Péče, která uschopňuje Reflexe exkurze v Tasově Nosné principy z (od) Procházky V růžovém sadu Milan Cháb: Deinstitucionalizace a Šance Romana B. Postižení z perspektivy teorie rolí místo souhrnu Psychologie handicapu – praxe, vancura@fss.muni.cz Exkurze Tasov: Škola hmatového modelování Š. Axmana nDojmy, postřehy, otázky a nejasnosti nSpolečně SWOT + souhrnná zpráva Procházka „V růžovém sadu“ http://www.vruzovemsadu.cz VRuzovSaduLogo2 auta13_m clov5 ryb2_m L. Procházka V růžovém sadu - fotky II „V růžovém sadu“ VRuzovSaduLogo2 Bez-názvu …postupy, které mentálně postiženým umožní realizaci jejich vlastního pohledu, názoru, tvůrčího citu. Vznikají tak produkty specifické a nenapodobitelné, výrobky „s vlastním rukopisem“ mentálně postižených. Vložit doprostřed teorie. „V růžovém sadu“ n … postupy a výrobky vznikají od počátku ve spolupráci s lidmi s mentálním handicapem a celý proces je jimi ovlivněn natolik, že bez nich by tyto postupy a výrobky nikdy nevznikly. Podobně jako výtvarný projev dítěte nebo člověka s handicapem je originální a nenapodobitelný, tak zde vzniká originální řemeslný postup a kvalitativně nový výrobek. n L. Procházka Dílna V růžovém sadu nPrincip reality n - zaměstnání vs. čas vyučení n - normy na množství práce n - kvalita výrobku (ne výzva pro charitu) n - dovolená… n nVýrobní postupy n - sekvence dle obtížnosti n - přenášení osvědčených postupů… n nAmbice zaměstnávat „nezaměstnatelné“ n n Reichenbach, Kainbach… systém podrobné organizace práce Milan Cháb Místo souhrnu: Problematika postižení z perspektivy teorie rolí n(Kdo - komu - co diktuje?) n n nPostižení vs. normalita ve třech dimenzích n nVnímání sebe sama nVnímání druhými nOprávněnost jednání (handicap a normalita) n n n nEdwin J. T. (1966) Problems of Disability from the Perspective of the role Theory. Journal of Health and Human Behavior, 7, 2-14. Soulad rolí: vnímání sebe sama, vnímání druhými a oprávněnost jednání Komentář ke každé kategorii, nějaký příklad. Opakování: Hledání „zdravé části“ n n n n n n n n n n n n nToho, co je možné, skutečný potenciál vs. selektivní pozornost (negativní aniticipace před setkáním) nOtevřenost - např. odlišný hodnotový systém, odlišné pojetí toho, co je úspěch, co je cenné, viz např.: Svět Nigela Hunta Nové dovednosti v CHB (cca 2 měsíce od přestěhování z rodiny) nAž bude víkendovka,tak Vám udělám něco dobrého. n n[15:06:14] Já umím udělat dokonce dvě složité jídla. n[15:06:16] :) n[15:06:43] Jsem jsi jistá,jak se pečou v troubě bramroby s klobásou,atd.:) n[15:07:27] Umím udělat jakékoliv nudle ze slaninou a strouhaným sýrem,i kloubásu bych zvládla uvařit. n[15:08:12] Dokonce bych zvládla udělat klobásu ze smaženou cibulkou a k tomu by bylo pečivo.Tyhle věci bych určitě zvládla.:) n[15:08:55] Možná bych zvládla i udělat jablkový závin,když se mi najde recept.:) n[15:10:56] Přitom jsem ty jídla nikdy nedělala a já bych to normálně zvládla.:) n[15:11:12] Budete chtít z těch jídel,abych Vám uvařila? n[15:11:21] Myslím na víkendovce.:) n[15:12:01] Dovolíš mi vařit na víkendovce?:) n[15:12:39] A zvládnu udělat i topinky.:) (Zveřejněno s laskavým souhlasem autorky : ) Opakování: Setkání (komunikace) jako poselství o hodnotě nMůže opakovaně pracovat proti negativnímu sebepojetí n (spolupráce týmu, dlouhodobá perspektiva…) n nPokud přijetí postoje „jsem ok“, pak rozvíjení potenciálu na osobní maximum; překonávání sekundárního handicapu n nPředpoklad: připravenost profesionálů (vs. odmítání a projekce) n Pokud si nebudu vědět rady s limity vlastními, obtížně se vyrovnají (přijmou) limity druhých (klientů). n nDůsledky integrace a segregace pro obě strany n„Bezpečný dotek“, „bezpečné setkání“… n nZměna otázky po hodnotě druhého k otázkám po vlastní kompetenci (od „Jakou to má cenu“ k „Jak to zvládnu?“) n nUznání, respekt jako vstupenka do světa druhého (protiklad stigamtu atd.) Literatura (IS) nCháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP. n Poslední šance Romana B. (str. 81 – 82) aj. n nSacks, O. (1995). Antropoložka na Marsu. Praha: Mladá fronta. Kap. Vidět a nevidět (str. 94 – 124) n nHunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international. n nVančura, J. (2010). O zaměstnávání osob s mentálním postižením. Psychologie dnes, 16 (1) 60-61. n Další výuka n30. 4. - terén: domluva na Zámečku, v chráněném bydlení + první setkání? n n6. 4. setkání na FSS: reflexe prvních dojmů, otázky k náplni setkávání, … n n13. 4. (předběžně) druhá exkurze - Benecykl http://www.benecykl.cz