Kulturní antropologie PSY151 povinný kurz vyučovaný v rámci bakalářského studia psychologie Garant: PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (e-mail: romhyt@gmail.com) Typ studijního předmětu: povinný Rozsah předmětu: 4 kredity ETCS Forma výuky předmětu: 1 přednáška a 1 seminář Způsob ukončení: zkouška Základní charakteristika Cílem předmětu je zprostředkovat studentům úvod do kulturní antropologie se zaměřením na relevantní psychologická témata (duševní nemoc a duševní zdraví, výchova dětí, tělesnost, emoce, identita, smrt) především z pohledu kulturní psychologie (Schweder, 2003). Důraz bude kladen zejména na seznámení se relevantní antropologickou literaturou k vybraným tématům a schopnost aplikovat antropologickou perspektivu v psychologickém výzkumu i praxi. Po absolvování předmětu mají být studenti schopni: - vysvětlit základní pojmy a aplikovat perspektivu antropologického uvažování v psychologickém výzkumu i praxi - orientovat se v historickém vývoji disciplíny - aplikovat poznatky kulturní antropologie pro porozumění současným sociokulturním jevům Forma výuky předmětu: Přednáška a Seminář. Je požadována aktivní účast na seminářích (75%) a odevzdání čtyř příprav na semináře do odevzdávárny v Informačním systému. Po termínu odevzdané přípravy nejsou akceptovány (podrobněji viz níže). Text příprav na druhý a čtvrtý seminář budou bodově ohodnoceny a váš výsledek se bude započítávat do závěrečné zkoušky. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Podrobný sylabus 1. Úvodní přehled: Proč se jako psychologové zajímáme o kulturu? (20/9) Literatura: Valsiner, J. (2012). Encounter of Inquisitive minds. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 3-22). Oxford, Oxford University Press. Henrich, J., Heine, S. J., & Norenzayan, A. (2010). Most people are not WEIRD. Nature, 466(7302), 29-29. Doplňující Literatura: Arnett, J. J. (2008). The neglected 95%: why American psychology needs to become less American. American Psychologist, 63(7), 602. Voronov, M., & Singer, J. A. (2002). The myth of individualism-collectivism: A critical review. The Journal of Social Psychology, 142(4), 461-480. 2. Krátký přehled historie kulturní antropologie (27/9) Literatura: Rasmussen, S. J. (2012). Cultural Anthropology. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 96-115). Oxford, Oxford University Press. Jagoda, G. (2012) Culture and Psychology: Words and Ideas in History. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 25-42). Oxford, Oxford University Press. Podrobně pro přípravu na zkoušku: Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. (2nd ed.) New York, W.H. Freeman and Company (vybrané kapitoly v učebních materiálech Informačního systému.). Příprava na seminář: Vyplňte formulář připravený v Informačním systému. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 2/10 včetně, pro skupiny II. a IV. 9/10 včetně. 3. Seminář skupiny I. a II.: Kdo s kým spí? (4/10) 4. Seminář skupiny III. a IV.: Kdo s kým spí? (11/10) 5. Kdo jsem a co je pro mne v životě hodnotné? (18/10) Literatura: Watzlawik, M., Valsiner, J. (2012). The Making of Magic: Cultural Constructions of the Mundane Supernatural. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 783-795). Oxford, Oxford University Press. Hytych, R., Macek, P. (2010). 2010). Kulturní a historická specifika utváření identity a sebepojetí dospívajících. In P. Macek, J. Širůček, I. Poledňová (Eds.). Sebepojetí a sebehodnocení v dětství a adolescenci. (pp. 71-96). Brno, Masarykova univerzita. Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. ( kapitola 12) Doplňující Literatura: Schweder, R. A., Much, N. C., Mahapatra, M., Parl, L. (2003).The “Big Three” of Morality and The “Big Three” Explanation of Suffering. In Schweder, R. A. (Ed.) Why do men Barbecue: Recipes for Cultural Psychology. (pp. 74-133). Cambridge, Harward University Press. Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224. Baumeister, R. F. (1987). How the self became a problem: A psychological review of historical research. Journal of personality and social psychology, 52(1), 163. Příprava na seminář: Přečtěte si kapitolu „What about Female Genital Mutilation?“ And Why Understanding Culture Matters in Schweder, R. (Ed.). (2003). Why Do Men Barbecue? (pp. 168-216) a vypracujte tzv. „position paper“ (2-3 normostrany). Jeho cílem je prezentovat váš názor na téma pojednané v kapitole takovým způsobem, že čtenáře zkusíte validními argumenty přesvědčit o svém názoru. Je třeba zvážit ty argumenty, které váš názor podporují a kriticky zpracovat argumenty, které jsou s vaším názorem v rozporu. Je třeba též zvážit, do jaké míry je nabídnuté téma pro vás, jako budoucí psychology relevantní a proč. Váš text bude ohodnocen 0-3 body, které se budou započítávat do výsledku závěrečné zkoušky. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 23/10 včetně, pro skupiny II. a IV. 30/10 včetně. 6. Seminář skupiny I. a II.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (25/10) 7. Seminář skupiny III. a IV.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (1/11) 8. Duševní zdraví a duševní nemoc z pohledu kulturní antropologie (8/11) Literatura: Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. ( kapitola 11) Tseng, W. S. (1999). Culture and psychotherapy: Review and practical guidelines. Transcultural psychiatry, 36(2), 131-179. Vogt-Kunovitz, B. (2013). Tovil: Léčebný rituál jako psychoterapie. Praha: Maitrea. (kapitola IV, kapitola IX, s.141-159) Doplňující Literatura: Csordas, T. J. (1990). Embodiment as a Paradigm for Anthropology. Ethos, 18(1), 5-47. Harner, M. (1990). The Way of the Shaman. San Francisco, HarperOne. (kapitola 2, 3). Christopher, J. C., & Hickinbottom, S. (2008). Positive psychology, ethnocentrism, and the disguised ideology of individualism. Theory & Psychology, 18(5), 563-589. Jodelet, D. (1991). Madness and social representations: Living with the mad in one French community (No. 5). Univ of California Press. (https://books.google.cz/) Příprava na seminář: Vyplňte formulář připravený v Informačním systému. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 13/11 včetně, pro skupiny II. A IV. 20/11 včetně. . 9. Seminář skupiny I. a II.: Co mne napadne, když se řekne smrt - focus group (15/11) 10. Seminář skupiny III. a IV.: Co mne napadne, když se řekne smrt - focus group (22/11) . 11. Smrt a umírání v odlišných kulturních kontextech (29/11) Literatura: Hytych, R (2008). Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace smrti. Praha: Triton. (kapitola 9 a 11) nebo Hytych, R. (2010). Sociální reprezentace smrti v České republice a na Srí Lance. Nepublikovaná disertační práce. Brno, Masarykova univerzita. (kapitoly 4-6; dostupná v archívu závěrečných prací IS.MUNI). Yamada, Y., & Kato, Y. (2006). Images of circular time and spiral repetition: The generative life cycle model. Culture & Psychology, 12(2), 143-160. Doplňující Literatura: Bradbury, M. (2012). Representations of death: A social psychological perspective. Routledge. (https://books.google.cz/) Příprava na seminář: Vyberte si článek z následující nabídky: Wagner, W., Duveen, G., Themel, M., & Verma, J. (1999). The modernization of tradition: Thinking about madness in Patna, India. Culture & Psychology, 5(4), 413-445. Gone, J. P. (2008). So I can be like a Whiteman': The cultural psychology of space and place in American Indian mental health. Culture & Psychology, 14(3), 369-399. Dien, D. S. (2000). Evolving nature of self-identity across Four Level of History. Human Development, 43, 1-18 Yamada, Y., & Kato, Y. (2006). Images of circular time and spiral repetition: The generative life cycle model. Culture & Psychology, 12(2), 143-160. Manuti, A., Scardigno, R., & Mininni, G. (2016). Me, myself, and God: Religion as a psychocultural resource of meaning in later life. Culture & Psychology, 22(1), 3-34. Amer, A., Howarth, C., & Sen, R. (2015). Diasporic virginities: Social representations of virginity and identity formation amongst British Arab Muslim women. Culture & Psychology, 21(1), 3-19. Brinkmann, S. (2016). Toward a cultural psychology of mental disorder: The case of attention deficit hyperactivity disorder. Culture & Psychology, 22(1), 80-93. Tateo, L. (2014). The dialogical dance: self, identity construction, positioning and embodiment in tango dancers. Integrative Psychological and Behavioral Science, 48(3), 299-321. Na první straně vašeho textu sumarizujte pro vás nejpodstatnější sdělení článku a následně k těmto sdělením formulujte vlastní názor, který podpoříte alespoň jedním dalším relevantním zdrojem. Rozsah vašeho textu jsou 2-3 normostrany. Text napište formou eseje. Váš text bude ohodnocen 0-3 body, které se budou započítávat do výsledku závěrečné zkoušky. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 4/12 včetně, pro skupiny II. a IV. 11/12 včetně. 12. Seminář skupiny I. a II.: Téma bude upřesněno (6/12) 13. Seminář skupiny III. a IV: Téma bude upřesněno (13/12) Základní literatura pro přípravu na zkoušku: Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. (2nd ed.) New York: W.H. Freeman and Company. (vybrané kapitoly, viz učební materiály v informačním systému) Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. Oxford, Oxford University Press. (vybrané kapitoly, viz učební materiály v informačním systému) Doporučená literatura Schweder, R. A. (2003). Why do man barbecue?: Recepis for cultural psychology. Cambridge, Harvard University Press. Shweder, R. A., Goodnow, J., Hatano, G., LeVine, R. A., Markus, H., & Miller, P. (2006). The cultural psychology of development: One mind, many mentalities. In W. Damon (Ed.), Handbook of child development (6th ed., Vol. 1, pp. 716–792). Chicago: University of Chicago Press. Benedict, R. (1999). Kulturní vzorce. Praha, Argo. Budil, I. T. (1999). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, Triton. Hytych, R (2008). Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace smrti. Praha, Triton. Vogt-Kunovitz, B. (2013). Tovil: Léčebný rituál jako psychoterapie. Praha: Maitrea. Jahoda, G. (2016). On the rise and decline of ‘indigenous psychology’. Culture & Psychology, 22(2), 169-181. (více textů v sylabu a v učebních materiálech v Informační systému)