Nové trendy v politickém marketingu Miloš Gregor pol 505 6. prosince 2016 mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz “Děsící hlas, zkažený dech a hrubé chování - toť charakteristiky populárního politika.” Aristophanes mgregor@fss.muni.cz “Mothers all want their sons to grow up to be Presidents, but they don’t want them to become politicians in the process.” J. F. Kennedy mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz politické instituce a sdílený prostor, založeno na pravidlech, normách a racionálnu “skryto za dveřmi” - domov a osobní vztahy, důraz na zkušenost a emoce veřejné soukromé - x mgregor@fss.muni.cz politické instituce a sdílený prostor, založeno na pravidlech, normách a racionálnu “skryto za dveřmi” - domov a osobní vztahy, důraz na zkušenost a emoce veřejné soukromé - x celebritizace - porušuje, překračuje tuto hranici - politika plynule prochází veřejným i soukromým prostorem mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz politici celebrity celebritizace podporakandidatura celebritizace politiky dvojí pojetí politici jako celebrity celebrity jako politicix mgregor@fss.muni.cz John Street 2004 nejsi nic, dokud nejsi v Simpsonech! Bill Clinton Fidel Castro Gerald Ford R. Chomejní Tony Blair G. Washington Vladimir Lenin Ronald Reagan Bob Dole Mao Ce-Tung G.H.W. Bush N. Sarcozy Richard Nixon Al Gore J. F. Kennedy Adolf Hitler Abraham Lincoln M. Gorbačov mgregor@fss.muni.cz 1) celebrity vstupují do politiky 2) pseudo-události 3) kontakt politiků s celebritami jak se celebritizace projevuje? mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz Coleman 2002 kandidát 1860 prezident 1861 Abraham Lincoln mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz politická sláva ‣ hvězdy vznikají za účelem dosažení zisku ‣ stylizovány tak, aby splňovaly požadavky občanů ‣ celebrity jsou lidem vzdáleny, vzbuzují respekt charisma ‣ lídr by měl mít výjimečné kvality ‣ měl by být přirozeně přesvědčivý ‣ měl by užívat velké autority ‣ měl by inspirovat k oddanosti politici jako celebrity mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz ‣ intimnost ‣ emoce ‣ politik odkazuje na svůj původ ‣ vystoupení z politického rámce co přináší celebritizace politiky? -> sociální sítě mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz následky celebritizace politiky poluparizace politiky více emocí v politice iracionalizace politiky kritika celebritizace Franklin (1994) Postman (1987) - povrchní zábava vs. seriózní politika - voliči upřednostňují sympatie před schopnostmi - úpadek témat a vzestup gest mgregor@fss.muni.cz West & Orman (2002) - trivializace politických otázek kritika celebritizace “If democracy is nothing but legitimation by the most successful form of communication, the communicative artist is the best democrat, with no effort whatsoever. And if the authentic play of body politics is the most efficacious form of entertaining, communication, then ‘briefcase politics’ with its institutionalized procedures and long-winded arguments might as well bow out now.” Meyer (2002) mgregor@fss.muni.cz celebritizace zpravodajství Clayman (2002) Higgins (2008) tribuna lidu veřejní soudci mgregor@fss.muni.cz ‣ záleží na konkrétním nastavení stylu komunikace a vedení kampaní ‣ záleží na úhlu pohledu, jakým vnímáme ideál demokracie ‣ marketingové projekty zaštítěné známými osobnostmi jsou většinou „potrestány“ (strany na jedno použití) ‣ úspěchy protestních marketingových hnutí indikátorem frustrace české společnosti? hrozba nebo příležitost? mgregor@fss.muni.cz ďábel je skryt v detailech… mgregor@fss.muni.cz ‣ kdo je celebrita? ‣ obrovské rozdíly ve známosti a vlivu jednotlivých celebrit ‣ různé typy a způsoby podpory ‣ mnoho úrovní osobního života ‣ rozmanité formy děkuji za pozornost. mgregor@fss.muni.cz