Spokojenost zaměstnanců ve společnosti S kým jsme pracovali: •tým brněnských prodejců obchodní sítě Manufaktura •celkem 9 žen a jejich vedoucí •zaměstnanci na DPP (7) i HPP (2) •střídají se celkem na dvou pobočkách v Brně – ve Vaňkovce a v Olympii •délka pracovního poměru od několika týdnů po několik let Co bylo cílem: •PŮVODNĚ •v čele týmu je vedoucí, která si s vedením či hodnocením lidí moc neví rady – zaměřit se na tedy na toto •dle informací jsou někteří zaměstnanci odměňováni stejně jako ostatní, i když neodvádí stejně kvalitní práci •ALE!!! Nikdo si nás nezval, proto to musíme pojmout jinak než „přijít někomu radit“… •POSLÉZE •uděláme to opačně a zaměříme se na spokojenost zaměstnanců, což nám ukáže silná a slabá místa i co se týče vedení •vedoucí i podřízeným náš záměr odprezentujeme tak, že to něco přinese oboum stranám •metoda - DOTAZNÍK Rozdělily jsme si úkoly… A už 24.10. jsme prezentovaly! Pracovní spokojenost ve společnosti Manufaktura Projekt „Psycholog v řízení lidských zdrojů“ Adéla Dohnalová Barbora Houbová Jana Máchová Martina Sciranková Vyšetřované oblasti •očekávání zaměstnanců ohledně pracoviště •hodnoty zaměstnanců a hodnoty Manufaktury •emoční angažovanost •racionální angažovanost •spokojenost s pracovní situací •vnímaný přístup a vedení nadřízených •vztah k odměňování •vztahy na pracovišti Analýza výsledků •dotazníky byly anonymní •vyhodnocování prováděli studenti psychologie •výsledky jsou prezentovány jako průměry celé skupiny Shrnutí výsledků Oblast průměr odchylka maximum Emoční angažovanost 18,5 6,12 36 Racionální angažovanost 16,75 4,9 32 Spokojenost s pracovní situací 20 4,31 40 Přístup a vedení nadřízených 23,25 5,8 40 Odměňování 11,25 3,15 20 Vztahy na pracovišti 19,75 3,54 32 Očekávání a změny •Nejčastější očekávání: •příjemné a čisté prostředí •možnost výdělku •Budoucí očekávání: •potřeba dlouhodobé stability •nepřesahování práce do osobního prostoru •vyřešení technických problémů Navrhované změny Opakující se témata •Zázemí – zařízení WC •Lepší komunikace ze strany vedení (aktivnější přístup) •Zlepšení/zrychlení technické údržby •Méně zkoušení/testů (spojeno se stresem) Další Výsledky •Hodnoty zaměstnanců jsou v souladu s hodnotami firmy •Vysoká celková spokojenost se vztahy na pracovišti •Rozdílná emoční angažovanost Emoční angažovanost •Největší rozdíly mezi jednotlivci •Souvisí s: •racionální angažovaností (r = 0,77; p<0,05) •přístupem vedení (r = 0,75; p<0,05) •vztahy na pracovišti (r = 0,71; p<0,05) Emoční angažovanost •Vyšší emoční angažovanost souvisela s: •Vnímáním lepšího pracovního klima •Pocitem vyšší úspěšnosti při práci •Nadšením pro práci •Vnímáním způsobu odměňování jako motivujícího a dostatečného •Vnímáním vnitřní komunikaci ve firmě jako funkčnější •Vyšší spokojeností s kariérou Co z toho všeho vyplývá? •Zlepšením komunikace ve firmě a efektivnějším řešením problémů se: •→ •zvýší emoční angažovanost pracovníků a tím se: •→ •zvýší výkon, pracovní iniciativa a celková spokojenost :) • Doporučení •Zpětná vazba -Individuální -Vzájemné ocenění dílčích úspěchů -Pravidelná setkání -Box pro návrhy a připomínky •Zpětná vazba je důležitá pro celkovou spokojenost a efektivní komunikaci, ale měla by probíhat z obou stran. •Vzájemné testování Děkujeme za pozornost Jakou máme zpětnou vazbu? •Děvčata – prodejkyně: •očekávaly od toho hodně, doufaly ve zlepšení některých věcí •výsledky a prezentace se jim velmi líbila, možná by to mohlo být rozebráno detailněji (což jsme ale nemohly z důvodu nízkého počtu respondentů a zachování anonymizace) •zaujala je možnost testovat se navzájem •Vedoucí: •vzala si to velmi osobně •i přes naši opatrnost to na ni působilo, že dělá spoustu věcí špatně •o náš výzkum se ovšem začala zajímat manažerka (nadřízená p. vedoucí) •zda se nějaká doporučení zavedou neumíme říci, je to v procesu V čem to mělo přínos pro nás? •balancování mezi skvělým provedením a etikou (střet zájmů ve smyslu zaměstnanec i výzkumník zároveň) •opatrnost při prezentaci, snaha nikoho nepoškodit •anonymita při výzkumu je velmi důležitá •vyzkoušeli jsme si HR projekt v reálném prostředí s reálnými zaměstnanci Hurá do praxe! (Děkujeme za pozornost)