1 POSTIŽENÉ DĚTI (profesionál hovoří s rodiči) PSY 227 – Praktikum raného vývoje“ Eva Pavlíková 18. 11. 2013 5 1. fáze – šok & popření • dvojité trauma – ztráta představy zdravého dítěte – nejistá budoucnost s dítětem postiženým 6 Sdělování nepříznivé zprávy po porodu zásada pěti P 1.pochválit matku 2.pohodlí 3.přivolat otce, případně blízké osoby 4.připravit se na rozhovor 5.poskytnout informace 7 Podpora vztahu rodičů s dítětem • informace o zdravotním stavu • prostor k vyjádření pocitů • podpora kontaktu s dítětem, kojení • NE přehnané projevy litování a soucitu • oslava narození dítěte 9 2. fáze - bezmocnost • pocity viny • hledání viníka • potřeba pomoci 10 Co s bezmocí rodičů? • znát prožívání rodičů v tomto období • podpora vyjádření pocitů a obav • podpora rodičovských kompetencí • informace o rané péči • kontakt na odborné psychologické služby 11 3. fáze – adaptace a vyrovnání • zájem o další informace • negativní emoční ladění • copingové strategie – aktivní x pasivní 12 Komunikace a spolupráce s rodiči • Oceňte rodiče za jejich náročnou péči, pochvalte jejich dítě. • Ptejte se rodičů na projevy dítěte. • Podporujte u dítěte pocit bezpečí - umožněte rodičům dítě při vyšetření držet nebo mu být nablízku. • Při hospitalizaci dítěte pomozte hledat cesty, aby rodiče mohli být s dítětem. 13 Komunikace a spolupráce s rodiči • Vše, co s dítětem děláte, průběžně komentujte, obracejte se přímo k němu, i když dítě nemluví, vnímá tón Vašeho hlasu. • Své otázky formulujte pozitivně: „Přitahuje se rukama?“ • Informace rodičům sdělujte jednoduše a jasně. • Ujistěte se, že vám dobře porozuměli. „Víte, co budete dělat, když Filípek dostane další epileptický záchvat?“ 14 4. fáze – smlouvání • přijetí postižení • víra v lepší prognózu • úsilí však může mít malý efekt 15 Respekt k rodičům postiženého dítěte • Nedoporučujte umístění dítěte do ústavu. • Pokud rodiče sami umístění dítěte do ústavu zvolí, neodsuzujte je. • Přijímejte rodiče jako partnery. • Otázky výchovy, stimulace, vzdělávání, sociální podpory apod. pomáhají rodičům zodpovědět další odborníci nenechte se strhnout k vyjádření negativní prognózy v těchto oblastech. • Upozorňujte rodiče na nutnost duševní hygieny. 16 5. fáze – realistický postoj • přijetí postižení dítěte • život rodiny s respektem k jeho možnostem • (nikdy není vyhráno…) 17 Lidský přístup léčí… • Zdravotníci někdy zaujímají odmítavý postoj k různým tzv. alternativním přístupům. Nepřísluší nám hodnotit jejich účinnost a smysluplnost, ale připusťme, že lidé u těchto terapeutů možná dostávají právě to, co v klasické medicíně postrádají: vstřícnost, pochopení, povzbuzení a ochotu naslouchat. V případě postižených dětí a jejich rodin znamená vztah a lidský přístup mnohdy více než moderní lékařské poznatky, protože podstatu mnoha postižení lze ovlivnit jen málo.