Otázky ze speciálně- psychologického praktika 1. Děti a dospívající s mentálním postižením, etiologie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů mentální retardace, průběh, prognóza, diagnostika, možnosti vzdělávání, péče. 2. Děti a dospívající se smyslovým postižením, zejména zrakové a sluchové vnímání, kategorie postižení. Podpora, komunikace, raná péče, zahájení školní docházky, zásady výchovy a vzdělávání dětí a žáků se smyslovým postižením. Možnosti a specifika diagnostiky dětí se smyslovým postižením. 3. Děti a dospívající s tělesným a kombinovaným postižením, nejčastější typy postižení (DMO a její formy, malformace, myopatie, úrazy), a onemocnění (onkologické, neurologické, metabolické). Možnosti vzdělávání žáků s tělesnýma kombinovaným postižením, se závažným onemocněním. 4. Děti s narušenou komunikační schopností. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. Diagnostika, reedukace, možnosti vzdělávání. 5. Děti a dospívající s poruchami autistického spektra, klasifikace, etiologie a prevalence, komorbidita, symptomatika, diagnostika (srovnání MKN-10 a DSM-V), intervence, možnosti výchovy a vzdělávání (strukturované učení a další přístupy, kritická reflexe rizik a benefitů různých přístupů s ohledem na celkový vývoj dítěte), životní perspektiva.