Práce s informačními zdroji pro mgr. studenty ZUR ZUR443 . Mgr. Dana Mazancová, DiS Brno, 23. listopadu 2015 Práce s EIZ q2 x 45 min. vtvorba rešeršního dotazu vpokročilé vyhledávací techniky vpraktické vyhledávání v databázích vzadání praktického úkolu v * 2 x 45 min. vkontrola úkolu + diskuse vEBSCO Discovery Service a další nadstavbové nástroje velektronické knihy vcitační databáze v q"mediální komunikace" qrozhlas* qwom?n qonline vzdělávání OR virtuální vzdělávání qOnline social networks - Political aspects - United States qnovináři N3 Česká republika Pokročilé vyhledávání • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 1. Téma •1) Zamyslete se o čem chcete psát vje nutné mít dost informací o daném tématu (pokud se studiem problematiky začínáte, nebojte se využít učebnice, encyklopedie, radu vyučujícího apod.) •2) Zformulujte téma nebo problém vLze využít tzv. myšlenkových map – grafické znázornění tématu • • • v • v žárovka.jpg mind map qZdroj: http://www.sswm.info/content/mindmapping Zdroj: http://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html •3) Vyjádřete téma ve formě vklíčových slov (hesel) v– používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájména a slovesa pouze pokud jsou opravdu nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) vpř. marketingová komunikace; sociální sítě; propagace v vPozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla vpř. novináři – Česko – 20.–21. st. v v • v žárovka.jpg • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 2. Další specifikace qPřed začátkem vlastního procesu vyhledávání je třeba si ujasnit: včasové rozmezí vtypy dokumentů (např. odborné časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství) vtyp dat (text, audio, video) vjazyk dokumentů (většina světové produkce je v AJ) vforma (odborná x populárně naučná) v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 3. Výběr zdrojů qSpecializované odborné databáze qKnihovní katalogy qSpecializované vyhledávače odborných informací qRepozitáře qKnihovny qDalší v v v qVyhledávání na konkrétní stránce Př. burgr site:fss.muni.cz qDefinice Př. define:cyberbullying qVyhledávání stránek, které jsou podobné určité adrese URL Př. related:medzur.fss.muni.cz qTyp dokumentu Př. filetype:pdf Google (Scholar) – tipy pro vyhledávání qInfographic: Get More Out of Google qVideo průvodce • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 4. Průzkumová strategie qPlánování samotného procesu vyhledávání informací vvolba vyhledávacích nástrojů vvýběr možných relevantních zdrojů vformulování požadavku vvýběr pojmů vformulování vyhledávacího dotazu vhodnocení výstupů v v v Zdroj: Steinerová Druhy průzkumových strategií qLogický součin, průnik – operátor AND qLogický součet, sjednocení – operátor OR qLogická negace – operátor NOT qKrácení termínů (truncation) qVyhledávání prostřednictvím fráze v v Zdroj: Steinerová Strategie Boolovského modelu qStrategie Boolovského modelu vnejrozšířenější vkombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT v v v not or and Operátor AND qLogický součin, průnik vVyhledání jen těch dokumentů, ve kterých se vyskytují obě klíčová slova vVýsledek průzkumu se zužuje vMůžeme jej znázornit jako průnik množin v v v Př. reklama AND děti and reklama děti Operátor OR qLogický součet, sjednocení vVyhledání dokumentů, které obsahují alespoň jeden ze zadaných výrazů vVýsledek průzkumu se rozšiřuje vMůžeme jej znázornit jako sjednocení množin v v v Př. novináři OR žurnalisté or novináři žurnalisté Operátor NOT qLogická negace vVyloučí ty záznamy o dokumentech, které obsahují označené klíčové slovo vZáleží na pořadí klíčových slov vVýsledek průzkumu se zužuje v v v Př. reklama NOT sociální sítě not reklama sociální sítě Proximitní operátory (operátory blízkosti) qNEAR, ADJACENT (ADJ), FOLLOWED BY vVyhledávání vzájemně blízkých, přilehlých, sousedících pojmů vVyhledají se informace a dokumenty, které obsahují za sebou následující termíny, v zadaném pořadí v v v v Př. masmédia N3 propagace Krácení termínů (truncation) qHledaný termín je zkrácen na kořen slova vSystém dohledá všechny možné tvary podle tohoto kořenu vPřípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným znakem vVýsledek vyhledávání se rozšiřuje vPozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé symboly v vPř. žurnalis* - vyhledá žurnalisté, žurnalistika, žurnalistický atd. v v v Zástupné znaky/maskování (wild cards) qNahrazení určité části vyhledávacícho termínu vMezi nejčastěji používané znaky patří * ? $ % vZnaky mohou zastupovat předpony, přípony, ale i vnořené řetězce znaků (např. při chemických sloučeninách) v vPř. col*r, colo#r (color, colour) vwom?n (woman, women) vne?t (next, nest, neat) v v v Vyhledávání prostřednictvím fráze qBližší specifikace dotazu vSlovní spojení vVšechny slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru vNejčastěji se využívají uvozovky vVýsledek vyhledávání se zužuje v vPř. "mediální komunikace" v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 5. Vyhledávací postup qStavění bloků (stavební kameny) qPostupné lámání (osekávání) qCitační řetězení (rostoucí perla) v v v v v Zdroj: Steinerová qStavění bloků (stavební kameny) vProblém rozčleněn na dílčí problémy vZ nich formulujeme více dotazů vJednotlivé výsledky pro jednotlivé bloky se nakonec spojí do konečné odpovědi pomocí operátoru AND v v v v v Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Plagiátorství u vysokoškolských studentů Dílčí dotaz 1: (plagiátorství OR porušování autorských práv) Dílčí dotaz 2: ("vysokoškolský student" OR "posluchač VŠ" OR student) Spojení dílčích dotazů: (plagiátorství OR porušování autorských práv) AND ("vysokoškolský student" OR "posluchač VŠ" OR student) qPostupné lámání (osekávání) vZ rozsáhlého průzkumu dokumentů postupně odstraňujeme jednotlivé prvky vDotaz se zužuje vVyužívají se např. užší termíny, logický součin, negace v v v v v v Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Sociální média a žurnalisté Dotaz: sociální média AND (žurnalisté OR novináři) Pokud získáme příliš mnoho výsledků, tak můžeme např. 1)Zvolit bližší specifikaci, např. online sociální sítě, jejich konkrétní názvy atd. 2) 2)Odstranit nějaký typ dokumentů, např. nehledat odborné články, ale jenom knihy 3) qCitační řetězení (rostoucí perla) vPoužívá se při studiu dokumentů vNajde se jeden vysoce relevantní dokument, který obsahuje odkazy (citace) na další dokumenty vNa další vyhledávání použijeme termíny, které se vyskytují u tohoto relevantního dokumentu vProces lze několikrát opakovat v v v v v v Obr. zdroj: http://iva.k.utb.cz Př. Na dotaz masmédia (hledáno předmětové heslo) byl nalezen dokument: BARAN, Stanley J. Introduction to mass communication: media literacy and culture. 7th international ed. New York: McGraw-Hill, 2012, 1^^^sv. (různé stránkování). ISBN 9780071317153. Pro další vyhledávání můžeme: 1)Použít termíny, které se u tohoto dokumentu vyskytují 2) Sledovat odkazy z použité literatury 3) Zvolit si některého z odborníků na tuto problematiku a sledovat jeho dílo • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 6. Technika vyhledávání qProhlížení (browsing) • qVyhledávání (searching) vjednoduché vpokročilé v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace qrelevance qdůvěryhodnost zdroje vjména autorů, instituce, kontakty na správce… qpravidelná aktualizace qodbornost • v v v v v v v v 7. Hodnocení vyhledaných záznamů qMálokdy získáte relevantní záznamy po prvním vyhledávání q qVždy je třeba rešeršní dotaz ladit q qKaždý zdroj má vlastní pravidla vyhledávání a je třeba tomu uzpůsobit vyhledávací dotaz v v v v v v v v qMáte-li málo výsledků vyhledávání: vRozšiřte dotaz – přidejte další klíčová sl. vZrušte omezení (např. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod.) v qMáte-li mnoho výsledků vyhledávání: vZužte dotaz – (snažte se lépe nadefinovat klíčová slova; konkretizovat; zaměřit se pouze na nějakou oblast apod.) vPřidejte omezení (např. typ dokumentu, země, jenom slova v názvu apod.) v v v v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace qtisk quložení qexport do citačního manageru v v v v v v v v v 8. Další operace Shrnutí • qTéma qKlíčová slova qFormulace vyhledávacího dotazu qVýběr vhodných zdrojů qVlastní vyhledávání qHodnocení vyhledaných záznamů qDalší operace • • • qPište si poznámky! Budete vědět, které zdroje jste již prohledali, jakou formu dotazu jste použili, jaká klíčová slova jste přidávali apod. qUsnadněte si práci a používejte citační managery • • v v v v v v v TIPY Licencované zdroje qAnopress Monitoring Online qSage Journals Online • qCitační software EndNote Web • • • • • • v Praktické ukázky vyhledávání v databázích •Anopress - pokročilé vyhledávání • • • • • • v Vyhledávací dotaz Vyhledávací parametry •Anopress – seznam výsledků • • • • • • v Plný text článku •Anopress – uložení do profilu • • • • • • v •Anopress – otevřený profil • • • • • • v vybraný profil články v daném profilu 1)Vytvoření účtu v EndNote Web 2) 2)Vyhledání záznamů v databázi Sage a jejich výběr ("Check item" dole pod záznamy) 3) 3)Poté kliknout na "ADD citations" (vpravo na boku v sekci "My Marked Citations") – v hranatých závorkách se objeví počet přidaných záznamů 4) 4)Otevře se další stránka s hláškou "For your [2] currently marked citations:" - zvolit "Format" a poté "Download to Citation Manager" Export záznamů z databáze Sage do citačního software EndNote Web 5) Vpravo na boku vybrat "EndNote Web" (kliknout přímo na název) 6) Pokud vše proběhlo úspěšně, tak budete přesměrováni do aplikace EndNote Web 6) 7) Objeví se hláška sdělující, kolik záznamů bylo naimportováno (např. "Number of records imported: 2") 6) 8) Záznamy se uloží do záložky "My References" – složky "[Unfield]" Literatura • • qSTEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. Obrázky • qhttp://www.sswm.info/content/mindmapping qhttp://thetravellingteachers.blogspot.cz/2014/08/newspaper-articles-some-new-and-old.html qhttp://spencerjardine.blogspot.cz/2012/02/boolean-search-strategies-videos.html qhttp://iva.k.utb.cz/?page_id=799 qhttp://iva.k.utb.cz/?page_id=843 qhttp://iva.k.utb.cz/?page_id=847 • * * Děkuji Vám za pozornost Dana Mazancová mazancov@fss.muni.cz infozdroje@fss.muni.cz