Peter Spáč 4.10.2016 Výzkum v sociálních vědách — —Dlouhodobá debata o vědeckosti sociálních věd — —Problém s akceptací jejich vědeckého statusu — —Renomé ve společnosti — —Častý kontrast s přírodními vědami (var vody vs. voličská podpora levice na Vysočině) — — — Čím začít výzkum? — —Úvahou nad dostupností zdrojů? — —Položením otázky? — —Zvažováním nákladů? — —Identifikací tématu? — —Rozvahou o dopadech výstupů? — —Sestavením hypotézy? — — Struktura výzkumu (Punch) Návrh výzkumu —Musí dát jasné odpovědi na tři otázky: — —Co? —Jak? —Proč? — —Otázka „co?“ se týká zaměření výzkumu a jeho předmětu — —Přímo odkazuje na výzkumné otázky — — — Hierarchie konceptů (Punch) —1. Výzkumná oblast —2. Výzkumné téma —3. Všeobecné výzkumné otázky —4. Specifické výzkumné otázky —5. Otázky při sběru dat — —Postup od nejvšeobecnějšího k nejkonkrétnějšímu —Pevná interní logika – nižší položka vyplývá z vyšší Výzkumná oblast a téma —Výzkumná oblast: —Nejširší záběr —Zahrnuje více výzkumných témat —Vyjádřená jedním anebo více slovy — —Výzkumné téma: —Pokrývá pouze část výzkumné oblasti —Víc konkretizuje zaměření výzkumníka —Propojuje výzkum s literaturou, limituje její objem —Vyjádřená též krátce, ale obsáhleji než oblast — Výběr tématu — —Osobní preference — —Oblíbený kurz — —Spolupráce na katedře, pracovišti — —Inspirace v literatuře — —Praktické náležitosti (čas, energie, zdroje) — Výzkumná oblast a téma Oblast Téma 1. Čokoládové muffiny 1. Chuť čokoládových muffinů 2. Prodejnost čokoládových muffinů 3. Složení čokoládových muffinů http://www.saidaonline.com/en/newsgfx/chocolate%20muffin-saidaonline.jpg http://trialx.com/g/Chocolate_Muffins-1.jpg Výzkumná oblast a téma Oblast Téma 2. ČSSD 1. Ideová orientace ČSSD 2. Voliči ČSSD 3. Členská základna ČSSD 4. Volební kampaň ČSSD http://www.cssd.cz/data/files/cssd-logo-bila-oranz-podklad.jpg http://img.ct24.cz/cache/900x700/article/41/4041/404036.jpg Výzkumná oblast a téma Oblast Téma 2. Fakulta sociálních studií 1. Rozpočet FSS 2. Studenti FSS 3. Vyučující FSS 4. Atraktivita FSS Výsledek obrázku pro fakulta sociálních studií Výsledek obrázku pro fakulta sociálních studií Všeobecné výzkumné otázky —Obsáhlejší, abstraktnější — —Neplatí, že 1 výzkum = 1 všeobecná výzkumná otázka — —Zpravidla se na ně nedá přímo odpovědět — —Potřeba jejich logického rozdělení do specifických otázek a z akumulace jejich odpovědí vyvodit odpověď na všeobecnou — —„Jaký je vztah mezi geografickou polohou státu a jeho bezpečnostní politikou?“ — — Specifické výzkumné otázky —Konkrétnější, detailnější — —Zaměření na užší aspekt výzkumu než všeobecné otázky — —Přímá odpověď na ně je možná, protože ukazují na data, se kterými se pracuje — — — — Výzkumné otázky —Všeobecná: — —„Jaký je vztah mezi podnebím a agroprodukcí státu“? — —Specifická: — —„Jaký je vztah mezi průměrnou denní teplotou a objemem úrody pšenice na jeden hektar?“ — — http://www.arkansas-crops.com/wp-content/uploads/2013/10/wheat_sgsnorthamerica_10296581.jpg Výzkumné otázky —Základní druhy: —Co? (What?) —Jak? (How?) —Proč? (Why?) — —Pozor na normativně laděné otázky à pro empirický výzkum je nutný převod jejich znění — Otázky při sběru dat —Co nejvíce konkrétní a detailní — —Otázky „do terénu“ — —Otázky používané pro získání dat za účelem zodpovězení specifických výzkumných otázek — —Časté směšování se specifickými výzkumnými otázkami — — — Hierarchie konceptů (Punch) Výzkumná oblast Krajně pravicové politické strany Výzkumné téma Podpora krajně pravicových stran Všeobecná výzkumná otázka Má ekonomická situace vliv na podporu krajně pravicových stran? Specifická výzkumná otázka Vede nárůst nezaměstnanosti ke změně podpory kr. pravicových stran? Otázka při sběru dat Koho jste volili v posledních volbách? Hierarchie konceptů —Není potřebné ji vnímat jako „otrocký“ mechanismus, jenž musí být vždy v plné míře naplněn — —V praxi nejednou dochází k úpravám a rozvoji výzkumu během jejich průběhu — —Role hierarchie konceptů: —Uspořádání vlastních představ o výzkumu —Jednodušší znázornění základních vstupů výzkumu — — — Hypotézy – povinná součást každého výzkumu? — — — — — — — — Hypotézy — —Předpoklad o vztazích mezi proměnnými, který je formulovaný na základě teorie — —„Jednokolové většinové systémy vedou ke snížení počtu politických stran v parlamentu“ — —Využití – pouze při testování teorií — —Je pro každou specifickou otázku možné formulovat predikci? —Pokud ano, vychází tato predikce z teorie? — Hypotézy —Usměrňují výzkum a zaměřují pozornost výzkumníka — —Nutnost formulace hypotéz s testovatelnými předpoklady — —Odvození pracovních hypotéz ze základní myšlenky — —Zahrnutí i možných alternativních vysvětlení — Proměnné — —Ukazatele, které mohou nabývat různou hodnotu — —Znaky: —Označení / popis —Hodnota — —Rozlišení ve výzkumu: —Nezávislé proměnné („příčina“) - X —Závislé proměnné („důsledek“) - Y — Proměnné — —Komplexnost sociálního prostředí — — —Existence zprostředkujících proměnných (Z) — — —Nutná redukce ve výzkumu — — —Zkreslení Zkreslení (Disman) Proměnné —Korelace – vzájemná souvislost mezi proměnnými — —Kauzalita – vztah příčiny a následku — —Korelace ≠ kauzalita! — —Koncentrace pivovarů ve státech USA a výsledky prezidentských voleb — Mexican lemon imports prevent highway deaths. Facebook caused the Greek debt crisis. D:\103226\Downloads\chart.jpeg D:\103226\Downloads\chart (1).jpeg Konceptualizace a operacionalizace — — —Konceptualizace – zachycení prvků do pojmových konceptů — — —Operacionalizace – převod konceptů do měřitelných pojmů a kategorií — — —Definice - vysocelegovaná ocel se zvýšenou odolností vůči chemické i elektrochemické korozi… —Operační definice – ocel obsahující 12-30% chromu a až 30% niklu — — http://www.delaval.com/ImageVaultFiles/id_1689/cf_5/Feeding-stainless-steel-bucket.jpg http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/stainless-steel-pressure-sensor-16540-2264809.jpg Nerezová ocel http://www.givinggallery.com/images/products/27/KitchenAid-Gourmet-Essentials-2-Qt-Whistling-Tea-Ke ttle-in-Brushed-Stainless-Steel-N617_XL.jpg Kvanti a kvali výzkum — —Kvantitativní: —Deduktivní logika —Testování hypotéz —Velký počet případů a málo proměnných — —Kvalitativní: —Induktivní logika —Generování hypotéz —Málo případů a velký počet proměnných — —Částečně překonané dělení —Není vyloučené souběžné využití obou logik — Indukce Dedukce Pozorování, sběr dat Teorie à hypotézy Hledání pravidelností Testování hypotéz Generalizace, nové teorie Potvrzení / zamítnutí teorie Výzkumný návrh —Téma a jeho odůvodnění (nepodceňovat!) —Cíle —Otázky —(Hypotézy) —Souhrn existujícího poznání dané oblasti —Metodologie —Sběr dat a jeho techniky —Analýza dat — —Návrh výzkumu zahrnuje i praktické náležitosti (rozpočet, časový harmonogram atd.) — — Úlohy —Posuďte uvedené tvrzení a zhodnoťte, zda se jedná o (dobré) hypotézy: — —Přítomnost extrémní pravice zvyšuje úroveň nespokojenosti společnosti s politickou situací. — —Má většina voličů ekologických stran minimálně středoškolské vzdělání? — —Bez práce nejsou koláče — Úlohy —Posuďte uvedené tvrzení a zhodnoťte, zda se jedná o (dobré) hypotézy: — —Nárůst nezaměstnanosti vede k většímu počtu pouličních protestů. — —Každý politolog píše kvalitní publikace. — —Sociovědní výzkum by měl mít prioritu ve veřejném financování vědy a výzkumu. — Úlohy —Proveďte operacionalizaci: — — —Pravicový extremista — —Politická participace — —Volební úspěch — Úlohy —Transformujte do testovatelné podoby: — — —Vyšší intenzita evropské integrace posilnila roli euroskeptických stran —