It´s normal to be... – kopie.png Skupinový projekt PSY519 Psycholog v řízení lidských zdrojů Anna Janů Adam Klocek Anna Příkazská Markéta Homolková Cíl projektu •Zákazník: majitel čerpacích stanic •Zakázka: základní screening pracovní spokojenosti a motivace zaměstnanců, procesu výběrového řízení a způsobu vedení zaměstnanců Analýza situace ve firmě •Rozhovor s majitelem stanic •Rozhovory se 4 zaměstnanci čerpacích stanic •Prohlídka firmy během provozu, pozorování zaměstnanců při práci Struktura rozhovorů •Otázky pro majitele: •1) Které schopnosti a dovednosti u svých zaměstnanců nejvíce oceňujete? •2) Co Vám na Vašich zaměstnancích nejvíce vadí? •3) Čím se podle Vás odlišuje dobrý pracovník na dané pozici od špatného? •4) Vyžadujete od zaměstnanců rozvoj v nějakých specifických oblastech? Plánujete do budoucna nějak měnit jejich pracovní povinnosti? •5) Další otázky ohledně motivace, vzdělávání a stylu vedení zaměstnanců. Struktura rozhovorů •Otázky pro zaměstnance: •1) Jaké činnosti vykonáváte v průběhu běžného pracovního dne? •2) Kolik času průměrně strávíte jednotlivými činnostmi? •3) Jaké schopnosti a dovednosti při práci nejvíce uplatňujete? •4) Jaké jsou Vaše každodenní pracovní povinnosti? •5) Setkáváte se v práci s nějakými problémovými či ohrožujícími událostmi? Pokud ano, mohl(a) byste blíže popsat, jak vypadají a jak je řešíte? •6) Vnímáte nějaká rizika spojená s prací, kterou vykonáváte? •7) Jak hodnotíte vaše pracovní prostředí? •8) Používáte během práce nějaké přístroje? Pokud ano, které a jak? • Informace z rozhovorů •Časově a psychicky velmi náročná práce ▫noční směny, práce o víkendech a svátcích ▫velká variabilita pracovních úkolů (pokladna, doplňování zboží, úklid) ▫řešení konfliktních situací se zákazníky •Náplň práce: obsluha pokladny, baru a kávovaru, objednávky a doplňování zboží, úklid, propagace firmy •Rizika a problémové situace: neplatící zákazníci, netrpěliví a nepříjemní klienti, čerpací stanice v odlehlejší lokalitě snadným terčem pro přepadení •Klíčové kompetence k výkonu práce jsou především komunikativnost, asertivita a schopnost týmové spolupráce ▫ • Spokojenost s prací •Pozitiva: kontakt s lidmi, variabilní práce, vedení vychází vstříc, příjemné pracovní zázemí •Negativa: nonstop provoz, který je náročný na domlouvání směn, problematické vybírání dovolené, netransparentnost odměňování, „drbárna“ v kolektivu, pouze negativní zpětná vazba •Hodnocení ze strany ředitele: nelíbí se mu neloajalita a pomlouvání některých zaměstnanců, nedodržování základních úkonů jako je zdravení zákazníků, neschopnost potlačit špatnou náladu při kontaktu se zákazníkem, nereprezentativní oblékání Srovnání informací z rozhovorů ŘEDITEL ZAMĚSTNANCI Největší problém - komunikace se zákazníky Komunikace ok (dostatek školení) Zaměstnanci si stěžují pouze na výšku platu - Zpětná vazba v dostatečné míře Plat + dovolená-problém, pouze negativní zpětná vazba, netransparentnost systému odměňování Pestré motivační programy, zaměstnanci dostávají prémie podle snahy, všichni jsou dostatečně obeznámeni s možnostmi zisku odměn Neví, za co jsou jim přidělovány prémie, systém odměňování jim nepřijde dostatečně propracovaný a motivující Projevy klíčových kompetencí Komunikativnost Vstřícnost ke všem typům zákazníků Aktivní nabízení doplňkového zboží v akci Asertivita Konstruktivní řešení konfliktů se zákazníky Upozornění zákazníků na nevhodné chování v prostorách benzinky Týmová spolupráce Schopnost domluvit se na směnách a dovolených s ostatními pracovníky Vzájemná pomoc v průběhu směny, střídání činností Reprezentace dobrého jména firmy, dodržování stejnokroje Celkové hodnocení •Ze strany zaměstnanců požadavek na zlepšení způsobu zpětné vazby ▫aby byla zaměřena na konkrétního jedince a konkrétní činnosti, které se mu dařily/nedařily, zahrnout také pozitivní zpětnou vazbu •Dostatečně propracovaná školení zaměstnanců ▫rozvíjení širokého spektra dovedností, praktické uplatnění, přizpůsobené schopnostem zaměstnanců, dostatečná frekvence školení •Dobrá úroveň výběrového řízení ▫zaměstnanci si udělají reálnou představu o práci. ▫sporná je však silná snaha odradit potenciální zaměstnance – může to mít i negativní dopad? Řešení – Hodnotící pohovory •Identifikace rozvojových potřeb zaměstnanců •Definice konkrétních požadavků vedení •Větší transparentnost udílení odměn •Pozitivní i negativní zpětná vazba •Motivace zaměstnanců •Vylepšení celkové komunikace Návrh struktury hodnotícího rozhovoru •1) Otevření pohovoru = přivítání, uvolnění atmosféry (otázky týkající se nálady, počasí, rodiny), seznámení zaměstnance se strukturou pohovoru •2) (Sebe)hodnocení pracovníka = jak se cítíte v práci/mezi kolegy? Co vám chybí ve skupině? Co byste potřeboval/a, abyste se cítil/a lépe, spokojenější? Jaký význam má pro vás vaše práce? Vidíte v ní smysl? Co vás na vaší práci nejvíce otravuje, co se vám nejméně líbí? Jak si myslíte, že se vám v práci daří? Co byste potřeboval/a, abyste se v práci cítil/a lépe/pracoval/a lépe? •3) Hodnocení nadřízeného = silné stránky a rezervy zaměstnance včetně konkrétních příkladů chování •4) Diskuze = myslíte si, že jste všechny úkoly, které na vás byly kladeny, splnil/a dobře? Které úkoly podle vás jste zvládl/a velmi dobře a jste na ně pyšný/á? Které konkrétní úkoly jste nesplnil/a dobře a proč? Jaká školení jste absolvoval/a? Jak byste hodnotil/a absolvovaná školení – bylo pro vás užitečné a využijete získané znalosti v práci? •5) Ohodnocení kritérií stupni hodnocení = prostor pro hodnocení naplnění cílů z předchozího sezení, přidělení známek za jednotlivé úkoly (buď zaměstnavatelem, nebo zaměstnancem samotným) •6) Stanovení cílů do dalšího období = čeho byste chtěl/a dosáhnout během prvního půlroku u nás? Jaké byste si definoval/a cíle? Jak jich chcete dosáhnout a co k tomu potřebujete? •7) Ukončení = stanovení termínů pro naplnění cílů, podpis záznamového listu, poděkování, rozloučení Rozdělení úkolů •Markét – sjednocení otázek pro rozhovory, návrh struktury hodnotícího rozhovoru •Adam – vedení rozhovorů ve firmě, analýza sesbíraných dat, popis zjištěné situace •Anče – vedení rozhovorů ve firmě, návrh struktury hodnotícího rozhovoru, komunikace se zákazníkem •Anička – vypracování prezentace, návrh otázek k rozhovorům se zaměstnanci Komunikace v průběhu projektu •Sdílení materiálů a informací s využitím Google dokumentu •Komunikace prostřednictvím skupinové konverzace na Facebooku a Skypu •Dvakrát osobní setkání Zpětná vazba •Z časových důvodů teprve proběhne Děkujeme za pozornost!