Osobnost a politika POL363 9. 11. 2016 Osobnost a politika •Rozvoj tématu v psychologii od 90. let •Následuje zájem o osobnost ve studiu politiky •Jak individuální rozdíly mezi lidmi ovlivňují politické projevy? Co je osobnost? •„Personality is like love. Everybody agrees it exists, but disagrees on what it is.“ (Raymond Cattell 1973) •Záleží na přístupu •Zabýváme se především osobnostními rysy •Souvisí s konzistentními vzorci chování •Trvalost a stálost •Mondak 2010: „Osobnost je biologicky ovlivněná trvalá psychologická struktura, která formuje chování.“ • Osobnostní rysy •Základní kategorie individuálních rozdílů ve fungování lidí, základní jednotka osobnosti člověka (Pervin 2003). •Relativně stabilní tendence nebo povahové charakteristiky jedince (Kreitler a Kreitler 1990). •Vnitřní psychologické charakteristiky, které často korespondují s přídavnými jmény (Allen 1994). •Veřejně pozorovatelné prvky pozornosti (Winter 2003). •Individuální rozdíly v tendencích ke konsistentním vzorcům myšlení, pocitů a jednání (McCrae a Costa 2003). • Osobnostní rysy – definiční charakteristiky •1) vnitřní charakteristiky •2) stabilita •3) behaviorální důsledky •4) pozorovatelné Osobnostní rysy •Množství různých rysů •Potřeba zjednodušení •Dlouho neexistoval model struktury rysů •Dnes obecně přijímaný pětifaktorový model •Velká pětka (Big Five) •Pět faktorů vystihujících osobnost na bázi osobnostních rysů •Centrální tendence osobnosti •Big Five je dominantní ale ne jediný přístup Osobnostní rysy v politickém chování •Dlouho opomíjené •Nebyly podmínky pro výzkum •Tradice: •Psychoanalýza a psychobiografie •Adorno, autoritářská osobnost •Tolerance •Občas se měřily některé proměnné (př. potřeba kognice a potřeba hodnocení) •Proč zkoumat osobnost?? Big Five •Dominantní •Posledních 30 let hodně výzkumů •Univerzální platnost, základ osobnosti napříč kulturami (McCrae a Allik 2002) •Faktoriální a lexikální tradice výzkumu •5 faktorů •Dimenze osobnosti, validizováno v různých zemích, občas se liší 5. faktor • Big Five •EXTRAVEZE (Extraversion/Energy): dynamický, aktivní, společenský atd. •PŘÍVĚTIVOST (Agreeableness/Friendliness): vřelý, hodný, soucitný atd. •SVĚDOMITOST (Consciousness): pilný, spolehlivý, precizní atd. •EMOCIONÁLNÍ STABILITA (Neuroticism) : klidný, trpělivý, uvolněný atd. •OTEVŘENOST ZKUŠENOSTEM: inovativní, kreativní, imaginativní atd. Big Five •Nezachycuje jemné osobnostní rysy •Výzkum ideologické orientace, volebních rozhodnutí, preference politických kandidátů, postoje k tématům •Výzkumy v USA a Evropě •Společné výsledky pro Otevřenost a Svědomitost •Otevřenost zdá se být nejvlivnější •Přívětivost, Emo stabilita a Extraverze – slabší a nestabilní výsledky Rentfrow et al. 2009 •Interakce osobnosti, politické afiliace a geografie •Online výzkum •Některé komunity se systematicky liší v osobnostních rysech od jiných •Korelace s demokratickou a republikánskou afiliací •Otevřenost vůči změně a svědomitost se liší mezi republikánskými a demokratickými státy •Volby 1996, 2000 a 2004 •Co to znamená?? •Jakým směrem jde kauzalita? • Původ osobnostních rysů? •Z velké části genetický •Debata o politické predispozici •Průměrně 25-50 % •Některé výzkumy až 80 % (velmi silná genetická predispozice) •To vysvětluje stabilitu a relativní neměnnost • • Osobnost, politické informace a angažovanost Mondak 2010 •Tři různé data sety •1998, 2003, 2005 •Různá operacionalizace B5 •Spolehlivé výsledky • Mondak 2010: pozornost věnovaná médiím Mondak 2010: diskuse Mondak 2010: Pozornost, znalost, názory Mondak 2010 •Otevřenost má vliv na míru zapojení do diskuse, pozornost věnovanou politice i na politickou znalost •Extraverze důležitá pro aktivní zapojení se do debat a zvyšuje pozornost vůči médiím •Svědomitost nezvyšuje politickou angažovanost a zájem Blais a St. Vincent (2011) •Vliv osobnostních rysů na zájem o politiku a na volební účast •2 survey výzkumy v Kanadě, 2008/2009 •4 rysy: altruismus, ostýchavost, obecná efficacy, vyhýbání se konfliktům Blais a St. Vincent 2011 • Osobnostní rysy a postoje •Mondak 2010: •Vztah osobnostních rysů k ideologii a k efficacy •Vnitřní efficacy: pocit osobní kompetence, způsobilosti podílet se na procesu •Vnější efficacy: vnímání vstřícnosti politického systému vůči voličům Mondak 2010 Jul17&03.JPG Mondak 2010 Jul17&04.JPG Osobnost a participace Mondak 2010 •V kontextu negativní reklamy •Lidé otevření zkušenostem nedemobilizuje voliče •Survey experiment, respondenti četli přepisy reklam z reálné kampaně •Extraversion = demobilizace •Různí lidé reagují na message různě • • • Fowler a Kam 2006 •Studentský vzorek, USA 2004 •Zkoumají vliv trpělivosti na volební účast •Užitek z voleb není okamžitý, náklady ano •Trpělivost měřena behaviorálně Fowler a Kam 2006 Denny a Doyle 2008 •Longitudinální studie, 1958-2000, v UK •Vliv osobnosti na volební účast •6 proměnných: •Impulsivnost, emo vyrovnanost, agresivita, rigidita, odtažitost, pracovitost •Data od učitelů dětí predikují volební účast v roce 1997 • • • Blais a St. Vincent 2011 Gerber, Huber, Doherty a Dowling •Vliv Big 5 na efekty GOTV •Různé typy sdělení: Social pressure, Civic Duty, Instrumental Benefits •Nejefektivněší sdělení celkově = Civic Duty •Ale rozdíly napříč Big 5 vlastnostmi •Social pressure demobilizuje lid s vysokým skóre pro extraverzi, přívětivost a svědomitost (na tu působí negativně i civic duty) •Otevřenost = lidé se nechají spíše přesvědčit, aby šli k volbám social pressure a instrumental benefits sdělením •Replikace ve field expeirmentu (částečně) • • •Osobnostní rysy a politická preference Caprara et al. 1999 •V Itálii, participanti pomocí snowball, velmi pestrý vzorek •Srovnání pravicových a levicových voličů •Muži = vyšší skóre pro Energii (extraverzi), Svědomitost, Emo stabilitu •Ženy = vyšší skóre pro Přívětivost •V analýze vliv všech proměnných kromě emo stability na politickou orientaci Caprara et al. 1999 Hodnoty a rysy osobnosti •Kromě osobnostních rysů další elementy osobnosti •Hodnoty: souvisí s individuálními motivacemi a cíli •Kognitivní reprezentace žádoucích, abstraktních, trans-situačních cílů. Které slouží jako principy, podle kterých se lidé v životě řídí (Schwartz 1992). •Nejpoužívanější Schwartzův model 10 základních osobních hodnot • Schwartzův model hodnot •1. Moc •2. Úspěch •3. Hedonismus (požitkářství) •4. Stimulace •5. Samostatnost (self-direction) •6. Universalismus •7. Benevolence •8. Tradice •9. Konformita •10 Bezpečnost • Caprara et al. 2013 •Vychází z Big Five a Schwartz value model •Vztah mezi osobnostními rysy a hodnotami? •Politicky relevantní hodnoty: Universalismus a Bezpečnost •Universalismus = politický liberalismus •Bezpečnost = politický konzervatismus •Jejich modely potvrdili medující efekt HODNOT mezi RYSY a POLITICKOU ORIENTACÍ • Caprara et al. 2013 •Otevřenost, přívětivost a svědomitost ovlivňují to, jaké hodnoty vyznáváme •Hodnoty ovlivňují politické preference •Otevřenost a přívětivost souvisí s universalismem •Svědomitost souvisí s bezpečností • Nepřímý efekt rysů na volební preferenci (Caprara et al. 2013) Osobnostní vlastnosti a hodnoty politických elit •Caprara et al. 2010 •Studie 107 Italských političek, srovnání s voličkami •Podobné vzorce osobnosti u političek a voliček na pravici vs. na levici •Silnější projevy rysů a hodnot u političek •Kongurence mezi voliči a kandidáty (Caprara a Zimbardo 2004) •Vyšší hodnoty extraverze, otevřenosti a přívětivosti i emo stability u političek • Caprara et al. 2010 •Rysy: •Energie a svědomitost = inklinace k pravici •Přívětivost a otevřenost = inklinace k levici • •Hodnoty: •Tradice, bezpečnost a moc = pravice •Univerzalismus = levice Závěr •Nepředpokládáme, že všichni voliči se chovají a reagují stejně (slabina mainstreamových politologických modelů) •Sledujeme vzorce v individuálních rozdílech v chování a postojích •Výsledky pro některé rysy jsou jednoznačnější (Otevřenost a svědomitost) •Není stále úplně jasný rámec působení osobnosti •Nutná replikace •Vliv osobnosti na další aspekty politického života?