D.23. Gender a média kód/y kurzu: GEN 125, GEN 525 Vyučující: PhDr. Monika Metyková, PhD School of Media, Film and Music, University of Sussex Brighton, Velká Británie Kontakt: 32153@mail.muni.cz; m.metykova@sussex.ac.uk Předpoklad úspěšného zakončení: * aktivní účast na seminářích * závěrečný esej (80% celkového hodnocení) * analýza reklamy (20% celkového hodnocení) Anotace: Kurz si klade za cíl představit základní přístupy k mediální konstrukci genderu. Kurz je rozdělen na tři hlavní bloky, konstrukcí genderu se zabývá ve vztahu k mediálním obsahům, organizacím a publiku. Každý blok se zabývá teoretickou reflexí dané problematiky a představuje také empirická data. Pondělí 30.11. 2015 9:45 – 11:15 AVC Úvod: Média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy. Povinná literatura: * Kapitola 3 in McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002. Doporučená literatura: * A propaganda model. In: Herman, E. a Chomsky, N.: Manufacturing consent. Pantheon, 1988. * Defining media events. In: Dayan, D. a Katz, E.: Media events. Harvard, Harvard University Press, 1992. * Katz, E. and Liebes, T.: ‘No More Peace!’: How Disaster, Terror and War Have Upstaged Media Events. International Journal of Communication č. 1, 2007. * Lewis, J.: The role of the media in boosting military spending. Media, war and conflict, č. 1, 2008. Pondělí 30.11. 2015 11:30 – 13 P24 Média a konstrukce identity - úvod Povinná literatura: * Vybrané části kapitoly 1 a 2 in Woodward, K. (ed.) Questioning identity: Gender, class and ethnicity. Routledge and Open University, 2004. Doporučená literatura: * Arthurs, J.: Sex and the City and consumer culture: Remediating post-feminist drama. In: Brunsdon, C. a Spigel, L. (eds.) Feminist television criticism: A reader. Maidenhead, Open University, 2008. * Gilroy, P.: British cultural studies and the pitfalls of identity. In: Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.): Cultural studies and communications. Londýn, Arnold, 1996. * Kapitola 5 (str. 94-108). In: Gauntlett, D.: Media, gender and identity: An introduction. Londýn, Routledge, 2002. * Frith, S.: Music and identity. In: Hall, S. a P. du Gay (eds.) Questions of identity. Londýn, Sage, 1996. Pondělí 30.11. 2015 17 – 18:30 U42 Feministické kritiky médií – přehled Povinná literatura: * van Zoonen, L.: Feminist perspectives on the media. In: Curran, J. a Gurevitch, M.: Mass media and society. Londýn, Arnold 1996. Doporučená literatura: * Binková, P.: Feministická perspektiva v mediálních studiích. Revue pro média č. 9, 2004. * Gallagher, M. Who makes the news. Global Media Monitoring Project 2010. WACC, 2010, http://whomakesthenews.org/gmmp/gmmp-reports. * Boyle, K.: Feminism without men: Feminist media studies in a post-feminist age. In: Brunsdon, C. a L. Spigel (eds.) Feminist television criticism: A reader. Maidenhead, Open University, 2008. Úterý 1.12. 2015 11:30 – 15 U43 V úterý se soustředíme na mediální obsahy a na konstrukci genderu v mediálních textech. Mediální obsahy: Úvod do problematiky. Povinná literatura: * Kapitola 9. McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002. * Kapitola 7 (str. 166-174). In: Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum, 2000. Doporučená literatura: * Vidmar-Horvat, K. The globalization of gender: Ally McBeal in post-socialist Slovenia. In: Brunsdon, C. a Spigel, L. (eds.) Feminist television criticism: A reader. Maidenhead, Open University, 2008. * Kapitola 32. In Seale, C. (ed.) Researching society and culture. London, Sage, 2004. * Kapidzic, S. a Herring, S. Race, gender and self-presentation in teen profile photographs. New media and society, 17(6), 2015. Konstrukce genderu v mediálních textech Povinná literatura: * Lowery, M. M.: The traditional romance formula. In: Dines, G. a Humez, J.M. Gender, race and class in media. Londýn: Sage, 1995. Doporučená literatura: * Binková, P.: Vlasta – všechny stránky ženy. In: Média a realita. Brno, Masarykova univerzita, 2000. * Indruchová, L.: Žena na ulici : (Stereo)typizace ženy v současné velkoplošné reklamě v České republice. Sociologický časopis. 31 (1), 1995. * Weitzer, R. a Kubrin, C. Misogyny in rap music: A content analysis of prevalence and meanings. Men and Masculinities, 12(3), 2009. Úterý 1.12. 2015 17 – 18:30 PC25 V úterý a ve středu se naše pozornost soustředí na mediální organizace a na mediální publika. Gender a mediální organizace - úvod Povinná literatura: * Kapitola 7. In McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002. Doporučená literatura: * Falk, E. a Grizard, E. The “glass ceiling” persists: Women leaders in communication companies. Journal of media business studies, 2(1), 2005. * Lavie, A. a Lehman-Wilzig, S. Whose news?: Does gender determine the editorial product? European journal of communication, 18(1), 2003. * Goldsmiths Media Group: Media organisations in society: Central issues. In: Curran, J. (ed.): Media organisations in society. Londýn, Arnold, 2000, s. 25-38. * Djerf-Pierre, M. (2005). “Lonely at the top: Gendered media elites in Sweden.” Journalism, 6(3). Středa 2.12. 2015 11:30 – 13 U43 Ve středu se naše pozornost soustředí na mediální organizace a na mediální publika. Gender a mediální organizace - konstrukce genderu Povinná literatura: * Foldy, E. (2012). “Something of Collaborative Manufacture: The Construction of Race and Gender Identities in Organizations.” The Journal of Applied Behavioral Science 48(4). Doporučená literatura: * Martin, P. (2003). “Said and Done” Versus “Saying and Doing”: Gendering Practices, Practicing Gender at Work. Gender & Society, 17(3). * Lachover, E. The gendered and sexualized relationship between Israeli women journalists and their male news sources. Journalism, 6(3), 2005. * Hardin, M. a Whiteside, E. Token responses to gendered newsrooms: Factors in the career-related decisions of female newspaper sports journalists. Journalism, 10(5), 2009. Středa 2.12. 2015 15:15 – 18:30 Publikum: Úvod do problematiky Povinná literatura: * Metyková, M.: Premeny akademického výskumu mediálneho publika. In Revue pro média č. 10, 2004. Doporučená literatura: * Morley, D.: Changing paradigms in audience studies. In: Seiter, E., Borchers, H., Kreutyner, G. a E. M. Warth (eds.): Remote control. Londýn, Routledge, 1989. * Numerato, D.: Jak aktivní je aktivní publikum? In Revue pro média č. 10, 2004. Genderované publikum Povinná literatura: * Click, M., Holladay, H., Lee, H. a Kristiansen, L. “Let’s Hug It Out, Bitch”: HBO’s Entourage, Masculinity in Crisis, and the Value of Audience Studies. Television & new media, 16(5), 2015. Doporučená literatura: * Kalviknes Bore, E. (Un)funny women: TV comedy audiences and the gendering of humour. European Journal of Cultural Studies 13(2), 2010. * Agirre, K. ‘Am I supposed to say how shocked I was?’ Audience responses to Mad Men. European Journal of Cultural Studies 17(6), 2014. Čtvrtek 3.12. 2015 U44 13:30 – 18:30 V závěru kurzu se budeme zabývat konzumací mediálních produktů – samozřejmě v kontextu genderu. Gender a konzumace mediálních produktů Povinná literatura: * Radway, J.: Čtení romancí: Ženy, patiarchát a populární literatura. In: Oates-Indruchová, L. (ed.) Ženská literární tradice a hledání identit. Praha, SLON, 2007, překlad Zuzana Pavlíčková a Hana Štráchalová. * Krishnatray, P., Pal Singh, P., Raghavan, S. and Varma, V. Gratifications from new media: Gender differences in Internet use in cybercafes. Journal of Creative Communications, 4(1), 2009 Doporučená literatura: * Geraghty, C.: Feminism and media consumption. In: Curran, J., Morley, D. a V. Walkerdine (eds.) Cultural studies and communications. Londýn, Arnold, 1996. * Seiter, E., Borchers, H., Kreutyner, G. a E. M. Warth (eds.): Remote control. Londýn, Routledge, 1989. * Morley, D.: Domestic relations: the framework of family viewing in Great Britain. In: Dickimon, R., Harindranath, R. a O. Linné (eds.) Approaches to audiences: A reader. Londýn, Arnold, 1998. Od konzumace k užívání médií Povinná literatura: * Vancea, M. and Olivera, N. (2013). “E-migrant Women in Catalonia: Mobile Phone Use and Maintenance of Family Relationships.” Gender, Technology and Development, 17(2). Doporučená literatura: * Drotner, K. Difference and diversity: Trends in young Danes’ media uses. Media, culture and society 22(2), 2000. * Warren, K., Stoerger, S. and Kelley, K. Longitudinal gender and age bias in a prominent amateur new media community. New media & society 14(1), 2011. * Werner, A. Girls consuming music at home. Cultural studies 12(5), 2009. Závěrečné shrnutí ANALÝZA MEDIÁLNÍHO PRODUKTU: Rozsah: 500 – 800 slov Závěrečný esej: Rozsah: 1 500 - 2 000 slov (citace z anglicky psané literatury nemusíte překládat do češtiny). Témata: a. Semiotická obsahová analýza mediálního produktu (textualního anebo vizuálního, např. videoklipu, reklamního spotu, tištěné reklamy, textu písně apod.) zaměřená na reprezentaci genderu. b. Tematická analýza tištěného mediálního produktu (např. časopisu, romance, dětské literatury) zaměřená na konstrukci genderových rolí. c. Ženské publikum jako analytický nástroj – výhody a nevýhody výzkumu genderovaného publika. d. Připravte výzkumný záměr orientovaný na konzumaci specifického mediálního produktu (teoretická východiska, výběr a zdůvodnění výzkumných otázek, metody, výzkumného vzorku atd.). Po domluvě si můžete vybrat vlastní téma. Literatura kurzu: * Alasuutari, P. (ed.): Rethinking the media audience: The new agenda. Londýn, Sage, 1999. * Ang, I.: Living room wars: Rethinking media audiences for a postmodern world. New York, Routledge, 1996. * Binková, P.: Vlasta – všechny stránky ženy. In: Média a realita. Brno, Masarykova univerzita, 2000. * Brunsdon, C. a Spigel, L. (eds.) Feminist television criticism: A reader. Maidenhead, Open University, 2008. * Curran, J., Morley, D. a Walkerdine, V. (eds.): Cultural studies and communications. Londýn, Arnold, 1996. * Curran, J. a Gurevitch, M.: Mass media and society. Londýn, Arnold 1996. * Curran, J. (ed.): Media organisations in society. Londýn, Arnold, 2000. * Dayan, D. a Katz, E.: Media events. Harvard, Harvard University Press, 1992. * Dines, G. a Humez, J.M. (1995). Gender, race and class in media. Londýn: Sage. · Featherstone, M. a Burrows, R. (eds.): Cyberspace/cyberbodies/cyberpunk: Cultures of technological embodiment. Londýn, Sage, 1996. * Fiske, J. a Hartley, J.: Reading television. Londýn, Routledge, 1978. * Gauntlett, D.: Media, gender and identity: An introduction. Londýn, Routledge, 2002. * Geraghty, C.: Women and soap opera. Cambridge, Polity Press, 1991. * Hall, S. a du Gay, P. (eds.): Questions of cultural identity. Londýn, Sage, 1997. · Haraway, D.: Manifest kyborgů: Věda, technologie a socialistický feminismus ke konci dvacátého století. Sociální studia. 7, Brno, FSS MU, 2002. * Herman, E. a Chomsky, N.: Manufacturing consent. Pantheon, 1988. * Indruchová, L.: Žena na ulici : (Stereo)typizace ženy v součastné velkoplošné reklamě v České republiky. Sociologický časopis. 31 (1), 1995. * McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2002. * Modleski, T.: Loving with a vengeance: Mass-produced fantasies for women. Londýn, Methuen, 1982. * Morley, D.: Family television: Cultural power and domestic leisure. Londýn, Routledge, 1988 (původní vydání z roku 1986). * Mulvey, L.: Visual pleasure and narrative cinema. Screen. 16(3), 1975. · Navrátilová, J.: Donna Haraway a útok na jednotu bez různosti. Sociální studia. 7, Brno, FSS MU, 2002. * Oates-Indruchová, L. (ed.) Dívčí válka s ideologií :klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. * Osvaldová, B. Česká média a feminismus. Praha: Libri, 2004. * Pachmanová, M. (ed.) Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2002. * Radway, J.: Reading the romance : Women, patriarchy, and popular literature. Londýn, Verso, 1994. * Revue pro média č. 9, 2004. * Revue pro média č. 10, 2004. * Seiter, E., Borchers, H., Kreutyner, G. a Warth, E.M. (eds.): Remote control. Londýn, Routledge, 1989.