Mgr. Alice Vašáková Pro FSS MU Brno Témata setkání —ŠP jako poradenská služby pro pedagogy —Spolupráce se zákonnými zástupci dětí — —Program poradenských služeb ve škole, činnosti ŠP v průběhu školního roku —Práce se zakázkou Ψ —Diskuse, shrnutí spolupráce Zrcadlo zrcadlo pověz mi… — —PAT analýza-předvídání a analýza očekávaných reakcí na změnu —Obavy-lákadla-pokušení —Skupinová práce, k jejímž výstupům se vrátíme na konci tématu C:\Users\A\Desktop\zrcadlo.jpg Pedagogové jako klienti ŠP —Hranice vztahu mezi psychologem a učiteli. Kde jinde si s klienty tykáme? —Odborník mezi laiky nebo laik mezi odborníky? Jak udělat z různých úhlů pohledu výhodu? —Vztahová síť školního psychologa, rizika jeho role ve škole —Týmová spolupráce v rámci ŠPP-cesta k ukotvení pozice ve škole (Ψ je součást poradenského týmu) —Etika práce psychologa ve škole — Spolupráce s pedagogy —Pedagogickými pracovníky ve škole jsou učitelé (včetně učitelů MŠ), vychovatelé, asistenti pedagoga —Klienty, kteří zadávají ŠP své zakázky, mohou být také členové vedení školy-zde pozor na dojednávání zakázek, delegování a snahu „využít“ nástrojů, které má psycholog k dispozici (nemusí jít o vědomou manipulaci) —Pozornost je vhodné věnovat „hranici“ zakázek, zvážit své kompetence zejména při poskytování poradenství/terapie při osobních problémech pedagogů —ZKUŠENOSTI/ HODNOCENÍ PEDAGOGŮ JE PRO POZICI PSYCHOLOGA ZCELA KLÍČOVÉ (od učitelů přichází nebo pochází většina zakázek J) Kategorizace zakázek od pedagogů —Problematika vyučování a učení žáků (vzdělávání žáků se specifickými nároky, hodnocení a klasifikace, metody a formy práce, komunikace se třídou a její vedení…) —Oblast výchovných obtíží žáků (porušování pravidel, nevhodná komunikace žáka s učitelem i ostatními, rizikové chování…) —Témata samotných učitelů (pedagogická identita, rozvoj kompetencí, syndrom vyhoření, osobní-rodinné-vztahové problémy, vztahy na pracovišti…) Co lze zobecnit —Koncept pomoci a podpory —Kontext práce Ψ: zplnomocňování pedagoga (rozvoj dovedností, reflexe schopností) —Klíčový je proces dojednávání zakázky (dohoda na tom, co je cílem, jaké kroky k němu vedou a kdo je za co zodpovědný) —Pozor na před-poklady —A na delegování kompetencí —základní strategie: VÍM, ŽE NIC NEVÍM — Jaké podoby může mít intervence Pomoc a kontrola-užitečný nástroj ze sociální práce —Pomáhat(=podporovat) nebo kontrolovat (=mít pod kontrolou, vést)? —Dva efektivní nástroje, oba jsou zcela relevantní ve vztahu pomáhajícího pracovníka a klienta —Psycholog musí být schopen je odlišovat (sebereflexe) —Volí je podle kontextu, zakázky, aktuální situace —Kriteriem pro jejich použití je EFEKTIVITA —Mohou se prolínat v rámci práce s klientem i v rámci jedné intervence — — Pár slov o kontrole (vedení) —Základní předpoklad: pracovník ví, co by učiteli mohlo pomoct, má nabídku řešení, ví co učitel potřebuje a dává mu to (vede ho k tomu) —Kontrola je často nevyhnutelná, efektivní, účelná a potřebná —Může být postavena na zájmu jiných lidí, než klienta (vedení, kolegů, systému) —Kontrola „je přebírána“ společně s „vládou nad problémem“ a zodpovědností za výsledek —Je často prvoplánově rychlejší než pomoc (rychlý průběh, rychlé řešení, ale…mnohdy malá efektivita) Pár slov o kontrole —Psycholog se při kontrole řídí svými „normami“(nebo normami, které reprezentuje) zkušenostmi, úhly pohledu —Pom. pracovník je při ní aktivnější než učitel (v myšlenkách, slovech i činech) —Jeho cílem je přivést učitele k „žádoucímu chování“ (které mu pomůže vyřešit problém-otevřeně nebo skrytě) —Kontrola s sebou nese nerovný vztah se všemi důsledky —Kontrola má mnoho podob, tou nejčastější je dávání rad, které vycházejí z našeho přesvědčení — Pár slov o pomoci —Na začátku pomoci je učitelova objednávka nebo žádost a naše nabídka, cíl naší spolupráce si dojednáváme —Vše další, co děláme, je vždy výsledkem interakce s učitelem, dojednávání —Pomoc je často zdlouhavější než kontrola, její efekt je ale většinou dlouhodobější (druhoplánový), často trvalý —Pomoc je postavena na zájmu učitele, jehož respektujeme jako odborníka na svůj problém —Pomoc s sebou nese rovnocenný vztah a dělbu zodpovědnosti —Princip: zkompetentňování učitele, práce se zdroji, aktivizace, podpora Podpora při řešení obtíží, spojených s učením a vyučováním —Učitelé se na Ψ nejčastěji obracejí s těmito tématy: vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vedení žáků nemotivovaných, kriteria pro hodnocení a klasifikaci, alternativní (nové) metody a formy práce, práce se žáky málo nadanými, neprospívajícími, nepracujícími, vedení žáků nadaných, práce s klimatem třídy, komunikace učitele se žáky a třídou, strategie řízení třídy… —Základem dobré intervence je moudře dojednaná zakázka a zplnomocňování pedagoga Co konkrétního může ŠP nabídnout —Pomoc při nastavení podpůrných opatření, tvorbě PLPP —Pomoc při mapování příčin obtíží žáka (spoluúčast na rozhovoru s rodiči, se žákem) —Psychologická diagnostika —Pomoc při pedagogické diagnostice —Mapování výukového stylu učitele-náslechy, zacílené podle zakázky (na co se zaměřit), zpětná vazba učiteli —Koordinace spolupráce…. Podpora při řešení výchovných obtíží —Častá témata: nastavování pravidel chování ve škole, práce s nezdravými vztahy ve třídě, opakované porušování pravidel žáky, nevhodné chování vůči spolužákům, učitelům, rizikové chování (OPL, kyber/šikana)…. —Specifickou kategorií učitelů jsou pro ŠP třídní-spolupráce s nimi by měla mít dlouhodobý charakter, zaměření na prevenci —Co může ŠP poskytnout? Konzultace, metodickou podporu učiteli a individuální práci se žákem. Osobní témata učitelů —Pokud si ŠP získá důvěru učitelů, mohou se na něj obracet s různým typem osobních problémů —Některé z nich mohou souviset s pedagogickou prací (sebepojetí učitele, obavy ze selhání, vyhoření, vztahy na pracovišti) —Často se ale učitelé na Ψ obrací s problémy ryze osobními-zde lze doporučit jen pečlivé reflektování vlastních kompetencí a citlivé vyjasňování hranic vztahu. Obecné zkušenosti říkají, že tento typ zakázek je bezpečnější přenést mimo školu, doporučit ověřené odborníky Spolupráce psychologa s rodiči —Je nutné dostatečně formálně ošetřit (souhlas s poskytováním poradenských služeb+individuální souhlas na aktivity ŠP „nad rámec generálního souhlasu) —Informovanost rodičů o působení psychologa ve škole, nabídka spolupráce —Pro-aktivní psycholog, který zůstává v povědomí rodičů —Pozor na tendenci rodičů hledat spojence proti škole (psycholog se na tuto pozici dobře hodí, zejména když daného učitele vnímá jako nekompetentního) — — Témata rodičů —Výukové obtíže žáka (pomoc při řešení, ale i delegování „poučte učitele o dětské duši“) —Výchovné problémy s dítětem v rodině —Vztahové problémy dítěte (doma i ve škole) —Konzultace, které se týkají podstaty speciálních vzdělávacích potřeb —Pomoc při řešení krizových rodinných situací (rozvod, traumata, eskalace konfliktů mezi rodiči a dětmi…) —Časté téma: učitelé si s ní/m neví rady, ale doma je to ještě horší…vůbec ho/ji nezvládáme — Spolupráce ŠP se subjekty mimo školu —Školská poradenská zařízení —Střediska výchovné péče —OSPOD —Odborní lékaři (nejčastěji psychiatr, klinický psycholog, neurolog) —Krizová centra —Spolupracující organizace-neziskovky, vzdělávací a zážitkové agentury —DOPORUČENÍ: seznam, katalog ověřených odborníků-kontakty k dispozici kolegům, rodičům