RIZIKA A PŘÍLEŽITOSTI INTERNETU - ÚVOD •Lenka Dědková •ZUR 387 •2016 Klasifikace rizik •Je jich mnoho, skoro vždy něco někam nepasuje •Rychlý vývoj internetu i zařízení, prostřednictvím jichž se k němu připojujeme O co se můžeme na internetu bát •O sebe • • • • • • • své zdraví, svoji psychickou pohodu Ø Ø ØKyberšikana/online obtěžování ØInterakce s neznámými ØKyberstalking ØZdravotní problémy spojené s dlouhodobým používáním PC ØZávadný (nepříjemný) obsah ØZávislost Ø O co se můžeme na internetu bát • • • •O své vlastnictví • • • • • • peníze, majetek, osobní údaje Ø ØPočítač: Malware ØPeníze: podvodné emaily, phishing, pochybné loterie/výhry, nedůvěryhodné eshopy ØKrádeže identity ØPorušování autorských práv Ø(Skrytý) marketing ØSpamy O co se můžeme na internetu bát • • • • • • •O ostatní • • • jejich zdraví, jejich psychickou pohodu, jejich vlastnictví Ø Ø ØMůžeme být svědky výše uvedených chování, která ohrožují někoho jiného Ø Různí lidé čelí různým rizikům •Uvědomit si, kdo je ohrožený a čím – závisí na tom, co kdo na internetu dělá • http://www.nacch.com/_Media/chf-cartoon-kids.gif http://idata.over-blog.com/3/23/47/72/post-it.gif http://quizsoup.com/images/orange/postit-profile.gif > Různí lidé čelí různým rizikům •Uvědomit si, kdo je ohrožený a čím – závisí na tom, co kdo na internetu dělá • http://idata.over-blog.com/3/23/47/72/post-it.gif http://quizsoup.com/images/orange/postit-profile.gif > Různí lidé čelí různým rizikům •Uvědomit si, kdo je ohrožený a čím – závisí na tom, co kdo na internetu dělá • http://quizsoup.com/images/orange/postit-profile.gif http://idata.over-blog.com/3/23/47/72/post-it.gif > Naše role v dění na internetu •Pasivní příjemce obsahů •např. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství •Účastník online interakce s dalšími osobami •např. chaty, diskuzní fóra •Iniciátor chování •např. hraní her, psaní blogu, stahování… • Naše role v dění na internetu •Pasivní příjemce obsahů •např. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství •Účastník online interakce s dalšími osobami •např. chaty, diskuzní fóra •Iniciátor chování •např. hraní her, psaní blogu, stahování… • Stejné role můžeme mít i v oblasti samotných rizik: můžeme být pasivnější a pouze číst či sledovat závadné obsahy, můžeme se aktivně účastnit nějaké interakce s další osobou a můžeme také sami rizikové chování iniciovat. Naše role v dění na internetu •Pasivní příjemce obsahů •např. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství •Účastník online interakce s dalšími osobami •např. chaty, diskuzní fóra •Iniciátor chování •např. hraní her, psaní blogu, stahování… • Nezapomeňme, že nemusíme být „jenom“ obětí, svědkem, ale také „pachatelem“ či „spolupachatelem“. A to často i nevědomě. Model rizik - EUKO •Negativní nebo pozitivní zkušenosti jsou důsledkem interakce mezi motivacemi chování a rolí (dítěte) • Role dítěte Motivace • Motivace Role dítěte EUKO II Context of development Content Communication Relationships - Peers & friendship Vulgar content shared with peers Viruses automatically sending spam emails or viruses to friends Hate, vulgar and nasty messages Bullying by peers or strangers Creating fake SNS profile about somebody Exclusion from a group in games Being killed or cursed in games Hacked SNS or game profile by peers Relationships - Romantic relationships Advertisements for dating sites (including sexual or vulgar content) Reporting fake romantic relationships Publishing sexual pictures of previous partner as “revenge” Publishing attractive pictures to attract peers Meeting online strangers for dating purposes Relationships - Parents Seeing inappropriate content without parents’ permission Parent-child conflicts because of the Internet Parents force child to be offline because of addiction Posting rude or vulgar comments about parents School Untrue information from the Internet used for school assignments School problems because of technology (i.e., viruses, slow internet) Offensive comments about teachers or creating fake profiles of teachers School problems after being online too much Sexuality Commercials with sexual content (Youtube, games, web, pop-ups, e-mail) Pornographic material Sexual pictures or videos on the web (Ask, Chatroulette) Watching live pornography Viruses put pornography on computers or SNS Sexual communication, requests, and comments Bullying with sexual content Intentional publishing of sexual pictures to attract peers in order to get likes Shared revenge porn or virtual sex Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014) Context of development Content Communication Identity & personal data Pop-ups or webpages asking for personal data Viruses automatically sending e-mails, or posting stuff or messages on Facebook Stolen / sharing virtual identity (e-mail, SNS profile, avatar) Hacked or hijacked account and posting untrue or private information Pretending to be someone else (e.g., celebrities, known people, not existing people) Lying about personal data Sharing personal data (e.g., address, phone number, photos, etc.) or too many private details Requests for personal information from strangers Meeting online strangers offline Health & well-being (included addiction) Overuse or addiction problems, including headaches, reduced eating, reduced sleeping, losing friends, eye problems Seeing pro-anorexia web sites Preoccupation by nasty/sexual videos or gaming Emotional problems after bullying or bothering contact Losing contact with reality Morality Racist content Illegal activities, like downloading programs, movies, and music Videos with violence Finding untrue or false information Commercials telling you to buy, download, or win something Vulgar, nasty, hate websites, images, videos Racist messages Sharing illegal materials (e.g., programs, movies, music) in P2P networks Fake e-mails telling you that you can win something Commercial e-mails Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014) Klasifikace rizik dle OECD •The Protection of Children Online: Risks Faced by Children Online and Policies to Protect Them (Organisation for Economic Co-operation and Development, 2011) Pojetí online rizik •Online riziko: v digitálním prostoru •Příbuzné termíny: •rizikové chování: nežádoucí fenomén ohrožující zdraví, pozitivní vývoj, před kterým je potřeba chránit (Jessor & Jessor, 1977) •problémové chování: porušení uzákoněných a sociálních norem, které doprovázeno sankcemi (Jessor & Jessor, 1977) •antisociální chování: vývojově dysfunkční chování (delikvence, agrese, vandalismus) (Beranová, Ježek, & Širůček, 2011) •Riskující chování - „risk-taking behavior“: účast na takovém chování, které může mít neblahé důsledky a které současně může přinášet nějaké zisky (Gullone & More, 2000) • •Riziko a újma (EU Kids Online) •Co je rizikové? • Riziko x újma EUKO II Setkání s možným rizikem ještě neznamená faktickou újmu EUKO II (http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx) •Cíl: vytvořit výzkum zaměřený na děti a kontext, srovnatelný napříč státy, zabývající se zkušenostmi dětí s online riziky •ftf šetření dětí (9-16 let) používajících internet a jejich rodičů ve 25 zemích •25 142 dětí plus jejich rodiče, 2010 • Implicitní provázanost rizik a příležitostí •Risks and safety on the internet: The perspective of European children (2011) Internetová populace (EUKO i další výzkumy) neznamená obecnou populaci! Riziko, újma a … •Co nás na rizicích zajímá? • •Ti, kteří se s nimi setkávají x ti, kteří ne • • •Ti, kteří po setkání s rizikem zažívají újmu x ti, kteří ne • •K čemu setkání s rizikem (a újmou) vede? Predispozice - Osobnostní - Situační Resilience Coping Dopady Jaké faktory ovlivňují výskyt online rizik? •Zdroj: Risks and safety on the internet: The perspective of European children (2011) Vztah mezi online riziky a používáním internetu •112 •Risks and safety on the internet: The perspective of European children (2011) Internetové problémy nejsou nové problémy Výřez obrazovky Internetové problémy nejsou nové problémy Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výsledek obrázku pro online strangers Literatura •Douglas, M., & Wildavsky. A. (1982). Risk and culture. Berkeley: University of California Press. •Guan, S.A. & Subrahmanyam, K. (2009) Youth Internet use: risks and opportunities. Current Opinion in Psychiatry, 22, 351–356. •Hasebrink, U., Görzig, A., Haddon, L., Kalmus, V. and Livingstone, S. (2011) Patterns of risk and safety online. In-depth analyses from the EU Kids Online survey of 9-16 year olds and their parents in 25 countries. LSE, London: EU Kids Online. •Hasebrink, U., Livingstone, S., Haddon, L. (2008) Comparing children’s online opportunities and risks across Europe: Cross-national comparisons for EU Kids Online. London: EU Kids Online (Deliverable D3.2). •Livingstone, S. & Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final report. LSE, London: EU Kids Online. •Lobe, B., Livingstone, S., Ólafsson, K. and Vodeb, H. (2011) Cross-national comparison of risks and safety on the internet: Initial analysis from the EU Kids Online survey of European children, London: EU Kids Online, LSE. •OECD (2011), “The Protection of Children Online: Risks Faced by Children Online and Policies to Protect Them”, OECD Digital Economy Papers, No. 179, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5kgcjf71pl28-en •Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014, in press). Classification of online problematic situations in the context of youths’ development. Communications: European Journal of Communication Research. •Valkenburg, P.M. & Soeters, K.E. (2001). Children's Positive and Negative Experiences With the Internet: An Exploratory Survey. Communication Research, 28, 652-675. •