MARKETING: STRUČNÝ ÚVOD eibl@fss.muni.cz eibl@fss.muni.cz PRODUKT JÁDRO FORMÁLNÍ PRODUKT ROZŠÍŘENÝ PRODUKT VNÍMANÁ HODNOTA PRODUKTU ŘEKNUVÁM PŘÍBĚH O... MARKETING? Činnost organizace a soubor procesů pro vytváření, komunikaci a poskytnutí hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahů se zákazníky takovým způsobem, že z něj mají prospěch organizace i její klíčové veřejnosti. eibl@fss.muni.cz ...slouží ke zjišťování a hodnotnému uspokojování lidských potřeb prostřednictvím směny. FUNKCE - definice trhu - kvantifikace potřeby - určení hodnoty nabídky - komunikace (vnitřní/vnější) - doručení produktu - monitoring uspokojení MARKETING? Činnost organizace a soubor procesů pro vytváření, komunikaci a poskytnutí hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahů se zákazníky takovým způsobem, že z něj mají prospěch organizace i její klíčové veřejnosti. eibl@fss.muni.cz ...slouží ke zjišťování a hodnotnému uspokojování lidských potřeb prostřednictvím směny. FUNKCE - definice trhu - kvantifikace potřeby - určení hodnoty nabídky - komunikace (vnitřní/vnější) - doručení produktu - monitoring uspokojení PODMÍNKY SMĚNY (HENNEBERG 2002: 104) - SMĚNY SE ÚČASTNÍ ALESPOŇ DVA AKTÉŘI - KAŽDÝ Z NICH DISPONUJE NĚČÍM CENNÝM - SMĚNA MUSÍ BÝT DOBROVOLNÁ - AKTÉŘI MEZI SEBOU UDRŽUJÍ KONTAKT eibl@fss.muni.cz TRH DLOUHODOBÉ OPTIMÁLNÍ EFEKTY SPLNĚNÍ EKONOM. CÍLŮ POZNÁVAT PŘIZPŮSOBOVAT SE USPOKOJOVAT PODNĚCOVAT OVLIVŇOVAT SPLNĚNÍ SOCIÁLNÍCH CÍLŮ ZDROJE FIRMY A JEJICH ROZVOJ CÍL SPOKOJENÝ ZÁKAZNÍK, KTERÝ SE BUDEVRACET. eibl@fss.muni.cz CO OVLIVŇUJE SPOKOJENOST? PRODUKT PRODEJNÍ AKTIVITY POPRODEJNÍ AKTIVITY KULTURA ORGANIZACE eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ VÝZKUM eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM SLOUŽÍ SBĚRU,TŘÍDĚNÍ,ANALÝZE, VYHODNOCOVÁNÍ A PREZENTACI DAT POTŘEBNÝCH PRO PŘESNÉ,VČASNÉ A KVALIFIKOVANÉ MARKETINGOVÉ ROZHODOVÁNÍ VNITŘNÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM VNĚJŠÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM MARKETINGOVÝ VÝZKUM interní informace - o prodeji produktů, - o objednávkách a platbách - nabídce dodavatelů... eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM SLOUŽÍ SBĚRU,TŘÍDĚNÍ,ANALÝZE, VYHODNOCOVÁNÍ A PREZENTACI DAT POTŘEBNÝCH PRO PŘESNÉ,VČASNÉ A KVALIFIKOVANÉ MARKETINGOVÉ ROZHODOVÁNÍ VNITŘNÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM VNĚJŠÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM MARKETINGOVÝ VÝZKUM informace o konkurenci, její nabídce, jejích dodavatelích a odběratelích, o jejich zákaznících, situaci na trhu... eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM SLOUŽÍ SBĚRU,TŘÍDĚNÍ,ANALÝZE, VYHODNOCOVÁNÍ A PREZENTACI DAT POTŘEBNÝCH PRO PŘESNÉ,VČASNÉ A KVALIFIKOVANÉ MARKETINGOVÉ ROZHODOVÁNÍ VNITŘNÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM VNĚJŠÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM MARKETINGOVÝ VÝZKUM zvláštní, jinak nedostupné informace - nákladné primární vs. sekundární eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM SLOUŽÍ SBĚRU,TŘÍDĚNÍ,ANALÝZE, VYHODNOCOVÁNÍ A PREZENTACI DAT POTŘEBNÝCH PRO PŘESNÉ,VČASNÉ A KVALIFIKOVANÉ MARKETINGOVÉ ROZHODOVÁNÍ VNITŘNÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM VNĚJŠÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM MARKETINGOVÝ VÝZKUM INFORMACE - DOSTUPNÉ - RELEVANTNÍ -VČASNÉ A PŘESNÉ - DOSTATEK -VÝHODY PŘEVYŠUJÍ NÁKLADY NA POŘÍZENÍ “Neřekla byste mi, prosím vás, kudy odsud mám jít?" "To závisí ponejvíce na tom, kam se chcete dostat," řekla Kočka. "To je mi skoro jedno, kam - - " řekla Alenka. "Pak je docela jedno, kudy půjdete," řekla Kočka. "--jen když se někam dostanu," dodala Alenka jako na vysvětlenou. "Ó, někam se dostanete docela jistě," řekla Kočka, "jen půjdete-li dost dlouho." eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ PLÁN eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ PLÁN “CESTOVNÍ MAPA” DALŠÍCH KROKŮ - ŘÍKÁ, KDE SE PRÁVĚ NACHÁZÍME - S OHLEDEM NA CÍL NABÍZÍ RŮZNÉ CESTY SITUAČNÍ ANALÝZA - 5C - SPOLEČNOST (company) - SPOLUPRACOVNÍCI (collaborators) - ZÁKAZNÍCI (customers) - KONKURENCE (competitors) - PROSTŘEDÍ (climate/context) eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ PLÁN “CESTOVNÍ MAPA” DALŠÍCH KROKŮ - ŘÍKÁ, KDE SE PRÁVĚ NACHÁZÍME - S OHLEDEM NA CÍL NABÍZÍ RŮZNÉ CESTY CÍLE BY MĚLY PLNITTATO KRITÉRIA - JEDNOZNAČNĚ FORMULOVÁNY SVYMEZENÍM ČASOVÉHO RÁMCE - RŮZNÉ CÍLE MUSÍ BÝT SLADĚNY - CÍLE JEVYTYČIT HIEARCHICKY; NIŽŠÍ CÍLEVĚTŠINOU ODVOZENY OD VYŠŠÍCH - CÍLE MUSÍ BÝT RÁLNÉ A DOSAŽITELNÉ, ZÁROVEŇVŠAK MOBILIZAČNÍ - KONEČNÁ PODOBA CÍLŮVE FORMĚ KONKRÉTNÍCH ÚKOLŮ A TERMÍNŮ, VČETNĚ JMEN ODPOVĚDNÝCH PRACOVNÍKŮ eibl@fss.muni.cz STRATEGIE JAKÝM ZPŮSOBEM CHCEME DOSÁHNOUT CÍLE? TAKTIKA KONKRÉTNÍ KROKY, JAK CÍLE DOSÁHNOUT eibl@fss.muni.cz S (SILNÉ STRÁNKY) VÝHODY PRO FIRMU I ZÁKAZNÍKY O (MOŽNOSTI) CO MŮŽE LÉPE USPOKOJIT ZÁKAZNÍKY W (SLABÉ STRÁNKY) NEDĚLÁME DOBŘE/ OSTATNÍ LEPŠÍ T (HROZBY) CO MŮŽE ZPŮSOBIT NESPOKOJENOST SWOT ANALÝZA eibl@fss.muni.cz S (SILNÉ STRÁNKY) VÝHODY PRO FIRMU I ZÁKAZNÍKY O (MOŽNOSTI) CO MŮŽE LÉPE USPOKOJIT ZÁKAZNÍKY W (SLABÉ STRÁNKY) NEDĚLÁME DOBŘE/ OSTATNÍ LEPŠÍ T (HROZBY) CO MŮŽE ZPŮSOBIT NESPOKOJENOST SWOT ANALÝZA eibl@fss.muni.cz PORTFOLIOVÁ MATICE BOSTON CONSULTING GROUP (BCG) hvězdy otazníky dojné krávy hladoví psi tržní podíl temporůstutrhu zavedení růst zralost úpadek eibl@fss.muni.cz KDE JSME KAM SE CHCEME DOSTAT CO PROTO MUSÍME UDĚLAT ANALÝZA ZÁKAZNÍKA PLÁNOVÁNÍ PRODUKTU STANOVENÍ CENY PLÁNOVÁNÍ DISTRIBUCE PLÁNOVÁNÍ MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE