Peter Spáč 18.10.2016 Techniky sběru dat —Konkrétní postupy umožňující zisk potřebných informací — —Plánování už v návrhu výzkumu — —Aplikace v empirické části výzkumu — —Ne každá se hodí pro všechny formy výzkumu — —Stejně tak nejsou pevně provázány pouze s určitým typem výzkumu — Techniky sběru dat —Pozorování — —Rozhovor — —Dotazník — —Analýza dokumentů — Dotazník —Technika sběru dat od respondentů — —Není nutná přímá interakce mezi výzkumníkem a respondenty (pošta, telefon, Internet) — —Plně standardizovaná podoba — —Využitelnost hlavně v kvantitativním výzkumu – předpokládá se sběr dat od většího počtu osob http://www.nhtsa.gov/people/injury/olddrive/modeldriver/images/vol2fig6.gif Dotazník – silné stránky — —Zisk dat od velkého počtu respondentů — —Nižší náklady (závisí od formy) — —Nízké požadavky na zaškolení pracovníků — —Poměrně přesvědčivá anonymita — —Nízké zkreslení z důvodu osoby výzkumníka („interviewer bias“) Dotazník - slabiny — —Vysoké nároky na ochotu respondenta odpovídat — —Možnost vynechání některých otázek — —Nižší záruka, že odpovídal skutečně respondent (silně závisí od formy) — —Nízká návratnost Otázky —Klíčový komponent dotazníku — —Jejich znění může významně ovlivnit ochotu respondentů (pravdivě) odpovídat — —„Rád bijete lidi na ulici?“ —„Často pácháte trestnou činnost?“ —„Považujete se za psychicky nemocného člověka?“ — —Množství potenciálních pochybení při jejich tvorbě –> jejich formulace vyžaduje pozornou přípravu — — — ESTA —Máte přenosnou, nakažlivou chorobu; tělesnou nebo mentální poruchu; nebo užíváte nelegální drogy či jste na nich závislý/á? — —Byl/a jste někdy zatčen (..) nebo se snažíte o vstup za účelem provozování kriminálních a nemorálních činností? — —Byl/a jste někdy nebo jste nyní zapojen/a do (..) teroristické činnosti: nebo genocidy; nebo jste byl/a v letech 1933 až 1945 zapojen/a, jakýmkoli způsobem, do perzekuce ve spojení s nacistickým Německem nebo jeho spojenci? Otázky - dělení —Uzavřené: —Nabídka odpovědí, ze kterých si respondent musí vybrat —Dichotomické (ano/ne) a polytomické — —Otevřené: —Respondent odpovídá plně podle vlastní úvahy —Náročnější zpracování odpovědí — —Polootevřené: —Jako uzavřené, avšak respondentovi je dána možnost úniku - zvolit si „jiný“ a doplnit vlastní odpověď — —1. Uveďte hlavní přednosti vámi preferovaného kandidáta: — — ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... .................. — — —2. Volební program naší strany jste četli: — — A. v novinách B. na Internetu — C. nečetl jsem D. jiná možnost (doplňte) — ....................................... — Odpovědi — —Vyplňovat dotazník může výzkumník i respondent (podle formy) — —Odpovědi zaznamenávané písemně anebo graficky — —Větší rozmanitost způsobů odpovídání přispívá k podpoře respondentovy ochoty a pozornosti — —Podobně jako při otázkách – mnoho potenciálních pochybení při jejich konstruování — —Lickertova škála: —„Jak jste spokojený s vedením vašeho města?“ — — — — — —Kvazikardinální škála: —„Na škále, kde 1 představuje maximální spokojenost a 8 maximální nespokojenost, uveďte váš postoj ke stavu ochrany životního prostředí v našem státu.“ — Velmi spokojený Velmi nespokojený 1 2 3 4 5 6 7 8 Velmi spokojený Převážně spokojený Ani - ani Převážně nespokojený Velmi nespokojený 1 2 3 4 5 —Sémantický diferenciál —„Co podle vás vystihuje současné poslance?“ — — — — — — — —Příklad grafického zpracování —„Jaký pocit ve vás vyvolává předseda vlády?“ 1 2 3 4 5 6 7 Zkušenost Nezkušenost Pracovitost Línost Slušnost Arogance —Seznam položek —„Se kterými problémy se potýká vaše obec? Zaškrtněte všechny možnosti“ — — — — — — Nečistota na ulicích Nedostatek parkovacích míst Smog Špatný stav komunikací Pouliční kriminalita Málo zeleně Hluk ve večerních hodinách Nedostatek dětských hřišť Nespolehlivost veřejné dopravy Korupce na radnici Kontrolní a filtrační otázky —Kontrolní: —Kontrola získaných dat pomocí dalších otázek —Ověřování případných alternativních vysvětlení —Nemá být zřejmá spojitost s kontrolovanou otázkou — —Filtrační: —Rozdělují respondenty pro účely výzkumu —Výhybky v dotazníku – položení pouze některých otázek, případně i ukončení ptaní se — — — —Ot. 1.: „Zúčastnili jste se posledních parlamentních voleb?“ — —a) ano —b) ne (ukončete rozhovor s respondentem) —c) nevím (ukončete rozhovor s respondentem) — —Ot. 2.: „Kterou politickou stranu jste volili?“ — —a) ABC (pokračujte otázkou 5) —b) DEF (pokračujte otázkou 3) —c) nevím (ukončete rozhovor s respondentem) Sestavení dotazníku —Základní požadavky na dotazník: — —Jednoduchost —Srozumitelnost —Logické uspořádání —Přitažlivost pro respondenta —Přiměřená délka —Zahrnutí pouze toho, co chceme skutečně zjistit — — — — Sestavení dotazníku —1. Identifikace cílů a dat, které je potřebné získat 1. —2. Sestavení otázek 1. —3. Rozdělení otázek do logických skupin 1. —4. Utvoření přechodů mezi bloky 1. —5. Test dotazníku – kvalitu by neměla posuzovat pouze — osoba, která dotazník sestaví — Sestavení dotazníku —Úvod: — —Cíl – získat pozornost respondenta —Jednoduché otázky —Minimální zátěž pro respondenta —„Eisbrechenfragen“ — — —Nezačínat demografickými a osobními otázkami – pocit narušení anonymity — Sestavení dotazníku —Střední část: — —Klíčové otázky —Vyšší zátěž pro respondenta — —Závěr: — —Únava respondenta —Problematické až kritické otázky – možná negativní reakce respondenta —Otázky o demografických údajích — Nejčastější chyby —Dotazník dává velký prostor pro chyby — —Formulace otázek — —Výběr odpovědí — —Pořadí otázek, délka dotazníku, jeho struktura — —Část chyb je možné opravit díky testům dotazníku nanečisto — — — Nejčastější chyby —Sugestivní otázky — —Navádějí na určitou odpověď —Sugesce může být v otázce, sledu otázek, v odpovědi — —„Byl vládní program zvýšení daní, který výrazně zkomplikoval život mladým rodinám, podle vás dobrý?“ — —„Pokud by se konaly parlamentní volby tento víkend a zúčastnilo by se jich i nové politické hnutí A. Babiše, kterou politickou stranu resp. hnutí ze seznamu byste volili?“ — — — D:\103226\Desktop\Sugestívne otázky.jpg Nejčastější chyby —Dvoj-hlavňové otázky —Nutí část respondentů volit nepřesné odpovědi —Případně znemožňují odpovídat úplně — —„Kterou stranu jste volili v posledních volbách do Poslanecké sněmovny a do obecní samosprávy? — —„Kterého politika považují vaši rodiče za nejvíce sympatického?“ — — — Nejčastější chyby —Komplikované a vyčerpávající otázky — —„Kterého kandidáta jste volili naposledy do Senátu, proč a kdy jste se tak rozhodli a zvažovali jste na základě volební kampaně i případné odevzdání hlasu jinému kandidátovi?“ — —Použití slangu, žargonu — —„Měla by vláda řešit hospodářskou krizi pomocí nástrojů monetární anebo fiskální politiky?“ — — Nejčastější chyby —Dvojitý (vícenásobný) zápor — —„Myslíte si, že není správné, pokud soudy nemohou vydávat soudní příkazy umožňující setrvání obviněného v cele po dobu delší než 48 hodin?“ — —Citlivé otázky — —„Podílíte se na páchání trestných činů?“ — — Nejčastější chyby —Příliš vágní otázky — —„Je současná společnost morální?“ — —Příliš podrobné (pro respondenta náročné) otázky — —„Kolika voleb jste se zúčastnili za posledních 15 let?“ —„Kolik minut politických diskuzí v televizi průměrně sledujete za týden?“ — — Nejčastější chyby —Uzavřené otázky: —Kategorie odpovědí mají být vyčerpávající a mají se navzájem vylučovat — —Nevyčerpávající odpovědi — „Jakých politických aktivit jste se zúčastnili?“ — a) účast na volbách, b) petice, c) žádná aktivita — —Překrývání odpovědí — „Uveďte váš věk — A) do 20 let, b) 20-30, c) 30-40... — — Nejčastější chyby —Uzavřené otázky: — —Kategorie odpovědí mají být radši specifické než široké — —Po sběru dat je možné kategorie sloučit, ale naopak to nejde — —Např. zaškrtnutí odpovědí „účast na volbách do Sněmovny“, „účast na volbách do Senátu“ a „účast na volbách do VÚSC“ je možné sloučit do kategorie „účast na volbách“ –> opačný postup je vyloučený — — Tipy pro tvorbu dotazníku —Přiměřená délka — —Zahrnout pouze nevyhnutelný počet otázek — —Jednoduché, srozumitelné znění otázek — —Jednoduchý jazyk — —Přiměřená náročnost pro respondenty — —Vyvarovat se základních uvedených chyb — — — Úlohy —Uveďte zda a proč obsahují otázky chyby: — —„Jaký máte pocit z politiky?“ — —„Jako normální zdravý člověk, jak velmi odsuzujete registrovaná partnerství?“ — —„Kterou politickou stranu jste volili v posledních volbách do obecní samosprávy?“ — —„Bijete své děti?“ — Úlohy — —„Připouštíte přítomnost globálního oteplování a myslíte si, že by člověk měl snížit produkci skleníkových plynů?“ — —„Má podle vás kvalita přednášek o Sartoriho teorii na FSS dostatečnou úroveň?“ — —„Souhlasíte s názorem předsedy vlády, že je správné ctít národní symboly našeho státu? — —„Pokud zvážíte škody, které tato vláda napáchala, jak hodnotíte...?“ — Praktické náležitosti — —Výběr vzorku — —Formy distribuce — —Návratnost dotazníku — —Etická stránka věci — Výběr vzorku — —Základní pojmy: — —Vzorek (výběrový soubor) – skupina sledovaných jednotek — —Populace (základní soubor) – skupina jednotek, o které se předpokládá, že na ní platí výstupy výzkumu — —Cíl – získat prací se vzorkem výsledky, jejichž platnost je možné rozšířit na populaci — — — Výběr vzorku — —Reálně je práce se vzorkem nevyhnutelná — —Praktické ohledy – náklady výzkumu, časové a organizační pozadí — —Práce s celou populací navíc není nutná — —I využití vzorku může zajistit výsledky s vysokou validitou — — Výběr vzorku — —Klíčová vlastnost vzorku – reprezentativnost — — —Samotná velikost vzorku není vedle ostatních faktorů natolik podstatná — — —Vzorek by měl být co možná nejvěrnější imitací populace — — Kvótní výběr — —Výběr jednotek do vzorku podle výskytu pozorovaných faktorů v populaci (pohlaví, věk) — —Imituje pouze známé vlastnosti populace — —Slabiny: —Sledování pouze známých vlastností —Křížení kritérií – možný „nedostatek“ jednotek – muž, 45-50 let, obec do 2000 obyvatel, protestant, ženatý, právnické vzdělání — — Kvótní výběr — —Průzkum agentury CVVM (9/2015) — —Standardizovaný dotazník — —994 respondentů — —Kvóty – kraj, velikost sídla bydliště, pohlaví, věk, vzdělání — —http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a7432/f3/pv151016.pdf Náhodný výběr —Výběr, kde má každá jednotka populace stejnou pravděpodobnost, že bude vybrána — —Navzdory nedostatkům má vysoké klady — —Výhody: —Imituje nejen známé, ale i neznámé vlastnosti populace —Umožňuje odhadnout, jak se vzorek liší od populace — Náhodný výběr —Rozdíl mezi strukturou vzorku a populace se zmenšuje s rostoucí velikostí vzorku (stále pomaleji) — —Ve výsledku tak není potřebné (a ani únosné) usilovat o co největší vzorek — —Nutnost brát ohled na poměr nákladů a kvality výstupů: —přidání 10 000 respondentů nad rámec prvních 1000 může vést k o něco přesnější imitaci populace, ale za cenu neúměrných nákladů — Účelový výběr — —Charakter vzorku si určí sám výzkumník — —Fakticky nemožná generalizace na populaci — —Možné formy: —Anketa —Technika snowball – respondent doporučuje další vhodné respondenty — Úloha — —Výzkumník se rozhodne oslovovat respondenty přímo a to pomocí náhodného výběru. Každý víkend během 2 měsíců stojí v nejrušnějším obchodním centru svého města a hledá respondenty. — —Otázky: —Je postup výzkumníka správný? —Pokud ne, v čem by svůj postup měl upravit? Úloha — —Výzkumník se rozhodne oslovovat respondenty telefonicky a to pomocí kvótního výběru. Za kvóty si zvolil věk, pohlaví, účast na trestní činnosti a počet zubních kazů. — —Otázky: —Je postup výzkumníka správný? —Pokud ne, v čem by svůj postup měl upravit? Formy distribuce — —Dotazník nutně nevyžaduje osobní kontakt s respondenty — —Existují bezprostřední i dálkové formy distribuce — —Každá forma má konkrétní výhody i nevýhody — —Objektivně neexistuje „nejlepší“ forma jak distribuovat dotazník — — http://onlinetherapyinstitute.com/wp-content/uploads/2012/09/telephone.jpg http://joohuat.com/images/colour_envelopes.jpg http://images.wikia.com/callofduty/images/b/b4/At_sign.svg.png Formy distribuce – face-to-face — —Umožňuje zisk určité zpětné vazby díky kontaktu s respondenty (vhodné pro test dotazníku) — —Vyšší návratnost — —Vyšší nároky na čas a finanční náklady — —Zpochybněná anonymita — —Interviewer bias — — Formy distribuce – dálkové formy — —Telefonicky, poštou, elektronicky —Pokrytí velkých skupin osob —Vyšší záruka (pocitu) anonymity —Nižší návratnost —Lehčí možnost předčasného ukončení —Menší jistota, že dotazník vyplňuje skutečně respondent (hlavně pošta, e-dotazník) —Nižší náklady a nároky na čas — — —Klíčový aspekt při využití dotazníku — —Nízká návratnost ohrožuje reprezentativnost vzorku a tím i samotný výzkum — —Ovlivněná množstvím faktorů — —Její role pouze podtrhává význam plánování dotazníku (sestavení, příprava, test) — Návratnost —Množství působících faktorů: —Vzhled dokumentů (písemný, e-dotazník) —Chování výzkumníka —Délka dotazníku —Struktura otázek a jejich znění —Důvěryhodnost organizace realizující výzkum —Benefity pro respondenta — —Seznam se dá doplnit mnohými dalšími faktory — Návratnost Návratnost http://inkd.com/pictures/read/2578?aspect=wide&height=385&width=575 http://www.killuglyradio.com/wp-content/uploads/2010/01/10_Envelope.jpg http://sarahecrowley.files.wordpress.com/2012/02/hand-written-letter.jpg http://img.ehowcdn.com/article-new/ds-photo/getty/article/33/96/813158_XS.jpg —Délka dotazníku — —Je nutné příliš nevyčerpat anebo neodradit respondenta — —Větší délku je možné kompenzovat změnami v průběhu dotazníku (grafické odpovědi, jiný typ otázek) — —Čím větší délka dotazníku, tím nižší ochota odpovídat — —Disman – od 10. strany už délka dále nepůsobí negativně — Návratnost —Odměny pro respondenty — —Přímá odměna, následná účast v losování — —Může výrazně posilnit návratnost — —Problém – posilnění návratnosti může být až abnormální — —Problematické – písemný anebo e-dotazník – zapojení blízkých osob respondenta (spojené s deformací reprezentativnosti) Návratnost http://kidneycancerchronicles.com/wp-content/uploads/2012/04/MoneyBags.jpg —Recept na špatný dotazník: — —Velká délka —Zbytečně moc otázek, které mapují i nepodstatná data —Nelogické seskupení otázek —Nerespektování zásad vhodného pořadí otázek —Přítomnost nejčastějších chyb (sugestivní, komplikované, dvouhlavňové, vágní, příliš podrobné otázky, využití záporu, slangu) —Nepříjemné vystupování výzkumníka (face-to-face, telefonicky) — Návratnost Etická stránka věci — —Základní prvky a zásady při práci s dotazníkem — —Následování všeobecných etických zásad ve výzkumu — —Prvky: —Vystupování vůči respondentům —Poskytování potřebných informací —Současně neohrožení podstaty výzkumu — Etická stránka věci — —Stručné představení výzkumu respondentovi: —Organizační pozadí —Téma výzkumu (ne v míře, která by mohla ovlivnit samotný výzkum – „Jste přátelský člověk?“ — —Záruka anonymity —Nepoužívat prvky, které by mohly být chápány jako identifikační znaky konkrétního respondenta — Etická stránka věci —Asistence při vyplňování —Kdo vyplňuje – výzkumník / respondent —Běžná asistence při vyplňování —Pomoc nemůže přejít až k podněcování či podpoře konkrétních odpovědí (analogie k sugestivním otázkám) — —Možnost získání dalších údajů —Kontakt na autory výzkumu —Přístup k publikovaným výsledkům — —Běžná zdvořilost – oslovení, poděkování za účast — Etická stránka věci —„Se kterými problémy se potýká vaše obec? Zaškrtněte všechny možnosti“ — Nečistota na ulicích Nedostatek parkovacích míst Smog Špatný stav komunikací Pouliční kriminalita Málo zeleně Hluk ve večerních hodinách Nedostatek dětských hřišť Nespolehlivost veřejné dopravy Korupce na radnici