Interview • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Typy rozhovorů • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •strukturovaný • •semistrukturovaný • •nestrukturovaný Úvod interview • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •představení tazatele •představení výzkumu •pozice tazatele ve výzkumu •předpokládané výstupy z výzkumu •možnost poskytnutí těchto výstupů •zaručení anonymity (podpis informovaného souhlasu) •předpokládaná délka rozhovoru •informace o formě a průběhu rozhovoru •dotaz na pořízení audio záznamu •přislíbení autorizace •položení úvodní otázky • Informovaný souhlas • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Pracovní název projektu: Možnosti spolupráce samospráv měst ve východních Čechách. • •Instituce: Centrum pro regionální rozvoj, Geografický ústav, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Kotlářská 2, 611 37, Brno. • •Výzkum: Projekt je součástí výzkumného záměru WD-40-07-1 POLYREG: podpora polycentrického regionálního rozvoje. Jeho hlavním cílem je prozkoumat polycentricitu jako normativní koncept uspořádání evropského sídelního systému, směřování regionální politiky a rovněž i související aktuálnost polycentricity jako výzkumného tématu na úrovní evropské, národní či lokální. • •Dobrovolnost: Rozhovor bude zaznamenán na diktafon a následně pro analytické účely převeden do textové podoby. Participace na výzkumu je dobrovolná. Máte možnost odmítnout odpověď na kladené otázky a kdykoliv rozhovor přerušit nebo ukončit. • •Důvěrnost: S nahrávkami rozhovorů bude nakládáno dle zákona 97/1974 Sb. O archivaci. (Přístup je umožněn pouze autorům/autorkám výzkumu, ostatním osobám pouze v úryvcích v anonymizované podobě). Přepisy rozhovorů a nosiče nahrávek jsou důsledně anonymizovány (komunikačním partnerům jsou přiděleny přezdívky, případné identifikační údaje sdělené v průběhu rozhovoru jsou změněny). Informovaný souhlas • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Prosím zvolte (zakroužkujte) jednu z nabízených možností: • a)V rámci prezentací výsledků výzkumu je možné uvést výňatky z rozhovoru a celé mé jméno. b)V rámci prezentací výsledků výzkumu je možné uvést výňatky z rozhovoru a celé mé jméno, ale přeji si autorizovat text, v němž bude použito. c)V rámci prezentací výsledků výzkumu je možné uvést výňatky z rozhovoru a anonymní přezdívku. • a) • •Souhlasím s eventuelním uveřejněním fotografií pořízených v průběhu rozhovoru v rámci prezentací výsledků výzkumu: a)včetně fotografií s mou osobou b)pouze exteriér a interiér bez mé osoby c)nesouhlasím • •Datum a čas: Podpis: • •Místo: • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •zapnutí •spuštění nahrávání •průběžná kontrola •poloha diktafonu •dosah •kvalita zvuku •zastavení nahrávání •vypnutí •stažení nahrávky Diktafon Úvodní otázka • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •úvodní otázka by měla být dostatečně obecná • •neměla obsahovat žádné silné kategorie (bezpečí) • •měla by být co možná nejsrozumitelnější • •měla by dávat prostor komunikačnímu partnerovi, tedy aby s jejím předmětem měl osobní zkušenost • – Úvodní otázka • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •v úvodu rozhovoru není nutné tlačit na hloubku probíraného tématu, ani na informační kvalitu •v úvodních částech rozhovoru je důležitější: • –navazování vztahu s komunikačním partnerem –budování důvěry –snaha, aby partner zapomněl na diktafon; že jde o výzkum –aby respondent cítil, že to, co říká, má pro tazatele velkou cenu • • Úvodní otázka • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •v úvodu rozhovoru není nutné tlačit na hloubku probíraného tématu, ani na informační kvalitu •v úvodních částech rozhovoru je důležitější: • –navazování vztahu s komunikačním partnerem –budování důvěry –snaha, aby partner zapomněl na diktafon; že jde o výzkum –aby respondent cítil, že to, co říká, má pro tazatele velkou cenu • • „Tazatel se z počátku snaží být milý, pozorný a kladně přijímat vše, co je řečeno. Je to nástroj, který mu pomáhá respondenta rozmluvit a vstoupit do jeho světa. […] …tazatel se musí tvářit , že to, co respondent říká, je zajímavé, i kdyby si to zrovna nemyslel.“ Úvodní otázka • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Vyprávějte mi, co se stalo (jak se to stalo). •Kdy jste měl poprvé zkušenost s…? •Můžete uvést co se stalo, že…? •Co se pak ve vašem životě stalo? •Jak byste popsal vaše názory na…? •Co jste pociťoval při…? • •Jak byste zhodnotili spolupráci s okolními městy? •Mohl by ses pokusit nakreslit mapu toho, co pro tebe znamená Brno? •Pokuste se, prosím, nakreslit, co se Vám vybaví, když se řekne prostor před hlavním nádražím v Brně? • – Průběh interview • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •v průběhu rozhovoru je nutné stále přemýšlet nad další otázkou •mít v zásobě připravené další možné otázky •dobrou otázku je možné vymyslet jen tehdy, když soustředěně nasloucháme, co se během rozhovoru říká a intenzivně přemýšlíme , zatímco respondent mluví •začátečník, se často obává pomlk •pokud spěchá, aby je překlenul, nemá čas vymyslet dobrou otázku •pomlky je třeba zaplnit, až když začínají být nepříjemné • •na otázku je vždy jen několik vteřin, je nutné myslet na tisíc věcí (hypotézy, předpoklady, seznam otázek, styl rozhovoru, rytmus rozhovoru, právě řečené, sebereflexi, únavu partnera…) •lze se uchýlit ke klasické strategii zopakování • Otevřenost otázky • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Jak jste spokojen s úrovní spolupráce s okolními městy? •velmi •celkem ano •moc ne •vůbec ne • • • •Jaký máte pocit z úrovně spolupráce s okolními městy? • •Jaký je váš názor na úroveň spolupráce? • •Jaký pro vás má význam spolupráce s okolními městy? • Typy otázek • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •otázky vztahující se ke zkušenostem –Kdybych byl s neustále s komunikačním partnerem, co bych viděl, že dělá? •otázky vztahující se k názorům –Co si myslíte o…? –Jaký je váš názor na…? •otázky vztahující se k pocitům –Jak jste se přitom cítil? –Jaké to ve vás vyvolalo pocity? •otázky vztahující se k vnímání –Na co se vás vedoucí zeptal, když jste se s ním setkal? •otázky demografické a kontextové –věk, vzdělání, zaměstnání Průběh interview: sondáž • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •„doptávání se“ •sondážní otázky se dopředu nepřipravují •slouží k prohloubení odpovědí v určitém směru •vztahují se k podrobnostem kontextu jevu • •Co se stalo? •Kdo jiný se toho ještě účastnil? •Kde jste byl v tu dobu? •Jak aktivně jste se toho účastnil? •Jak k tomu došlo? •Kde se to stalo? Na co myslet v průběhu interview? • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •komunikační partner (nálada, uvolněnost, výřečnost, zaujetí, únava…) •sám na sebe (sebereflexe: pocity, nápady, nové hypotézy…) •předmět výzkumu • •struktura rozhovoru: paleta zájmových témat •příprava nové otázky •vrácení partnera před odbočku •identifikace zda si partner neprotiřečí •specifická pojmenování kategorií •rytmus rozhovoru •délka rozhovoru •hladinu ruchu •… • Závěr interview • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Napadá vás ještě něco, co byste chtěl doplnit? •Chtěl byste doplnit něco, čeho jsme se dotkli nedostatečně? •Napadá vás něco zajímavého, důležitého z této oblasti, co jsem ve svých otázkách opominul? • •Poděkování za čas, ochotu. otevřenost… • •Zopakování nabídky získání výstupů z výzkumu. •Možná žádost o opakované oslovení o doplňující informace. •Případná výměna kontaktů. • •NEVYPÍNAT DIKTAFON!!! • Závěr interview • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •Napadá vás ještě něco, co byste chtěl doplnit? •Chtěl byste doplnit něco, čeho jsme se dotkli nedostatečně? •Napadá vás něco zajímavého, důležitého z této oblasti, co jsem ve svých otázkách opominul? • •Poděkování za čas, ochotu. otevřenost… • •Zopakování nabídky získání výstupů z výzkumu. •Možná žádost o opakované oslovení o doplňující informace. •Případná výměna kontaktů. • •NEVYPÍNAT DIKTAFON!!! • •„Stává se, že když výzkumník vypne diktafon a přestane nahrávat, vzbudí tím u respondenta novou chuť pokračovat v rozhovoru. Cítí se totiž volněji a také může mít pocit, že se mu nepodařilo říci všechno, co chtěl.“ Praktické rady • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •více poslouchat, méně mluvit • •po dokončení promluvy partnera, ještě nechat chvilku prostor • •následovat to, co říká partner • •přizpůsobit se mu, přizpůsobit se jeho lince promluvy • •vyčkat na jeho pojmenování věcí (kategorií) • •používat pojmy (kategorie), které partner již použil • •poptat se pokud máte pocit, že zcela nerozumíte promluvě • •snažit se držet partnera u předmětu výzkumu • •vyhnout se návodným/dominantním otázkám • •využívat výhradně otevřené otázky • •nepřerušovat výpověď komunikačního partnera • •porozumět, nehodnotit