Teze: Informační válka – propaganda a konspirace nefungují David Kohout, 427292, Peter Koval 427238, Eliška Gáfriková 427175 Digitální metamorfóza •rozbití tradiční masmediální struktury (televize, rádio, noviny + internet) •silná propaganda (totalitní režimy, období válek = potřeba mobilizace veřejnosti) •média si zachovala mobilizační funkci, stále více však ztrácí funkci přesvědčovací •internet není vnímán jako tradiční uzavřené médium ale jako otevřené = velká interaktivita •rozostření a rozptýlení publika, nelze mluvit o publiku v singuláru •informace ztrácí na své hodnotě • • Informace; redundance x entropie •Informace: míra nejistoty. Více informace, více nejistoty • •Redundance = jistota, chybí informace, lehká predikovatelnost, dobré pro propagandu (totalitní režimy = řízená informovanost) •Entropie = chaos, obrovské množství informace, žádná predikovatelnost, špatné pro propagandu (pluralita médií) České publika a média •Skupina 15 – 25 let (notebook = 143 minut, telefon = 123 minut, televize = 89 minut) [1] •Skupina 65 – 74 let (notebook = 21 minut, telefon = 6 minut, televize = 373 minut) [1] • •Audiovizuální vysílání •90 % skrz televizi (skupina 15+) [1] • •Internet •více než 90 % procent uživatelů Internetu tvoří studenti, třicátníci, vysokoškolsky vzdělanou a ekonomicky aktivní populací [2] •s klesajícím vzdělání klesá i počet uživatelů internetu, VŠ – 94 %, ZŠ – 39 % (2014) [2] •skupina 65+ pouze 30 % používá internet [2] •Skupina do 35 let – 90 % používá internet [2] •nelze v žádném případě výzkumy uživatelů internetu generalizovat na celkovou populaci •Zdroj dat: Asociace televizních organizací [1] a Světový projekt o Internetu – Česká republika [2] • • • • Česká publika a zprávy •nejdůležitějším zdrojem informací a zpráv je televize [2] •velkou úlohu stále hraje nezprostředkovaný kontakt mezi lidmi [2] •Internet jako důležitý zdroj informací označují především lidé s VŠ vzděláním [2] •Internet u lidí s SŠ a ZŠ vzděláním je doplňován či nahrazen televizí [2] • •57 % 15+ sleduje zprávy prostřednictvím televize [1] •36 % 15+ alespoň jednou denně klikne na zpravodajský server [1] •31 % 15+ alespoň jednou denně poslouchá rádio [1] •23 % 15+ čte pravidelně noviny [1] • •Zdroj dat: Asociace televizních organizací [1] a Světový projekt o Internetu – Česká republika [2] • • • Jen tak mimochodem: •Kolik z přítomných čerpá informace pouze z jednoho kanálu a pouze z jednoho média? •Kolik z přítomných čerpá informace ze dvou kanálů a více jak ze dvou médií? •Kolik z přítomných čerpá informace z více než dvou kanálů a z více než dvou médií? • •Znáte někoho, kdo čerpá informace pouze z jednoho média? Odhad: •1. nikdo •2. nikdo •3. všichni •4. ne Podíl na trhu s denním tiskem Pořadí deníku Název deníku Počet čtenářů 1. Blesk 1 000 000 2. MF DNES 615 000 3. Sport 288 000 4. Právo 275 000 5. Aha 223 000 6. Hospodářské noviny 153 000 Zdroj dat: Unie vydavatelů/výsledky za 1. a 2. kvartál roku 2016 Podíl na internetovém zpravodajství Pořadí Název stránky Real users Page views visits 1. novinky.cz 1 448 621 9 991 885 3 545 583 2. super.cz 1 218 389 7 656 577 2 789 371 2. idnes.cz 1 194 447 26 951 942 3 042 691 3. sport.cz 554 237 2 982 195 1 236 615 4. blesk.cz 474 748 6 073 206 1 025 820 5. aktualne.cz 359 333 2 710 102 725 482 ….. parlamentnilisty.cz 143 506 1 379 016 333 527 Data: Netmonitor/data za 27.10. 2016 Propaganda pro propagandu •odborníci upozornili například na to, že think tank Evropské hodnoty účelově podrobují empirická data ideologické interpretaci •vyskytující se korelace dávají automaticky do kauzálního vztahu •stigmatizace názorových odpůrců - ti, kteří například zpochybňují roli NATO jsou automaticky označeni za proruské šiřitele dezinformací nebo obětí propagandy •smazání kritiky, neexistence legitimního úsudku a kritiky •48 % dotazovaných uvedlo, že by si přáli, aby Česká republika stála mezi Západem a Východem – za výsledek podle EH můžou prokremelské a dezinformační weby •nerespektování mediálních teorií – agenda setting McCombse a Showa – Masmédia nedokážou říci, co si lidé mají myslet, ale jak o různých věcech přemýšlet – doména pouze masových médií • •Evropské hodnoty dále nedělají rozdíl mezi internetovým publikem a zjištění generalizují na celou společnost PODRŽENÍ TEZE NESOUHLASNÉHO TÝMU •Moderní svět nám poskytuje všechny informace, které potřebujeme vědět •Digitální metamorfóza – vytváří se stále více a více mediálních kanálů, propojuje se svět, zvyšuje se množství informace. Vývoj v ČR! •Dnes je prakticky nemožné něco skutečně skrýt, nebo manipulovat, vše brzy vyplave na povrch •Média jsou vystavena stále tvrdší konkurenci, musí přinášet rozdílné obsahy. Zvyšuje se interaktivita médii. Internet nedovolí nic skrýt, zamlžet, či zatajit (kauza Brady, kauza odposlechy, akce – reakce, rychlá ověřitelnost, Demagog.cz) •Konspirace jsou bláznovství, propaganda nefunguje •Propagandistické weby neoslovují větší množství publika, publika čerpají informace napříč weby a nejsou odkázané na jeden zdroj. Mylnou informaci dekonstruuje vzápětí jiné médium. Sociální sítě vládnou svou interaktivitou. Viz rozvržení čtenosti internetových a tištěných médií. • A pohádka na závěr •https://www.youtube.com/watch?v=hJU1SHEbIzs 7:30 •https://www.youtube.com/watch?v=SPLM2KvAtSk 0:09 • • • Zdroje •Baumann, Z. (2002): Tekutá modernost. Praha: Mladá fronta. •McCombs, M.E. (2009): Agenda setting: nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. Praha: Portál. •Fokus Václava Moravce – Lesk a bída médii. [online]. In: Česká televize. Cit. [2016-11-6]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/11054978064-fokus-vaclava-moravce/216411030530004/. •Internet v České republice 2014. Světový projekt o internetu – Česká republika. [online]. Univerzit Karlova v Praze. Cit. [2016-11-6]. Dostupné z: http://www.worldinternetproject.net/_files/_/193_report_wip_czr2014_v1.pdf. •Čtenost deníků. [online]. Unie vydavatelů – deníky, časopisy, internet. Cit. [2016-11-6]. Dostupné z: http://www.unievydavatelu.cz/cs/deniky/fakta_cisla_denicich/ctenost_deniku/239-deniky_celostatni. •NetMonitor – Sdružení pro internetový rozvoj. [online]. Cit. [2016-11-6]. Dostupné z: http://www.netmonitor.cz/online-data-ola. •Polemika: Podivné postupy Evropských hodnot. Mluvme o bezpečnosti, ale bez ideologie. [online]. In: Lidovky.cz. Cit. [2016-11-6]. Dostupné z: http://www.lidovky.cz/mluvme-o-bezpecnosti-ale-bez-ideologie-dh6-/nazory.aspx?c=A161105_102245_ln_n azory_sij. •Dopady dezinformačních operací v České republice – Shrnutí specializovaného sociologického šetření agentury STEM. [online]. In: Evropské hodnoty – Kremlin Watch Report. Cit. [2016-11-6]. Dostupné z: http://www.evropskehodnoty.cz/wp-content/uploads/2016/09/Dopady-dezinformačn%C3%ADch-operac%C3%AD-v -České-republice.pdf. • • • • • •