KRIZOVÁ KOMUNIKACE 23.9.2015 Obsah 2 CO JE KRIZOVÁ KOMUNIKACE POKUSY O TEORII KRIZOVÉ KOMUNIKACE KRIZOVÝ MANUÁL A KRIZOVÉ TRÉNIKY CO DĚLAT V KRIZOVÉ KOMUNIKACI NÁSTROJE KRIZOVÉ KOMUNIKACE CO JE KRIZOVÁ KOMUNIKACE Krize: hrozba nebo příležitost? 4 Krize a příležitost! 5 Krize a příležitost! 6 Zdroj krize: nebezpečí 7 1. PROBLÉM 2. TÉMA 3. LIDÉ Zdroje krize 8 Příčiny krizí 9 PŘÍRODNÍ KATASTROFA MODELOVÉ PŘÍKLADY TERORISTICKÝ ÚTOK EKONOMICKÉ PROBLÉMY HAVÁRIE, EKOLOGICKÁ KATASTROFA NÁTLAKOVÉ AKCE, PROTESTY ZÁJMOVÝCH SKUPIN ZÁMĚRNÉ OČERNĚNÍ, MEDIÁLNÍ ÚTOK, POMLUVA PRODUKTOVÁ KRIZE SELHÁNÍ PŘEDSTAVITELE ORGANIZACE LEGISLATIVA FÁMA NESPOKOJENOST SPOTŘEBITELŮ Příčiny krizí 10 VNITŘNÍVNĚJŠÍ REÁLNÉ UMĚLÉ Definice krizové komunikace 11 Typy krizové komunikace 12 DOPAD STRATEGICKÁTAKTICKÁ Krizová komunikace 21. století 13 Muži Celkem Ženy 25-26 let 30-44 let 45-59 let Internet Televize Tisk Radio Jaký druh zpravodajství máte nejraději? Krizová komunikace 21. století 14 VÝBUCH PUMPY LUKOIL. Krizová komunikace 21. století 15 TEORIE KRIZOVÉ KOMUNIKACE PRAVIDLA 3D, 5W, 3R, 5C 3D typy komunikačních strategií DEAL DIMINISH DENY Přiznání odpovědnosti Relativizace odpovědnosti Odmítnutí odpovědnosti 3D typy komunikačních strategií DEAL SPRÁVNÁ KRIZOVÁ KOMUNIKACE VELKÁ KRIZOVÁ KOMUNIKACE RYCHLÁ KRIZOVÁ KOMUNIKACE NEKONFLIKTNÍ KRIZOVÁ KOMUNIKACE POŠKOZENÁ IMAGE 3D typy komunikačních strategií DIMINISH OMEZENÍ POŠKOZENÍ REPUTACE OHRANIČENÍM ČÁSTEČNÉ PŘIJETÍ ODPOVĚDNOSTI OTEVŘENÉ A PŘESVĚDČIVÉ ARGUMENTY EDUKACE, JINÝ KONTEXT OHLED NA CÍLOVÉ SKUPINY (STAKEHOLDERY) 3D typy komunikačních strategií DENY OMEZENÍ POŠKOZENÍ REPUTACE OHRANIČENÍM OTEVŘENÉ A PŘESVĚDČIVÉ ARGUMENTY EDUKACE, JINÝ KONTEXT OHLED NA CÍLOVÉ SKUPINY (STAKEHOLDERY) Pravidlo 3R komunikačních sdělení REPENT REPAY REFORM Lítost je nezbytná emoce pro krizovou komunikaci Odškodněný postižených, podpora. Co se udělá pro to, aby se situace neopakovala. Taktická pravidla pro komunikaci: pravidlo 5W WHEN? KDY? WHO? KDO? WHAT? CO? WHERE? KDE? AND HOW? A JAK? CO DĚLAT V KRIZOVÉ KOMUNIKACI 24 KRIZOVÝ PLÁN Postup v krizové komunikaci 25 01 KRIZE? 02 TÝM 04 ROZHODNUTÍ 03 ANALÝZA 05 KOMUNIKACE Krizový tým 26 Krizový tým Krizový tým: maximální varianta 27 ADMINISTRATIVNÍ PODPORA . VEDOUCÍ (zástupce managementu) . KOMUNIKÁTOR . KOORDINÁTOR . EXTERNÍ KONZULTANT . RELEVANTNÍ DIVIZE FIRMY . Krizový tým: centralizace komunikace 28 MARKETING PERSONÁLNÍ PRODEJ MLUVČÍ 29 Patří šéf do první linie? Analýza problému 30 NEJLEPŠÍ MOŽNÝ VÝSLEDEK ZALOŽENÝ NA AKTUÁLNÍCH FAKTECH MUSÍME PRACOVAT S TÍM, CO VÍME NEJHORŠÍ SCÉNÁŘ PŘÍPADU ZALOŽEN NA TOM, JAK SE VŠE MŮŽE ZHORŠIT NEJHORŠÍ SITUACE, KTEROU BUDEME MUSET VYŘEŠIT Analýza problému 31 Jaké bude znepokojení, které zapříčiní? Jaké emoce budeme muset zvládnout? Jaká aktiva ovlivňuje? Jaké trhy ovlivňuje? Jsme si jistí, že víme, co se stalo? Jaká je povaha problému? Jak velký je problém? Jaké je technické řešení? Co se stalo? Co se pokazilo? Víme, jak problém vyřešit? Můžeme vytvořit pohotovostní plán? Můžeme vědecky kvantifikovat obavy nebo riziko? Jak brzy vyjdou obavy a emoce na povrch? Jak brzy ovlivní veřejnost? Jak brzy to bude efektivní? NEJLEPŠÍ MOŽNÝ VÝSLEDEK NEJHORŠÍ SCÉNÁŘ PŘÍPADU Taktické pravidlo: 5W WHEN? KDY? WHO? KDO? WHAT? CO? WHERE? KDE? HOW? JAK? Analýza problému: metodika AMI C. O JAKÝ ROZSAH KRIZE (ZEMĚ, REGION, OBLAST PODNIKÁNÍ) SE JEDNÁ? CO SE STALO A CO JE PŘÍČINOU KRIZE? EXISTUJE JEŠTĚ VÝZNAMNĚJŠÍ PROBLÉM, NENÍ TO JEN ŠPIČKA LEDOVCE? OBJEVÍ SE JEŠTĚ NOVÉ PROBLÉMY? CO SE STANE V NEJHORŠÍM MOŽNÉM PŘÍPADĚ? JAK NASTALÉ SITUACE MŮŽE VYUŽÍT (ZNEUŽÍT) NĚKDO JINÝ? JAK BUDE REAGOVAT OKOLÍ A CÍLOVÉ SKUPINY? JAKÉ ČASOVÉ TERMÍNY JSOU NYNÍ ROZHODUJÍCÍ? časový průběh faktických událostí uzávěrky médií dostupnost informací Strategická rozhodnutí JAKÁ KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE? AKTIVNÍ NEBO PASIVNÍ KOMUNIKACE? CÍLOVÉ SKUPINY? S KÝM BUDEME SPOLUPRACOVAT? ÚROVEŇ KOMUNIKACE? ? Strategická rozhodnutí STRATEGIE KOMUNIKACE? AKTIVNÍ NEBO PASIVNÍ? CÍLOVÉ SKUPINY? S KÝM BUDEME SPOLUPRACOVAT? ÚROVEŇ KOMUNIKACE? 3D typy komunikačních strategií DEAL DIMINISH DENY Přiznání odpovědnosti Relativizace odpovědnosti Odmítnutí odpovědnosti Komunikace v krizi Pravidlo 3R REPENT REPAY REFORM Lítost je nezbytná emoce pro krizovou komunikaci Odškodněný postižených, podpora. Co se udělá pro to, aby se situace neopakovala. Principy komunikace s médii v krizové situaci BUĎTE PŘESNÍ. ZÍSKEJTE SI POTŘEBNÉ INFORMACE. NESPEKULUJTE. BUĎTE ČESTNÍ – NIKDY NELŽETE, NEMŮŽETE-LI ODPOVĚDĚT ŘEKNĚTE TO A NEKLIČKUJTE CHRAŇTE SVÉ ZÁJMY. NECHCETE-LI ODPOVĚDĚT, UVEĎTE PROČ. RESPEKTUJTE TERMÍNY MÉDIÍ. DODRŽUJTE DOHODY A SLIBY. UKAŽTE VHODNÉ EMOCE (LÍTOST, SEBEJISTOTU) NENECHTE SE VYVÉST Z MÍRY NEŘÍKEJTE NIC OFF-RECORD (VÝJIMKY PEČLIVĚ UVAŽTE) PAMATUJTE, ŽE OBSAH SLOV TVOŘÍ 20% SDĚLENÍ, POZOR NA NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACI 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. NÁSTROJE KRIZOVÉ KOMUNIKACE 41 TISKOVÁ ZPRÁVA Téma: Nástroje krizové komunikace 42 MARKETING TISKOVÁ KONFERENCE Téma: Nástroje krizové komunikace 43 KRIZOVÁ INZERCE Téma: Nástroje krizové komunikace 44 MEDIÁLNÍ LOBBING Téma: Nástroje krizové komunikace 45 KRIZOVÝ WEB + Sociální sítě Téma: Nástroje krizové komunikace KRIZOVÝ MANUÁL A KRIZOVÉ TRÉNINKY Jak se připravit na krizovou komunikaci? 47 KRIZOVÉ SIMULACE A TRÉNINKY KRIZOVÉ PROCEDURY A KRIZOVÝ TÝM: MANUÁL AUDIT PŘÍPRAVA / REVIZE ANALÝZA KRIZE Krizový manuál 48 KRIZE KRIZOVÝ TÝM KRIZOVÉ PROCEDURY CÍLOVÉ SKUPINY KOMUNIKACE VZORY DOKUMENTŮ LOREM IPSUM 49 Jan Kučmáš, m: +420 724 341 398, jan.kucmas@amic.cz