POSLANCI EVROPSKÉHO PARLAMENTU A POLITICKÉ SKUPINY MAGDA KOMÍNKOVÁ 27. ŘÍJNA 2016 EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ EVROPSKÝ PARLAMENT – ZÁKLADNÍ FUNGOVÁNÍ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ •751 poslanců zvolených ve 28 členských státech (748 k 27. 10. 2016) • •Od roku 1979 jsou poslanci voleni všeobecným přímým hlasováním na dobu 5 let • •Poslanci zasedají podle svých politických preferencí X "nezařazení poslanci". • •Brusel a Štrasburk - vlastní zasedací pořádky, které jsou před každým plenárním zasedáním aktualizovány •Parlament zasedá každý rok, aniž by bylo nutné jej svolávat, druhé úterý v březnu a sám rozhoduje o délce přerušení zasedání - mimořádně může EP svolat předseda - z vlastního podnětu, na žádost většiny všech poslanců nebo na žádost Komise či Rady SÍDLA EP ¡Sídlo Evropského parlamentu se nachází ve Štrasburku, ¡parlamentní výbory většinou zasedají v Bruselu a ¡sekretariát EP sídlí v Lucemburku. ¡Na této struktuře se roku 1992 v Edinburku dohodly někdejší členské státy EU a stvrdily ji roku 1999 Amsterdamskou smlouvou - historický základ, ale není to snadné. ¡Možnost změny? EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ SÍDLA EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ EVROPSKÝ PARLAMENT - SLOŽENÍ ¡Poslanci jsou rozděleni do skupin podle politických směrů, nikoli podle státní příslušnosti ¡Ženy tvoří o něco více než třetinu poslanců EP ¡Štrasburk -12 plenárních zasedání ročně, Brusel - doplňková plenární zasedání a schůze výborů a politických skupin, Lucemburk - sekretariát. ¡Stanoveno smlouvami – problém? ¡Mnohojazyčnost – 24 úředních jazyků ¡EP na rozdíl od ostatních orgánů EU má povinnost zajistit co největší míru mnohojazyčnosti ¡Zakotvena v evropských smlouvách ¡Přemosťovací jazyky ¡Velká zodpovědnost ¡K zajištění chodu jednání a zejména plenárního zasedání jsou nezbytní úředníci, tlumočníci a překladatelé ¡ ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ PŘEKLAD A TLUMOČENI ¡Od 2013: chorvatština, tedy 24 úředních jazyků a 552 jazykových kombinací – pivotní jazyky pro tlumočení i překlad ¡Generální ředitelství pro tlumočení a konference ¡330 tlumočníků v pozicích úředníků - dále 1800 externích tlumočníků (pomocných konferenčních tlumočníků) – orgány si také půjčují tlumočníky/překladatele mezi sebou ¡Snaha o omezení jazyků – výbory většinou angličtina/francouzština ¡Vedle úředních jazyků se často používají také jazyky kandidátských zemí, ruština, čínština, arabština, japonština atd. ¡Druhy tlumočení: ¡Simultánní tlumočení - Tlumočení probíhá současně s projevem řečníka. ¡Konsekutivní tlumočení - Tlumočník převádí pronesený projev za pomoci poznámek. ¡Šušotáž (šeptání, z fr. chuchotage) - Tlumočník je v sále a projev tlumočí šeptem účastníkovi do ucha. ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ EVROPSKÝ PARLAMENT A JEHO VNITŘNÍ USPOŘÁDÁNÍ ¡Poslanci – asistenti ¡Politické skupiny ¡Výbory ¡Předsednictvo Evropského parlamentu ¡Konference předsedů ¡Delegace ¡(Sekretariát) ¡http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/cs/20150201PVL00010/Organizace (doplnění) EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POSLANCI EP EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POSLANCI EP ¡Počet se zvyšoval až do voleb 2014 ¡LS omezuje počet poslanců – 750 + 1 (předseda parlamentu nehlasuje) ¡Každá země musí být reprezentována nejméně 6 poslanci, nejvyšší možný počet poslanců z jedné země je 96 ¡Zásada sestupné poměrnosti - čím více má země obyvatel, tím větší počet křesel má, ale zároveň tím více obyvatel je zastupováno jedním poslancem – Německo X Malta ¡EP – časová osa http://www.europarl.europa.eu/external/html/ephistory/default_en.htm EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POČET POSLANCŮ Září Březen Leden Červen Leden Leden Červen Leden Květen Červen Leden Červen Prosinec Červenec Červenec 1952 1957 1973 1979 1981 1986 1994 1995 2004 2004 2007 2009 2011 2013 2014 Německo 18 36 36 81 81 81 99 99 99 99 99 99 99 99 96 Francie 18 36 36 81 81 81 87 87 87 78 78 72 74 74 74 Itálie 18 36 36 81 81 81 87 87 87 78 78 72 73 73 73 Belgie 10 14 14 24 24 24 25 25 25 24 24 22 22 22 21 Nizozemsko 10 14 14 25 25 25 31 31 31 27 27 25 26 26 26 Lucembursko 4 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6 Spojené království 36 81 81 81 87 87 87 78 78 72 73 73 73 Dánsko 10 16 16 16 16 16 16 14 14 13 13 13 13 Irsko 10 15 15 15 15 15 15 13 13 12 12 12 11 Řecko 24 24 25 25 25 24 24 22 22 22 22 Španělsko 60 64 64 64 54 54 50 54 54 54 Portugalsko 24 25 25 25 24 24 22 22 22 21 Švédsko 22 22 19 19 18 20 20 20 Rakousko 21 21 18 18 17 19 19 18 Finsko 16 16 14 14 13 13 13 13 Polsko 54 54 54 50 51 51 51 Česko 24 24 24 22 22 22 21 Maďarsko 24 24 24 22 22 22 21 Slovensko 14 14 14 13 13 13 13 Litva 13 13 13 12 12 12 11 Lotyšsko 9 9 9 8 9 9 8 Slovinsko 7 7 7 7 8 8 8 Kypr 6 6 6 6 6 6 6 Estonsko 6 6 6 6 6 6 6 Malta 5 5 5 5 6 6 6 Rumunsko 35 33 33 33 32 Bulharsko 18 17 18 18 17 Chorvatsko 12 11 Celkem 78 142 198 410 434 518 567 626 788 732 785 736 754 766 751 ZMĚNA POČTU PO LISABONU Členský stát Současné počty poslanců Navrhované počty poslanců pro období 2014-2019 Rozdíl Německo 99 96 -3 Francie 74 74 = Spojené království 73 73 = Itálie 73 73 = Španělsko 54 54 = Polsko 51 51 = Rumunsko 33 32 -1 Nizozemí 26 26 = Řecko 22 21 -1 Belgie 22 21 -1 Portugalsko 22 21 -1 Česká republika 22 21 -1 Maďarsko 22 21 -1 Švédsko 20 20 = Rakousko 19 18 -1 Bulharsko 18 17 -1 Dánsko 13 13 = Slovensko 13 13 = Finsko 13 13 = Irsko 12 11 -1 Chorvatsko* 12 11 -1 Litva 12 11 -1 Slovinsko 8 8 = Lotyšsko 9 8 -1 Estonsko 6 6 = Kypr 6 6 = Lucembursko 6 6 = Malta 6 6 = CELKEM 766 751 -15 EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POSLANCI EP ¡Poslanci zastupují různé počty osob – Německo X Malta ¡Různě silné kontakty s národní úrovní – europeizovaní poslanci (?) ¡Odlišné způsoby výběru kandidátů – pokud jsou z politické strany, tak mají hlubší vazby s národní úrovní ¡Předchozí kariéra v pol. straně ovlivňuje místo na kandidátce – politické elity (?) ¡Poslanci často kandidují opětovně – počet mandátů není omezen x nyní fenomén otáčivých dveří ¡Na poslance se po volbách rychle naváží zájmové skupiny ¡Pro poslance není při rozhodování podstatné národnostní hledisko ¡Loajalita poslanců – agent s dvěma principály ¡Podle autorů je důležitější národní strana, a to zejména kvůli znovuzvolení ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ „OTÁČIVÉ DVEŘE“ ¡otáčivé dveře (revolving doors) je proces, kdy se poslanci rekrutují z Komise a dalších unijních orgánů ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ JEAN-MARIE LE PEN (PŘÍKLAD) ¡24.07.1984 / 24.07.1989 : Skupina Evropské pravice - Předseda ¡25.07.1989 / 18.07.1994 : Technická skupina Evropské pravice - Předseda ¡19.07.1994 / 19.07.1999 : Nezařazení poslanci - Člen ¡20.07.1999 / 02.10.2001 : Technická skupina nezávislých poslanců – smíšená skupina - Člen ¡03.10.2001 / 10.04.2003 : Nezařazení poslanci - Člen ¡20.07.2004 / 14.01.2007 : Nezařazení poslanci - Člen ¡15.01.2007 / 13.11.2007 : Skupina Identita, tradice, suverenita - Člen ¡14.11.2007 / 13.07.2009 : Nezařazení poslanci - Člen ¡14.07.2009 / 30.06.2014 : Nezařazení poslanci - Člen ¡01.07.2014 ... : Nezařazení poslanci - Člen ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POSLANCI – PARLAMENT 2014-2019 (VOLBY 2014) EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ •První volby po Lisabonské smlouvě • •Růst pravicových stran - historický úspěch francouzské Národní fronty v čele s Marine Le Pen • •ve Velké Británii zvítězila od roku 1910 jiná strana než labouristé či konzervativci • •důkaz růstu podpory extremistických a protiunijních uskupení - Národní fronta (NF) ve Francii, Strana nezávislosti (UKIP) ve Spojeném království, Dánska lidová strana, Strana pro svobodu v Nizozemsku, Alternativa pro Německo a Svobodní v České republice • •neformální velká koalice EPP a S&D udržela většinu v podobě 403 křesel (+ALDE) TYPOLOGIE POSLANCŮ ¡Susan Scarow – „stepping stone“ (odrazový můstek), evropský kariérista, „vejminek“ ¡Dosažitelnost (těžší než národní úroveň), přístupnost (závisí na pozici) a atraktivita (roste) ¡Odborníci X kariéristi ¡Bala, Taggart - policy advocate,(omezený okruh zájmů), zástupce volebního obvodu, the European evangelist (zastánce integrace), institucionalista (cíl sám o sobě) ¡Julien Navarro – animátor (aktivně věnuje evropskému veřejnému prostoru); specialista; zprostředkovatel; outsider (zpochybňuje evropský politický systém) a diletant (neprojevuje zájem o svůj mandát). ¡Nathalie Brack – typologie euroskeptiků - exit strategy, voice strategy, veřejný řečník EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ SALVATI – AMATÉR, NÁRODNÍ POLITIK A EVROPSKÝ POLITIK - TOWARDS AN EUROPEAN PARLIAMENTARY CLASS? A PROPOSAL FOR A TYPOLOGY OF THE MEPS EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ SALVATI – AMATÉR, NÁRODNÍ POLITIK A EVROPSKÝ POLITIK SALVATI – AMATÉR, NÁRODNÍ POLITIK A EVROPSKÝ POLITIK EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ SALVATI - TOWARDS AN EUROPEAN PARLIAMENTARY CLASS? A PROPOSAL FOR A TYPOLOGY OF THE MEPS ¡ ¡ ¡ ¡EP se stává atraktivnějším orgán – větší zájem o práci ¡Čím je větší role EP, tím je snazší přilákat politiky s evropskými zájmy nebo profesionály ¡„Lepší“ obsazení EP vysvětluje rostoucí schopnost EP čelit a někdy vyhrát nad ostatními evropskými institucemi EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ KODEX CHOVÁNÍ POSLANCE ¡vstoupil v platnost dne 1. ledna 2012 ¡„poslanci mají jednat výhradně ve veřejném zájmu a vykonávat svou práci podle zásad nezainteresovanosti, bezúhonnosti, transparentnosti, náležité péče, čestnosti, odpovědnosti a respektování dobré pověsti EP“ ¡Definuje střet zájmů - pravidla pro oficiální dary, které poslanci obdrží, a pro pracovní činnost poslanců po skončení mandátu ¡Povinnost překládat podrobné prohlášení o svých finančních zájmech ¡Musí rovněž deklarovat svou přítomnost na akcích pořádaných třetími stranami, pokud třetí strana proplácí nebo přímo hradí cestovní výlohy, ubytování nebo diety. Údaje lze nalézt v osobních profilech poslanců. ¡Porušení kodexu je stíháno sankcemi, které ukládá předseda Parlamentu. ¡http://www.europarl.europa.eu/pdf/meps/gifts_register_8.pdf (registr darů) ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ PLATY, DŮCHODY A PŘÍSPĚVKY ¡Platy ¡poslanci EP pobírají stejný plat v souladu s jednotným statutem, který vstoupil v platnost v červenci 2009 ¡Od 1. 7. 2015 činí hrubý měsíční plat poslanců EP podle jednotného statutu 8 213,02 € po odvodech plat činí 6 400,04 € (Členské státy mohou plat podrobit rovněž vnitrostátnímu zdanění) ¡Poslanci EP, kteří vykonávali mandát v Parlamentu již před volbami v roce 2009, se mohli rozhodnout pro zachování předchozího vnitrostátního systému pro plat, odchodné a důchody ¡Důchody ¡Podle statutu mají bývalí poslanci nárok na starobní důchod počínaje 63. rokem věku ¡Výše starobního důchodu činí 3,5 % platu za každý dovršený rok výkonu mandátu, úhrnem však nejvýše 70 % ¡Další zdroje ¡Denní příspěvek (306 denní příspěvek €) ¡Cestovní výdaje ¡Příspěvek na všeobecné výdaje ¡ ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ ASISTENTI ¡Akreditovaný asistent působí v jednom ze tří pracovních míst Evropského parlamentu (Brusel, Lucemburk nebo Štrasburk) ¡Poslanci mohou zaměstnávat tři, za určitých podmínek až čtyři akreditované asistenty ¡Akreditovaný asistent uzavírá pracovní smlouvu podle evropských právních předpisů přímo s Parlamentem ¡Místní asistent působí v jednom z členských států EU a pracovní smlouvu nebo smlouvu o poskytování služeb podle soukromého práva uzavírá přímo s poslancem - smlouva se řídí vnitrostátními právními předpisy ¡V prostorách EP a v členských státech mohou navíc poslanci přivítat i stážisty ¡V roce 2016 měl každý poslanec k dispozici měsíčně částku 23 392 € - částka se nevyplácí poslancům, ale představuje mzdu asistentů a platby organizacím pověřeným výběrem daně z příjmů EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POLITICKÉ SKUPINY/FRAKCE EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POLITICKÉ SKUPINY/FRAKCE ¡Politické skupiny v rámci EP agregují a artikulují své zájmy a zájmy evropských občanů ¡Existují od počátku ¡Politické frakce jsou tvořeny národními politickými stranami ¡Skupiny nejsou stálé a mohou se měnit - JŘ EP stanovuje podmínky pro vznik politické skupiny. ¡Politická skupina musí být tvořena poslanci, kteří pocházejí alespoň z jedné čtvrtiny členských států. Minimální počet poslanců nutný k vytvoření politické skupiny je 25 (čl. 32 Jednací řád EP 2015). ¡Vytvořením skupiny se dotyční poslanci automaticky hlásí k politické příslušnosti. ¡Pokud skupina přestane splňovat požadovanou minimální hranici, může předseda se souhlasem Konference předsedů povolit pokračování její existence do následujícího ustavujícího zasedání Parlamentu, pokud jsou splněny tyto podmínky: ¡poslanci i nadále zastupují nejméně jednu pětinu členských států; ¡skupina existuje déle než jeden rok ¡Politické skupiny vykonávají své povinnosti v rámci činností Unie včetně úkolů vyplývajících z jednacího řádu. ¡Skupiny mají k dispozici vlastní sekretariát, administrativní zázemí a finanční prostředky, které jsou zahrnuty v rozpočtu EP EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ MEZISKUPINY A NEZAŘAZENÍ POSLANCI ¡Jednotliví poslanci mohou vytvářet meziskupiny nebo jiná neoficiální seskupení poslanců složená z členů různých parlamentních výborů s cílem umožnit neformální výměnu názorů na konkrétní otázky napříč různými politickými skupinami a podporovat kontakty mezi poslanci a občanskou společností. ¡Seskupení nesmí vyvíjet žádnou činnost, která by mohla vést k záměně s oficiálními činnostmi Parlamentu ¡Seskupení musí uvést v prohlášení jakoukoli podporu, peněžní či hmotnou (například služby sekretariátu) ¡Nezařazení poslanci ¡Poslanci, kteří nepatří k žádné politické skupině, mají k dispozici sekretariát. Podrobnou organizační úpravu stanoví předsednictvo na návrh generálního tajemníka ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ ZMĚNY POLITICKÝCH SKUPIN V PRŮBĚHU HISTORIE EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ SKUPINY EP 2014-2019 – 8+1 ¡Poslanecký klub Evropské lidové strany (Křesťanských demokratů) - EPP ¡Skupina progresivní aliance socialistů a demokratů v Evropském parlamentu - S&D ¡Skupina Aliance liberálů a demokratů pro Evropu – ALDE ¡Skupina Zelených/Evropské svobodné aliance - Greens/EFA ¡Skupina konfederace Evropské sjednocené levice a Severské zelené levice - GUE/NGL ¡Skupina Evropských konzervativců a reformistů – ECR ¡Evropa Svobody a Přímé Demokracie – EFDD ¡Skupina Evropa národů a svobody – ENF ¡Nezařazení poslanci – NI ¡ ¡http://www.europarltv.europa.eu/cs/discover-parliament/political-groups.aspx ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ EPP – STRUKTURA (PŘÍKLAD) EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ PLENÁRNÍ ZASEDÁNÍ - ÚČASTNÍCÍ ¡předsedá předseda EP, který zahajuje zasedání - napomáhá čtrnáct místopředsedů ¡Během zasedání předseda udílí slovo poslancům a dohlíží na řádný průběh rozprav. ¡Řídí rovněž hlasování, předkládá poslancům k hlasování pozměňovací návrhy a legislativní usnesení ¡751 evropských poslanců - 8 politických skupin ¡O projednávaných otázkách na plenárním zasedání rozhodují politické skupiny - mohou také předkládat pozměňovací návrhy ke zprávám, o nichž se hlasuje ¡Evropská komise a Rada Evropské unie - na žádost EP jsou vyzváni, aby učinili prohlášení nebo aby informovali poslance ¡Konference předsedů politických skupin stanovuje podrobný pořad jednání ¡Konference předsedů výborů (předsedové všech stálých i dočasných parlamentních výborů) předkládají Konferenci předsedů doporučení týkající se práce výborů a vypracování pořadu jednání ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ JEDNÁNÍ EP ¡Parlament se každý měsíc – s výjimkou srpna – schází na čtyřdenním plenárním zasedání ve Štrasburku (od pondělí do čtvrtka). Šestkrát do roka se schází také v Bruselu na dvoudenním zasedání (ve středu a ve čtvrtek). ¡Hlavní náplní plenárního zasedání jsou rozpravy a hlasování. ¡Postupy: spolurozhodování, souhlas, konzultace ¡nelegislativní zprávy vypracovává Parlament z vlastního podnětu a v příslušném výboru ¡Na plenárním zasedání se EP může vyjádřit k jakémukoli tématu a může rovněž požádat Komisi, aby předložila příslušný návrh ¡Součástí zasedání je doba vyhrazená pro otázky položené Radě nebo Komisi ¡Roční harmonogram činnosti EP se každoročně přijímá na plenárním zasedání, obvykle v červnu, na návrh Konference předsedů politických skupin ¡V harmonogramu jsou vyznačeny i týdny schůzí parlamentních výborů a týdny politických skupin – kalendář EP ¡Zápis z každého zasedání je zveřejněn a popisuje průběh daného zasedání a vykonanou činnost (předložené dokumenty, rozpravy, hlasování, vysvětlení hlasování, jmenování atd.) - v příloze připojeny i výsledky hlasování EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ JEDNÁNÍ EP EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ ¡Rozprava ¡O parlamentní zprávě předložené k hlasování se napřed obvykle vede rozprava, které se účastní Komise, zástupci politických skupin a poslanci. ¡rozpravy mohou trvat i několik hodin, ¡V jednacím sále se řečnická doba přiděluje následovně: ¡první díl se rovnoměrně rozdělí mezi jednotlivé politické skupiny, ¡druhý díl pak podle celkového počtu členů těchto skupin. ¡Poslanci, kteří požádali o slovo, jsou zapsáni na seznam řečníků v pořadí podle početního významu jejich skupiny. Na přednostní vystoupení mohou mít nárok zpravodajové příslušného výboru a navrhovatelé výborů požádaných o stanovisko. ¡hlasovací maratón - kolem poledne a ve velmi rychlém sledu: poslanci mnohdy hlasují o stovkách pozměňovacích návrhů ¡Během hlasování o parlamentní zprávě nebo o usnesení mohou poslanci znění příslušného dokumentu měnit prostřednictvím pozměňovacích návrhů. ¡Nejčastěji poslanci hlasují zvednutím ruky, přičemž úkolem předsedy zasedání je konstatovat, zda většina byla pro, nebo proti – v případě nejistoty požádá předseda o elektronické hlasování ¡Na plenárním zasedání rozhoduje EP nejčastěji absolutní většinou odevzdaných hlasů. PLENÁRNÍ ZASEDÁNÍ - ORGANIZACE ¡Konference předsedů rozhoduje o rozdělení křesel v jednacím sále mezi politické skupiny, nezařazené poslance a orgány EU. ¡Předsedové politických skupin sedí v první řadě v půlkruhu obráceném směrem k předsedovi Evropského parlamentu. ¡Členové předsednictva EP (místopředsedové a kvestoři) sedí ve třetí řadě. ¡Jednotliví poslanci jsou rozmístěni v místech, v nichž zasedají jednotlivé politické skupiny, obvykle podle abecedního pořádku. ¡Tlumočníci sedí za poslanci ¡Veřejnost může rozpravu EP sledovat z tribuny EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ JEDNÁNÍ POSLANCŮ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POLITICAL GROUP COHESION AND ‘HURRAH’ VOTING IN THE EUROPEAN PARLIAMENT - SHAUN BOWLER & GAIL MCELROY EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ ¡Soudržnost politických skupin byla vždy vysoká – nyní ještě vzrostla ¡Politika konsensu – stejně jako v jiných institucích EU ¡Eliminuje se strach z předčasných voleb ¡Výzkumy soudržnosti EP – např. Attina 1990; Faas 2003; Hix et al 2005, 2007; Kreppel 2002 ¡Soudržnost EP nestoupá s růstem pravomocí EP ¡Existuje velký počet jmenovitých hlasování o otázkách, které jsou nelegislativní a nekontroverzní ¡ ¡ POLITICAL GROUP COHESION AND ‘HURRAH’ VOTING IN THE EUROPEAN PARLIAMENT - SHAUN BOWLER & GAIL MCELROY EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ HURRAH VOTES ¡„pokřivené“ hlasování ¡liberálové se snaží více než ostatní dvě skupiny, aby jejich poslanci hlasovali společně EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ ¡Další výzkumy by se měly věnovat jiným faktorům než RCV ¡Výzkumy by se měly soustředit na to, jak je konsensus konstituuje ¡individuální MEP mají malý manévrovací prostor v případě „hurrah“ hlasování ¡Konsensus se stává předmětem zájmu sám o sobě ¡ EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ POLITICAL GROUP COHESION AND ‘HURRAH’ VOTING IN THE EUROPEAN PARLIAMENT - SHAUN BOWLER & GAIL MCELROY VÝBORY EP EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ VÝBORY EP ¡Poslanci se dělí do 20 specializovaných stálých výborů. ¡Výbory přijímají zprávy, kterými přispívají k obsahu legislativních návrhů a přijímají také zprávy z vlastního podnětu ¡25 až 71 řádných členů a stejný počet náhradníků. ¡Každý výbor volí ze svých řádných členů předsedu a až čtyři místopředsedy, kteří dohromady tvoří „předsednictvo výboru“ a jejich mandát trvá dva a půl roku. Politické složení výborů odráží složení plenárního shromáždění ¡Podvýbory a zvláštní dočasné výbory, které se zabývají konkrétními tématy + vyšetřovací výbory, které zkoumají případy údajného porušování právních předpisů EU nebo nesprávného úředního postupu. ¡Většinou se scházejí v Bruselu - diskuse probíhají veřejně a obvykle jsou přenášeny po internetu ¡Pravomoci výborů - http://www.europarl.europa.eu/sides/getLastRules.do?language=cs&reference=ANN-06 ¡http://www.europarl.europa.eu/ep-live/cs/committees/video?event=20161020-0900-COMMITTEE-AFET EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ VÝBORY EP - ČINNOST ¡Slyšení ¡Výbor může uspořádat slyšení odborníků, pokud takové slyšení považuje za důležité pro úspěšný výkon své práce týkající se určitého tématu. Slyšení mohou také uspořádat společně dva nebo více výborů. Většina výborů pořádá pravidelná slyšení, protože jim umožňují vyslechnout odborníky a diskutovat o klíčových otázkách. ¡Semináře ¡Semináře pořádají tematická oddělení a umožňují poslancům klást otázky odborníkům a vyměňovat si s nimi názory na otázky související s parlamentní činností nebo aktuálními tématy. ¡Setkání s vnitrostátními parlamenty ¡Výbory mohou vést na úrovni výborů přímý dialog s vnitrostátními parlamenty. Jeho součástí mohou být setkání poslanců vnitrostátních parlamentů a poslanců EP z odpovídajících výborů, na nichž se vede diskuse o tématech společného zájmu. ¡Evropské občanské iniciativy ¡Institut evropské občanské iniciativy umožňuje, aby nejméně 1 milion občanů z alespoň jedné čtvrtiny členských států EU požádal Evropskou komisi o předložení návrhu právního předpisu v oblasti, která spadá do její působnosti. Organizátoři úspěšných iniciativ jsou pozváni, aby své iniciativy představili na veřejném slyšení v Evropském parlamentu před legislativním výborem příslušným pro dané téma. ¡Pracovní cesty ¡Pracovní cesty se uskutečňují v rámci výkonu pravomocí svěřených výboru a účastní se jich omezený počet členů výboru. Výbor může také – nejvýše na tři dny – vyslat tříčlennou delegaci do agentur, pro něž je příslušný EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ STÁLÉ VÝBORY EP – STRUKTURA 2014 – 2019 Zahraniční věci AFET Lidská práva DROI Bezpečnost a obrana SEDE Rozvoj DEVE Mezinárodní obchod INTA Rozpočet BUDG Rozpočtová kontrola CONT Hospodářství a měna ECON Zaměstnanost a sociální věci EMPL Životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin ENVI Průmysl, výzkum a energetika ITRE Vnitřní trh a ochrana spotřebitelů IMCO Doprava a cestovní ruch TRAN Regionální rozvoj REGI Zemědělství a rozvoj venkova AGRI Rybolov PECH Kultura a vzdělávání CULT Právní záležitosti JURI Občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci LIBE Ústavní záležitosti AFCO Práva žen a rovnost pohlaví FEMM Petice PETI EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ VÝBORY EP – STRUKTURA 2014 – 2019 EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ ¡Zvláštní výbory ¡Daňová rozhodnutí a jiná opatření podobná svojí povahou nebo účinkem ¡TAX2 ¡ ¡Vyšetřovací výbory ¡Měření v automobilovém průmyslu EMIS ¡Praní peněz a vyhýbání se daňovým povinnostem a daňové úniky PANA ¡ ¡ PŘEDSEDNICTVO EVROPSKÉHO PARLAMENTU ¡Na začátku a uprostřed každého volebního období si poslanci Evropského parlamentu volí: ¡předsedu, ¡14 místopředsedů a ¡5 kvestorů ¡EP opětovně zvolil Martina Schulze předsedou EP na následujícího dva a půl roku - do ledna 2017 ¡V prvním kole volby získal 409 z 612 platných hlasů. ¡Šest místopředsedů bylo zvoleno v prvním kole volby, tři ve druhém a pět ve třetím kole ¡Pět kvestorů má na starosti administrativní záležitosti, které se přímo dotýkají samotných poslanců EP ¡http://www.europarl.europa.eu/news/cs/top-stories/20140702TST51228/veden%C3%AD-evropsk%C3%A9ho-par lamentu ¡http://www.europarltv.europa.eu/cs/player.aspx?pid=b9a93732-38dc-4109-8a57-a63f014cb8a6 EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ KONFERENCE PŘEDSEDŮ ¡Konferenci předsedů tvoří předseda Parlamentu a předsedové politických skupin - zástupce nezařazených poslanců nemá hlasovací právo. ¡Konference předsedů je politickým orgánem EP, který se zabývá ¡organizací práce EP a sestavováním legislativních programů, ¡rozdělováním pravomocí výborům a delegacím a jejich složením, ¡vztahy s ostatními orgány Evropské unie, národními parlamenty a třetími zeměmi. ¡a vykonává úkoly, které jí ukládá jednací řád. ¡Konference předsedů připravuje rozvrh a pořad jednání plenárních zasedání a zabývá se rozdělováním míst poslanců v zasedacím sále. ¡Konference předsedů rozhoduje na základě dohody či hlasování vyváženém počtem poslanců každé politické skupiny ¡Je konzultována ve všech otázkách spojených se sestavováním legislativních programů a se vztahy s ostatními orgány a institucemi EU ¡Většinou se schází dvakrát za měsíc a její schůze nejsou veřejné - zápisy ze schůzí se překládají do úředních jazyků a rozesílají všem poslancům ¡Dává všem poslancům příležitost vyměňovat si i mimo plenární zasedání názory s pozvanou osobou EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ DELEGACE ¡Delegace udržují a rozvíjejí mezinárodní kontakty Parlamentu a přispívají k posílení úlohy a zviditelnění EU ve světě – s parlamenty států, které jsou tradičními partnery EU ¡Delegace podporují ve třetích zemích hodnoty na nichž je založena EU - zásady svobody, demokracie, dodržování lidských práv a základních svobod a zásady právního státu (článek 6 Smlouvy o Evropské unii) ¡Mezinárodní kontakty Parlamentu se řídí zásadami mezinárodního veřejného práva ¡Parlament v rámci mezinárodních kontaktů usiluje vždy (je-li to možné a vhodné) o posílení parlamentního rozměru mezinárodních vztahů EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ DELEGACE ¡V EP nyní působí 44 delegací - počet členů se pohybuje od 12 do 70 ¡Existuje několik typů delegací: ¡smíšené parlamentní výbory, ¡parlamentní výbory pro spolupráci, ¡ostatní meziparlamentní delegace, ¡delegace v mnohostranných parlamentních shromážděních. ¡Předsedové delegací koordinují svou činnost v rámci Konference předsedů delegací ¡Jednou nebo dvakrát ročně se konají meziparlamentní setkání EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ DELEGACE - PŘÍKLAD ¡Delegace pro vztahy s Jihoafrickou republikou ¡Delegace pro vztahy s Irákem ¡Delegace pro vztahy s Izraelem ¡Delegace pro vztahy s Arabským poloostrovem ¡Delegace pro vztahy s Palestinou ¡Delegace pro vztahy se zeměmi Maghrebu a Arabskou maghrebskou unií ¡Delegace pro vztahy se zeměmi Mašreku ¡Delegace pro vztahy s Panafrickým parlamentem ¡Delegace pro vztahy s Bosnou a Hercegovinou a s Kosovem ¡Delegace v Parlamentním výboru pro stabilizaci a přidružení EU-Albánie ¡Delegace v Parlamentním výboru pro stabilizaci a přidružení EU-Černá Hora ¡Delegace v Parlamentním výboru pro stabilizaci a přidružení EU-Srbsko ¡Delegace pro vztahy s Běloruskem ¡Delegace ve Výborech pro parlamentní spolupráci EU-Arménie a EU-Ázerbájdžán a v Parlamentním výboru pro přidružení EU-Gruzie EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ SEKRETARIÁT ¡Úkolem generálního sekretariátu je koordinace legislativních prací a organizace plenárních zasedání a jiných schůzí. ¡Poskytuje technickou a odbornou pomoc různým organizačním složkám Parlamentu a samotným poslancům ¡Sídlí v Lucemburku ¡O organizační struktuře generálního sekretariátu rozhoduje předsednictvo EP ¡Generální tajemník – ¡Jmenovaný předsednictvem a řídí sekretariát, jehož složení a organizaci stanoví předsednictvo ¡Generální ředitelství – např. DG pro tlumočení, DG pro personál, DG pro vnější politiky, DG pro inovace… EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ OTÁZKY??? EVS172 EVROPSKÝ PARLAMENT A HLASOVACÍ SCHÉMATA POSLANCŮ