Veřejné zakázky Smysl veřejné zakázky ● úspora peněz – upřednostnění levnější nabídky před dražší možnost získat oslovit více dodavatelů – pokrytí trhu ● veřejnost může kontrolovat nakládání s veřejnými prostředky zmenšuje se prostor pro korupci („všimné“ pro zadavatele, dohození kšeftu kamarádově firmě) ● ● Riziko veřejné zakázky ● zdlouhavý proces – obzvlášť ve chvíli, kdy neúspěšný uchazeč napadne průběh řízení nízká cena versus kvalita – stavební firmy často leccos ošidí, dávají ceny pod reálnými náklady ● ● korupce je i nadále možná – dělení menších zakázek na tzv. zakázky malého rozsahu, lze zadat bez uveřejnění stavební firmy se znají, domlouvají se ● Příklady zfušovaných zakázek ● dálnice D1 u Ostravy – Eurovia byla levná, ale kvalita je katastrofální softwarový systém pro ministerstvo práce a sociálních věcí za ministra Drábka (TOP 09) ● ● velká oprava dálnice D1 – OHL ŽS zastavilo práce, protože potřebovalo peníze na vícepráce nebo jen soutěžilo s cenou pod náklady? pražská Opencard ● Klíčový zákon Klíčovou normou je Zákon o veřejných zakázkách 137/2006 Sb. ● již více než dvacetkrát (20x) byl novelizován → zavádí do procesu administrace veřejných zakázek více chaos než řád → zpomaluje proces a někdy vede i ke zrušení zakázky a novému vypsání → vláda chystá další, výraznou, novelizaci Příklady problémů novelizace ● zpoždění – rekonstrukce ulice Milady Horákové – novelizace natolik změnila podmínky výběru uchazečů, že se rekonstrukce zpozdila o rok norma napsána tak, že zadavatelé už často nechávají jako jediné kritérium cenu – vyhýbají se tak napadení soutěže a zpomalení převážně staveb Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je zahlcený kvůli nejasným výkladům – každý má „svou“ pravdu ● ● Zadavatel ● do Věstníku veřejných zakázek může zadat i soukromník – nemá přesně zmapovaný trh, informace z věstníku se snadno dostane k uchazečům – nepodléhá však zákonu o veřejných zakázkách zadavatel je dle zákona veřejný subjekt ● Dělení zadavatelů ● A – veřejný zadavatel ● B – dotovaný zadavatel C – sektorový zadavatel ● Veřejný zadavatel ● ČR (Úřad vlády, Kancelář Veřejného ochránce práv, Akademie věd ČR) státní příspěvková organizace (muzea, nár. knihovna, národní divadlo, ŘSD, nemocnice) územně samosprávný celek či příspěvková organizace zřizovaná samosprávou (nemocnice, domovy důchodců, DPS) jiné právnické osoby založené za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu (dopravní podnik, správy a údržby krajských silnic, knihovny, ZOO) ● ● ● Veřejný zadavatel – pokr. ● jiné právnické osoby financované převážně státem či jiným veřejným zadavatelem, případně je stát či zadavatel ovládá v statutárním či kontrolním orgánu (občas je těžké rozlišit, patří sem také Česká televize, Pozemkový fond ČR, Fond národního majetku ČR) Dotovaný zadavatel ● právnická či fyzická osoba, která zadává zakázku hrazenou z více než z poloviny z peněz, které poskytl veřejný zadavatel → kdokoliv se rozhodne zadat nějaklou zakázku a chce na to dostat dotaci, případně příspěvek od samosprávy sbor dobrovolných hasičů, okrašlovací spolky, stavitelé zábavních parků, akvaparků ● Sektorový zadavatel ● ● přesnou definici vymezuje složitě zákon jde například o energetické či teplárenské společnosti, také vodárenské, ministerstvo obrany pro některé druhy zboží požívá některých výjimek ze zákona, nemusí někdy dodržovat tak přísná pravidla ● Tři zásady při zadávání zakázky ● Transparentnost - pořizovat písemnou dokumentaci k projednávání, stanovit jasná kritéria, každé rozhodnutí řádně odůvodnit, uveřejnit smlouvu, uveřejnit cenu Rovné zacházení - se všemi potenciálními zájemci třeba jednat stejně a dopředu jasně stanovit podmínky, jak bude výběr probíhat Zákaz diskriminace - jednáním nesmí být diskriminovaný žádný z uchazečů, kvalifikační podmínky je možné stanovit pouze tak, jak umožňuje zákon, není však diskriminující vše řešit v češtině ● ● Zakázka samotná musí splňovat tři kritéria: → hospodárnost → efektivitu → účelnost Druhy veřejných zakázek ● A – dodávky - předmětem je nákup či pronájem zboží, také dodávka energií B – stavební práce C – služby – jakákoliv služba, kterou není možné zařadit do prvních dvou kategorií mohou být právní služby, nebo zajištění regionální veřejné dopravy ● ● Typ zakázek dle ceny a zadavatele ● Zakázka malého rozsahu – do 2 milionů na dodávky a služby, do 6 milionů za stavební práce → zadavatel dělá průzkum trhu, ale nevypisuje otevřenou soutěž (neinformuje ve věstníku), pouze osloví vybrané firmy Podlimitní zakázka – do 3,4 mil. ČR, do 5,2 mil. samospráva, do 10,5 mil. sektorový zadavatel → jde o otevřené řízení, ale nemusí být ve věstníku Zjednodušené podlimitní řízení – osloví 5 uchazečů ● ● Typ zakázky dle ceny a zadavatele ● ● Limity se mění každé dva roky dle EU Nadlimitní zakázka – u stavebních prací jde o zakázku nad 131 milionů, zadavatel ji musí zveřejnit i v evropském věstníku – může mít zájem i zahraniční firma (například stavby silnic, železnic, dodávky vyspělých technologií) Významná veřejná zakázka – pokud zadává stát, tak nad 300 mil., pokud samospráva, tak nad 50 mil. - mohou mít dopad na veřejné rozpočty, schvaluje vláda či samosprávné orgány ● Druhy zadávcího řízení ● ● otevřené řízení – přes věstník užší řízení – má 2 fáze, 1. posuzuje se kvalifikace firem, lze v tomto kole omezit počet uchazečů – například obce při stavbě kanalizace – vyhnou se firmám, u nichž by mohl být problém, 2. firmy dávají jen cenové nabídky Druhy zadávacího řízení ● jednací řízení s uveřejněním či bez uveřejnění - zadavatel vyjednává s uchazeči, může modifikovat cenu a podmínky plnění → bez uveřejnění podobné užšímu řízení, vyzývá jen jednu firmu (například jen jedna softwarová firma má licenci k programu) ● elektronická aukce – používá se velmi často při nákupu energií – uchazeči v konkrétním stanoveném čase snižují nabídkovou cenu Věstník veřejných zakázek ● orientace – nejlépe podle zadavatele, případně podle názvu zakázky, případně podle data lze sledovat genezi zakázky od předběžného oznámení po zadání, případně zrušení zjistíme cenu, případ od případu popis zakázky, respektive účel denně okolo 200 nových záznamů, nejde však o nové zakázky, ale o zakázky ve všech stadiích ● ● ● Kontrolní a odvolací instituce Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (antimonopolní úřad)