Brene Brownová: Síla zranitelnosti Brene Brownová: Síla zranitelnosti http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability.html Vulnerability sounds like truth and feels like courage. Truth and courage aren’t always comfortable, but they’re never weakness. brene „Psychologie handicapu“ Podzimní semestr 2014, FSS, posluchárna U43, čt 8:00 - 9:40 vancurahonza@gmail.com Představení se. Představení studentů. Asociace k pojmu handicap Pojem „HANDICAP“ Etymologie pojmu „Ruka v klobouku“ a „klobouk v ruce“ Snaha o korektnost - v US nepřijatelný termín, stejně jako u nás původní kategorie intelektového postižení „debil, idiot, imbecil“ Korektnost jazyka a postoje „Postižený“ a „člověk s postižením“ Asociace k pojmu handicap; Re: Kategorizace copingových strategií (Tobin, Halroyd, Reynolds, 1984, cit. dle Balaštíková, Blatný, 2003). Copingem může stát jakákoli aktivita jednotlivce: jeho emoce, myšlenky, jednání (Pargament, 1997). Dlouhodobá výhoda u příklonových strategií. Kolik je tu prostoru pro izolaci, ne-komunikaci… ; Cháb: orientace pro neústavní (kolem nich se rozvíjí aktivity a komunikace, která je podstatná i pro ostatní). Člověk s postižením vs. Postižený We can provide a most detailed phenomenal description of catatonia without making any reference to the feelings and motives of the patient (as Bleuler did), but we cannot provide an existential description of the state without detailed analysis of the feelings and motives of the patient. Oliver Sacks Můžeme podat fenomenální, naprosto podrobný popis katatonie bez jediné zmínky o pocitech a motivech katatonika (jako to udělal Bleuler). Ale nemůžeme podat existenční popis jeho stavu bez detailní analýzy jeho emocí a motivů. Kategorie deficitu (3) … a nedozvídáme se nic o člověku, o jeho příběhu… atd. Milan Cháb Yuan (2003): Seeing with new Eyes Práce se skupinami rodičů – reflexe vlastní zkušenosti a následně zadání: „vizuální metafora zkušenosti rodiny, která vychovává dítě s postižením“. Zkušenost výchovy dítěte s postižením jako cesta jako síť kontaktů jako opakující se cykly + různá atypická zobrazení (chemický vzorec) Behr: „Kde je v těch obrazech postižení?“ Perspektiva odborníků vs. rodičů - (také) jako zdroj neporozumění Yuan, S. (2003). Seeing With New Eyes: Metaphors of Family Experience. Mental Retardation, 3, 207-211. Kam položíte důrazy. Co udělá psycholog? Veme test a vyrobí nějaká čísla. Co je to podstatné? Kearney, Griffin (2001) „Mezi radostí a zármutkem“ Zkušenost rodičů, kteří pečují o dítě intelektovým postižením Ukázka ze strany 64: Pokud se okamžik vrátíme k tomu náročnému okamžiku, kdy je rodič konfrontován se skutečností postižení u svého dítěte, … dostává informaci , co NEBUDE: co dítě nebude umět, co nezvládne, je škrtán dosud jediný známý, prožitý model vývoje… a to co je potřeba, je také otevřít perspektivu budoucnosti, dát také možnosti ( nikoli pouze nemožnosti )! Tohle často chybí + citát ze strany 64 (zkušenost). Možná zkreslení v pohledu odborníků: Mentální retardace jako dominantní diagnóza nReiss a Szysko (1983) „diagnostické překrývání“ (diagnostic overshadowing) nWalmsley a Downer (1997) profesionálové často selhávají v uznání skutečnosti, že lidé s intelektovým postižením mají svoji identitu, která je pro ně důležitá nBeart, Hardy, Buchan (2005) intelektové postižení je významnější identita než pohlaví, etnický původ, sexuální orientace nebo náboženství DO - odborníci . Popis symptomů. Vyhodnotit, zda jde o dg. nebo ne… u osob s MR mnohem častěji symptom vysvětlen postižením, opomenutí… Repková (1999): Asociace k pojmu „zdravotní postižení “ nVýzkumný soubor lidí s postižením, jejich rodinných příslušníků a lidí bez zkušenosti s postižením Výsledné kategorie: Viditelní stránka postižení, Znevýhodnění, Negativní prožívání (strach, zklamání, bezmoc), Pozitivní životní filosofie, Vztahové bariery, Pomoc a péče, Pozitivní vztahy, Legislativa a Životní aktivity. nLidé s přímou zkušeností s postižením uvádí nejvíce pozitivních asociací a nejméně asociací negativních. ...výsledek je možné chápat také tak, že autentická zkušenost setkání vede k vytvoření méně negativního obrazu o životě člověka s postižením a to ne popřením negativních asociací, ale spíše doplněním celkového obrazu o další, také pozitivní charakteristiky přirozené prostředí … Pozitivní a negativní aspekty představy o životě člověka s postižením nSoustředění na negativní charakteristiky (asociace, interpersonální percepce nebo stanovení diagnózy) a opomíjení charakteristik ostatních (konkrétní možnosti, schopnosti, apod.) nPředstava člověka s postižením (skupinová charakteristika), která má spíše negativní konotaci a může vést k segregaci nAutentická zkušenost jako příležitost pro obě strany úplnější vnímání skutečnosti: Doplnění částečného obrazu o další charakteristiky Podobně např. studie postojů vůči lidem s mentálním postižením: Acton, Zarbatany, 1988; Piercy, Wilton, Townsend, 2002; Gottlieb, Switzky, 1982; Beh-Pajooh, 1991… Autentická zkušenost setkání jako příležitost pro obě strany - úplnější vnímání skutečnosti: Doplnění částečného obrazu o další charakteristiky © Milan nSkupinová identita, „skupinový obraz“ - stereotyp jednotlivých postižení nInterpersonální percepce (první informace rozhoduje: zájem – nezájem) nSdílené předsudky - začarovaný kruh strachu a odmítání - vliv vědecké komunity… Vztah. Prostor pro setkání. Potenciál ke změně. Prakticky: vztah s člověkem, který má jméno, svůj neopakovatelný příběh,… Heilerziehungspflege Léčení-vzdělávání-pečovatelství“ - pomaturitní studium, spojuje obory: (speciální) pedagogika, psychologie, medicína praktické dovednosti a znalosti ošetřovatelství Ucelenější rámec pohledu na život člověka s postižením (?) Referenční osoba pro postižené x vychovatel, ošetřovatel (Zdravotní nebo pedagogické zaměření škol) „Člověk s postižením“ vs. „Postižený“ Lékař nemá léčit nemoc, ale člověka, který je touto nemocí zasažen. Hippokrates Existují nevyléčitelné nemoci, neexistuje nevyléčitelný člověk nebo osobnost. (?) Všechny děti mají někdy speciální potřeby. Naše děti mají většinou potřeby normální. Otec dítěte s postižením Lékař má mít znalosti a být odborníkem na nemoc, léky, fyziologii a farmakologii, ale jeho základní zájem musí být o samotného člověka. Sacks, 1992 „Heilerziehungspflege“ „Léčení-vzdělávání-pečovatelství“ Pomaturitní studium, spojuje obory: (speciální) pedagogika, psychologie, medicína praktické dovednosti a znalosti ošetřovatelství Ucelenější rámec pohledu na život člověka s postižením (?) Referenční osoba pro postižené x vychovatel, ošetřovatel (Zdravotní nebo pedagogické zaměření škol) Příklad hospice, kde jedno oddělení přešlo na nemoscniční režim. Doporučená literatura… Blažek, B., Olmrová , J. (1985). Krása a bolest. Praha: Panorama. Blažek, B., Olmrová , J. (1988). Světy postižených. Praha: Avicenum. Bútora, M. (1990). Překročit svůj stín. Praha: Avicenum. Čálek, O. (1984). Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova. Dougy Center for Grieving Children. (2004). 35 Ways to Help a Grieving Child. Portland, Oregon: The Dougy Center. Frankl, V. E. (2005). Přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international. Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP. Chvátalová, H.(2001). Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál. Kerrová, S. (1997). Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál. Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing. Kushner, H. S. (1996). Když se zlé věci stávají dobrým lidem. Praha: Portál. Langer, S. (1995). Mentální retardace. Hradec Králové: Kotva. Mareš, J. (2001). Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nucleus. Mareš, J. (2002). Sociální opora u dětí a dospívajících II. Hradec Králové: Nucleus. Mareš, J.(2003). Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nucleus. …doporučená literatura Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: HH. Matějček, Z. (1986). Rodiče a děti. Praha: Avicenum. Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing. Matějček, Z., Langmeier, J. (1986). Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama. Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN. Papoušková, M. (2004). Intuitivní rodičovství. In Ditrichová, J., Papoušek, M., Paul, K. a kol., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče (77-100). Praha: Grada Publishing. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing. Sacks, O. (1989). Seeing Voices. A Journey into the World of the Deaf. University of California Press. Sacks, O. (1992). Migraine. London: Picador. Sacks, O. (1995). Antropoložka na Marsu. Praha: Mladá fronta. Sacks, O. (1997). Na čem si stojím. Praha: Makropulos. Svatošová, M. (1999). Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo. Šiška, J. (2005). Mimořádná dospělost. Praha: Karolinum. Tedeschi, R., Calhoun, L. (1995). Trauma and Transformation: Growing in the Aftermath of Suffering. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications. Titzl, B. (1998). Postižený člověk ve společnosti. PedF UK, Praha. Vágnerová, M. (2002). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., Štech, S. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. Milan Cháb Připomínka hodnot (opomíjených) pro „nás neústavní“. …exkurze Dílna pro mentálně postižené „V růžovém sadu“ http://zvs.orechovub.indos.cz/vruzovsadu Ústav sociální péče Střelice (?) http://web.telecom.cz/uspstrelice.iol.cz/ Dílny a komunitní centrum Benediktus http://www.benediktus.org/ Psy 521 Benecykl – kola pro radost. http://www.benecykl.cz/cs/vozik-za-kolo-handbike Kavárna - Chráněné bydlení Gorkého, Charita Brno http://www.charitabrno.cz/l_mich.html Domov Betlém, Klobouky u Brna http://www.betlem.org Atelier Stěpána Axmana (Slepíši: Škola hmatového modelování) http://www.slepisi.eu ? Záměna celku a části. Terapie. Mám emoce, ale nejsem svoje emoce. Můžu mít strach… ale ne strach mě. Alport : předsudek jako nesprávný tvar žirafy. Hirsch… Rozpaky tváří tvář handicapu:) nJaký proces začal? nCo je jeho princip? (Repková 1999) nDODÁNÍ INFORMACE :p)! nCo z toho plyne? nStačí vědět víc. Stačí neutíkat příliš rychle: ) Předsudek vs. expozice. Význam setkání tváří v tvář, význam vztahu. Babička a rádio. Ticho. Potom stálá kulisa. Jaká je to paráda, když si člověk může sám zapnout a vypnout rádio, nebo se v posteli natočit tak, aby viděl babí léto. Pro sestry je to práce navíc. Racionalizace: byla by horší dostupnost. Ta paní by na celý den mohla koukat na sluncem zasvícenou zahradu. Byla by to práce a … dostupnost a… nejde to: ). Člověk s postižením a společnost Dimenze přijetí vs. odmítnutí Příčiny odmítání člověka s postižením Důsledky odmítnutí pro člověka s postižením Malé dítě. Příklad od Jeana. Jak se člověk cítí, pokud je přijímaný – odmítaný. Jak se to projeví na jeho prožívání, v jeho fyzickém vzhledu. Zdeněk Matějček: Základní psychologické potřeby nStimulace: množství, kvalita a proměnlivost vnějších podnětů nSmysluplného světa: stálost, řád a smysl v podnětech nŽivotní jistoty: potřeba citové jistoty a bezpečí ve vztazích nPozitivní identity: potřeba vlastní hodnoty a místa ve společnosti nOtevřené budoucnosti: moment mezi nadějí a beznadějí, mezi životním rozletem a zoufalstvím Psychologie handicapu: spíš než nezávislý obor jsou přítomná specifická témata… jako třeba právě zapojení do společnosti, soc. status. atd. Možnost zobecnění veškerých psychologických poznatků + anticipace specifik (např. zákl. psych. potřeby u Matějčka). Dimenze „přijetí – odmítnutí“ E. Goffman: přijetí jako zásadní téma života stigmatizovaného člověka E. Berne: jakékoli uznání existence 2. člověka jako „pohlazení“ Z. Matějček: základní psychologické potřeby (pozitivní identita, emoční nasycení) J. Prekopová: Respekt vůči dítěti a „bezpodmínečné přijetí“ jako základ výchovy … C. Rogers: Charakteristiky/podmínky úspěšné psychoterapie (učení): 1. Pravdivost (kongruence) 2. Bezpodmínečné ocenění, akceptace, důvěra 3. Empatické porozumění Naprosto univerzální téma. Výběr jedné perspektivy. C. Rogers: Ocenění, akceptace, důvěra Potřeby aktualizace: rozvíjení vlastních kapacit (motivace) Proces hodnocení: umožňuje zpracovat zkušenost, přizpůsobit se (regulace) S rozvojem vědomí vzniká potřeba „Pozitivního ocenění Já“ od blízkých osob i druhých lidí Ocenění druhých někdy výraznější než naše vlastní hodnocení. → jednání zaměřené ne podle vlastních potřeb sebeaktualizace (podporující vlastní růst), ale na přijetí ze strany druhých Nemusíš vyhovět. Pozice přežití podle V. Satirové. C. Rogers: Důsledky podmíněné akceptace Vznik patologie: Inkongruence = odcizení člověka Stáváme se tím, čím jsme jen z části. Opouštíme vlastní já pro udržení pocitu pozitivního ocenění druhých Za obrany platíme: nepřesné vnímání reality podvědomá reakce – selekce informací Cíl terapie: zvýšit kongruenci mezi já a prožitkem Nepodmíněná akceptace jako podmínka úspěšné terapie „Kdyby se člověku dostávalo pouze nepodmíněného pozitivního ocenění, pak by nevznikly žádné podmínky ocenění, sebeocenění by bylo nepodmíněné, potřeba pozitivního ocenění a sebeúcty by se nikdy nedostaly do rozporu s hodnocením organismu a jedinec by zůstal psychicky vyrovnaný a plně fungující“. Shrnutí : tohle byl Rogers. Je možné to najít v každém směru. Přijetí, vztah, sounáležitost, láska… jakkoli to nazveme… je něco pro člověka dokonala vlastního, podstatného, určujícího. Ještě se k tomu budeme vracet, až budeme mluvit o depresích (jako uzavření se, nekomunikaci, ztátě spojení… ). Cvičení na Satirovou tady. Martin Buber: Já a ty מרטין בובר Já – Ty Dialog, vzájemnost, setkání, výměna, autentičnost. Jednota protějšku (respekt). Rozhodnutí setrvat. Já – Ono Monolog. Předmět, idea, objekt. Možnost „zvěcnění člověka“. … when we experience such an I-Thou relationship, the moment doesn't need words. In fact, the most intense moments we experience with another person take place without words […] The I-Thou relationship changed the sharers, but it did so naturally, sometimes almost imperceptibly. Existence a setkání. Filosofie dialogu: setkání, vzájemnost, dialog. Trvají, dokud si je lidé volí. material view of existence was at heart an advocation of Ich-Es relations - even between human beings. Buber argued that this paradigm devalued not only existents, but the meaning of all existence. Hvězdy mlčí. Jinými slovy materiální svět, nebo svět vztahů posunutý ke zvěcnění, nám nikomu nedává smysl. Nedává prostor pro odpovědi na klasicky filosofické komplikace typu „Kdo Odkud, kam“. Postoj společnosti k výjimečným lidem Společenské normy - obecně rozšířený standard chování ve společnosti, komunitě, skupině - co je správné, dobré, vítané, žádoucí, přijatelné - zdroj bezpečí: Systém a řád → bezpečí, předvídatelnost Tlak ke konformitě - přijetí norem jako součást socializace Normy toho, co je běžné (správné) vůči lidem s postižením - jaké místo (hodnotu) mají lidé s postižením ve společnosti - jak se chovat ve vztahu k lidem s postižením - i to, jak se mají chovat sami lidé s postižením Hodnotový systém antická tradice chápání ctností; estetický ideál krásy a masmedia… Kultura jako předpřipravená odpověď na naše problémy (?). asi „Vyjednávání místa“ osob s postižením Pomyslný dialog několika stran, odlišné role rodičů, svépomocných skupin, odborné komunity Např. postoj vůči lidem s mentálním postižením v průběhu 20. st. - 1. pol. 20. st. doporučení ústavní péče jako nejlepší možná alternativy - neexistovaly studie rodiny, první studie zaměřené výhradně na patologii - dnes studie specifického pozitivního přínosu dětí s mentálním postižením pro rodiče (perspektiva rozhoduje) Laická hnutí často motorem, motivací ke změně: Normalizace (Skandinávie, W. Wolfensberger), People First, … Změny v institucionální péči … a individuální postoje “Postižení nebo jakkoli výjimeční lidé byli vždy v dějinách vnímáni a přijímáni svým okolím ambivalentně: se sklonem buď je podceňovat, odsuzovat, pronásledovat nebo i zabíjet - nebo je litovat, přeceňovat a připisovat jim mimořádné ba nadpřirozené vlastnosti a schopnosti. ...dvacáté století zaznamenalo zásadní obrat v institucionální péči o postižené. Změna v obecném povědomí i v individuálním vědomí se však za těmito nespornými zlepšeními zásadně zpožďuje”. (Blažek, Olmrová, 1988) Dáme nebo nedáme místo. TO je otázka pro všechny ostatní- více než pro ty, kterých se týká. Příběhy „o postižení“ ve světové beletrii * Představa úspěšného postiženého = příběh přiblížení se světu zdravých, vyrovnání se jim. * „[M]ožnost člověka s handicapem vyvolávat pozitivní proměny v lidech a lidských vztazích přímo, bez okliky přes tragédii.“ (str. 91). Potenciál změny v setkání s člověkem s postižením. Hastings a Taunt (2002) proměna rodičů (transformations) jako téma ekvivalentní „pozitivnímu přínosu rodičů“. Bohuslav Blažek & Jiřina Olmrová: Krása a bolest (1985). Změna. Ta je součástí … http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/Riddaren_rider%2C_John_Bauer_1914.jpg Владимир Яковлевич Пропп *29. dubna 1895, Petrohrad, †22. srpna 1970, Leningrad http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Vladimir_Propp_%281928_year%29.jpg/220px-V ladimir_Propp_%281928_year%29.jpg Člen rodiny odchází pryč (uvedení hrdiny); Zákaz uložený hrdinovi; Porušení zákazu (uvedení záporného hrdiny); Záporný hrdina se pokouší o řešení (pokouší se najít děti/poklad apod., nebo se budoucí oběť obrací na něj); Záporný hrdina získává informace o hrdinovi; Záporný hrdina se pokouší oklamat oběť a zmocnit se jí/jejích předmětů; Oběť je oklamána a nevědomky pomáhá zápornému hrdinovi; Záporný hrdina poškozuje člena rodiny; Neštěstí je odhaleno (hrdina je vyslán, je zavolán na pomoc apod., resp. poškozený hrdina je vyslán pryč; Hledač souhlasí s protiakcí nebo se pokouší o protiakci; Hrdina opouští domov; Hrdina je zkoušen, dotazován, napadán apod. připravuje se cesta, na níž získá magickou pomoc („dárce“); Hrdina reaguje na akci budoucího dárce (zkouška, osvobození zajatého, usmíření hádajících se, vykonává službu apod.; Hrdina získává magický předmět; Hrdina se přesouvá, nebo je veden k tomu, za čím se vydal; Hrdina a záporný hrdina svádějí přímý boj; Hrdina je zraněn/označen; Záporný hrdina je poražen (zabit v boji, poražen v hádankách, zabit ve spánku, vyhnán apod.); Původní neštěstí je napraveno; Hrdina se vrací; Hrdina je pronásledován (někdo se ho pokouší zabít, oklamat apod.); Hrdina je zachráněn od pronásledování; Hrdina – nepoznán – přichází domů; Falešný hrdina si nárokuje jeho pocty; Hrdinovi je předložen těžký úkol (ordál, zkouška, hádanka, zkouška síly či vytrvalosti apod.); Zkouška složena; Hrdina je rozpoznán (díky znamení/zranění, které mu vtiskl záporný hrdina, nebo díky předmětu); Falešný hrdina nebo záporný hrdina je zajat; Hrdina získává nový vzhled (krásný, nové šaty apod.); Záporný hrdina je potrestán; Hrdina se žení a nastupuje na trůn. Člen rodiny odchází pryč (uvedení hrdiny); Zákaz uložený hrdinovi; Porušení zákazu (uvedení záporného hrdiny); Záporný hrdina se pokouší o řešení (pokouší se najít děti/poklad apod., nebo se budoucí oběť obrací na něj); Záporný hrdina získává informace o hrdinovi; Záporný hrdina se pokouší oklamat oběť a zmocnit se jí/jejích předmětů; Oběť je oklamána a nevědomky pomáhá zápornému hrdinovi; Záporný hrdina poškozuje člena rodiny; Neštěstí je odhaleno (hrdina je vyslán, je zavolán na pomoc apod., resp. poškozený hrdina je vyslán pryč; Hledač souhlasí s protiakcí nebo se pokouší o protiakci; Hrdina opouští domov; Hrdina je zkoušen, dotazován, napadán apod. připravuje se cesta, na níž získá magickou pomoc („dárce“); Hrdina reaguje na akci budoucího dárce (zkouška, osvobození zajatého, usmíření hádajících se, vykonává službu apod.; Hrdina získává magický předmět; Hrdina se přesouvá, nebo je veden k tomu, za čím se vydal; Hrdina a záporný hrdina svádějí přímý boj; Hrdina je zraněn/označen; Záporný hrdina je poražen (zabit v boji, poražen v hádankách, zabit ve spánku, vyhnán apod.); Původní neštěstí je napraveno; Hrdina se vrací; Hrdina je pronásledován (někdo se ho pokouší zabít, oklamat apod.); Hrdina je zachráněn od pronásledování; Hrdina – nepoznán – přichází domů; Falešný hrdina si nárokuje jeho pocty; Hrdinovi je předložen těžký úkol (ordál, zkouška, hádanka, zkouška síly či vytrvalosti apod.); Zkouška složena; Hrdina je rozpoznán (díky znamení/zranění, které mu vtiskl záporný hrdina, nebo díky předmětu); Falešný hrdina nebo záporný hrdina je zajat; Hrdina získává nový vzhled (krásný, nové šaty apod.); Záporný hrdina je potrestán; Hrdina se žení a nastupuje na trůn (je odměněn) – Blažek a Olmrová: Obrazy utrpení a života lidí s postižením v beletrii A-priory =opakující se schémata a stereotypy Tyto struktury mohou být společné literární promluvě a promluvě z každodenního života. Např. „možnost člověka s handicapem vyvolávat pozitivní proměny v lidech a lidských vztazích přímo, bez okliky přes tragédii“ (Blažek, Olmrová, 1985, str. 91) František Bakule (1877 – 1957) Seminárka Dílny v Jedličkově ústavu, klienti společně s válečnými veterány (1914) „Bakulovi zpěváčci“ Apriory: změnu v životě člověka… Nabídnout seminárku na Fr. Bakuleho. Blažek a Olmrová: MYTOPOETICKÉ MYŠLENÍ Výzkum usilující o rekonstrukci Slovanského panteonu Výsledek: uspořádání diád, dvojic protikladů, jazyková rekonstrukce světa uvažování Blažek a Olmrová: MYTOPOETICKÉ MYŠLENÍ obecné: nštěstí – neštěstí nživot – smrt nsudý – lichý prostorově: npravý – levý nnahoře – dole nnebe – země nmoře – souš čas: nden - noc njaro – zima nslunce – měsíc... sociálních vztahů: n svůj – cizí n blízký- daleký n mužský – ženský Blažek a Olmrová: MYTOPOETICKÉ MYŠLENÍ Monstrum – monare = ukazovat řád, pravidelnost, obvyklost oproti neobvyklé, výjimečné - pro člověka ze starověku má nutně charakter znamení Mýtus ne jako vyprávění, ale jako a-priory (ne na základě zkušenosti), se kterými se díváme na svět, „nástroj přemýšlení“ Předpoklad a nástroj našeho uvažování, čím méně uvědomované, tím významnější důsledky Blažek a Olmrová: MYTOPOETICKÉ MYŠLENÍ Uvažujeme v protikladech a máme tendenci slučovat extrémní polarity vlastní, naše, dobré versus cizí, výjimečné, zlé, ohrožující V rámci našeho uspořádaného světa je v nás strach z čehokoli neobvyklého, z neběžného, cizího, protože to přináší neštěstí, … Jednoruký člověk přináší prostě smůlu, obzvláště pokud je cizinec a přichází z daleka, z leva, v noci, ... Skupinová identita. Z. Hadj-Moussová: Příčiny odmítnutí člověka s postižením Anticipovaný vývoj lidské společnosti V různých situacích různé důvody k odmítnutí člověka ze společnosti „Konstanty“ lidské psychiky, stále působící motivy Hadj-Moussová: Příčiny odmítnutí člověka s postižením Fyzický vzhled nzvířata odmítají jedinců, kteří nevykazují znaky druhu, např. albíni u primátů je společenský status dán vzhledem a fyzickou zdatností D. O. Hebb: Experimenty – reakce primátů na neobvyklé, vymykající se A nezájem B zvědavost C stažení se s děsem = vyhnutí se Fáze odpovídají i chování dětí ve vztahu k nápadnostem ve vzhledu např. fyzicky postižených Hadj-Moussová: Příčiny odmítnutí člověka s postižením Estetické hledisko vůbec masmedia a ideál atraktivního vzhledu (Matějček, 2001) Ekonomická situace třídění nemluvňat, zájem skupiny a jednotlivce Interpretace příčiny postižení neznámé ale negativní příčiny, zkouška nebo trest; vyloučení plyne ze spojení s negativními silami… (obtížná otázka “proč“) Spojení postižení s nějakou vnitřní kvalitou Ekonomické hledisko: kongruence deklarovaného a reálného. Např. rozhodování lékařů. Ekonomické limity. Hadj-Moussová: Příčiny odmítnutí člověka s postižením „Vztah k postiženým je výrazem tolerance k odlišnosti, výrazem respektování individuality; je výrazem vnitřní kvality člověka i celé společnosti“. Etty Hilesum : nenávistí zkřivené tváře nacistů a židé, kteří zpívali cestou na smrt… Individuální zkušenost (vs. Sdílená představa, projekce…) Překračování stereotypů a konvencí Asymetrický dialog vs. segregace Segregace jako odsunutí nepřijatelného za stanovené hranice Pokud naznačený „asymetrický dialog“ neprobíhá, ztrácí ta méně závislá, zdravější strana kvality, které hrají v lidském životě podstatnou roli. Důsledkem jednostranného řešení, „sebeobranným“ odsunutím „nepřijatelného“ za stanovené hranice → replikace strachu v začarovaném kruhu. Segragační tendence se dnes neprojevují otevřeně. Přesto je možné nalézt kontext, kdy uvedené motivy mohou mít vliv, např. rozhodování o provádění náročné léčby atd. (Stainton, 2001). Zacházení s nemocí. Tradice v rodině. To je taky zisk umět se k určitým věcem postavit. Někdy je drobnost nepřijatelná, jindy i výraznější postižení samozřejmě přijímané. Aktion T4 n18.8. 1939 povinná registrace dětí s postižením (sféra zdravotních služeb). nThe selected children were sent to several mental homes where they were killed by lethal drugs or withdrawal of food. Up to 8,000 children lost their lives in course of this "children euthanasia„ (...) the program was extended on adults (1939). This order was backdated on 1 September 1939, day of the German attack on Poland. The beginning of WW2 diverted the population from the euthanasia programme. The Nazis could get rid of "useless eaters" to save money and personnel, and get more free beds in hospitals. Rozhraní rozhodování o hodnotě života: kdo rozhoduje o kom, o ceně jeho života, o kriteriích hodnocení…? „If there is no more power to fight for the own health, the right to live comes to an end" (Adolf Hitler, Mein Kampf, p. 282). Jazykování. Agency a communion. Milosrdné zabití těch, jejichž život nestojí za žití 200 000 lidí (léky, vyhladovění). Oficiální veřejné instituce+program milosrdné smrti. Ghándí,Mandela, Havel… Propaganda: kolik domů by mohlo být postaveno pro rodiny se zdravými dětmi za peníze, které … „život, který nestojí za to, aby byl žit“. 200 000 lidí, úlohy ve školách. Text k přečtení: wolf wolfensberger Existuje základní vzorec, společná dimenze „odmítání nepříznivé skutečnosti“? Conelly, R. (2003): Západní kultura popírá smrt. Jiná kvalita života. Medicína je v roli balzamovačů ve starém Egyptě. Kűbler - Rossová: „Skrze akceptaci konečnosti individuální existence dojdeme k síle a odvaze odmítnou vnější role a očekávání a věnovat každý den života - jakkoli dlouhý je – růstu toho, co jsme a jak jen to jde“. Kant: „Člověk může žít pouze tím, za co je schopen svůj život obětovat“. Freud: „Získává život znovu svoji plnost a začíná být zajímavým, pouze pokud realita smrti nemůže být více popírána“. Rollo May: spojení témat „tvořivé síly člověka a limity smrti“… Moudrost ve způsobu zacházení se slabostí. Např. metody intrumentálního obohacení … zp. Zacházení s chybou. Paráda!! Břetislav Foustka (1903): Slabí v lidské společnosti Poznání, že je na světě tolik lidí slabých a bídných, jakož i soucit s nimi vzbudil množství úvah o možné odpomoci. Zejména ti, kdož věří v degeneraci jednotlivých národů, hledají prostředky k nápravě. Není divu, že se během doby vyrojila celá záplava návrhů, které chtějí odčinit existenci slabých a degenerovaných a plémě zdokonalit... (str. 144, důrazy doplněny). ? Eugenika. USA. 19 st. Hitlerův program T4: několik set tisíc lidí, kteří žili život, který nestojí za to, aby byl žit. Podpora ze strany lékařů…vývoz technologie a odborníků do koncentračních táborů Náklady na péči jsou tolik a tolik. Kolik domů by mohlo být postaveno… Agrese : WW: historie učí, že agrese je vždy ruku v ruce s kamufláží, předstíráním… ? nKterá skupina se mně osobně zdá být obtížná? - mě znepokojuje? - na koho nechci platit daně? - jediné, co mají udělat, je změnit se? Eliminační cvičení „Vidět z druhé strany“ Obětování jednotlivce skupině. Kompetence rozhodování: kdo – komu - co diktuje. Porozumění na úrovni motivu nebo touhy (Satirová) Každé jednání má na této úrovni rozumný, „dobrý“ základ, jde o to hledat nedestruktivní cesty naplňování potřeb. Chce někdo „vidět z druhé strany“? Virginia Satirová „Hledání zrnek zlata“ V každém chování lze nalézt hodnotný motiv. Za každou závislostí je potřeba - která je ale naplňována destruktivním způsobem. Pokud člověk rozumí motivu jednání, může hledat nedestruktivní cesty jejich naplnění. Příklady ze cvičení: Nedestruktivní varianta naplnění daných potřeb? Rozumět chování na úrovni touhy. Chce někdo „vidět z druhé strany“? „Vidět z druhé strany“ Pojmenovaný problém Potřeby společnosti Způsoby řešení Potřeby jednotlivce Nedestruktivní zp. naplnění potřeb Agresivní jednání Bezpečí Medikace Vyjádření frustrace ? Vyloučení (výběr v instituci) Zábava ze silné reakce ? „Silové“ zvládnutí Reakce na přehlížení ? Psych. péče Reakce na nespravedlnost ? Brene Brownová: Síla zranitelnosti Brene Brownová: Síla zranitelnosti http://www.ted.com/talks/brene_brown_on_vulnerability.html Vulnerability sounds like truth and feels like courage. Truth and courage aren’t always comfortable, but they’re never weakness. brene Člověk s postižením a společnost II Běžné postoje vůči lidem s postižením Důsledky segregace pro osoby s postižením Re: „Vidět z druhé strany“ Vzájemnost soc. statutu. Dynamika vztahů v pyramidovém modelu. Důsledky vlastní pozice (např. sebepojetí). Extrém: obětování jednotlivce skupině, nebo přehlížení zájmů určité podskupiny Kompetence rozhodovat a kriteria rozhodování: kdo – komu – co diktuje. Zjevné vs. elegantní Koncept sebepojetí : co je tím kriteriem sebeposuzování? – odlišnosti v rámci pyramidy. Co zažil člověk v ústavu od svého dětství. … co teď prožívá… Minulý příklad T4: důraz na výkonnost. Polarita AGENCY a COMMUNION; v rámci rodiny i školy. Šijí ševci špatné boty? Uřežme si nohy! nhttp://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/martina-spinkova.php?itemid=7728 Zaujal mne průzračně nešikovný […] výrok jedné paní poslankyně v jedné prázdninové MF Dnes. Má zkušenost s umíráním svých blízkých a ví, že péče o umírající u nás není dobrá. Proto je pro euthanasii. Zkouším domyslet ad absurdum: vydávají se špatné knihy, vydloubeme si oči? Šijí ševci špatné boty, uřežeme si nohy? A co uděláme, když naše děti učí špatní učitelé? Umírání je ještě docela život. Agency a communion. Blažek a Olmrová: Nejrozšířenější postoj - Ambivalence Typická dvojznačnost. Směs soucitu, hrůzy a odporu: „Je to chudák, ale já se na něj nemůžu koukat“. Lítost, soucit nÚčast druhých jako pomoc nebo … ? (Pomoc, soucit, účast, které nepomáhají). Zkušenost člověka s fyzickým handicapem: „Hlavně ne lítost.“ Může se stát překážkou v nalezení sebedůvěry. „V každé situaci (i v extrémní, mezní situaci) je možný výrazný pokrok, pokud člověk NEPŘIJME roli oběti“. Satirová: „Pozice přežití“ Já Druzí (ty) Kontext (prostředí, okolní svět) Prouty (1990): Vysvětlení patologie jako zanedbání některé z výše uvedených komponent. Satirová (1994): Reakce na stres. Způsob obrany, dočasné zvládání. Lukasová ( ): ulejvání v rozhovoru. Hans Peters (1999). Pretherapy: A Client-Centered/Experiential Approach to Mentally Handicapped People. Usmiřující (lítost …a pozice oběti) Pozice přežití (Satirová) Usmiřovač jako oběť Dramatický trojúhelník (Karpman) Karpmanův Dramatický trojúhelník: Oběť, pronásledovatel, zachránce … řetězení vzorce. Usmiřující Obviňující Poučující Rušící Cvičení: V ústavu: situaci definují zaměstnanci. ? Přijetí definice dospělého, ze strany dítěte: např. vychovatelka: to je největší neštěstí, že mají takové děti : co to dělá se sebepojetím dítěte? S jeho představou o čemkoli… ? Ideál kongruence Sebeúcta, sebehodnocení, … Vliv prostředí - bezpečný prostor Můžu být sám sebou a nepotřebuji obviňovat druhé, i pokud se zrovna něco nedaří… Aplikace pozic přežití v kontextu znevýhodnění: např. sebepojetí, prožívání distribuované viny („vyvažování lodi“; neúprosnost „logiky vztahů“ … ) Strach Nedostatek informací → emotivní složka postoje Obava z vlastní nekompetence (nebudu rozumět, apod.) Strach z (extrémních) nároků, hlídání vlastních hranic Z vlastní „neperfektnosti“ (odmítnutí pohledu na naši lidskou realitu) Hirschberger, Florian, Mikulincer (2005): Potřeba zvládat strach ze smrti formuje emocionální reakci na kontakt s lidmi s fyzickým postižením: Vyšší míra soucitu u osob vyrovnaných s vlastní smrtí Ženy – vyšší míra soucitu a méně únikových reakcí vs. Skácelovo „utrpením projít jako dveřmi“. Akceptace limitu jako předpoklad pro úspěšnou adaptaci. 1. Hypotéza kontaktu. 2. Odborník je druhý – i nikdy nepromluvit může být zraňující. 3. otevírající se nůžky (každý si to hledá, svoje hranice); Bude řeč o důsledcích segregace pro lidi s postižením. Zřejmě to funguje i obráceně. Tím vyloučením minimálně ztrácíme kvality, které by jinak byly součástí repertoáru atd. Důsledky odmítnutí pro osoby s postižením Základní zkušenost z rodiny - přijetí vs. odmítnutí na mnoha úrovních - utváření attachmentu (vztah k lidem, ke světu): zkušenost kontaktu s dospělým = model pro budoucí vztahy, vývoj - sebeobraz (poselství o vlastní hodnotě, neúprosná „logika vztahů“ a přisvojení si viny) Zkušenost ze širší rodiny, opakovaná zkušenost se širším okolím… (→ „emocionální realita“: cokoli se sodou → soda způsobuje opilost) Ústav vs. Výchova v rodině; pokud ho přijme, tak mu dává obrovskou šanci… pokud ústav, tak asi bude potřebovat, aby to pro něj udělal někdo jiný, Chvála a Trapková: jak si člověk z neúplné rodiny skládá obraz otce atd. Utváření sebepojetí Sebepojetí = Zrcadlové já (Cooley, 1902): jak nás hodnotí druzí představuje základ smýšlení o sobě Sebepojetí a „významný druhý“ (vliv interakce a vnímání reakcí druhých lidí pro vlastní sebepojetí; Mead 1934) Každodenní zkušenost → Zvnitřnění přesvědčení o sobě. „Negativní sebepojetí“ (např. děti, které nemají zkušenost trvalého vztahu s dospělým člověkem) Nejde o „jen pocit“, ale „způsob bytí ve světě“ (uzavírání se, …). Fundament. až na dřeň, odmítnutí… sebepoškozování…. Nejde o pocit. Jde o způsob bytí ve světě. Vanier: zraněná srdce – dítě vnímá, jaké emoce rodiče prožívají. Ví, že je zklamáním… začarovaný kruh: deprese rodičů, prohloubení zranění dítěte… Stigma (ř) znamení vypálené na těle otroka Označení … důsledky pro začlenění do společnosti (odmítnutí, pocit méněcennosti) E. Goffman: - negativně vnímaná diskrepance mezi aktuálními charakteristikami jednotlivce a očekáváními, kladenými na typického „normálního“ jednotlivce v daném kontextu - sociální označení nebo vyloučení, může někdy způsobit více škody než charakteristika, kvůli kterému byl jednotlivec takto označen Primární a sekundární handicap (Langer, Blažek a Olmrová, Požár … ) znak o něčem svědčící; znamení; nápadná skvrna na těle některých živočichů; znamení hanby; značná odlišnost s negativním sociálním dopadem Dimenze stigmatu McLaughlin, Bell a Stringer (2004) Podílí se na vzniku stigmatu a určují jeho účinnost n vyrušování („destruktivita“, ničení) n míra zavinění n estetické hledisko n trvalost postižení n zjevnost (viditelnost) postižení n míra ohrožení pro druhé Míra akceptace člověka s postižením je téměř výhradně moderována připisovaným stigmatem Stigma spojené s kategorií „duševní nemoc“ (Wright, Gronfein, Owens, 2000) Výpovědi osob, které před dvěmi lety ukončily léčbu v psychiatrické léčebně Výsledky: sociální odmítnutí vycházející z identity „duševně nemocných“ představuje stálý zdroj stresu i po dvou letech od opuštění instituce. Stigmatizující zkušenost těchto osob stále ovlivňuje jejich život, má přímý vliv na jejich sebehodnocení a negativní sebepojetí. Jedním z důsledků této zkušenosti je také sebeodsuzování, které dále ovlivňuje schopnost čelit životním obtížím. Autoři uzavírají, že následná terapie má ve srovnání se sociálním kontextem jen malý vliv na sebeúctu dřívějších klientů. Účinek stigmatu u lidí s mentálním postižením Lidé s intelektovým postižením mají často problémy v adaptaci, v mnoha ohledech lze říci, že selhávají. Vedle těchto těžkostí plynoucích se snížených schopností se potýkají ještě s diskriminací plynoucí ze stigmatu… Lidé s MP se dopracovávají nestigmatizované identity zdůrazněním nestigmatizovaných osobních charakteristik (Jahoda, Markova 2004). „Zdravá část“. Dangan a Sandhu (1999) zmiňují, že počet pozitivních společenských rolí, které člověk s intelektový postižením má, působí jako nárazník vůči negativním emocionálním důsledkům stigmatu. Stigma jako souhrn sociálních percepcí - které mohou být změněny. Např. M. Cháb v odvolání proti posudku psychiatra: mentální retardace není problém psychiatrický, ale společenský. Individuápní medicínský model a sociální model postižení Evičky stav odpovídá DMO. V současné době přibírá kilogramy navíc, snažíme se aby nejedla, ale nedaří se nám to. Musí mít klid - a to na vše. Výborně řešíme situace kdy je rozladěná pochvalou. Ta pochvala na ni funguje velmi dobře. vytahuje hodně hraček najednou, ale s ničím si nehraje (často mění hračky); pozornost 2-5 minut velice vybíravá v jídle i pití, dokáže jíst příborem inkontinentní, velmi často se počůrává - vyžaduje pleny vynucuje si zvracení, aby upoutala pozornost dospělého. je velice negativně laděná, usmívá se velmi zřídka při oblékání je nesamostatná - musí se oblékat, přičemž není schopna pomáhat. snaží se mluvit, ale je velmi špatně rozumět, používá gesta udrží tužku, ráda maluje - kolečka, vodorovné a svislé čáry, "prší“ nechodí, vozíčkářka - dokáže lézt po čtyřech - ale odmítá, chce sedět pouze na vozíku Zadání pro rodiče i vychovatele: „Uveďte stručnou charakteristiku dítěte“ Výpovědi rodiče Výpovědi vychovatele Hledání „zdravé části“ nToho, co je možné, potenciál… nSelektivní pozornost (aniticipace před vlastním setkáním) nVlastní hodnotový systém (podmíněný zkušeností, kulturou…) Edwin J. Thomas: Problematika postižení z perspektivy teorie rolí (Kdo - komu - co diktuje?) Postižení vs. normalita ve třech dimenzích Vnímání sebe sama Vnímání druhými Oprávněnost jednání (handicap a normalita) Edwin J. T. (1966) Problems of Disability from the Perspective of the role Theory. Journal of Health and Human Behavior, 7, 2-14. Soulad rolí: vnímání sebe sama, vnímání druhými a oprávněnost jednání Komentář ke každé kategorii, nějaký příklad. Témata seminárních prací V návaznosti na témata uvedená v sylabu např. teorie postižení, např. sociální vs. medicínské pojetí postižení; problematika agresivity, sebepojetí atd. Vlastní téma Humor a handicap, Hudba a… Augmentativní a alternativní komunikace; Savant syndrom Kazuisitika nebo životní příběh (osobnosti nebo události, např. Hieronymus Lorm, František Bakule, Richard Wawro, Hellen Keller atd.) Kontrétní typ postižení (co nejspecifičtěji) Recenze knihy Ne nutně odborné, ale tematicky blízké. Reflexe vlastní zkušenosti např. exkurzí nebo jiných adekvátních zkušeností 3-5 normostran, 10 – 15 minut prezentace v průběhu semestru. LOSOVáNí? 1. Exkurze http://www.vruzovemsadu.cz Procházka „V růžovém sadu“ Procházka