Ing. Eva Štěpánková, Ph.D. 62740@mail.muni.cz Vymezení managementu  Co je management a kdo je manažer?  Úrovně managementu  Prostředí managementu Funkce managementu  Plánování  Organizování  Vedení lidí a řízení lidských zdrojů  Kontrola Řízení - vztah mezi prvkem (skupinou prvků), který řídí - řídícím subjektem a prvkem (skupinou prvků), který je řízen - řízeným objektem. Řízení probíhá v systémech biologických, technických, sociálních,…  Management je specifickým druhem řízení – řízení v organizacích  Organizace uměle vytvořený společenský systém, který slouží pro dosahování určitých cílů. Management je proces využívání zdrojů k dosahování specifických cílů organizace prostřednictvím funkcí plánování, organizování, řízení a vedení lidí a kontroly (DuBrin, 2006). Existuje velké množství definic - autoři si všímají různých stránek managementu: „Management je …  …souhrn všech činností, které je třeba vykonat, aby byla zabezpečena funkce organizace (Veber, 2005).“  …proces koordinování činností skupiny pracovníků, realizovaný jednotlivcem nebo skupinou lidí za účelem dosažení určitých výsledků, které nelze dosáhnout individuální prací (Donnelly, Gibson, Ivancevich,1997).“  …proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů (Koontz, Weihrich, 1993).“ Kdo je to manažer? Manažer je osoba odpovědná za pracovní výkon jiných lidí. Dle P.F.Druckera: Manažer je vedoucí pracovník zodpovědný za dosahování cílů jemu svěřených organizačních jednotek (útvary, týmy, oddělení). Zpravidla se významně podílí na tvorbě i plnění těchto cílů.  Vlastník – manažer – zaměstnanec Management jako…  Specifická aktivita – řízení organizace  Skupina výkonných řídících pracovníků  Vědní disciplína – neposkytuje exaktní nezvratná fakta - doporučení managementu se mění v závislosti na proměnlivosti doby a podnikatelského prostředí. ÚROVNĚ MANAGEMENTU 1. Manažeři první linie 2. Střední management 3. Vrcholový management (top management) Manažerské činnosti na jednotlivých úrovních řízení TOP MANAGEMENT STŘEDNÍ MANAGEMENT MANAGEMENT 1. LINIE Technické znalosti Operativa Koncepce, strategie Práce s lidmi 1. Vnitřní podmínky – Interní prostředí Silné a slabé stránky organizace. Podnik má možnost je ovlivnit, aktivně na ně působit.  Tvrdé prvky – hmotné, hmatatelné veličiny.  Měkké prvky – nehmotné, neviditelné prvky organizace. 2. Vnější podmínky – Externí prostředí organizace Příležitosti a hrozby okolí. Faktory, které na organizaci působí, aniž by je mohla přímo ovlivnit.  Mikroprostředí – blízké okolí podniku: Dodavatelé, odběratelé, zákazníci, konkurence atd.  Makroprostředí – obecného okolí podniku: Faktory politické, ekonomické, sociální, demografické apod.  Plánování  Organizování  Vedení lidí  Kontrola Plánování – aktivita zaměřená do budoucna, stanovující, čeho má být dosaženo a jakými cestami. Plán – výstup procesu plánování.  vyjadřuje, co je potřeba udělat, aby bylo dosaženo stanovených cílů. Klíčové otázky všech plánů 1. Kde jsme nyní? 2. Kam jdeme? 3. Jak se tam chceme dostat? Dle úrovně rozhodovacího procesu  Strategický plán – řeší globální otázky budoucnosti podniku a způsoby dosahování vytyčených cílů.  Operativní plány - detailnější úroveň plánů, fungování každodenních procesů v podniku. Funkční členění: Marketingové plány, výrobní plány, plán prodeje, plán nákupu, plán lidských zdrojů, organizační plány. finanční plány, Časové hledisko:  Krátkodobé plány  Střednědobé plány  Dlouhodobé plány  Vytváření struktury systému - definování prvků systému a zejména vztahů mezi těmito prvky.  Aktivita, jejímž cílem je uspořádat prvky v systému, jejich činnosti, koordinaci, kontrolu tak, aby maximálně dosahovaly stanovených cílů organizace.  Výsledkem organizování je organizace.  Organizační struktura – „kostra“ organizace, která by měla být vystavěna tak, aby napomáhala plnit podnikové cíle.  Organizační struktura dané organizace  Proces dosahování cílů podniku prostřednictvím získávání, rozvoje, optimálního využívání a propouštění lidských zdrojů v organizaci. Úkolem řízení lidských zdrojů je:  Získávání kvalifikovaných, motivovaných zaměstnanců.  Udržení si zaměstnanců  Propouštění pracovníků, kteří nepřispívají k cílům organizace.  Vedení je součástí řízení.  Vedení je schopnost přesvědčovat jiné, aby se snažili dosáhnout stanovených cílů.  Je to lidský faktor, který dává skupinu dohromady a orientuje ji na cíl.  S vedením lidí souvisí pojem motivace – vnitřní stav člověka, který způsobuje určité chování a aktivitu.  Motivuje-li manažer své podřízené, pak dělá takové kroky, které povedou k naplnění přání a tužeb zaměstnanců, což je přiměje k žádoucím aktivitám.  všechny aktivity, pomocí nichž manažeři zjišťují, jestli dosahované výsledky organizace odpovídají plánovaným výsledkům. → neustálé porovnávání stavu žádoucího se stavem skutečným. Kontrolní proces 1. Stanovení cílů a kritérií 2. Zjištění faktů 3. Kritické zhodnocení faktů 4. Převod získaných poznatků do praxe Organizace podléhá kontrole:  Vnitřní  Vnější ÚKOLY NA SEMINÁŘ (10/10/2016) ZÁKLADY MANAGEMENTU 1. Vyberte si libovolného významného manažera či podnikatele a popište hlavní principy jeho manažerských postupů (např. Tomáš Baťa, Henry Ford, Alfred Sloan, Steve Jobs apod.). 2. Vyberte si libovolnou aktivitu, která může probíhat v organizaci, a popište co je obsahem jednotlivých manažerských funkcí při realizaci této aktivity. PLÁNOVÁNÍ 1. Popište princip, účel a složky BCG matice (analýza produktového portfolia). 2. Porterův model pěti konkurenčních sil.  BĚLOHLÁVEK, F. KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management. Brno: Computer Press a.s., 2006. 724 s. ISBN 80-251-0396-X.  DUBRIN, A. J. Essentials of Management. Kanada: Thomson, 2006. 588 s. ISBN 978-0-324-32110-4.  VEBER, J. a kol. Management: Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2005. 700 s. ISBN 80-7261-029-5.  VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii i praxi. Praha : Management Press, 2006. 295 s. ISBN 80-7261-146-7.