Reflektování v rozhovoru Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Co potřebujete, abyste mohli tančit? Reagujeme na emoce •Explorace: „Jaké to je, když…? Co se děje, když…? Jaké pocity se vynořují? •Zrcadlení: „Vidím, že je Vám z toho smutno.“ •Zúčastněné reagování: „Když o tom mluvíte, cítím tíseň.“ •Nabízení: „Lidé v podobné situaci můžou zažívat bezmoc.“ Reagujeme na chování •Pojmenování, popis: „Vidím, že jste se teď pousmála.“ •Explorace: „Co to dělá s vaším tělem?“ „Co se vám chce udělat, když…?“ •Oslovujeme cíl chování: „Je toho hodně, co říkáte…potřebujete to ze sebe rychle dostat.“ •Obecný komentář: „Je lepší nedělat nic, než udělat chybu.“ • •Zpřesňujeme, doptáváme se – otevřené otázky: „Co pro vás znamená, když…“ „O čem jsou ty slzy?“ •Zdůrazňujeme aspekt sdělení: „Je to pro tebe velmi silná situace.“ •Zesílíme, zeslabíme význam sdělení • •Postup od konkrétního k obecnému a naopak (symboly, metafora)… •Nabídka interpretace: „Je to asi něco, co znáš i z jiných situací. Je to pro tebe takový starý známý.“ •Přerámcování: „Jste dobrým učitelem pro svoje dítě.“ • Oslovujeme smysl a význam Děkuji za pozornost!