Technika vedení rozhovoru Rozhovor a pozorování v psychologii PSY253 Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Technika vedení rozhovoru 1 nBuďte empatičtí, neobviňující, podporující, akceptující, respektující, přátelští nHlídat si neverbální projevy – úsměv, podání ruky (pevný stisk), oční kontakt, přitakávání, ruce, posez, modulace hlasu, dýchání atd. nNevzbuzovat pocit, že na respondenta nemáme čas nRespekt ke respondentově tempu, rytmu řeči a slovníku nPokud je respondent aktivní je vhodné ho nechat mluvit spontánně nKdyž respondent mluví příliš, tak vnést strukturu, zdvořile zastavit, krátce zrekapitulovat a přesunout se k zakázce nKladení otázek – otevřené, uzavřené otázky Povzbuzování Cíl: nPodnítit respondenta k dalšímu hovoru nZískávání informací nMapování a rozšiřování témat hovoru Prostředky: nUžíváme výhradně otevřené otázky nUžíváme neutrální slova nNevyslovujeme souhlas či nesouhlas Příklady: nCo mi o tom můžete říct? nJaký je váš názor? nJak to vidíte vy? nCo se změnilo? Získávání důvěry: „Budu tě poslouchat, ať říkáš cokoli“ -tendence, předčasně objasňovat: -Co tě k tomu vede? Proč tě to nenapadlo? Proč si to myslíš? - Kl. Čekal bych nějakou odměnu …poradce: „můžu se tě zeptat, kdy máš tréninky? Objasňování Cíl: nZískáváme další informace, hledáme nové souvislosti. nPomáháme respondentovi, aby viděl i další hlediska problému Prostředky: nKladení otevřených otázek nPOZOR! qna otázku PROČ! qna přebírání iniciativy a dopovídávání Příklady: nCo si pod tím představuješ? nKoho se to týká? nKomu to ještě vadí? nJak ty to vnímáš? nCo je pro vás nejdůležitější? nJak to vypadá doma, když se učíš? Parafrázování Cíl: nUkázat, že mluvčímu nasloucháme a rozumíme, co říká nOvěřit si, zda jeho slova chápeme správně nPřirozené přemostění k další otázce nStruktura, pokud respondent mluví moc Prostředky: nSvými slovy zopakovat hlavní myšlenky sdělení. POZOR! Parafrázování neznamená důsledně zopakovat vše, co jsem právě slyšel/a. Příklady: nJestli tomu dobře rozumím, tak …?, nVy říkáte, že … nJe to tak, že ...? n…, říkám to správně? nŘíkal jste, že... nZaznělo tu... Zrcadlení pocitů Cíl: nPorozumění a legitimizace pocitů a emocí. nUmožnit mluvčímu zvládnout své emoce, pocity. Prostředky: nPojmenujeme, co si myslíme, že druhý cítí. nMůžeme použít i otázku. nNecháme druhému prostor pro to, aby nás mohl případně korigovat. Příklady: nVidím, že vás to velmi rozčílilo. nVnímám, že jste rozrušený. To je v této situaci v pořádku. Šel si sem určitě s úzkostí. Shrnutí Cíl: nShrnout důležité myšlenky a fakta (na konci nebo v průběhu rozhovoru). nZhodnotit dosažený pokrok. nPoložit základ k další diskuzi. Prostředky: nStrukturovat hlavní vyřčené myšlenky. nFormou konstatování. nOvěřujeme, zda to všichni zúčastnění vnímají stejně. Příklady: nTeď jsme mluvili o ...můžeme se posunout dále... Ocenění Cíl: nPojmenovat pozitivní jednání nebo vlastnosti druhých. nDát najevo důvěru. Prostředky: nProjevit uznání úsilí a činnostem. nOceňujeme všechno, co ocenit lze (aktivní účast v rozhovoru, pozitivní přístup, osobitý pohled na situaci). nOcenění by mělo být konkrétní a upřímně míněné Příklady: nTěší mě, že ... nJe fajn, jak se vám daří formulovat odpovědi. nDěkuji vám za vaši ochotu. Co do rozhovoru rozhodně nepatří? Přikazování: “Musíte se zamyslet...” Poučování: “Vy nevíte, že je obecně známé?” Napomínání: “Přece to takhle nemůžte říkat!” Moralizování: “Vaší povinností je pravdivě odpovídat.” Poskytování nevyžádaných rad: “Nejlépe byste udělal/a…” Hodnocení: “To není možné, co mi tu říkáte!” Vyvracení, odmítání, relativizace pocitů: “Dospělý člověk se nebojí! To Vám nemůže být líto!” Strhávání pozornosti na sebe: “To já minulý týden také...! Dopovídávání: “...poradíte se s maminkou.” Průběžný úkol Vypracujte reflexi svých komunikačních dovedností: –silné stránky –kde máte rezervy –kdy se Vám obtížně komunikuje –na čem chcete v komunikaci pracovat –