Vybrané přístupy v sociální práci ´Psychodynamický přístup ´Psychosociální přístup ´Sociálně-psychologické a komunikační modely ´Přístup orientovaný na úkoly ´Kognitivně-behaviorální teorie ´Sociální práce se skupinami ´Komunitní sociální práce ´Antiopresivní přístup ´Ekologická perspektiva ´ ´ Kříčková, Navrátil Psychodynamický přístup První teorie v sociální práci Úvod ´Důraz na intrapsychické procesy. ´Sigmund Freud (1856–1939) ´Vliv na kulturu a společenské vědy. ´Další osobnosti v sociální práci: Erikson, Berne, Bowlby, Hollisová Východiska ´Psychický determinismus ´Fyziologický determinismus ´Existence nevědomí ´Geneticko-vývojová koncepce Dílek skládačky Struktura psychoanalýzy ´Teorie osobnosti ´Teorie lidského vývoje ´Teorie psychoanalýzy • > Dílek skládačky • • • Dílek skládačky • Dílek skládačky • Dílek skládačky • Dílek skládačky • Dílek skládačky • Jehlanový diagram Topografický model osobnosti • • • • • • Vědomí Předvědomí Nevědomí Vědomí ´Co je aktuálně vnímáno a prožívána. ´Racionální stránka lidské osobnosti. ´Jejím úkolem je řídit vztah člověka k realitě. MCj04078080000[1] Předvědomí ´Co bylo vědomé a nyní je zapomenuto. ´Opětovné vybavení však není obtížné. ´Zastává také funkci cenzora. Nevědomí ´Jeho obsah zůstává vědomí ukryt. ´Ovlivňuje jednání a vývoj jedince. ´Neurózy podle Freuda vznikají právě jako důsledek aktivity nevědomí. ´Obsahem nevědomí jsou pudové impulsy které se řídí principem slasti. Nevědomí ´Nevědomí je řízeno tzv. primárními procesy. ´Dezorganizace, impulzivita, chaos. ´Nejsou podřízené časové struktuře či logice. Terčový diagram Strukturální model osobnosti Nadjá Ono Já Ono (ID) ´Primitivní instinkty a pudy. ´Id (Ono) se dožaduje bezprostředního uspokojení. ´Id (Ono) je oblastí principiálně nevědomou a iracionální. ´Jejím ústředním zákonem je princip slasti. ´Id (Ono) dosahuje slasti prostřednictvím tzv. primárních procesů, které postrádají řád a koordinaci a skládají se pouze z instinktivních impulsů, tužeb a obav. ´Id je také oblastí, v níž jsou uloženy základní síly života. Jsou jimi pud lásky eros (libido) a pud smrti thanatos. Ego (Já) ´Ego (Já) je spojovacím článkem Id (Ono) a Superega (Nadjá). ´Plní roli zprostředkovatele a vyjednavače. ´V rámci této činnosti využívá obranné mechanismy. ´Řídí se principem reality a je vědomé a racionální. ´Úkolem Ega je udržení stability osobnosti. ´Ego pracuje na bázi tzv. sekundárních procesů. ´Toho se dosahuje pouze v souladu s realitou na základě testování reality. ´Vědomá část Ega (Já) je tou částí naší osobnosti, kterou poznáváme a s níž se identifikujeme. MCj03483270000[1] Superego (Nadjá) ´Je množinou zákazů a příkazů, které vznikly socializací. ´Dítě si internalizuje především rodičovské hodnoty, pravidla, příkazy a přání. ´Jedná se tedy o morální systém, který nás trestá, jednáme-li v rozporu s jeho pravidly, a který nás chválí a oceňuje, jednáme-li s nimi v souladu. ´Superego (Nadjá) je založeno na principu dokonalosti. ´Superego je moralizující silou, která po nás žádá, abychom odmítli každou slast a abychom usilovali o dokonalost. Z větší části je nevědomé ačkoliv jeho části můžeme nahlédnout v introspekci. Intrapsychické konflikty ´Podstatu této interakce vystihují dva pojmy katexe a antikatexe. ´Id versus Ego ´Id versus Superego ´Ego versus Superego Obranné mechanismy ´Jsou nevědomé strategie, které chrání osobnost před bolestnými prožitky viny a úzkosti. ´Projekce ´Sublimace ´Reaktivní formace ´Regrese a fixace ´Identifikace ´Chybné úkony ´Noční snění ´Racionalizace ´Intelektualizace Vývoj osobnosti ´Orální stadium (0 –1 rok) ´Anální stadium (2 – 3 roky) ´Falické stadium (3 – 5 let) ´Období latence (6 – 12 let) ´Genitální stadium (puberta a dále) ´ Psychoanalýza ´Analýza snů ´Technika volných asociací ´Analýza přenosu a analýza odporu Psychosociální přístup OSOBA V PROSTŘEDÍ Vývoj ´Mary Richmondová: diagnostická škola (20. léta 20. století) a její důraz na diagnostiku. ´V 30. letech vliv Oty Ranka, který v sociální práci dal vzniknout škole funkcionální. ´ Organizační diagram Vývoj Psychosociální přístup Funkční škola Oto Ranke Diagnostická škola Diferenciální škola M. Richmond Původ a vývoj psychosociálního přístupu ´Mary Richmond: Friendly Visiting among the Poor: A Handbook for Charity Workers (1899) ´Od roku 1910 do roku 1922, měsíční letní instituty vedené Richmondovou, pro „secretaries“ ´Mary Richmondová položila základy PSP v knize Social diagnosis (1917). ´ ´ ´ Social diagnosis ´Social Diagnosis vycházela z případů ochrany dětí, sociální práce ve zdravotních zařízeních a z oblasti práce s rodinou. ´Důraz na vliv sociálních vztahů na vznik problémů. ´Osobnost člověka je podle ní formována především sociálními silami. ´Richmondová zdůraznila potřebu pečlivého studia klientova bezprostředního prostředí v současnosti i minulosti. ´Intervence do klientova prostředí byla jednou ze dvojí formy intervence nepřímá intervence. ´Přímou intervencí se rozuměla intervence na úrovni osobnosti (jako forma psychoterapie). ´Hlavní formy práce s klientem: poskytování rad a přesvědčování ´ Funkcionální pojetí Oty Ranka ´ Pro funkcionalisty se zaměření péče vázalo na: ´Služby poskytované organizací a na klientovy reakce na tyto služby. ´Rankův koncept vůle (sebedetreminace). ´Minulost byla považována za irelevantní. ´Diagnóza neměla takový význam. ´Časové limity měly stimulovat klienta pro řešení jeho situace. Původ a vývoj psychosociálního přístupu ´50. léta: Helena Perlmanová (1957) navrhuje „model zaměřený na řešení problémů“. ´60. léta až po současnost: Florence Hollisové (1907 – 1987) ´„Casework: A Psychosocial Therapy“ (1964) ´Hollisová jako zakladatelka psychosociálního přístupu ´V relativní současnosti píše autorská dvojice Woodsová, Hollisová (1989). Psychosociální přístup: východiska ´Perspektiva: ´„člověk-v-situaci“ (person-in-situation) ´ ´Co je třeba poznat? ´(1) fungování jednotlivce, ´(2) situaci a ´(3) interakci mezi nimi. Psychosociální přístup: metody a techniky ´Psychosociální přístup klade důraz na ´(1) stanovení diagnózy a na ´(2) vztah klienta a sociálního pracovníka. ´ ´Cílem psychosociální intervence je souběžné řešení problémů ´(1) v prostředí a ´(2) posilování vnitřní rovnováhy intrapsychických sil. Psychosociální přístup: východiska ´Charakteristika: ´individuální diagnostika ´systémová perspektiva ´psychodynamická terminologie ´ ´Uplatnění: ´individuální práci s klientem, ´soc. práce s rodinami a ´se skupinami, ´krizová intervence. ´ Psychosociální přístup: východiska Co je třeba pochopit? Prostředek poznání Fungování jednotlivce Psychodinamické perspektivy (S. Freud) Životní situace Systémová teorie Interakce mezi jednotlivcem a situací Ekologické perspektivy Psychosociální přístup: metody a techniky ´Směry psychosociální intervence: ´ ´(1) „modifikace prostředí“ (environmental modification), ´(2) „psychologická podpora“, ´(3) „posilování schopnosti klienta vnímat jasně externí realitu“ (clarification) a ´(4) „posilování schopnosti klienta vnímat jasně intrapersonální realitu“ (insight-giving). Psychosociální přístup: metody a techniky ´Přístup umožňuje řešit různé cíle ´Složité případy: intervenci je třeba rozčlenit do několika sekvencí a jednotlivé cíle posoudit s ohledem na jejich prioritu. ´Psychosociální model nelze ztotožňovat s psychoterapií ´ ´Užívané techniky (x psychoterapie): ´plánování, ´případový management, ´analýza a využití komunitních a sociálních zdrojů. Diagnóza jako porozumění situaci ´Porozumění je centrální aspektem psychosociálního přístupu. ´Velká část porozumění je intuitivní, člověk vnímá strach, hněv, zármutek a může usuzovat na jeho příčiny. Profesionál by podle Holisové neměl jen na intuici spoléhat. ´Dalším krokem je vyvození a testování hypotéz. Proces sběru informací je zde označován jako psychosociální studie, která by měla přinést přesný obrázek vnitřní i vnější situace klienta. ´V procesu posouzení se sociální pracovník pokouší porozumět - dát tomuto obrázku smysl a přinést dpověď na otázku: "Jak může být této osobě pomoženo?" Diagnóza, posouzení, hodnocení ´Termíny diagnóza, posouzení, hodnocení se v psychosociálním přístupu považují za vzájemně zaměnitelné. ´Přičemž Hollisová se nebrání používat termín diagnóza.Hollisová jí rozumí: ´"porozumění situačním komponentám, ´posouzení přednosti i slabosti, ´a porozumění cirkulárním interakcím, které se konstantně odehrávají mezi různými komponentami systému nebo gestaltu, jehož je klient součástí". ´ Proces diagnostického posouzení ´Proces sestává 1) ze snahy porozumět co je problémem, (2) jaké fakrory se podílejí na problému a (3) co může být změněno či modifikováno. ´V rámci posouzení navrhuje Hollisová posoudit 1) motivaci a schopnosti klienta a 2) příležitosti ke změně v prostředí. Mají se sledovat slabosti i přednosti osoby, situace i jejich interakce. Diagnostické posouzení se uskutečňuje dvěma způsoby. V prvé řadě provádí sociální pracovník rozhovor, v němž se snaží odpovědět na tři výše položenké otázky. Vedle toho sociální pracovník v průběhu celého kontaktu získává inforace i jiným způsobem, aby zjistil všeo o osoba-situace gestaltu. První rozsáhlé posouzení se v tomto modelu odehraje do 4-6 schůzky, kdy by měla být hotova iniciální sociální studie. Na základě těchto zjištění lze podle Hollisové zaít s klientem pracovat. ´První diagnostické myšlenky se ovšem mají brát jako pracovní pravděpodobnosti. Které mají být průběžně přehodnocovány. Léčba průběžně odhaluje diagnózu. V diagnostickém procesu se má postupovat od popisu reality klient-situace gestalt směrem ke zjištění proč k němu došlo. V procesu dynamického porozumění máme nahlížet do dat , abychom poznali, které rysy přispívají k problému. V procesu posouzení se přitom zkoumá, jak minulost vlivňuje přítomnost.. Příklad uvažování o příčinách ´Příklad: ´Desetiletý chlapec Honza: má ve škole slabé výsledky, ačkoliv jeho inteligence je normální. Víme že on a jeho učitel jsou v permanentním konfliktu. Je učitel kritický vůči Honzovi protože: ´1) vyrušuje, ´2) je ve třídě, která pro něj není vhodná, ´3) protože si matka stěžovala na učitele, ´4) protože Honza je Rom, ´5) protože je chudě oblečený, ´6) protože je vysoký a statný. ´x Nebo je kritický vůči chlapci, ´7) protože má potíže s nadřízeným, ´8) protože jeho mzda se mu jeví nízká atd. ´ Psychosociální přístup: diagnostika ´Diagnostické teze: ´Stanovení diagnózy je fundamentální ´Diagnostika musí být individualizována ´ ´Posouzení sleduje: ´(1) biologické, ´(2) psychologické, ´(2) interpersonální, ´(4) sociální i kulturní faktory. ´ ´Specifikum: ´Zvláštní důraz na motivační faktory! Psychosociální přístup: diagnostika ´diagnostice je třeba věnovat čas (i šest sezení), ´porozumění klientovu chápání situace, ´orientace na minulost i přítomnost, ´využití jiných zdrojů (lékař, psycholog, pedagog) Psychosociální přístup: vztah ´vztah je významný faktor úspěšné intervence, ´instrumentální charakter intervence, ´ ´Mezi klíčové charakteristiky vztahu podle Felixe Biesteka (1957): ´ 1.individualizace, 2.nehodnotící postoj, 3.respekt vůči právu na sebeurčení, 4.zachovávání důvěrnosti vztahu, 5.kontrolovaná emoční angažovanost, 6.vyjadřování pocitů, 7.akceptace. Sociálně psychologické a komunikační modely Lidská komunikace Úvod ´Ohnisko zájmu: lidská komunikace ´Vliv bádání sociálních psychologů a sociologů ´Typická témata: ´stigmatizace ´stereotyp v komunikaci ´vliv ideologie Soc. konstruktivismus jako východisko ´Zájem o vliv jazyka a jiných symbolů na komunikaci mezi jednotlivci i skupinami. ´Vztah k sociálně konstruktivistickému a postmodernímu pohledu na vědění. ´ Co je to za ženu? žena Vliv sociální psychologie: ´Sociálně psychologický výzkum lidských interakcí: ´ ´Kognitivní disonance (Lewin) ´Poslušnost (Milgram) ´Efekt přihlížejícího (Darley, Latané) ´Změna postoje ´Předsudky ´Skupinové rozhodování ´Řešení konfliktů (Deutsch) ´Atribuce (Heider) ´Sociální identita a skupinová příslušnost ´ ´ Vliv sociologie ´Na sociální práci měla obrovský vliv zejména teorie rolí, etiketizační teorie ´Mocenské aspekty jazyka ´Schopnost konstruovat výklady světa a určité mocenské uspořádání. ´Zdůrazňuje se, že sociálně sdílený výklad světa reálně ovlivňuje životy lidí. ´Ideologie aIdentita ´Sociální konstrukce poznání a vědění ´Stigmatizace ´Sociální konstrukce sociálních pozic (soc. role) Aplikace v sociální práci ´Sociologické inspirace: ´Parton, Nigel and O´Byrne, Patrick. Constructive Social Work. 2000. London, Macmillan Press. ´Psychologická inspirace: ´Autoři Breakwell a Rowett (1982) dokonce zformulovali sociálněpsychologický model sociální práce. V něm se klade důraz zejména na to, jak se vytvářejí vztahy, co se s nimi děje v rozmanitých sociálních situacích. ´ Blízké školy ´kognitivní, ´fenomenologické, ´existenciální školy sociální práce, ´humanisté, ´školy zážitkových technik a ´výcvik sociálních mikrodovedností. Teorie rolí ´Strukturní funkcionalismus ´Zakladatelé G.H. Mead (1934) a R. Linton (1936). ´ Co je to role? 1.Lidé v sociální struktuře společnosti zaujímají různé pozice. 2.Role označují „očekávané jednání“ vzhledem k držitelům těchto pozic. 3.Role lze chápat jen v kontextu vztahů, neboť jen v jejich síti mohou být identifikovány. Druhy rolí ´připsané (výsledek určitých okolností – pohlaví, věk, rasa), ´získané (výsledek naší činnosti – vzdělání, prestiž), ´vnucené (výsledek činnosti někoho jiného – vojenská služba, nezaměstnanost). Soubor rolí a jejich konflikty (Merton) ´Komplementarita ´Konflikt ´Konflikt mezi rolemi ´Konflikt v roli ´Dvojznačnost role ´Já–role konflikt ´ ´ Teorie rolí (Erving Goffman) ´Lidský život jako „divadelní představení“. ´Podle něj přítomnost jiných lidí mění každou lidskou aktivitu ve výstup, ve výkon role. ´Jaké dojmy jeho hra vyvolává. ´Celý život je podle Goffmana snahou o vytváření dobrého dojmu a souběžně bojem o uchování vlastní identity. ´Rolová distance Teorie rolí v sociální práci? ´Přednost: ´Problémová situace může být chápána jako rolový konflikt !!! ´ ´Kritika: ´Nezabývá se pocity. ´Vysvětlení třeba doplnit i o další interpretace (teorie). ´Je konzervativní. ´Teorie rolí nenabízí žádné praktické postupy řešení konfliktů rolí. Etiketizační teorie (labelling) ´Základy této teorie položili Kitsuse (1962), Lemert (1972) a Becker (1963). LEMERT ´Každý někdy jedná deviantně!!! ´Otázkou je společenská reakce. ´Označení za devianta. ´Pravděpodobnost deviantní budoucnosti. ´ ´ Becker ´Deviace jako produkt tlaku sociální skupiny. ´Tvorby pravidel i jejich aplikace vytváří předpoklady pro odlišení deviantního a normálního. ´Rozlišování porušení sociální normy a deviací, která vzniká aktem sociálního vnímání a hodnocení. Teorie komunikace v sociální práci ´Ke známým jménům této školy bezpochyby patří Satirová (1972), Hall (1966), Sheflen (1972), Watzlawick (1977). ´Jedním z propagátorů teorie komunikace v sociální práci je Nelsenová (1980). Základní charakteristiky verbální komunikace ´První dimenze je obsahová, ´druhá dimenze je formální (gramatická) a ´třetí dimenze verbální komunikace se váže na odhadovaný efekt. Komunikace ´Role hovořícího („vysílač“), ´Role posluchače („přijímač“) ´Anticipace ´Přijímání ´Vyhodnocení ´Vnitřní pravidla ´Selektivní percepce Způsoby komunikace ´Tým z Palo Alta: ´ ´Komunikace ´(1) komplementární nebo symetrickou, ´(2) digitální nebo analogovou a ´(3) o obsahu nebo vztahu. ´ ´Symetrický vztah ´Symetrická eskalace ´Komplementární vztah ´Metakomplementární vztah •60 Přístup orientovaný na úkoly Task-centred approach Úvod ´Je pravděpodobně nejrozšířenějším modelem praxe sociální práce. ´Řešení praktických problémů ´I malý úspěch rozvíjí sebedůvěru … ´ Vznik ´Přístup orientovaný na úkoly vznikl přímo v rámci sociální práce. ´Patří do kategorie přístupů orientovaných na řešení problémů a v tomto smyslu navazuje na práci Helen Harris Perlman (1957). ´Reid a Shyne : „Brief and extended casework“ (1969). ´ÚOP se rozvíjel v 70. letech na základě prací autorské dvojice Reid, Epstein (1972). ´V současnosti pak tyto přístupy nejvíce kultivují Compton a Galaway (1989) a Reid a Epstein ´Vznikl na základě empirických výzkumů. Výzkum ´Autoři: ´Výzkumné práce vedli profesorka Laura Epstein a profesor William J. Reid. ´ ´Cíl: ´1. vytvořit technologie, které by zvýšily efektivitu intervence; ´2. hledání (experimentování) s učebními metodami. ´ ´Charakteristika: ´Základní výzkum proběhl v letech 1970 až 1978. ´125 MA studentů na praxi, kteří používali základní techniky prof. Epstein a Reida. ´Jejich práci supervidovali doktorští studenti, kteří rovněž prováděli dílčí studie. ´Studenti pracovali na 1.300 případech ´Výzkum probíhal v Chicagu, zapojeno 13 poskytovatelů sociálních služeb včetně nemocnice a psychiatrie (dále odbor sociální péče, oddělení sociálně právní ochrany dětí). ´Testy na srovnávací skupině: (Reid, 1978) a v oblasti manželského poradenství (Gibbons, Butler, & Bow, 1979; Gibbons, Butler, Urwin, & Gibbons, 1978). Teoretické zdroje ´teorie sociálního učení, ´teorie systémů a ekosystémová teorie, ´teorie komunikace, ´teorie rolí, ´kognitivní teorie. ´ Základní charakteristika ´ÚOP si klade otázku: ´Jak řešit praktické problémy ? ´ ´Teze: ´I malý úspěch rozvíjí sebedůvěru a sebeúctu a že se lidé více nasazují pro úkoly, které si sami zvolili. ´ ´Základní hodnoty: ´partnerství a, ´posilování. ´ Specifické charakteristiku ÚOP ´ ´důraz na silné stránky klienta, ´spíše pomoc ne léčba, ´srozumitelná metodika, ´individuální úroveň intervence. Další charakteristiky ´Je metodou řešení problémů. ´Je vysoce strukturovaný, což znamená že jeho procedury jsou specifické. ´Zaměřuje se na řešení problémů tak, jak je vnímají klienti. ´Je časově ohraničený. ´Je teoreticky otevřený a tak může být využit s celou řadou teoretických směrů. ´Změny se odehrávají prostřednictvím plnění úkolů, což jsou aktivity naplánované ke zlepšení identifikovaných problémů. ´Je orientovaný na přítomnost. ´Je to empirický přístup: 1) byl vyvinut na základě výsledků výzkumu, 2) byl uspořádán na základě konceptů, které jsou měřitelné, 3) je průběžně testován a ověřuje se jeho efektivita a 4) v rámci svých procedur předpokládá evaluaci výsledků práce s klientem. Osm problémových okruhů ´(1) interpersonální konflikty ´(2) neuspokojení v sociálních vztazích ´(3) problémy s formálními organizacemi ´(4) potíže v naplňování rolí ´(5) problémy vznikající v souvislosti se sociálními změnami ´(6) reaktivní emociální úzkosti ´(7) neadekvátní zdroje + později ´(8) potíže při rozhodování ´(9) jiné potíže s chováním (behaviorální problémy). Struktura přístupu ´1) Příprava ´2) Explorace problému ´3) Dohoda o cílech ´4) Formulace úkolů a 5) jejich plnění ´6) Terminace 1) Příprava 2) Explorace problému (první až šestá schůzka) ´Příprava ´I. sekvence: identifikace problémů ´II. sekvence: specifikace problémů ´III. sekvence: stanovení priorit ´ Příprava ´Legitimita intervence ´„Chtěl byste něco změnit?“ ´„Chcete, abych vám s tím pomohl?“ ´Motivace nedobrovolného klienta: ´Proč vaše chování lidé vnímají jako problémové? ´Jak je (vás) tato situace ovlivňuje? ´Lze s tím něco dělat? ´ I.Identifikace problémů ´V čem je problém? ´Problémy= nenaplněné potřeby = cíle. ´ ´ ´ Utřídění problémů ´Pro utřídění problémů, kde jsou dva a více osob lze použít následující tabulku potřeb: Jméno Co od něj chci Jaká je šance, že to získám Co chtějí ode mne Jaká je šance, že to získají II. Specifikace, klasifikace problémů ´Sběr informací 1.Interpersonální konflikty: Klient má obtíže v v interakci s druhými. „Nevycházíme spolu“. Problém je ve vztahu, ať už je manželský, rodičovský. V zaměstnání či ve škole. 2.Nespokojenost v sociálních vztazích: Nejsem asertivní, Problém je obecnější, spíše uvnitř jednotlivce spíše než mezi ním a jimi… 3.Problémy s formálními organizacemi: například bydlení, školy, nemocnice a dávky. 4.Obtíže při výkonu role: rodič, manžel, pracovník, student. 5.Obtíže s rozhodováním 6.Reaktivní emoční potíže: deprese, úzkosti vyplívající ze situace, 7.Nepřiměřené zdroje: nedostatek peněz, jídla… 8.Jiné: nezahrnuté u předchozích kategorií, např. behaviorální problémy spojené s návykovým nebo nutkavými charakteristikami chování, zneužívání drog, kriminalita, gambling. III. Stanovení priorit ´Které problémy klienta nejvíce zatěžují? ´Které problémy by v případě jejich neřešení měly pro klienta nejtěžší důsledky? ´Které problémy by v případě jejich vyřešení měly pro klienta nejpříznivější důsledky? ´Které problémy mají pro klienta největší význam? ´Které problémy lze řešit s menším nasazením energie, zdrojů? ´Které problémy jsou v podstatě neřešitelné? •76 Stanovení prioritních problémů není málo dost hodně vážný Interpersonální konflikty Nespokojenost v sociálních vztazích Problémy s formálními org. Obtíže při výkonu role Obtíže s rozhodováním Reaktivní emoční úzkosti Nepřiměřené zdroje Jiné Příčiny problému ´Problémy se „staly“ („nemají původ“) ´Co přispívá k udržení problému? ´Jaké jsou překážky v řešení problému? ´ Hlavní překážky 1.Sociální systém 2.Konstrukty o světě 3.Emoce 4.Neúspěšná řešení Analýza příčiny ´Čím je problém udržován: přesvědčeními, emocemi, sociálním systémem nebo núspěšnými řešeními? ´Jaká jsou přesvědčení uživatele služby o situaci a o potřebách? ´Pokud je příčinou nezdařené řešení, jedná se o snahu naplnit utopický cíl, nadměrné úsilí, snaha o změnu postoje? ´Jak může být problém klasifikován? ´Vyskytuje se propojení mezi problémy? Neúspěšná řešení ´Tři typy nezdařených řešení, které se mohou stát překážkou: 1.Definování utopického cíle, směřování příliš vysoko, například chtít, aby děti byli jako andělé, 2.Usilovně se snažit o to, co může proběhnout spontánně. Například snažit usnout, snažit si získat lásku nevlastního dítěte. 3.Snaha měnit přístupy, tam kde by se mohl uživatel služby s chováním smířit, nebo chtít po někom, aby chtěl něco, co nechce. Například stěžování, že dítě nechodí do školy s nadšením … 3) a 4) Formulace cílů a úkolů (čtvrtá až sedmá schůzka) ´ ´I. sekvence: stanovení cílů ´II. sekvence: kontraktace ´ ´ ´ Typy úkolů I ´Průzkumné úkoly ´Intervenční úkoly ´Úkoly mohou být prosté (jedna akce) nebo komplexní (množství různých činností). Nicméně jednoduché cíle jsou preferovány. ´Jednotlivé (realizovatelný jednotlivcem) úkoly nebo reciproční úkoly (někdo něco udělá a druhá osoba vykoná reciproční úkon). Typy úkolů II ´Hmotné či mentální úkoly ´Postupné úkoly ´Imaginární úkoly ´Obrácené úkoly ´Paradoxní úkoly 5) Plnění úkolů (sedmá až desátá schůzka) ´Proveditelnost úkolů 6) Terminace (dva až tři kontakty) ´Efekt zakončení kontaktů ´Strach z nových situací ´Shrnutí pozitivních bodů spolupráce ´Další okruhy jeho práce Kognitivně – behaviorální přístup Výchova zmůže všechno? Úvod ´kognitivní + behaviorální ´ ´= paradox ´ Teorie Poznání Behaviorální Empiricisté Kognitivní Racionalisté Charakteristika Zdroje: behaviorismus teorie sociálního učení akční terapie funkční školy v sociální práci úkolově orientovaný přístup kognitivní terapie Základní parametry: orientace na objektivně měřitelné chov je krátkodobá používá se na přítomné, specifické problémy je direktivní Východiska ´vliv evoluční teorie Charlese Darwina (konec 19. stol) ´Pavlovovy experimenty (začátek 20. století) ´J.B. Watson (1913 – behaviorismus) J. B. Watson (1878-1958) ´Definoval psychologii jako objektivní a experimentální vědu o chování (ne vědomí). ´Orientace na měřitelné chování (ne introspektivní). ´Cílem je předvídání a ovládání lidského chování (ne porozumění). Modality chování: ´fyziologické projevy (bušení srdce, změna kožního zabarvení, pocení), ´emocionální reakce (strach, hněv, zlost), ´kognitivní procesy (vnímání, stereotypy), ´motorické projevy (běh, chůze, gestikulace). ´ Základní teze ´Všechno chování (normální i abnormální) je naučeno v interakci s prostředím. ´ ´Behavioristé se pokouší porozumět těm okolnostem, které ovlivňují průběh učení. ´Analýza problémové situace i vlastní práce s klientem je podřízena důslednému uplatňování vědecké metodologie. ´Problémy klienta jsou vysvětlovány za pomoci hypotéz, v nichž se hovoří o proměnných, které byly příčinnou určitého problémového chování. Učení ´I.P. Pavlov: Klasické podmiňování ´ STIMUL à REAKCE ´ ´B. F. Skinner: Operantní podmiňování ´pro učení je významný následek (učíme se to, co bude pozitivně odměněno) ´Albert Bandura: observační podmiňování ´Observační podmiňování je učení, ke kterému dochází tím, že vnímáme chováních druhých a jeho důsledky. ´E. C. Tolman: kognitivní mapy ´ S–(vr–vs)–R (stimul–vnitřní reakce–vnitřní stimul–reakce). Sociokognitivní teorie ´A. Bandura: Social Foundations of Thought and Action (1986) ´Vzájemný vliv činitelů ´Observační učení ´Symbolická představa ´Sebevědomí ´Autoregulace ´Tvorba modelů Učení ´proti-podmiňování Behaviorální terapie ´Cílem behaviorální terapie je změna takového chování, které brání klientovi v úspěšném a samostatném fungování: ´ ´Snížení intenzity, frekvence nebo trvání takového chování, které působí klientovi (jiným lidem) potíže. ´Vytvoření nových dovedností. ´Zvýšení intenzity, frekvence nebo trvání takového chování klienta, jehož malá přítomnost působí klientovi (jiným lidem) potíže. Techniky BT ´Systematická desenzibilizace ´Odměny a tresty ´Vyhasínání ´Expozice ´Nácvik asertivity ´Biofeedback ´Kognitivní metody Principy BT ´Orientace na chování ´Orientace na řešení ´Pozitivní orientace ´Krok za krokem ´Flexibilita ´Orientace na budoucnost ´ •Tabulka 6: 12 kroků intervenčního procesu •Upraveno dle Gambrillová a kol. (1972) 12 kroků intervenčního procesu E. Gambrillová a kol. (1972) Cesty behaviorálního myšlení ´ Aplikovaná behaviorální analýza ´ Neobehaviorální model ´ Kognitivně-behaviorální model ´Kognitivní restrukturace ´Rozvoj kognitivní připravenosti řešit problémy ´Řešení problémů ´