Politický trh a aktéři POL256 Miloš Gregor 1. 11. 2016 mgregor@fss.muni.cz politická směna ‣koncept směny je základem pro pochopení marketingu ‣od 90. let 20. století směna jako součást širšího vztahu ‣v posledních 10 letech posun k hodnotám mgregor@fss.muni.cz politická směna ‣v komerčním prostředí směna mezi dvěma aktéry ‣v politice směna hlasu za slib “dobré vlády” mgregor@fss.muni.cz politická směna …opravdu? mgregor@fss.muni.cz ‣ne vždy kandidát slib dodrží ‣není zvolen ‣není součástí vlády ‣vnější vlivy ‣některé sliby se navzájem vylučují politická směna mgregor@fss.muni.cz interakce ‣politika jako směna není dostačující ‣vhodnější interakce ‣v potaz brán nejen proces volby, ale celá řada činů mgregor@fss.muni.cz ‣strana musí být zvolena ‣následně musí být schopna ovlivnit legislativu ‣vnější vlivy (ekonomika, společenská situace, veřejné mínění)
 musí být zákonu (slibu) nakloněny interakce mgregor@fss.muni.cz triadický model politické směny ‣tři různé trhy hrající důležitou roli při politické směně:
 1) volební (volič – strana)
 2) parlamentní (zvolení politici za stranu – ostatní zvolení politici)
 3) vládní (vláda – občané) voliči občané parlament vláda strany kandidáti parlamentní spolupráce parlamentní marketing vládním arketing naplňovánívládních nařízení volebním arketing volby Henneberg, Ormrod 2013 triadický model politické směny mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz stakeholders ‣vlivné a zainteresované osoby ‣opinion leadeři, média, voliči, NGO’s, podnikatelé atd. ‣síla – legitimita – naléhavost vnitřní vs. vnější primární vs. sekundární ‣žebříček postojů ‣SWOT analýza ‣identifikace stakeholders mgregor@fss.muni.cz jak zjistit šance politické strany? Co je to segmentace? mgregor@fss.muni.cz ‣spokojenost voličů ‣růst či nárůst počtu voličů ‣lepší postavení vůči konkurenci, omezení konkurence ‣umožňuje snazší přizpůsobení nabídky mgregor@fss.muni.cz co chceme segmentací získat? mgregor@fss.muni.cz kritéria segmentace trhu mgregor@fss.muni.cz kritéria segmentace trhu (podle Kotlera) ‣měřitelné ‣lehce dostupné ‣rozlehlé ‣stabilní ‣s obsahem mgregor@fss.muni.cz segmenty musí být… ‣cílení na vybrané atraktivní segmenty ‣přizpůsobování nabídky ‣primární cíl ‣sekundární cíl ‣budování vztahu ‣wasteland segment mgregor@fss.muni.cz targeting ‣proces vedoucí k zaujetí “zákazníka” a zapamatování ‣pro různé segmenty zdůrazňujeme různé kvality ‣sdělení musí být srozumitelné mgregor@fss.muni.cz positioning / umístění ‣soudržnost ‣inovace ‣odlišení ‣bezpečnost mgregor@fss.muni.cz positioning / umístění - zásady STP - vaše svatá trojice! mgregor@fss.muni.cz děkuji za pozornost! mgregor@fss.muni.cz