Úvod do sociální gerontologie

Lekce 3 - Environmentální gerontologie

Zadání 2. seminárního úkolu

Jako inspiraci využijte cvičení provedené na hodině. Pro seminární práci můžete využít stejný prostor, případně zvolit jinou lokaci.

Zpracujte prosím své závěry do podoby souvislého textu - pokuste se na základě první zkušenosti s pozorováním navrhnout vlastní výzkumnou otázku vztaženou k (ne)přátelskosti místa k lidem vyššího věku, která Vaše pozorování více zaměří - a vraťte se ještě jednou do terénu s touto otázkou. Zpracujte terénní poznámky a další formy záznamu (fotografie, kresba, nahrávka) podle vlastního uvážení a využijte je v textu (jako podporu argumentů, jako ilustraci), nezapomeňte napsat i (opravdu) stručnou metodologickou reflexi.

Shrňte své odpovědi na otázku a interpretujte je s pomocí textů z povinné četby a dalších alespoň 3 odborných textů, které k tématu dle vlastního uvážení dohledáte. Výsledný text o délce 2-3 normostran prosím vložte do odevzdávárny ISu do 11.10. Můžete pracovat i ve dvojicích, pak bude délka výsledného textu 5 normostran.

 

Zadání cvičení z hodiny:


Projděte během cca 30 – 45 minut trasu od FSS přes Obilní trh, Grohovu a Jaselskou zpět. Při cestě pozorujte, zapisujte či kreslete a fotografujte.
Zaměřte se na různé aspekty a souvislosti stárnutí a veřejného/soukromého prostoru, které jsou při cestě viditelné, i na ty, které se pokusíte imaginativně odhadnout – využijte znalosti z četby.
Můžete se zaměřit například na:
  • Omezující či naopak příznivé aspekty materiální prostředí
  • Projevy prostorového ageismu
  • Sociální interakce či individuální jednání v místě
  • Aspekty paměti a přináležení
  • Nabídku služeb, charakteristiku sousedství
Pokuste se zapsat si co nejpodrobnější poznámky – přiblížit se hustému popisu. Rozdělte si zápis do dvou sloupců – v levém se soustřeďte na popis, v pravém připojujte komentář, hodnocení, vztažení k literatuře atp.
Fotografie vložte do složky „Fotografie z pozorování” v odevzdávárny u druhého úkolu.