POL505: MARKETING POLITICKÝCH KAMPANÍ POLITICKÝ MARKETING, DEMOKRACIE ATEORIE RACIONÁLNÍVOLBY PODMÍNKY SMĚNY (HENNEBERG 2002: 104) - SMĚNY SE ÚČASTNÍ ALESPOŇ DVA AKTÉŘI - KAŽDÝ Z NICH DISPONUJE NĚČÍM CENNÝM - SMĚNA MUSÍ BÝT DOBROVOLNÁ - AKTÉŘI MEZI SEBOU UDRŽUJÍ KONTAKT MARKETING? Činnost organizace a soubor procesů pro vytváření, komunikaci a poskytnutí hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahů se zákazníky takovým způsobem, že z něj mají prospěch organizace i její klíčové veřejnosti. eibl@fss.muni.cz ...slouží ke zjišťování a hodnotnému uspokojování lidských potřeb prostřednictvím směny. eibl@fss.muni.cz PODMÍNKY SMĚNY (HENNEBERG 2002: 104) - SMĚNY SE ÚČASTNÍ ALESPOŇ DVA AKTÉŘI - KAŽDÝ Z NICH DISPONUJE NĚČÍM CENNÝM - SMĚNA MUSÍ BÝT DOBROVOLNÁ - AKTÉŘI MEZI SEBOU UDRŽUJÍ KONTAKT MARKETING? Činnost organizace a soubor procesů pro vytváření, komunikaci a poskytnutí hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahů se zákazníky takovým způsobem, že z něj mají prospěch organizace i její klíčové veřejnosti. eibl@fss.muni.cz ...slouží ke zjišťování a hodnotnému uspokojování lidských potřeb prostřednictvím směny. eibl@fss.muni.cz EKONOMICKÝVS. POLITICKÝ MARKETING - ČAS NÁKUPU/VOLBY - CENA - NÁSLEDKY KOLEKTIVNÍVOLBY - VÍTĚZ BEREVŠE - “NEDĚLITELNOST” PRODUKTU - PŘÍSTUP NA TRH - PREFERENCE VÝCHODISKO METODY A METODOLOGIE NEOKLASICKÉ EKONOMIE PŘEDPOKLAD - VOLIČE I STRANY MŮŽEME POVAŽOVAT ZA RACIONÁLNÍ AKTÉRY - OBĚ STRANY MAJÍ PŘEDSTAVU O UŽITKU (UŽITEČNOSTI) - JEJICH CÍLEM JE ZISK MAXIMALIZOVAT eibl@fss.muni.cz PODMÍNKY - VZÁJEMNÁVÝMĚNA INFORMACÍ - SCHOPNOST INFORMACE (NABÍDKU) POSUZOVATVE VZTAHU KE STATU QUO A JEHO ZMĚNÁM TEORIE RACIONÁLNÍVOLBY A POLITICKÝ MARKETING STRANY JSOU CHÁPÁNY JAKO UNITÁRNÍ AKTÉŘI, KTEŘÍ SE CHOVAJÍ JAKO OBCHODNÍ SPOLEČNOSTI, NEBOŤ JEJICH CÍLEM JE ZISK. SOUTĚŽ PROBÍHÁ O VOLIČE, KTERÝ JE CHÁPÁN JAKO ZÁKAZNÍK. VÝCHODISKO METODY A METODOLOGIE NEOKLASICKÉ EKONOMIE PŘEDPOKLAD - VOLIČE I STRANY MŮŽEME POVAŽOVAT ZA RACIONÁLNÍ AKTÉRY - OBĚ STRANY MAJÍ PŘEDSTAVU O UŽITKU (UŽITEČNOSTI) - JEJICH CÍLEM JE ZISK MAXIMALIZOVAT eibl@fss.muni.cz PODMÍNKY - VZÁJEMNÁVÝMĚNA INFORMACÍ - SCHOPNOST INFORMACE (NABÍDKU) POSUZOVATVE VZTAHU KE STATU QUO A JEHO ZMĚNÁM RACIONALITA JE NÁSTROJ USNADŇUJÍCÍ DOSAŽENÍ CÍLE TEORIE RACIONÁLNÍVOLBY A POLITICKÝ MARKETING STRANY JSOU CHÁPÁNY JAKO UNITÁRNÍ AKTÉŘI, KTEŘÍ SE CHOVAJÍ JAKO OBCHODNÍ SPOLEČNOSTI, NEBOŤ JEJICH CÍLEM JE ZISK. SOUTĚŽ PROBÍHÁ O VOLIČE, KTERÝ JE CHÁPÁN JAKO ZÁKAZNÍK. VYMEZENÍ DEMOKRACKÉHO ZŘÍZENÍ - EXISTENCE MASOVÉHOVOLIČSTVA - SOUTĚŽ MEZI DVĚMA AVÍCE STRANAMI - SADA PRAVIDEL, KTERÁ SOUTĚŽ UPRAVUJE eibl@fss.muni.cz ZASTUPITELSKÝ SBOR MUSÍVZEJÍT Z FÉROVÝCH A SVOBODNÝCHVOLEB VYMEZENÍ DEMOKRACKÉHO ZŘÍZENÍ - EXISTENCE MASOVÉHOVOLIČSTVA - SOUTĚŽ MEZI DVĚMA AVÍCE STRANAMI - SADA PRAVIDEL, KTERÁ SOUTĚŽ UPRAVUJE eibl@fss.muni.cz ZASTUPITELSKÝ SBOR MUSÍVZEJÍT Z FÉROVÝCH A SVOBODNÝCHVOLEB VLÁDA LIDU NEBOVLÁDA PRO LID? Lid je suverén a každý zákon, který jím není schválen není platný. Demokracii není možné chápat jako vládu lidu (co to vlastně je?), ale jako vládu schválenou lidem. JOSEPH A. SCHUMPETER eibl@fss.muni.cz DEMOKRATICKÁ METODA INSTITUCIONÁLNÍ ZŘÍZENÍ, KTERÉ UMOŽŇUJE ČINIT POLITICKÁ ROZHODNUTÍ AV NĚMŽ JEDNOTLIVCI ZÍSKÁVAJÍ ROZHODOVACÍ MOCV KONKURENČNÍM ZÁPASE OVOLIČŮV HLAS. VOLBY SE PODOBAJÍ PRODEJIV OBCHODĚ. REKLAMA A CHYTLAVÉ SLOGANY NENARUŠUJÍ DEMOKRATICKÝ PROCES, NAOPAK JEJ PODPORUJÍ, NEBOŤ MOBILIZUJÍVOLIČE (TZV. SELLING MODEL) HAROLD HOTELLING eibl@fss.muni.cz ANTHONY DOWNS TEORIE KONKURENCE MEZI MALÝMI PODNIKY A JEJICH POZICE NA TRHU. 1) DISTRIBUCE ZÁKAZNÍKŮ JE NAPROSTO ROVNOMĚRNÁ. 2) POPTÁVKA PO ZBOŽÍ JE NEPŘUŽNÁ HAROLD HOTELLING POLITIČTÍ AKTÉŘIV PROSTORU HAROLD HOTELLING eibl@fss.muni.cz ANTHONY DOWNS VOLIČ VOLÍ STRANU, KTERÁ PŘINÁŠÍ NEJVĚTŠÍ UŽITEK. STRANY SE SNAŽÍ MAXIMALIZOVAT UŽITEK OSLOVENÍM NEJVĚTŠÍHO POČTU VOLIČŮ. PŘEDPOKLÁDÁ SE UNIMODÁLNÍ ROZLOŽENÍ PREFERENCÍ V JEDNODIMENZIONÁLNÍM PROSTORU. - V SYSTÉMU JSOU POUZE 2 STRANY - POLITICKÝ PROSTOR JE JEDNODIMENZIONÁLNÍ - STRANY SE MOHOU UMÍSTIT KAMKOLIV - STRANY MAXIMALIZUJÍ ZISK - VOLIČI VOLÍ NEJBLIŽŠÍ ALTERNATIVU - DISPONUJE SE PERFEKTNÍ INFORMACÍ - PREFERENCE VOLIČŮ JSOU NEMĚNNÉ HAROLD HOTELLING eibl@fss.muni.cz ANTHONY DOWNS VOLIČ VOLÍ STRANU, KTERÁ PŘINÁŠÍ NEJVĚTŠÍ UŽITEK. STRANY SE SNAŽÍ MAXIMALIZOVAT UŽITEK OSLOVENÍM NEJVĚTŠÍHO POČTU VOLIČŮ. PŘEDPOKLÁDÁ SE UNIMODÁLNÍ ROZLOŽENÍ PREFERENCÍ V JEDNODIMENZIONÁLNÍM PROSTORU. - V SYSTÉMU JSOU POUZE 2 STRANY - POLITICKÝ PROSTOR JE JEDNODIMENZIONÁLNÍ - STRANY SE MOHOU UMÍSTIT KAMKOLIV - STRANY MAXIMALIZUJÍ ZISK - VOLIČI VOLÍ NEJBLIŽŠÍ ALTERNATIVU - DISPONUJE SE PERFEKTNÍ INFORMACÍ - PREFERENCE VOLIČŮ JSOU NEMĚNNÉ HAROLD HOTELLING eibl@fss.muni.cz ANTHONY DOWNS VOLIČ VOLÍ STRANU, KTERÁ PŘINÁŠÍ NEJVĚTŠÍ UŽITEK. STRANY SE SNAŽÍ MAXIMALIZOVAT UŽITEK OSLOVENÍM NEJVĚTŠÍHO POČTU VOLIČŮ. PŘEDPOKLÁDÁ SE UNIMODÁLNÍ ROZLOŽENÍ PREFERENCÍ V JEDNODIMENZIONÁLNÍM PROSTORU. KRITIKA POVAHA PROSTORU POVAHA TÉMAT JEDNA DIMENZE? BLÍZKOST VS. SMĚR (INTENZITA) ABSENCE NEUTRÁLNÍHO BODU - V SYSTÉMU JSOU POUZE 2 STRANY - POLITICKÝ PROSTOR JE JEDNODIMENZIONÁLNÍ - STRANY SE MOHOU UMÍSTIT KAMKOLIV - STRANY MAXIMALIZUJÍ ZISK - VOLIČI VOLÍ NEJBLIŽŠÍ ALTERNATIVU - DISPONUJE SE PERFEKTNÍ INFORMACÍ - PREFERENCE VOLIČŮ JSOU NEMĚNNÉ