Základy marketingu OSNOVA 1.Co je marketing? 2. Struktura marketingového řízení 3. MARKETINGOVÝ MIX Co je marketing? Marketing je… „…manažerská funkce zodpovědná za identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníka tak, aby společnost dosáhla zisku. „ (Wilson, Gilligan, Pearson, 1992) „…sociální proces, při kterém jednotlivci a skupiny získávají to, co si přejí a co potřebují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných produktů a služeb s ostatními.“ (Kotler, 2001) „…proces plánování a implementace koncepcí, cen, propagace a distribuce idejí, zboží a služeb pro vytváření směn, které uspokojují cíle jednotlivců a organizací.“ (Americká marketingová asociace) …PRÁCE S TRHEM Co je marketing? Cílem marketingu je: 1.rozpoznat rozdíly v potřebách zákazníků → 2. rozdělit trh na jednotlivé segmenty → 3. vytvořit pro každý segment nabídku výrobků(služeb) → 4. zajistit, aby sestavená nabídka byla zákazníkovi dostupná jak fyzicky, tak cenově a aby byl o její existenci informován. „Náš marketing je tak dokonalý, že kdybychom krabice se softwarem prodávali prázdné, zákazníci by je i nadále kupovali.“ (Microsoft) Struktura marketingového řízení Situační analýza Cíl a strategie Marketingový mix Kontrola 1. Situační analýza 1. VNITŘNÍ ANALÝZA – zaměřena na procesy, které může organizace aktivně ovlivnit. např. analýza prodeje (celkový, dle zákazníků, výrobků, regionů apod.), počtu smluv, nabídek a poptávek, míra úspěšnosti ve výběrovém řízení a důvody neúspěšnosti, výše dosahované marže, image společnosti atd. 2. VNĚJŠÍ ANALÝZA  Analýza trhu 1. Identifikace potenciálních cílových trhů 2. Segmentace trhu (demografie, geografie apod.)  Měření trhu – např. velikost trhu, prognóza trhu, velikost prodeje.  Analýza zákazníka – kvantitativní a kvalitativní aspekty nákupu  Analýza konkurence => SWOT analýza Marketingové strategie (programy) 3 základní výkonové cíle:  Velikost tržního podílu  Velikost prodeje  Výše zisku Strategie:  ÚTOČNÉ – zvyšování tržního podílu, zvyšování prodeje a potenciálních zisků (expanze) – vstup na nové trhy, zvyšování podílu na stávajících trzích.  OBRANNÉ – pro nasycené trhy a trhy nacházející se ve fázi poklesu (stabilita či útlum) – obrana trhu, výstup z trhu. Porterovy generické strategie  DIFERENCIACE PRODUKTU  MINIMALIZACE NÁKLADŮ Marketingové strategie (programy) Realizace marketingových strategií – MARKETINGOVÝ MIX MARKETINGOVÝ MIX - 4P  PRODUCT  PRICE  PLACE  PROMOTION Marketingový mix PRODUKT Produkt  cokoliv, co může být nabízeno na trhu k uspokojení potřeb nebo přání.  představuje konkrétní nabídku organizace na trhu. Produkt je symbiózou:  Funkčnosti  Účinnosti  Designu (FED) Marketingový mix PRODUKT ŽIVOTNÍ CYKLUS PRODUKTU Zavádění – pomalý růst prodeje, vysoké náklady, není dosahováno zisku Růst – přijetí produktu na trhu a rychlý růst zisku Zralost – pokles tempa růstu prodeje. Zisk je stabilní nebo klesá v důsledku vzrůstající konkurence Pokles – významný pokles prodeje, zisk začíná mizet Marketingový mix PRODUKT Výrobkový mix – (sortiment výrobků) - soubor všech produktů a položek, které konkrétní prodejce nabízí k prodeji svým zákazníkům. Např.  Např. Michelin- tři výrobkové řady: pneumatiky, mapy a služby hodnocení úrovně služeb restaurací. V rámci výrobkových programů je řešeno následující:  Jak často a kolik produktů zavádět na trh?  Lze odlišit výrobek prostřednictvím netradičního obalu?  Které dodatečné služby by mohly přispět k získání konkurenční výhody? atd. Marketingový mix CENA Cena - částka, kterou musejí zákazníci za produkt zaplatit. Cenu produkce stanovujeme dle analýzy nákladů, cen a nabídek konkurence a zákaznického zájmu.  Cenovým dnem jsou náklady na produkt.  Ceny konkurence a ceny substitutů jsou orientačním bodem,  Cenovým stropem je zákaznické zhodnocení. Cenové programy zodpovídají následující otázky:  Jakou cenu stanovit pro produkty nebo služby, které vstupují na trh poprvé?  Je vhodné usilovat o stejnou cenu jakou má konkurence?  U kterých produktů je výhodné snížit cenu (marži), abychom podpořili jejich prodej na úkor jiných produktů?  Který výrobek použít jako cenový tahák? Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Mezi výrobcem a konečným spotřebitelem – zprostředkovatelé (maloobchod, velkoobchod, obchodní zástupci) Proč jsou výrobci ochotni delegovat část prodejní činnosti na zprostředkovatele? „Zprostředkovatelé zajišťují hladký chod zboží, tato procedura je nezbytná k překlenutí rozporu mezi potřebami zákazníka a nabídkou výrobce – tento rozpor vzniká v důsledku toho, že výrobce vyrábí zpravidla úzký sortiment zboží ve velkém množství, zatímco spotřebitel potřebuje široký sortiment zboží v malém množství.“ Stern a El-Ansary Distribuční programy řeší následující:  Je vhodnější distribuovat výrobky přímo nebo nepřímo?  Které typy maloobchodních prodejen vybírat z hlediska ekonomického a které z hlediska image?  Jakým způsobem bude řešena logistika dodávky výrobků a poskytování služeb? Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Úrovně marketingových cest Délka marketingové cesty je dána počtem zprostředkovatelských úrovní.  Marketingová síť nulové úrovně (přímá distribuční cesta) Výrobce – spotřebitel.  Jednoúrovňová marketingová síť Výrobce – zprostředkovatel - konečný spotřebitel  Dvouúrovňová marketingová cesta Výrobce – více zprostředkovatelů - konečný spotřebitel SPOTŘEBITEL VÝROBCE VÝROBCE Maloobchod SPOTŘEBITEL SPOTŘEBITEL VÝROBCE Maloobchod SPOTŘEBITEL Velkoobchod VÝROBCE Velkoobchod Maloobchod Zprostředkovatel Úroveň 0 Úroveň 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Zprostředkovatelé:  MALOOBCHOD – všechny aktivity, které jsou spojeny s prodejem zboží nebo služeb konečným spotřebitelům, pro neobchodní použití.  VELKOOBCHOD – zahrnuje všechny činnosti týkající se prodeje zboží a služeb subjektům, které je nakupují za účelem dalšího prodeje. Marketingový mix PROPAGACE  Podpůrné aktivity, poskytnutí informací o produktu, firmě a ovlivnění spotřebitelského chování. Patří sem: reklama, podpora prodeje, PR atd. Zaměřují se na následující otázky:  Co je cílem komunikace a co chce výrobce zákazníkovi sdělit?  Které komunikační nástroje jsou zákazníky nejvíce vyhledávány a které je tedy vhodné využít?  Jak stanovit rozpočet na komunikaci?  …. Marketingový mix PROPAGACE REKLAMA  jakákoliv placená forma neosobní prezentace a propagace myšlenek, zboží nebo služeb konkrétním investorem.  reklama na produkt vs.  sociální reklama „Polovina výdajů na reklamu jsou vyhozené peníze. Jen nikdy nevíme, která je to polovina.“ Marketingový mix PROPAGACE K reklamě se váže 5 hlavních rozhodnutí, které jsou známy jako 5 M: 1. Mission (poslání) – cíl reklamy Reklama může být informativní, přesvědčovací nebo připomínací. 2. Money (peníze) 3. Message( sdělení) – jaké sdělení má být předáno zákazníkovi? 4. Media 5. Measurement (měřítko) Marketingový mix PROPAGACE Message( sdělení) – jaké sdělení má být předáno zákazníkovi? Co vše dělá reklamu účinnou? – Kreativita – Sdělení tvoříme na základě rozhovorů se spotřebiteli, odborníky – snaha zjistit, co spotřebitel chce a jak produkt využívá. – Primární požadavek – zaujmout spotřebitele, aby věnoval reklamě pozornost. – forma sdělení – racionální x emocionální reklama – Vážit slova, vzbudit pozornost – Slogany - novinka, otázka, historka, příkaz, několik možností, jak, co a proč – Známé = pozitivně přijímané – Humor v reklamě – ano či ne? – Etika reklamy 1980 1989 1993 1998 1999 2001 2004 Marketingový mix PROPAGACE PODPORA PRODEJE  Soubor různých motivačních nástrojů převážně krátkodobého charakteru, vytvářených pro stimulování rychlejších nebo větších nákupů určitých produktů zákazníky nebo obchodníky.  Reklama nabízí důvod, proč nakupovat, podpora prodeje je podnětem k intenzivnějšímu nákupu – častěji či více. Marketingový mix PROPAGACE Podpora prodeje 1. Spotřebitel  vzorky,  slevové kupony  zvýhodněné ceny  prémie a dárky  odměny,  výhry,  záruky,  vyzkoušení zboží zdarma  předvádění produktů 2. Obchodník  nákupní rabaty  slevy za vystavované zboží apod. Marketingový mix PROPAGACE PUBLIC RELATIONS  představuje řadu programů zaměřených na propagaci organizace, obhajobu image organizace nebo image jednotlivých produktů.  Cílem PR z by mělo být zajištění dobrých vztahů organizace s veřejností. Oddělení PR vykonává 5 hlavních činností:  Vztahy s tiskem  Publicita produktu  Firemní komunikace  Lobbování  Poradenství Marketingový mix PROPAGACE Příklady úkolů PR oddělení  Pomoc při zavádění nových produktů  Propagace určité kategorie produkce  Ovlivňování konkrétních cílových skupin  Obhajoba produktů, které se dostaly do konfliktu s veřejností. MARKETINGOVÝ MIX PRODUKT CENA PROPAGACE MÍSTO Jakost Design Vlastnosti Značka Balení Velikost Služby Záruky ... Ceník Slevy Srážky Doba splatnosti Platební podmínky ... Podpora prodeje Reklama Prodejní síly Public Relations Přímý marketing ... Distribuční cesty Pokrytí trhu Zásoby Doprava ... Literatura  KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. 15 global edition. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-1-292-09262-1.  JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing: strategie a trendy. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2013. Expert. ISBN 978-80-247-4670-8.  KOZEL, Roman. Moderní marketingový výzkum. Praha : Grada Publishing, 2006. 280 s. ISBN 80-247-0966-X. Úkoly na seminář (5.12.2016) MARKETING 1. Jaké komunikační programy (promotion) využívá FSS MU (případně jiná fakulta MU)? 2. Podpora prodeje a její formy. 3. Co je to Public Relations (PR)? Jaké mohou být činnosti a úkoly PR? EM a CSR 1. Uveďte příklad neetického jednání podniku, které jste zaznamenali a důvod, proč jej považujete za neetické. Podniková ekonomika