Adaptace a stabilizace zaměstnanců Mgr. Andrea Drdáková • Adaptace- proces aktivního přizpůsobování člověka životním podmínkám a jejich změnám. Ve společenském procesu práce je procesem vyrovnávání se člověka se skutečností, ve které plní pracovní úkoly. Tento proces probíhá ve dvou základních rovinách: – Pracovní adaptace- proces, v jehož průběhu dochází k postupnému vyrovnávání souboru osobních předpokladů jedince s konkrétními požadavky jeho pracovního zařazení. – Sociální adaptace- proces, při kterém se jedinec začleňuje do struktury sociálních vztahů v rámci pracovní skupiny i do celého sociálního systému dané organizace. (Bedrnová, Nový, 1998) Co je adaptace? • Adaptace- důkladně promyšlený a pro každý druh pracovních míst, každé pracoviště i organizaci specifický program adaptačních a vzdělávacích aktivit, které mají usnadnit a urychlit proces seznamování se nových pracovníků s jejich novými pracovními úkoly, podmínkami a pracovním a sociálním prostředím, ale také s potřebnými znalostmi a dovednostmi tak, aby jejich pracovní výkon pokud možno co nejdříve dosáhl požadované úrovně. Jeho úkolem je zkrátit období, po které tento pracovník nepodává standardní výkon a nedostatečně se orientuje v novém pracovním a sociálním prostředí. (Koubek, 2007) • Vzdělávací aspekt adaptace Adaptace II. o Pomoci pracovníkovi překonat počáteční fáze, kdy se všechno novému pracovníkovi zdá neobvyklé, cizí, neznámé o Ovlivnit příznivý postoj a vztah pracovníka k organizaci, aby se zvýšila pravděpodobnost jeho stabilizace o Dosáhnout toho, aby nový pracovník podával žádoucí pracovní výkon v co nejkratším čase po nástupu o Snížit pravděpodobnost brzkého odchodu pracovníka (Armstrong, 2007) Cíle adaptačního procesu z hlediska pracovníka x organizace Cíle adaptačního procesu o Noví pracovníci o Pracovníci vracející se na své původní pracoviště po delším čase o Pracovníci, kteří mění pracovní zařazení o Pracovní skupiny Objekty adaptačního procesu Nový pracovník se v průběhu adaptace adaptuje na: - kulturu organizace - vlastní pracovní činnost (pracovní adaptace) - sociální podmínky (sociální adaptace) •Adaptace formální x neformální •Orientace nových pracovníků se zaměřuje na tři oblasti: - celopodniková - útvarová/skupinová - na konkrétní pracovní místo (Koubek, 2007) Adaptace III. • Adaptační programy (AP)- souhrn formalizovaných opatření na podporu odborné a sociální adaptace pracovníků v organizaci. Prvky AP mohou být: - adaptační akce v širším rámci - písemné informační materiály - materiály s instrukcemi k adaptaci nových pracovníků pro nadřízené, mentory (patrony),… - „seznamovací“ služební cesty nových pracovníků do organizačních složek - kvalifikační opatření - filmy Adaptační program Podíl na praktické části adaptace zaměstnanců mají: -Personální oddělení -Bezprostřední nadřízený -Mentor -Spolupracovníci -Školitel Účastníci adaptace a jejich role • Informace by měli být poskytovány po částech podle určité prioritynezahltit informacemi→ orientaci nelze provést během jednorázového školení • Adaptaci nelze provádět jen pomocí písemných materiálů, ale ústní a písemná forma by měly být sladěny • Různá pracovní místa vyžadují různý obsah i různou dobu orientace→ proces může trvat od několika dní do několika týdnů či měsíců • Proces by měl být dobře naplánován a prováděn pomocí vhodných metod, a to s přihlédnutím nejen k povaze pracovního místa, ale i osobnosti pracovníka Období adaptace a jeho časový plán • Uplatňován především pro řízení adaptačního procesu pracovníků • Měl by zahrnovat všechny významné kroky procesu adaptace na pracovní místo v časovém harmonogramu • Měl by obsahovat základní akce směřující k adaptaci na úrovni organizace, které se budou vztahovat ke všem pracovním místům v organizaci, a individualizované aktivity v průběhu adaptačního procesu pro určitého pracovníka na konkrétním pracovním místě • Měl by vycházet z nároků na adaptaci na úrovni organizace, z pracovního místa (profil pozice) a nároků na pracovníka na tomto místě (profil uchazeče) a z posouzení současných předpokladů pracovníka k výkonu dané práce • Ukázka AP Adaptační plán • Přispívá k úspěšné realizaci adaptačního plánu • Pomáhá novému pracovníkovi po odborné stránce, ale i v orientaci v novém sociální prostředí • Nutný vhodný osobnostní i odborný profil • Kdo by to měl být?  Může  Zná  Umí  Chce Patron, mentor Jak zlepšit sociální zařazení nováčka? Včasné, přátelské a neformální představení Správný styl vedení Vytvořit příležitost pro postupné neformální poznání s nováčkem „Malá oslava s chlebíčky“ na počest nového zaměstnance Správně vybrat školitele Pověření úkoly, které si vyžadují spolupráci s novými kolegy 7 6 5 Vzít první den nováčka na oběd 1 2 3 4 • Účinnost adaptačního plánu je podmíněná prováděním průběžných kontrol uložených úkolů a kvalitou závěrečného hodnocení • Závěrečné hodnocení nesmí být samoúčelné→ nástin dalšího uplatnění pracovníka • Průběžná zpětná vazba x závěrečné hodnocení (hodnocení ve ZD) • Pamatujte, že pracovník : o Musí a má právo vědět, jak si vede o Musí a má právo vědět, jak ho hodnotí nadřízený, patron o Musí a má právo vědět, co ho ještě čeká o Musí a má právo znát své úkoly, termíny,… Hodnocení Na co si dát pozor Jak personální oddělení, tak přímí nadřízení zodpovídají za to, aby zaměstnanec nebyl:  přesycen informacemi  zavalen formuláři  pověřován pouze podřadnými úkoly  žádán o plnění úkolů, u nichž je velká pravděpodobnost neúspěchu  nucen k práci po povrchní orientaci s mylným přesvědčením, že „zkouška ohněm“ je tou nejlepší orientací (Werther, Davis, 1992) Stabilizace pracovníků Proč odcházejí kvalitní zaměstnanci?  Nevidí žádnou spojitost mezi svým výkonem a odměnou  Nepovšimnou si příležitosti k růstu nebo postupu  Nehodnotí svou práci jako důležitou nebo jejich profesní přispění není rozpoznáno a oceňováno  Nedostanou příležitost k využití svého talentu  Jejich očekávání jsou nerealistická nebo nemají přesnou představu, co lze očekávat  Už nebudou dále tolerovat nepříjemného nadřízeného nebo škodlivé pracovní prostředí - „Kultura obětování“ / „Pony Expres“ management (Kocianová, 2010) Stabilizace pracovníků II. Jak si udržet pracovníky v organizaci?  Buďte společností, pro kterou chtějí lidé pracovat  Vyberte ty správné lidi  Dejte jim pocit dobrého startu  Veďte lidi a odměňujte je za dodržování závazků Povinná: Koubek, J.2007. Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press, str. 189-201 Doporučená: Armstrong, M. 2007. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Bedrnová, E., Nový, I.1998. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press Kocianová, R.2010. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada Literatura Ďakujem za pozornosť 