„Praktické informace pro uchazeče o grantový projekt“ Kancelář GA ČR Praha 25. 2. 2016 Brno 1. 3. 2016 Zadávací dokumentace, resp. práva a povinnosti poskytovatele a uchazeče (příjemce) se řídí ustanoveními níže uvedených zákonů:  Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů;  Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, Úřední věstník EU L 187 ze dne 26. června 2014 (dále jen „Nařízení“);  Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací, Úřední věstník EU C 198 ze dne 27. června 2014 (dále jen „Rámec“);  Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. GA ČR má jimi značně omezený prostor pro uvážení o stanovení podmínek soutěže. Základní prameny práva Pro rok 2017 došlo k redukci povinných příloh návrhu projektu  Potvrzení o spolufinancování – samostatně již není vyžadováno.  Čestné prohlášení vztahující se k osobám výhradně přijatým na řešení grantového projektu – samostatně již není vyžadováno. Nadále platí, že návrh již není vyřazován ze soutěže například pro tyto důvody:  požadované údaje nebyly vyplněny v angličtině i v češtině  byl chybně zvolen hodnoticí panel  byla nedostatečně zdůvodněna volba mezioborového panelu Aplikace neumožní podat návrh projektu obsahující například tyto nedostatky:  nebyla uvedena míra podpory od poskytovatele  nebyly specifikovány a zdůvodněny všechny nákladové položky  část C1, D1 chybí nebo překračuje povolený rozsah Důvody pro vyřazení ze soutěže  Soutěžní lhůta začíná dnem následujícím po dni vyhlášení veřejné soutěže v Obchodním věstníku (16. února 2016) a končí dnem 30. března 2016.  Hodnoticí lhůta začíná dnem 31. března 2016 a končí dnem 25. listopadu 2016.  Termín pro odevzdávání zahraničního návrhu projektu u mezinárodních soutěží je stanoven v čl. 3.2 (4) ZD na 30.9. , bude připomenut na webu GA ČR.  Termín pro odevzdávání dílčích a závěrečných zpráv bude stanoven v průběhu měsíce listopadu na webu GA ČR a nikoliv ve smlouvách.  Předpokládaný termín pro vyhlášení výsledků je stanoven na den 25. listopadu 2016.  Zadávací dokumentace jsou dostupné na webu GA ČR pod tímto odkazem: http://www.gacr.cz/zadavaci-dokumentace/. Předpokládaná účelová podpora na jednotlivé soutěže od roku 2017 do roku 2019 Standardní projekty Mezinárodní projekty Juniorské projekty 2 550 000 tis. Kč 45 000 tis. Kč 270 000 tis. Kč Termíny a celková výše podpory Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu Návrh projektu V listinné podobě se k prokázání způsobilosti zasílají následující dokumenty: - dokládá se 1x za instituci do každé veřejné soutěže (STD, JUN, MZ) - tyto dokumenty je nutné na adresu GA ČR doručit v průběhu soutěžní lhůty - formuláře jsou ke stažení na adrese http://gacr.cz/formulare-cestnych-prohlaseni/  Čestné prohlášení podle § 18 odst. 2 písm. c) a d) zákona č. 130/2002 Sb. pro právnické osoby.  Čestné prohlášení podle zákona č. 218/2000 Sb. pro právnické osoby.  Čestné prohlášení podle ustanovení § 18 odst. 2 písm. c), d), f) a g) zákona č. 130/2002 Sb. pro fyzické osoby.  Výpis z trestního rejstříku. dokládají všechny instituce s výjimkou v. v. i. a V. V. S.  Výpis z veřejného rejstříku, zakládací nebo zřizovací listina nebo jiný obdobný doklad o zřízení nebo založení. dokládají všechny instituce s výjimkou v. v. i. a V. V. S. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Přílohy k návrhu projektu – oprávnění podle zvláštního právního předpisu - dokládá se ke každému jednotlivému projektu jako příloha v aplikaci GRIS. - dokládají všichni uchazeči (případně spoluuchazeči) bez ohledu na právní formu.  V případě, že navrhovaný projekt předpokládá experimentální práci se zvířaty přiloží uchazeč v době podání návrhu „oprávnění k používání pokusných zvířat“ (dřívější akreditace uživatelského zařízení)  Před podpisem smlouvy musí každý uchazeč doložit platný schválený projekt pokusů se stanovisky odborné komise uživatelského zařízení a resortní komise příslušného státního orgánu podle zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 419/2012 Sb., o ochraně pokusných zvířat ve znění pozdějších předpisů a platné stanovisko příslušného orgánu ochrany přírody v případě použití zvířat volně žijících druhů.  Dále je podmínkou pro uzavření smlouvy o poskytnutí podpory na řešení vybraného projektu včasné dodání platného „oprávnění k používání pokusných zvířat“ v případě konce jeho platnosti; pokud jeho platnost vyprší v průběhu řešení projektu, tak musí být oprávnění předloženo před poskytnutím podpory na dané období. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Přílohy k návrhu projektu – oprávnění podle zvláštního právního předpisu  Vyjádření etické komise uchazeče musí být předloženo vždy, je-li součástí projektu poskytování zdravotní péče. Dále je nutné v případě předpokládané práce s lidmi doložit vyjádření etické komise k ochraně lidských bytostí.  Úředně ověřenou kopii je nutné doložit při uzavírání Smlouvy o poskytnutí podpory. V případě, že uchazeč nemá etickou komisi, vyjádří se etická komise dalšího účastníka nebo Etická komise pro multicentrická hodnocení dle zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech).  Ostatní oprávnění např. - oprávnění dle zákona č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů; - oprávnění dle zákona č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon) ve znění pozdějších předpisů; Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Ostatní přílohy k návrhu projektu - dokládají se ke každému jednotlivému projektu jako příloha v aplikaci GRIS  Seznam zahraničních pracovišť, kterým by nebylo vhodné návrh projektu k posouzení zasílat včetně zdůvodnění.  Nabídka identifikace dodavatele, předmětu dodávky a předběžné ceny, je-li v návrhu projektu požadována dodávka nebo dodávky od jednoho dodavatele v celkové hodnotě vyšší než 500 tis. Kč za celou dobu řešení grantového projektu (lze nahradit rámcovou smlouvou uchazeče, resp. spoluuchazeče uzavřenou na základě výběrového řízení podle ZVZ).  Plná moc k podání návrhu třetí osobě v případě, že uchazeč nedisponuje vlastní datovou schránkou; tuto plnou moc je zároveň třeba doručit jiným průkazným způsobem (např. poštou nebo osobně). Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu U Mezinárodních projektů  Kopie návrhu zahraniční části projektu podaného zahraničním navrhovatelem k zahraničnímu poskytovateli a to včetně data podání tohoto návrhu a jeho registračního čísla. Není-li v době podání návrhu k dispozici, je uchazeč povinen ji doručit na GA ČR v nejkratší možné lhůtě, nejpozději do 30.9.2016. U Juniorských projektů  Kopie dokladů o ukončení doktorského studia navrhovatele;  Žádost o udělení výjimky z podmínky absolvování stáže, nemohl-li ji navrhovatel absolvovat z vážných zdravotních či rodinných důvodů;  Zdůvodnění nedodržení podmínky věku u odborných spolupracovníků. Prokazování způsobilosti v době podání návrhu a přílohy k návrhu projektu Standardní projekty Podmínky pro navrhovatele projektu Jedna osoba se může v rámci všech soutěží vyhlašovaných GA ČR v daném kalendářním roce účastnit nejvýše jednoho projektu v roli navrhovatele a nejvýše jednoho projektu v roli spolunavrhovatele. Výzvy k podávání návrhů projektů LA grantů nejsou považovány za soutěže vyhlašované GA ČR. Návrh projektu - část A  část A - Základní údaje Návrh projektu - část A  část A - Základní údaje Návrh projektu - část A  část A - Vyplnění abstraktu a volba číselníku CEP Návrh projektu - část C2  část C2 - Odhad počtu a druhu předpokládaných výsledků dle zvyklostí v oboru - údaje pro CEP Návrh projektu - část C1  část C1 – zdůvodnění návrhu projektu se vyplňuje v anglickém jazyce. Soubor vytvořený mimo aplikaci ve formátu PDF a maximální velikosti 3 MB se do aplikace vkládá způsobem obdobným jako přílohy návrhu projektu. Maximální rozsah této části je 10 stran formátu A4 s použitím standardního;  ve zdůvodnění musí být jasně prezentovány cíle a záměry a uvedeny dostatečné informace pro posouzení návrhu projektu, v souladu se základními kritérii pro hodnocení návrhů projektů;  zdůvodnění účasti všech spolunavrhovatelů a uvedených spolupracovníků, vymezení jejich podílu na řešení problematiky, včetně předpokládané souhrnné pracovní kapacity jednotlivých pracovníků a specifikace jejich role při dosahování předpokládaných výsledků;  odhad počtu a druhu předpokládaných výsledků respektující zvyklosti daného oboru, kterých bude dosaženo v rámci řešení projektu a jejich publikační plán. Návrh projektu - část D2  Část D2 - bibliografie - údaje o nejvýznamnějších výsledcích vědecké činnosti Návrh projektu - část D2  Souhrnné údaje za posledních 5 let (3 roky JN) Návrh projektu - část D2  Část D1 - životopis navrhovatele a spolunavrhovatelů se vyplňuje v anglickém jazyce. Soubor vytvořený mimo aplikaci se ve formátu PDF a maximální velikosti 1 MB do aplikace vkládá způsobem obdobným jako přílohy návrhu projektu. Navrhovatel a spolunavrhovatelé uvedou:  stručný strukturovaný odborný životopis;  výčet činností za posledních 5 let v oboru, který bude předmětem řešení grantového projektu (v případě potřeby lze uvést tyto údaje i o odborných spolupracovnících). Maximální rozsah jsou dvě strany formátu A4 s použitím standardního písma (popř. další maximálně dvě strany na každého spolunavrhovatele). Návrh projektu - část E  část E - údaje o dalších projektech (navrhovaných, běžících, ukončených) navrhovatele a spolunavrhovatelů Způsobilé náklady projektu Způsobilými náklady projektu jsou:  náklady či výdaje, které jsou definovány ustanovením § 2 odst. 2 písm. l) zákona č. 130/2002 Sb.  náklady, které jsou vymezeny v příslušné zadávací dokumentaci v článku 3.3.1 až 3.3.3.  náklady, které bezprostředně souvisejí s řešením grantového projektu • věcně • časově  účelová podpora může být poskytnuta pouze na uznané náklady • na činnosti definované v návrhu projektu • schválené poskytovatelem Způsobilé náklady projektu Do způsobilých nákladů projektu nelze zahrnout:  zisk;  daň z přidané hodnoty (platí u příjemců, kteří jsou plátci této daně a kteří uplatňují její odpočet nebo odpočet její poměrné části);  náklady na marketing, prodej a distribuci výrobků;  úroky z dluhů;  manka a škody;  náklady na finanční pronájem a pronájem s následnou koupí;  náklady na zajištění práv k výsledkům řešení projektů;  další náklady, které bezprostředně nesouvisejí s předmětem řešení grantového projektu;  náklady související s předmětem projektu, jejichž cena přesahuje cenu v místě a čase obvyklou. Způsobilé náklady projektu Do způsobilých nákladů hrazených z jiných položek než z doplňkových (režijních) nákladů nelze zahrnout:  náklady na pohoštění, dary a reprezentaci;  náklady na pronájem prostor, přístrojů, zařízení apod. s výjimkou pronájmu obalů a prostor pro konání krátkodobých akcí s vědeckým výstupem, uvedeného v článku 3.3.3 odst. (4) zadávací dokumentace;  náklady na nábytek a další nespecializované zařízení pracovních prostor;  náklady na služby telekomunikací, náklady na pořízení, opravu a údržbu přístrojů a zařízení z oblasti komunikační techniky a technologií (telefony, diktafony, čtečky, apod.);  náklady na vydání periodických publikací, učebnic a skript;  náklady spojené s účastí na konferencích a workshopech s výjimkou aktivní prezentace výsledků řešení projektu;  náklady na prohloubení kvalifikace osob podílejících se na řešení projektu (nákup učebnic, školení, kurzy apod.);  náklady na pořízení a provoz elektronických informačních databází;  náklady na opravy nebo údržbu místností, stavby, rekonstrukce budov nebo místností;  náklady na služby konzultantů, tuzemských či zahraničních. Způsobilé náklady projektu  Je-li v návrhu projektu požadována dodávka nebo dodávky od jednoho dodavatele v celkové hodnotě vyšší než 500 tis. Kč za celou dobu řešení grantového projektu, je nezbytné předložit nabídku s jednoznačnou identifikací vybraného dodavatele, předmětu dodávky a předběžné ceny, a to včetně zdůvodněné kalkulace nabídkové ceny celkové i jednotlivých dodávek. Skutečná cena pak nesmí být vyšší o více než 5 % z původní nabídkové ceny. Současně se předkládají minimálně dvě další konkurenční nabídky na stejnou dodávku včetně zdůvodnění výběru. Konkurenční nabídky se nepřikládají v případech, kdy je vybraný dodavatel jediným dodavatelem nabízejícím dodávku požadovaných parametrů nezbytných pro řešení grantového projektu. Tuto skutečnost uchazeč uvede v komentáři připojeném k nabídce.  Dodavatelem pořizovaného majetku nebo služeb nesmí být řešitel, spoluřešitel ani jiný zaměstnanec příjemce nebo dalšího účastníka projektu nebo osoba spojená (ve smyslu § 23 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) s příjemcem, dalším účastníkem projektu, řešitelem nebo členem řešitelského týmu podílejícího se na řešení grantového projektu. Dodávky realizované formou vnitropodnikových dodávek nejvýše v cenách v místě a čase obvyklých zaúčtované v souladu s obecně závaznými předpisy jsou uznatelné. Osobní náklady v projektech 2017 Způsobilými osobními náklady jsou:  náklady na mzdy zaměstnanců přijatých podle pracovní smlouvy výhradně na řešení grantového projektu, jejichž pracovní smlouva prokazuje současné splnění vybraných podmínek;  náklady na příslušnou část mezd zaměstnanců, kteří se podle pracovní smlouvy podílejí na řešení projektu, a to ve výši odpovídající pracovní kapacitě na řešení projektu;  náklady na úhradu závazků vyplývajících z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, které byly uzavřeny výhradně na řešení grantového projektu;  povinné zákonné odvody a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb (nebo jiného obdobného fondu) nebo jeho poměrnou část (pokud není takový fond tvořen příděly ze zisku), a to ve výši odpovídající příslušným osobním nákladům. Osobní náklady v projektech 2017 Hlavní principy financování mezd zaměstnanců  způsobilými osobními náklady na projekt jsou mzdy včetně pohyblivých složek a náhrad v místě a čase obvyklé pro daný druh pracovní činnosti a odpovídající odvody (včetně kariérního postupu);  za mzdu v místě a čase obvyklou v návrhu projektu nelze považovat odměny;  mzdy i dotace na ně poskytnuté musí být poměrným způsobem kráceny v závislosti na výši úvazku;  pracovní kapacita (úvazek) na projekt se uvádí jako průměrná hodnota za celý kalendářní rok;  pracovní kapacita na projektu (úvazek) je doporučována alespoň 30% pro osobu řešitele, alespoň 20% pro osobu spoluřešitele a alespoň 10% pro odborné spolupracovníky;  až 100% podpora na osobní náklady pro zaměstnance splňující podmínky uvedené v čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) ZD;  omezení výše dotace pro zaměstnance, kteří podmínky nesplňují a pro OON;  max. výše dotace na povinné zákonné odvody a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb se odvozuje z max. výše dotace na mzdy nebo OON. Osobní náklady v projektech 2017 Za součást mzdy se pro účely stanovení výše způsobilých osobních nákladů v návrhu projektu nepovažují:  odměna podle § 134 zákoníku práce;  cílová odměna podle § 134a zákoníku práce;  jiné obdobné odměny;  vyjmenované součásti mzdy není možné v návrhu projektu zahrnout do plánovaných osobních nákladů;  naopak, v průběhu řešení lze dle rozhodnutí zaměstnavatele do nákladů odměny zaměstnancům zahrnout. Osobní náklady v projektech 2017 Výše dotace pro dvě kategorie zaměstnanců v pracovním poměru  až 100% podpora na mzdy pro zaměstnance splňující podmínky uvedené v čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) ZD;  max. výše dotace 30 tis. /měsíc při 100% úvazku pro zaměstnance, kteří tyto podmínky nesplňují. Osobní náklady v projektech 2017 Výše dotace pro dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr  DPP • max. výše dotace na OON 250 Kč/hod.; • dotace na max. 100 hodin ročně.  DPČ • max. výše dotace na OON 170 Kč/hod. Osobní náklady v projektech 2017 Pracovníci zaměstnaní podle čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) ZD Jedná se z pohledu poskytnutých finančních prostředků státu o ty zaměstnance (spolu)příjemce, na jejichž mzdy bude od GA ČR dotace poskytnuta v plné výši, samozřejmě za předpokladu, že budou odpovídat mzdám v daném místě a čase obvyklým. Při vymezení této kategorie pro účely zadávací dokumentace bylo tudíž nezbytné stanovit takové omezující podmínky, které by zabránily jejímu zneužití, tj. např. účelovému převádění zaměstnanců „na řešení projektu“:  sjednání pracovního poměru na dobu určitou odpovídající době řešení projektu  co nejkonkrétnější vymezení druhu práce, nejlépe výslovně vázané k řešení daného projektu Osobní náklady v projektech 2017 Pracovníci zaměstnaní podle čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a) ZD  V průběhu soutěžní lhůty nemá zaměstnanec u zaměstnavatele uzavřený žádný pracovní poměr;  výjimkou jsou pracovní poměry sjednané na řešení jiného grantového projektu, popřípadě jiného výzkumného projektu podporovaného externím poskytovatelem (v průběhu soutěžní lhůty mohou být i programy NPU a obdobné) anebo dohody o provedení práce (DPP a DPČ).  Nejpozději v den nástupu do práce na řešení předmětného projektu (stanoveného ve výše specifikované pracovní smlouvě) a po celou dobu trvání této pracovní smlouvy, nesmí mít zaměstnanec u příjemce žádný jiný základní pracovněprávní vztah; toto omezení neplatí, v případě, že zaměstnanec je u uchazeče nebo spoluuchazeče zaměstnán:  na základě dohody o provedení práce anebo  v základním pracovněprávním vztahu sjednaném výhradně na řešení jiného grantového projektu, popř. jiného výzkumného projektu podporovaného externím poskytovatelem. Takovýto základní pracovněprávní vztah však nesmí být hrazen z programu nebo projektu zaměřeného na podporu rozvoje nebo udržitelnosti uchazeče resp. spoluuchazeče Osobní náklady v projektech 2017 Pracovníci zaměstnaní podle čl. 3.3.1 odst. (5) písm. b) ZD  V případě, že zaměstnanec nesplňuje podmínky čl. 3.3.1 odst.(5) písm. a), může požadovaná dotace v návrhu projektu dosáhnout až výše hrubé mzdy nebo platu zaměstnance (alikvotně dle úvazku zaměstnance), nejvýše však 30 000 Kč za kalendářní měsíc (alikvotně dle úvazku zaměstnance).  Pokud je mzda zaměstnance vyšší než 30 000 Kč za kalendářní měsíc (alikvotně dle úvazku), je nutné „dofinancování“ mzdy ze strany příjemce.  Součet všech pracovních kapacit (úvazků) alokovaných na řešení všech projektů podporovaných GA ČR nesmí u jednoho zaměstnance přesáhnout 100 %.  Pro účely návrhu projektu je možné, aby součet všech úvazků dané osoby hrazených z účelové podpory poskytovatele překročil hranici 100 %. V případě přijetí více projektů je následně nezbytné snížení úvazků na projektech na maximální výši součtu všech úvazků 100 %. Osobní náklady v projektech 2017 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace podle bodu 3.3.1 , odst. (5), písm. b), (tj. při institucionálním spolufinancování nebo při nesplnění kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace pro projekty se začátkem řešení v roce 2017 - např. zaměstnanec má u instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr nebo v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu).  Příklad pracovník č. 1 – výše hrubé měsíční mzdy činí 52 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 20 %, předpoklad institucionální spolufinancování. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 0,20 x 52 000,- Kč = 10 400,- Kč Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 0,20 x 30 000,- Kč = 6 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2017  Příklad pracovník č. 2 – výše hrubé měsíční mzdy u instituce činí 29 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %, tzn. jedná se například o nově přijatého zaměstnance nebo zaměstnance „převedeného“ na řešení projektu při nedodržení kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace . (např. zaměstnanec má u dané instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr nebo v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu). Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 1 x 29 000,- Kč = 29 000,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 1 x 29 000,- Kč = 29 000,- Kč.  Příklad pracovník č. 3 – výše hrubé měsíční mzdy u instituce činí 27 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 50 %. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 0,50 x 27 000,- Kč = 13 500,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 0,50 x 27 000,- Kč = 13 500,- Kč. Osobní náklady v projektech 2017  Příklad pracovník č. 4 – výše hrubé měsíční mzdy u instituce činí 42 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %, tzn. Jedná se například o nově přijatého zaměstnance nebo zaměstnance „převedeného“ na řešení projektu při nedodržení kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace. (např. zaměstnanec má u dané instituce v průběhu soutěžní lhůty pracovní poměr nebo v době řešení projektu jiný pracovněprávní vztah než na řešení projektu); předpoklad institucionálního spolufinancování. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 1 x 42 000,- Kč = 42 000,- Kč. Výše maximální požadované dotace na tyto náklady je rovna: 1 x 30 000,- Kč = 30 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2017 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace při splnění kritérií stanovených v bodu 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace pro projekty se začátkem řešení v roce 2017  Příklad pracovník č. 1 – výše hrubé mzdy obvyklé v daném čase a místě pro pracovníka přijatého výhradně na řešení projektu, splňující požadavky ust. bodu 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace, na příslušném pracovišti činí 60 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 100 %. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 1x 60 000,- Kč = 60 000,- Kč. Maximální výše požadované dotace činí 60 000,- Kč.  Příklad pracovník č. 2 – výše hrubé mzdy obvyklé v daném čase a místě pro pracovníka přijatého výhradně na řešení projektu, splňující požadavky ust. bodu 3.3.1 odst. (5) písm. a) příslušné zadávací dokumentace, na příslušném pracovišti činí 60 000,- Kč. Plánovaná pracovní kapacita v návrhu projektu je 70%. Výše způsobilých měsíčních mzdových nákladů je rovna: 0,70 x 60 000,- Kč = 42 000,- Kč Maximální výše požadované dotace činí 42 000,- Kč. Osobní náklady v projektech 2017 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace na OON Příklad pracovník č. 1 - DPP 200 hodin ročně, 250 Kč/hod Výše způsobilé měsíční odměny z dohod je rovna: 200 x 250 Kč = 50 000 Kč Maximální výše požadované dotace činí: 100 x 250 Kč = 25 000 Kč Příklad pracovník č. 2 - DPP 100 hodin ročně, 300 Kč/hod Výše způsobilé měsíční odměny z dohod je rovna: 100 x 300 Kč = 30 000 Kč Maximální výše požadované dotace činí: 100 x 250 Kč = 25 000 Kč Osobní náklady v projektech 2017 Vzory příkladů pro výpočet maximální výše v návrhu projektu požadované dotace na OON Příklad pracovník č. 3 - DPČ 300 hodin ročně, 230 Kč/hod Výše způsobilé měsíční odměny z dohod je rovna: 300 x 230 Kč = 69 000 Kč Maximální výše požadované dotace činí: 300 x 170 Kč = 51 000 Kč Způsobilé náklady – ostatní provozní náklady Mezi ostatní provozní náklady podle čl. 3.3.3 lze zahrnout:  materiální náklady;  cestovné; • v souladu s ustanoveními § 173 až 181 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce • pro řešitele a další pracovníky; • pracovní cesty a pobyty konané v souvislosti s řešením projektu; • cesty konané v souvislosti s aktivní účastí na konferencích; • pouze na dobu pobytu, která odpovídá době konání akce, na kterou je pracovník vyslán;  nemateriální náklady a náklady na ostatní služby;  doplňkové (režijní) náklady; • do 20% z částky neinvestičních finančních prostředků požadovaných od GA ČR na řešení grantového projektu. Podání návrhu - část B  Údaje z části B - rozpis finančních položek se automaticky propíší do částí B - celkem a B - finanční prostředky  Část B – finanční prostředky, do vyplnění části B – rozpis finančních položek je nutné doplnit spolufinancování Podání návrhu - část B Podání návrhu - část B  Část B – finanční prostředky Způsobilé náklady ze všech zdrojů financování = Ostatní provozní náklady + osobní náklady (souhrn) + investiční náklady (u Jun.) Celková dotace poskytovatele na projekt (dopočítává systém) = Způsobilé náklady ze všech zdrojů financování - Podpora s ostatních veřejných zdrojů - Podpora z neveřejných zdrojů Podání návrhu - finalizace Podání návrhu - finalizace Způsob a kritéria pro přijímání a hodnocení návrhů projektů Způsob a kritéria pro přijímání a hodnocení návrhů projektů:  postupuje se podle ustanovení § 21 odst. 1 až 8 zákona č. 130/2002 Sb.;  návrh projektu nelze po jeho podání do veřejné soutěže v průběhu hodnoticí lhůty nijak měnit ani doplňovat;  hodnocení návrhů projektů je zahájeno nejdříve v den, který následuje po posledním dni soutěžní lhůty;  hodnocení návrhů projektů tvoří: • přijímání návrhů projektů - zajišťuje komise pro přijímání návrhů projektů, která vyhodnotí splnění podmínek veřejné soutěže; • hodnocení pravdivosti a správnosti údajů v návrhu projektu - je prováděno samostatně oborovými komisemi, expertními orgány oborových komisí (hodnoticími panely) a odbornými útvary poskytovatele v průběhu celé hodnoticí lhůty; • hodnocení odborné úrovně návrhu projektu - provádějí oborové komise, které při své činnosti uplatňují princip panelového posuzování; • hodnocení navržených nákladů. Způsob a kritéria pro přijímání a hodnocení návrhů projektů Hodnocení odborné úrovně návrhu projektu Při hodnocení návrhů se posuzuje:  především originalita, kvalita a úroveň navrhovaného grantového projektu;  schopnost uchazeče i spoluuchazečů řešit grantový projekt s ohledem na jejich technické a institucionální zázemí;  schopnost a předpoklady navrhovatele, případného spolunavrhovatele a jejich odborných spolupracovníků, grantový projekt řešit, přičemž se posuzují odborné schopnosti, jejich tvůrčí přínos ve vědní oblasti podle zaměření návrhu projektu, a to s ohledem na jejich dosavadní výsledky ve výzkumu a experimentálním vývoji. Při hodnocení kvality a úrovně navrhovaného grantového projektu se posuzuje z hlediska odborného zaměření panelu, do kterého byl návrh podán:  cíl návrhu projektu  návrh způsobu řešení:  výstupy grantového projektu;  zahraniční spolupráce  průběh, výsledky a způsoby řešení grantových projektů uchazeče a spoluuchazečů a navrhovatele a spolunavrhovatelů při řešení grantových projektů s podporou poskytovanou poskytovatelem (pokud takové grantové projekty byly řešeny). Hodnocení ukončeného grantového projektu Hodnocení ukončeného grantového projektu provádí na základě posouzení hodnoticím panelem oborová komise, do jejíž působnosti grantový projekt spadá, a to na základě závěrečné zprávy a výsledku kontrolní činnosti o hospodaření s poskytnutou účelovou podporou.  každý grantový projekt je hodnocen samostatně;  projekt je nezávisle na odborném hodnocení hodnocen známkou „nesplněno“ vždy v případech, kdy:  nebyly doručeny všechny části závěrečné zprávy;  poskytovatel odstoupil od smlouvy o poskytnutí podpory nebo zrušil rozhodnutí o poskytnutí podpory v souladu s článkem 4.4. odst. (4) této přílohy; v takovém případě není příjemce oprávněn podat žádost o změnu hodnocení podle odstavce (3) tohoto článku.  poskytovatel při závěrečném hodnocení grantových projektů po ukončení jejich řešení v souladu s § 13 odst. 4 zákona č. 130/2002 Sb. zhodnotí dosažení cílů stanovených ve smlouvě nebo rozhodnutí o poskytnutí účelové podpory, dosažené výsledky projektu, jejich vztah k cílům projektu a poskytne o nich do informačního systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací údaje podle nařízení vlády č. 397/2009 Sb. Hodnocení ukončeného grantového projektu Poskytovatel hodnotí postup při řešení grantového projektu podle těchto hlavních kritérií:  postup prací a jejich soulad s plněním stanovených cílů;  zajištění řešení po stránce odborné a personální;  využití materiálního technického a přístrojového vybavení pořízeného z poskytnuté účelové podpory;  dosažení cílů a výstupů řešení v porovnání s plánem stanoveným v návrhu projektu, předpoklady celkového časového a věcného splnění úkolu;  vyhodnocení dosavadního hospodaření s poskytnutou účelovou podporou, event. navrhovaného rozpočtu na další období (kontroluje se čerpání přidělených prostředků, účelnost jejich vynaložení a dodržení jejich skladby, řádné zdůvodnění event. přesunů či změn);  posouzení výsledků v členění podle druhů definovaných v aktuálně platné Metodice 2013 Mezinárodní projekty  Mezinárodní – bilaterální projekty základního výzkumu jsou hodnoceny na základě principu o bilaterální spolupráci. V praxi to znamená, že bilaterální projekt by měl mít jednoho českého a jednoho zahraničního navrhovatele ze zemí, se kterými má GA ČR uzavřené Memorandum o spolupráci (DFG, MOST, NRF).  Bilaterální projekt je podáván současně k oběma partnerským agenturám.  Návrh projektu je partnerskými agenturami nezávisle hodnocen dle jejich vlastních vnitřních pravidel a zákonů. A pouze ty projekty, které jsou doporučeny k financování oběma partnerskými agenturami, mohou být podpořeny.  Nejpozději do 30. 9. 2016 je uchazeč povinen předložit Grantové agentuře České republiky v elektronické podobě návrh projektu, který podal zahraniční navrhovatel k zahraničnímu poskytovateli, a to včetně data podání tohoto návrhu a jeho registračního čísla. Mezinárodní projekty V roce 2017 GA ČR spolupracuje s těmito zahraničními agenturami:  Tchaj-wan – Ministry of Science and Technology (MOST, dříve National Science Council, NSC)  Jižní Korea – Korea Research Foundation (KRF), resp. National Research Foundation of Korea (NRF)  Německo – Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) U mezinárodních projektů jsou obdobná pravidla jako u standardních projektů. Juniorské projekty Podmínky pro navrhovatele Juniorského projektu  Navrhovatel musí splňovat podmínku, že v roce podání návrhu uplynulo nejvýše 8 let od udělení jeho akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu.  Do tohoto limitu se nezapočítává období prokazatelně strávené na mateřské a rodičovské dovolené, nezapočítává se doba dlouhodobé pracovní neschopnosti.  Navrhovatel musí k datu vyhlášení soutěže absolvovat postdoktorskou stáž na území jiného státu, než ve kterém získal akademicko-vědecký titul Ph.D., a to v celkovém trvání nejméně 6 měsíců, přičemž tato stáž může být rozdělena na dvě kratší.  Nemohl-li navrhovatel absolvovat stáž z vážných zdravotních či rodinných důvodů, je povinnou přílohou k návrhu projektu žádost o udělení výjimky.  Jedna osoba nemůže být řešitelem dvou juniorských projektů současně, zároveň nesmí vystupovat v roli řešitele/spoluřešitele řešeného projektu na podporu excelence. Juniorské projekty Řešitelský tým je kromě navrhovatele tvořen ještě nejméně dvěma členy týmu.  Odborným spolupracovníkem navrhovatele může být jen pracovník působící v oblasti základního výzkumu, který v roce podání návrhu dosáhl věku nejvýše 35 let (v návrhu se neprokazuje).  Věková hranice 35 let se nevztahuje na další spolupracovníky  U osob pečujících o nezletilé děti se věková hranice posunuje o dobu prokazatelně strávenou na mateřské a rodičovské dovolené. U osob, které prodělaly dlouhodobou nemoc, se nezapočítává doba pracovní neschopnosti. V případě nedodržení výše uvedené podmínky je povinnou přílohou k návrhu projektu žádost o udělení výjimky.  Pro zajištění hodnocení odborné úrovně návrhu projektu hodnoticími panely a oborovými komisemi, je třeba v návrhu projektu uvádět nejméně dva odborné spolupracovníky jmenovitě.  Ostatní odborní spolupracovníci, kteří jsou do projektu zapojeni navíc ke dvěma povinným členům týmu a mají statut studenta, musí rovněž splňovat podmínky věku uvedené v zadávací dokumentaci, nemusí však být v návrhu projektu uvedeni jmenovitě a mohou být uváděni S1, S2…apod. Juniorské projekty  část A - vyplnění abstraktu, volba číselníku CEP, obhajoba disertační práce a zahraniční stáž Juniorské projekty Osobní náklady v Juniorských projektech Způsobilými osobními náklady jsou:  Náklady na příslušnou část mezd zaměstnanců, kteří se podle pracovní smlouvy podílejí na řešení projektu, a to ve výši odpovídající pracovní kapacitě na řešení projektu. V takovém případě dotace požadovaná v návrhu projektu může dosáhnout až výše hrubé mzdy nebo platu zaměstnance (alikvótně dle úvazku zaměstnance).  Náklady na úhradu závazků vyplývajících z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, které byly uzavřeny výhradně na řešení grantového projektu, přičemž maximální poskytnutá dotace se řídí stejnými pravidly jako u standardních a mezinárodních projektů.  Až 100% dotace na mzdy pro zaměstnance podílejících se na řešení juniorských projektů. Juniorské projekty Investice v Juniorských projektech  Za způsobilý náklad se u juniorských grantů považuje tzv. investice, to znamená, že mezi způsobilé náklady lze zařadit náklady na pořízení nebo odpisy dlouhodobého hmotného majetku (přístroje, stroje, zařízení, samostatné movité věci, popřípadě soubory movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením a další dlouhodobý hmotný majetek, který byl nabyt úplatně, přeměnou nebo vytvořen vlastní činností, jehož vstupní cena je vyšší než 40 000 Kč a má provozně-technickou funkci delší než jeden rok) a nehmotného majetku (software a další dlouhodobý nehmotný majetek, který byl nabyt úplatně, přeměnou nebo vytvořen vlastní činností, jehož vstupní cena je vyšší než 60 000 Kč a jeho doba použitelnosti je delší než jeden rok), který je nezbytný pro řešení grantového projektu a je v přímé souvislosti s jeho řešením používán.  Pro pořízení dlouhodobého hmotného majetku (majetek s pořizovací cenou vyšší než 40 000 Kč a provozně-technickou funkcí delší než jeden rok) a pro pořízení dlouhodobého nehmotného majetku (majetek s pořizovací cenou vyšší než 60 000 Kč a provoznětechnickou funkcí delší než jeden rok) s provozně-technickou funkcí delší než doba, po kterou bude majetek využíván pro řešení grantového projektu, se způsobilé náklady stanoví ve výši odpisů podle vzorce uvedeného v zadávací dokumentaci. Juniorské projekty Investice v Juniorských projektech Způsobilé náklady stanoví ve výši odpisů podle vzorce: U(N) = (A/B) × C × D, kde :  U(N) jsou způsobilé náklady;  A je doba, po kterou bude majetek využíván pro řešení projektu,  B je doba provozně technické funkce ; (stanovuje se v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, v případě, že se provozně technická funkce stanovená podle těchto předpisů liší, použije se pro účely stanovení výše způsobilých nákladů provozně technická funkce delší);  C je pořizovací cena zařízení;  D je podíl jeho využití pro řešení grantového projektu. Juniorské projekty Příklady k vyplnění investic: Příklad 1) Investice s pořizovací cenou 500 tis. Kč, se 100 % využitím pro řešení daného grantového projektu a s odpisovou dobou 5 let. Příjemci bude poskytnuta dotace na odpisy v jednotlivých kalendářních letech ve výši 100 tis Kč. Juniorské projekty Příklad 2) Investice s pořizovací cenou 500 tis. Kč, s 50 % využitím pro řešení daného grantového projektu a s odpisovou dobou 5 let. Příjemci bude poskytnuta dotace na odpisy v jednotlivých kalendářních letech ve výši 50 tis Kč. Juniorské projekty Příklad 3) Investice s pořizovací cenou 300 tis. Kč, se 100 % využitím pro řešení daného grantového projektu a s odpisovou dobou 3 roky. Příjemci bude poskytnuta dotace na pořízení v plné výši stanovené pořizovací cenou tj. 300 tis. Kč. . Juniorské projekty Příklad 4) Investice s pořizovací cenou 300 tis. Kč, s 50 % využitím pro řešení daného grantového projektu a s odpisovou dobou 3 roky. Příjemci bude poskytnuta dotace na pořízení v 50% výši stanovené pořizovací cenou tj. 150 tis. Kč. Návrh projektu - doručování Způsobilost v době podání návrhu  listiny s platností originálu osobně nebo poštou v listinné podobě na adresu podatelna GA ČR, Evropská 33b, Praha 6;  kopie listin v aplikaci ke konkrétnímu projektu. Pdf návrhu projektu  zasílá se prostřednictvím ISDS do datové schránky s názvem Grantové projekty (Grantová agentura České republiky) s identifikátorem ntq92qs;  opatřen kvalifikovanou systémovou značkou;  označený vodotiskem FINAL, jehož název obsahuje znaky „_CZ_f.pdf;  z vlastní datové schránky, popř. z datové schránky třetí osoby (doloženo plnou mocí třetí osobě). Návrh projektu - certifikát GA ČR Návrh projektu - certifikát GA ČR Systémová kvalifikovaná značka souboru - vlastnosti: Návrh projektu - potvrzení o přijetí ISDS v aplikaci GRIS Změny v průběhu řešení projektu V průběhu řešení lze dodatkem změnit smlouvu oproti schválenému návrhu projektu pouze:  změna uznaných nákladů (do max. 50%);  změna (snížení) výše poskytnuté účelové podpory;  změna dalšího účastníka grantového projektu;  změna řešitele nebo spoluřešitele grantového projektu;  změny v řešitelském týmu zahrnující změnu souhrnné pracovní kapacity (úvazku) týmu nad 20%;  změny zaměstnanců splňujících podmínku uvedenou v čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a);  přesun mezi položkami základní skladby nad 10 tis. Kč. Změny v průběhu řešení projektu V průběhu řešení nelze změnit smlouvou oproti schválenému návrhu projektu:  změna příjemce (s výjimkou právního nástupnictví);  změna cíle řešení;  změna předmětu řešení;  změna uznaných nákladů o více než 50%;  navýšení doplňkových nákladů;  přesun z osobních nákladů určených pro studenty. Změny v průběhu řešení projektu Změny umožněné bez dodatku ke smlouvě  účelné, hospodárné, efektivní, podložené schválenými činnostmi a splňující podmínky  zdůvodňují se v následující DZ nebo ZZ  přesuny v rámci ostatních provozních nákladů nebo v rámci osobních nákladů přidělených grantových prostředků;  přesun mezi položkami základní skladby do 10 tis. Kč  změny v řešitelském týmu zahrnující změnu souhrnné pracovní kapacity (úvazku) týmu nejvýše do 20%;  vyjma změny řešitele, resp. spoluřešitele;  vyjma změn zaměstnanců splňujících podmínku uvedenou v čl. 3.3.1 odst. (5) písm. a);  přestane-li splňovat pracovník podle čl. 3.3.1. odst. (5) písm. a) podmínky, je příjemce povinen • oznámit to neprodleně poskytovateli • vrátit část dotace přesahující 30.000,-Kč při plném úvazku (nebo alikvotní část) za každý kalendářní měsíc, a to od prvního dne následujícího měsíce po měsíci, kdy takovýto pracovník přestal splňovat podmínky FAQ  GA ČR má pro navrhovatele i pracovníky grantových oddělení na svém webu sekci pro odpovědi na nejčastější dotazy ve formě FAQ, která je neustále doplňována o nové tematické okruhy a je dostupná pod tímto odkazem: http://www.gacr.cz/faq.  Informace jsou zde přehledně členěny dle tematických okruhů, konkrétního roku a typu zadávací dokumentace. Kontakty a Helpdesk V případě jakýchkoliv dotazů se neváhejte obrátit na pracovníky našeho Helpdesku GAČR:  telefonicky v úředních hodinách na tel.č. 227 088 841 Po - Čt: 9 - 11:30 12:30 - 16:00 Pá: 9 - 11:30 12:30 - 15:00  písemně (info@gacr.cz – pro všeobecné dotazy) / (kontakty@gacr.cz – pro hesla a změny osob a institucí) https://info.gacr.cz/servlet/HelpdeskDynamic?eid=rozcestnik&lang=cs&hd_authentication= 0&hd_submit Děkuji za pozornost…