ROLE EP V EU JAKO POLITICKÉM SYSTÉMU Mgr. Ondřej Moček DISKUSNÍ OKÉNKO □ Jste spokojeni s aktuálním stavem EU? © míra přesunu pravomocí mezi NS a EU © výsostné oblasti národní suverenity ve správě EU © oblasti spolupráce □ Jaká by měla být finalita EU? □ Jaká bude finalita EU? SEKTOROVÁ INTEGRACE VS.POLITICKA UNIE SEKTOROVÁ INTEGRACE: UHLÍ A OCEL SPOLEČNÁ ZEMĚDĚLSKÁ POLITIKA SPOLEČNÁ RYBOLOVNÁ POLITIKA POLITIKA VOLNÉ HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE POLITIKA VNĚJŠÍCH OBCHODNÍCH VZTAHŮ SPOLEČNÁ DOPRAVNÍ POLITIKA POLITIKA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ENERGETICKÁ POLITIKA REGIONÁLNÍ POLITIKA A STRUKTURÁLNÍ FONDY SOCIÁLNÍ POLITIKA HOSPODÁŘSKÁ A MĚNOVÁ UNIE SPOLEČNÁ ZAHRANIČNÍ A BEZPEČNOSTNÍ POLITIKA SPOLUPRÁCE V OBLASTI JUSTICE, VNITRA A POLICIE Evropský parlament v PS □ LEGISLATIVNÍ □ ROZPOČTOVÉ □ KONTROLNÍ EASTONUV MODEL PS okoli okoli POŽADAVKYA ZÁJMY r politicky system ROZHODNUTI AJEDNANÍ PODPORA r okolí okolí feedback KATALOG FCÍ PS 1. 2. 3- 4- 5- formulovaní požadavku požadavky jsou kombinovány ve formě alternativních návrhů a jednání formulování autoritatd7ních pravidel pravidla jsou zavedena a prosazena aplikace je přizpůsobena individuálním případům tyto rozličné aktivity jsou vyměňovány uvnitř politického systému a předávány okolí 7. udržování a přizpůsobování systému s. rekrutování politického personálu KRITÉRIA POLITICKÉHO SYSTÉMU Soubor stabilních a jasně definovaných institucí pro kolektivní rozhodování a soubor pravidel, které určují vztahy mezi a uvnitř těchto institucí. Politická rozhodnutí v politickém systému mají znatelný dopad na distribuci ekonomických zdrojů a alokaci sociálních a politických hodnot napříč systémem. Občané a sociální skupiny usilují o realizaci svých politických přání v politickém systému přímo nebo zprostředkovaně přes aktéry jako jsou zájmové skupiny a/ nebo politické strany. POLITICKY SYSTÉM Existuje soustavná interakce mezi politickými výstupy, novými požadavky, novými rozhodnutími atd. POLITICKY SYSTEM EU INŠTITUCIONÁLNI SYSTEM EU + KOMPLEX PP A DALŠÍCH DOHOD A PRAVIDEL SEKUNDÁRNÍ PRÁVO (80% pravidel pro produkci, distribuci a výměnu zboží) EVROPSKY PARLAMENT EUROLOBBY POLITICKY SYSTEM EU 9 SPECIFIKA EVROPSKÉHO PS MULTILEVEL GOVERNANCE □ PRINCIPAL-AGENT: přenos suverenity © paradigmatická konstrukce (např. EK) © emancipace institucí (EP, vliv na PP) □ DUÁLNÍ EXEKUTIVA (Rada a EK) © politická složka: vedení společnosti skrz utváření politiky a návrhy legislativy © administrativní složka: implementace legislativy, distribuce státních příjmů, schvalování sekundárních a terciárních pravidel □ DOMINANTNÍ ROLE ČS -> limity pro ostatní instituce EK JAKO EXEKUTIVA Evropský ?PARLAMENT? funkce politických stran INTEGRAČNÍ nejrůznější formy zprostředkování mezi lidem a nositeli panství ■ VYBER VEDENI strany vybírají a prosazují kandidáty do vedoucích funkcí VÝKON PANSTVÍ vítězná strana vytváří exekutivu KONTROLA PANSTVÍ realizována opozičními PS ■ INTEGRAČNÍ FCEI. Strukturně-funkcionální charakteristika voleb: 1. VOLEBNÍ ÚČAST V EVROPSKÝCH VOLBÁCH A JEJÍ PODMÍNKY 2. VOLEBNÍ STRATEGIE VOLIČŮ 3. SYSTÉMOVÉ DŮSLEDKY INTEGRAČNÍ FCEII. 1979 1981 1984 1987 1989 1994 1995 1996 1999 2004 2007 2009 Belgie 91.36 92.09 90.73 90.66 91.05 90.81 90.39 Dánsko 47.82 52.38 46.17 52.92 50.46 47-89 59-54 Německo 65-73 56.76 62.28 60.02 45-19 43 43-3 Irsko 63.61 47-56 68.28 43-98 50.21 58.58 58.64 Francie 60.71 56.72 48.8 52.71 46.76 42.76 40.63 Itálie 85.65 82.47 81.07 73-6 69.76 71.72 65-05 Lucembursko 88.91 88.79 87-39 88.55 87.27 91-35 90.75 Nizozemí 58.12 50.88 47-48 35-69 30.02 39.26 36.75 Velká Británie 32.35 32.57 36.37 36.43 24 38.52 34-7 Řecko 81.48 80.59 80.03 73.18 70.25 63.22 52.61 Španělsko 68.52 54-71 59-14 63-05 45-14 44.9 Portugalsko 72.42 51-1 35-54 39-93 38.6 36.78 Švédsko 41.63 38.84 37-85 45-53 Rakousko 67-73 49.4 42.43 45-97 INTEGRAČNÍ FCEIII. 1979 1981 1984 1987 1989 1994 1995 1996 1999 2004 2007 2009 Finsko 57-6 30.14 39-43 40.3 28.3 28.2 Estonsko 26.83 43-9 Kypr 72.5 59-4 Litva 48.38 20.98 Lotyšsko 41-34 53-7 Maďarsko 38.5 36.31 Malta 82.39 78.79 Polsko 20.87 24.53 Slovinsko 28.35 28.33 Slovensko 16.97 19.64 Bulharsko 29.22 38.99 Rumunsko 29.47 27.67 EU 61.99 58.98 58.41 56.67 49.51 45-47 43 INTEGRAČNÍ FCEIV. Účast ve volbách do Evropského parlamentu 100% 80% 61.99 1979 1984 1989 1994 1999 2004 2009 2014 EU9 EU10 EU12 EU12 EU15 EU25 EU27 EU28 Evropský ?PARLAMENT? FUNKCE POLITICKÝCH STRAN INTEGRAČNÍ nejrůznější formy zprostředkování mezi lidem a nositeli panství VYBER VEDENI strany vybírají a prosazují kandidáty do vedoucích funkcí VÝKON PANSTVÍ vítězná strana vytváří exekutivu KONTROLA PANSTVÍ realizována opozičními PS VÝBĚR VEDENÍ □ předseda EP □ zpravodajové □ předsednictví ve výborech Období Jméno Frakce Období Jméno Frakce 1952 -1954 Paul-Henri Spaak Socialists ■UTTBTTrH Emilio Colombo Christian Democrats Alcide deGasperi Simone Veil Liberal and Democratic Group Giuseppe Pella Christian Democrats PieterDankert Socialist Hans Furier Christian Democrats Pierre Pflimlin Group of the European People's Party Robert Schuman Christian Democrats H Lord Henry Plumb Group of the European Democrats Hans Furier Christian Democrats Enrique Barön Crespo Socialist Gaetano Martino Liberals and Allies 1992- 1 Egon Klepsch Group of the European People's Party and European Democrats Jean-Pierre Duvieusart Christian Democrats Klaus Hansen Group of the Party of European Socialists Victor Leemans Christian Democrats Jose Maria Gil-Robles Group of the European People's Party and European Democrats Alain Poher Christian Democrats Nicole Fontaine Group of the European People's Party and European Democrats MarioScelba Christian Democrats PatCox Group of the European Liberal, Democratic and Reformist Party Walter Behrendt Socialists Josep Borell Fontelles Group of the Party of European Socialists Cornelis Berkhouwer Liberals and Allies Hans-Gert Pöttering Group of the European People's Party and European Democrats Georges Spenale Socialists Jerzy Buzek Group of the European People's Party Evropský ?PARLAMENT? FUNKCE POLITICKÝCH STRAN INTEGRAČNÍ nejrůznější formy zprostředkování mezi lidem a nositeli panství VYBER VEDENI strany vybírají a prosazují kandidáty do vedoucích funkcí VÝKON PANSTVÍ vítězná strana vytváří exekutivu KONTROLA PANSTVÍ realizována opozičními PS VÝKON PANSTVÍ EK jako evropská exekutiva Legislativní iniciativa EK jako strážce smluv (naplňování smluv, připomínky během procesu) Vnejsi reprezentace EU Vzchází z EP a Rady Evropský ?PARLAMENT? FUNKCE POLITICKÝCH STRAN INTEGRAČNÍ nejrůznější formy zprostředkování mezi lidem a nositeli panství VYBER VEDENI strany vybírají a prosazují kandidáty do vedoucích funkcí VÝKON PANSTVÍ vítězná strana vytváří exekutivu KONTROLA PANSTVÍ realizována opozičními PS HLASOVACÍ LIMITY Prostá většina: Tento hlasovací limit vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Proměnlivá účast europoslanců na hlasování jej však neumožňuje jednoznačně definovat. Absolutní většina: Smlouvami je absolutní většina stanovena jako nadpoloviční většina všech poslanců Evropského parlamentu. Jedná se tedy o jasně definovatelnou a konstantní hodnotu. Dvojí většina: Princip dvojí většiny se vyskytuje v rámci rozpočtového řízení i jako jeden z limitů v procesu schvalování Komise. Prvním z požadavků je v obou případech dosažení kladného vyjádření absolutní většiny všech poslanců Evropského parlamentu. Zároveň však tento počet musí tvořit buď 2/3 (při zamítnutí rozpočtu a odvolání Evropské komise) nebo 3/5 přítomných poslanců (v případě schvalování rozpočtu oproti zamítnutí Rady). Opět se tedy počet hlasů nutný pro přijetí rozhodnutí odvíjí od počtu přítomných poslanců. ROZLOŽENÍ SIL 1979-1989 LIMIT: 218 KOALICE: 220 I. 1979 -1984 Nastupující parlament I. 1979 -1884 Odstupující parlament m iL 38 10 LIMIT: 218 KOALICE: 241 LIMIT: 218 KOALICE: 240 II. 1984 -1989 Ustavující parlament II. 1984 -1989 Odstupující parlament LIMIT: 260 KOALICE: 279 ROZLOŽENÍ SIL 1989-1999 LIMIT: 260 KOALICE: 301 III. 1989 -1994 Ustavující parlament 02 Ph tí O w Ph q ptí w □ > w w tí o q £ & Q Q O tí Z Ü tí III. 1989 - 1994 Odstupující parlament 198 x 27 20 14 13 12 27 LIMIT: 260 KOALICE: 360 LIMIT: 284 KOALICE: 354 IV. 1994 -1999 Ustavující parlament 44 28 27 26 23 19 19 27 K Q tí W W W W Q p ^ i J PH W Ph w q tí > S tí p IV. 1994 -1999 Odstupující parlament íi4 201 42 34 34 27 21 LIMIT: 314 KOALICE: 415 ROZLOŽENÍ SIL 1999-2009 LIMIT: 314 KOALICE: 413 V. 1999 - 2004 Ustavující parlament 233 50 48 42 30 l8 l6 4 ^ v. 1999 - 2004 Odstupující parlament 295 ■232 3018 16 9 j läääü 44 LIMIT: 395 KOALICE: 527 LIMIT: 367 KOALICE: 468 VI. 2004 - 2009 Ustavující parlament 42 41 37 27 29 VI. 2004 - 2009 Odstupující parlament 288 H I100 44 43 41 22 30 4? &