 1,3 miliardy korun. Za klíčový nedostatek kontroloři považují fakt, že cíle kampaní byly většinou nekonkrétní. Pro možné vyhodnocení chyběly jak výchozí hodnoty, tak i ty, kterých mělo být dosaženo. Jen těžko jde tedy zjistit, do jaké míry přispěly komunikační kampaně k jejich naplnění. Ministerstvo, SZIF a Vinařský fond ostatně nezjišťovaly, jaký přínos a dopad tyto kampaně měly. V posledních třech letech přitom šlo na podporu těchto značek 750 milionů korun a jen za podporu značek Klasa a Regionální potravina zaplatily ministerstvo a SZIF ročně průměrně 215 milionů korun. Jestli a nakolik ale kampaně naplnily požadované výsledky, není ani u jedné z těchto značek zřejmé. Další problematickou oblastí byly veřejné zakázky, prostřednictvím kterých se komunikační kampaně zadávaly agenturám. Například v letech 2009 až 2011 zadaly ministerstvo a SZIF v rámci podpory značek Klasa a Regionální potravina šest veřejných zakázek a 108 zakázek malého rozsahu, z nichž 78 bylo zadáno formou přímého oslovení – tedy se v nich neutkalo více uchazečů. Kontroloři zjistili, že u všech šesti nadlimitních zakázek ministerstvo a SZIF porušily zákon o veřejných zakázkách, protože zadávací řízení proběhlo netransparentně. SZIF v letech 2009 až 2013 v několika desítkách akcí na podporu značky Klasa proplatil faktury za práce, které nebyly ukončeny nebo vůbec neproběhly, případně byly nad rámec uzavřených smluv, či vůbec nebyly předmětem dané veřejné zakázky. Celkem šlo o 96,3 milionu korun. SZIF tak například proplatil provizi agentuře a odměnu subdodavateli v celkové výši 840 tisíc korun, i když podle smlouvy žádnou provizi ani odměnu hradit neměl. Dále proplatil tři novinářské exkurze za celkem 171 tisíc korun, jejichž program se značky Klasa týkal jen zčásti. Součástí exkurze v mlékárně tak byla například i návštěva lázní a indická masáž. Výsledkem této akce byly mimo jiné články, v nichž o značce Klasa nebyla ani zmínka. Vinařský fond zase v letech 2006 až 2009 vůbec nesoutěžil komunikační kampaně na podporu značky Vína z Moravy, vína z Čech. A to přesto, že podle NKÚ byl v pozici veřejného zadavatele. Fond v těchto letech za kampaň zaplatil téměř 198 milionů korun. Kontroloři zjistili, že přes 42 milionů proplatil bez uzavřených písemných smluv. Investiční a propagační opatření pro vinařské odvětví nedávno zkontroloval i Evropský účetní dvůr. Zaměřil se na příjemce evropských dotací z Rakouska, Francie, Itálie, Portugalska a Španělska. Ve své zvláštní zprávě č. 09/2014 popsal například, jak jeden francouzský příjemce vyúčtoval 3,4 tisíce eur jako výdaje za informativní zájezdy pro novináře a dovozce. Částka ve skutečnosti odpovídala faktuře za tři vstupenky na tenisový turnaj French Open. EGAP v roce 2013 vykázal téměř miliardovou ztrátu     Praha 30. dubna (ČTK) - Hospodaření státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) skončilo loni ztrátou 992 milionů korun. Loni činila ztráta 205 milionů korun. Hlavní příčinou propadu byla tvorba rezerv na pojistná plnění. Jde hlavně o starší obchodní případy, především sklářské projekty v Rusku a na Ukrajině a výstavbu cementárny ve Vietnamu. Společnost to uvedla v tiskové zprávě. Kvůli některým obchodním případům zasahovala počátkem roku v EGAP a v České exportní bance (ČEB) protikorupční policie.     Ztrátu EGAP pokryje z vlastních zdrojů, především z rezervního fondu a fondu zábrany škod. "Nebudou tudíž použity žádné prostředky z dotací ze státního rozpočtu určené pro tvorbu pojistných fondů," uvedla mluvčí EGAP Hana Hikelová.     Objem nově uzavřených pojistných smluv loni dosáhl výše 63,4 miliardy korun. Jednalo se o třetí nejlepší výsledek v historii EGAP. Export mířil celkem do 40 zemí světa, nejvíce do Ruska (19 pct), Ázerbájdžánu (18 pct) a Turecka (12 pct). CzechInvest přijal letos 100 žádostí o investiční pobídky     --------------------     Ke zpravodajství: GRAFIKA     --------------------     Praha 30. května (ČTK) - Agentura CzechInvest přijala letos 100 žádostí o investiční pobídky, za celý loňský rok zažádalo o státní podporu 98 investorů. Letošní investiční záměry by do budoucna měly přinést investice za více než 55 miliard korun a vytvořit až 10.000 nových pracovních míst, nejvíce v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. V tiskové zprávě o tom dnes informoval CzechInvest.     "V průmyslové zóně Triangle v Ústeckém kraji se k rozšíření aktivit chystá japonský výrobce autodílů Hitachi Automotive Systems Czech, další jména investorů budeme zveřejňovat postupně," uvedl Ondřej Votruba pověřený řízením CzechInvestu.     V červenci se změní systém investičních pobídek. Na základě rozhodnutí Evropské komise bude míra veřejné podpory snížena ze 40 na 25 procent. Řada investorů proto chce stihnout ještě nynější podmínky, které CzechInvest garantoval u záměrů podaných do poloviny března.     Největší objem přímých investic do Česka plynul v roce 2006, kdy se rozhodla vybudovat továrnu v Nošovicích společnost Hyundai. Jejich hodnota dosáhla tehdy činila 94 miliard korun.     Celková výše přímých investic zprostředkovaných agenturou CzechInvest od vstupu Česka do EU je 415 miliard korun. Investice podpořily vznik více než 145.000 pracovních míst. Mezi největší investory v ČR patří společnosti Hyundai, Mondi Packaging Paper Štětí, Volkswagen a Daikin Industries.