eibl@fss.muni.cz KDO JE CÍLOVÉ PUBLIKUM? CO MÁ BÝT CÍLEM KOMUNIKACE? JAKMILE TOVÍM, MOHU HLEDAT VHODNÝ KOMUNIKAČNÍ KANÁL AVÉST KOMUNIKACI ŠITOU NA MÍRU WEB 1.0 vs. 2.0 eibl@fss.muni.cz stranický web vlastní poslanci veřejnostmédia straníci• kalendář událostí • stranické novinky • nástroje k organizaci • archiv TZ • detailní kontakty • HQ fotografie (PR) • archiv řečí • jasné vymezení cílů • profily leadrů • aktuální komentáře • pozice strany k určitým tématům • možnost podpory • kontakt na místní organizace • policy papery • informace o kampaních • archiv stranických dokumentů WEB 1.0 vs. 2.0 eibl@fss.muni.cz stranický web vlastní poslanci veřejnostmédia straníci• kalendář událostí • stranické novinky • nástroje k organizaci • archiv TZ • detailní kontakty • HQ fotografie (PR) • archiv řečí • jasné vymezení cílů • profily leadrů • aktuální komentáře • pozice strany k určitým tématům • možnost podpory • kontakt na místní organizace • policy papery • informace o kampaních • archiv stranických dokumentů stranický web vlastní poslanci veřejnost média straníci sociální sítě single issue microsites stránky evropských poslanců stránky regionálních poboček stránky poslanců stránky místních poboček blogy příznivců zpravodajské servery stránky leadrů WEB 1.0 vs. 2.0 eibl@fss.muni.cz stranický web vlastní poslanci veřejnostmédia straníci• kalendář událostí • stranické novinky • nástroje k organizaci • archiv TZ • detailní kontakty • HQ fotografie (PR) • archiv řečí • jasné vymezení cílů • profily leadrů • aktuální komentáře • pozice strany k určitým tématům • možnost podpory • kontakt na místní organizace • policy papery • informace o kampaních • archiv stranických dokumentů stranický web vlastní poslanci veřejnost média straníci sociální sítě single issue microsites stránky evropských poslanců stránky regionálních poboček stránky poslanců stránky místních poboček blogy příznivců zpravodajské servery stránky leadrů WEB 2.0 DYNAMICKÝ A PROMĚNLIVÝ STŘEDOBODEM JE UŽIVATEL WEB 2.0 uživatel videa novinky fotky blogy komentáře přátelé události skupiny eibl@fss.muni.cz eibl@fss.muni.cz MARKETING A KOMUNIKACEVE SVĚTE 2.0 Α+Ω: • AKTIVNÍ PARTICIPACE AVYTVÁŘENÍ OBSAHU • SDÍLENÍ AVÝMĚNA INFORMACÍ • DIALOG ZTRÁTA KONTROLY NAD OBSAHEM - PROBLÉM? UŽIVATELÉ MAJÍ MOŽNOST POSOUVAT (VÝZNAMY) SDĚLENÍ hodnocení/rating vlastní obrázky často koupené společně amazon - rating prodeje přidej na seznam upozorni přátele zákazníci kupují společně update informací o produktu otaguj produkt zhodnoť produkt uživatelské recenze uživatelské diskuse recenze mimo amazonListmania “průvodci” 15 MOŽNOSTÍ INTERAKCE SE STRÁNKOU eibl@fss.muni.cz MARKETING A KOMUNIKACEVE SVĚTE 2.0 Α+Ω: • AKTIVNÍ PARTICIPACE AVYTVÁŘENÍ OBSAHU • SDÍLENÍ AVÝMĚNA INFORMACÍ • DIALOG ZTRÁTA KONTROLY NAD OBSAHEM - PROBLÉM? UŽIVATELÉ MAJÍ MOŽNOST POSOUVAT (VÝZNAMY) SDĚLENÍ ASTROTURFING KAMPAŇ MASKOVANÁ ZA NÁZORY UŽIVATELŮ eibl@fss.muni.cz MARKETING A KOMUNIKACEVE SVĚTE 2.0 Α+Ω: • AKTIVNÍ PARTICIPACE AVYTVÁŘENÍ OBSAHU • SDÍLENÍ AVÝMĚNA INFORMACÍ • DIALOG ZTRÁTA KONTROLY NAD OBSAHEM - PROBLÉM? UŽIVATELÉ MAJÍ MOŽNOST POSOUVAT (VÝZNAMY) SDĚLENÍ ASTROTURFING KAMPAŇ MASKOVANÁ ZA NÁZORY UŽIVATELŮ American Red Cross EA Sports senátor George Allen Matěj Hollan eibl@fss.muni.cz KOMUNITA • komunita nikdy není o tobě, produktu nebo o čemkoliv, co je přímo spojeno s tvým cílem (pokud neslouží přímo zájmu komunity)! • komunita kolem tebe je dárek pro tebe - i když nejsi přímo organizátorem, raduj se, máš prostor k rozvinutí možností • na místě je vždy pokora - nezapomínej, že jsi součástí komunity, ne jejím vlastníkem • naslouchej hlasu, kterým komunita hovoří. • nestaň se závislý na jednom kanálu (FB). komunita je na médiu nezávislá a může se snadno a rychle přestěhovat • nemluv jen o sobě a svém produktu, mluv se členy komunity o jich samých, jejich úspěších • komunita pomáhá v “prodejním cyklu”! eibl@fss.muni.cz KOMUNITA • komunita nikdy není o tobě, produktu nebo o čemkoliv, co je přímo spojeno s tvým cílem (pokud neslouží přímo zájmu komunity)! • komunita kolem tebe je dárek pro tebe - i když nejsi přímo organizátorem, raduj se, máš prostor k rozvinutí možností • na místě je vždy pokora - nezapomínej, že jsi součástí komunity, ne jejím vlastníkem • naslouchej hlasu, kterým komunita hovoří. • nestaň se závislý na jednom kanálu (FB). komunita je na médiu nezávislá a může se snadno a rychle přestěhovat • nemluv jen o sobě a svém produktu, mluv se členy komunity o jich samých, jejich úspěších • komunita pomáhá v “prodejním cyklu”! tvůrci obsahu kritici sběratelé couch surfers (pasivní) společenství/komunita vytvoří příspěvek na svém blogu zanechají komentář jsou členy sociální sítě čtou blogy/uživatelské recenze joiners tagují, používají RSS, účastní se anket eibl@fss.muni.cz UNIVERZÁLNÍ RECEPT NA ÚSPĚCH? NEEXISTUJE! • naslouchat publiku • transparentnosti a čestnosti • převedení kontroly • respektu pro jednotlivce • zapojení se do debaty originálním a zajímavým obsahem • pozitivní komunikaci spokojení zákazníci a zaměstnanci jsou nejlepšími agenty • odpadnutí po jedné negativní reakci • falšování. přijde se na to. brzy. • cenzuře. na tu se přijde taky. • spamování - lidé ignorují to, co je obtěžující (např. příliš mnoho zpráv) • nenechat stránky “usnout” • nenechat se zatáhnout do vulgárního dialogu eibl@fss.muni.cz UNIVERZÁLNÍ RECEPT NA ÚSPĚCH? NEEXISTUJE! • naslouchat publiku • transparentnosti a čestnosti • převedení kontroly • respektu pro jednotlivce • zapojení se do debaty originálním a zajímavým obsahem • pozitivní komunikaci spokojení zákazníci a zaměstnanci jsou nejlepšími agenty • odpadnutí po jedné negativní reakci • falšování. přijde se na to. brzy. • cenzuře. na tu se přijde taky. • spamování - lidé ignorují to, co je obtěžující (např. příliš mnoho zpráv) • nenechat stránky “usnout” • nenechat se zatáhnout do vulgárního dialogu JAK ZAČÍT? • naslouchat tomu, co se děje • zjistit, kde se cílová skupina nachází • zjistit, co cílová skupina chce • rozhodnout se, zda je dobré se k nějaké komunitě připojit, nebo se pokusit nějakou vybudovat. nebo obojí. • představ se. pozvi je k participaci. vyprávěj příběh a společně s nimi vytvoř pokračování • ptej se jich na jejich cíle a přání, poděl se s nimi s tvými tužbami • nezapomeň na ně a mluv s nimi stále dokola