Mediální trénink Když s novináři nemluvím, jsem samotář. Když s nimi mluvím, jsem manipulátor. Nemohu vyhrát. - Bob Dylan Obsah 2 Svět médií Příprava na rozhovor Zvládnutí rozhovoru Obtížné situace Svět novinářů 1 2 5 4 3 Svět médií Novinařina jako poslání 4 „Kongres nesmí vydávat zákony zavádějící nějaké náboženství nebo zákony, které by zakazovaly svobodné vyznávání nějakého náboženství; právě tak nesmí vydávat zákony omezující svobodu slova nebo tisku, právo lidu pokojně se shromažďovat a právo podávat státním orgánům žádosti o nápravu křivd.˝ ÚSTAVA SPOJENÝCH STÁTŮ AMERICKÝCH, DODATEK I: 1 Novinařina jako poslání 5 „Každý má právo na svobodu přesvědčení a projevu; toto právo nepřipouští, aby někdo trpěl újmu pro své přesvědčení, a zahrnuje právo vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky jakýmikoli prostředky a bez ohledu na hranice.˝ VŠEOBECNÁ DEKLARACE LIDSKÝCH PRÁV, ČLÁNEK 19: 1 Média v České republice: přerušená tradice 6 o Rok 1989: výměna novinářů o Nová generace bez zkušeností o Nové formáty médií, nové technologie o Nezkušený management o Poddimenzované stavy novinářů 1 9 DNES: Konsolidace a změny vlastnictví 1 Rozdělení vlastnictví Zábava: • Zahraniční, profesionální kapitál Informace: • Domácí oligarchové 8+3 klíčové mediální domy 11 Nová média, staří novináři 1 Svět médií - podrobnosti 13 Konzumace médií v České republice Čtenost deníků 1 Zdroj: Media projekt 2007-2016 Údaje jsou uvedeny v tisících. 2 000 2 500 3 000 3 500 4 000 4 500 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 14 Konzumace médií v České republice Poslechovost rádií 1 Zdroj: Radio projekt 2007-2016 Údaje jsou uvedeny v tisících. 3 000 3 500 4 000 4 500 5 000 5 500 6 000 6 500 7 000 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 15 Konzumace médií v České republice 1Sledovanost TV Zdroj: ATO-Mediaresearch 2007-2016, mediaguru.cz Údaje znázorňují průměrnou dobu strávenou u televize za den (15+) 2:52:48 3:00:00 3:07:12 3:14:24 3:21:36 3:28:48 3:36:00 3:43:12 3:50:24 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 16 Konzumace médií v České republice 1Návštěvnost internetu Zdroje: NetMonitor XII/2007-2016, mediaguru.cz Údaje jsou uvedeny v tisících. 3 000 3 500 4 000 4 500 5 000 5 500 6 000 6 500 7 000 7 500 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 LOREM IPSUM 17 Litia sit eatiam id eaquide milluptatis earia cone cores experor ionestr umquam, nem net dolentia qui deles doles isciassitae conet, tor adipition pernati atiatio repernam fuga. Et min consectis solestiat quis eaquodi atibero bea que ariorrovit, volest, quod molorum harciae. Res voloratur? Ferero bea dipsame expedit as doluptature cus est in perchilique alit eture velibusdae destem dollate pratia conet magnimus. Svět novinářů Není novinář jako novinář 18 o Reportér X Editor o Novinář z tištěného deníku/týdeníku o TV reportér o TV moderátor o Redaktor internetového serveru 2 20 Co chtějí novináři 2 JOHAN GALTUNG, MARI H. RUGEOVÁ: Structure of Foreign News (1965) – Koncept zpravodajských hodnot na příkladu zahraničních zpráv INFORMACE Personalita Aktuálnost Překvapení Práh pozornostiSouznění Celebrity Variace Negativita Kontinuita Frekvence Jednoznačnost PŘÍBĚHYOSOBNOSTI Význam pro čtenáře Klíčové informace pro přípravu rozhovoru 23 o Obsah rozhovoru o Forma článku o Organizace rozhovoru 3 Jak se připravit na rozhovor: forma 24 3 Příprava na rozhovor 26 o Novinář a jeho médium o Cíl rozhovoru o Klíčová sdělení o Doplňující informace o Obtížná témata o Zkouška pro televizi 3 Zvládnutí rozhovoru 30 Televize nebo tištěné médium? Vysvětlení nebo odpověď? Stavba odpovědi 4 Klíčové rétorické techniky rozhovoru 31 o Vlastní sdělení o Zjednodušení o Příklady o Zdůraznění na začátku 4 Používejte vlastní sdělení 32 Hledejte přirozenou cestu, oslí můstek ke svému sdělení 4 Vysvětlení, nebo odpověď? Snažte se vysvětlit problém jednoduše Zjednodušujte 33 4 Co rozhodně nedělat při rozhovoru 35 o Nespoléhejte se, že novinář zná kontext, na který se odvoláváte o Neodpovídejte, když nejste k tématu odpovědi kompetentní o Neodhadujte a nehádejte o Neříkejte věci „off record˝ o Nepoužívejte zbytečně korporátní jazyk nebo odborné termíny o Vyhněte se reklamním adjektivům (nejkrásnější, nejlepší, …) o Nesnažte se za každou cenu balancovat a vypadat „spravedlivě˝ o Neopakujte negativa nebo slova, která byste nikdy neřekli o Nenechte se vyprovokovat 4 Obtížné situace Nesrozumitelnost 37 o Nejběžnější: Nesrozumitelná či špatně položená otázka! 5 o Není to v mé kompetenci o Jednáme o tom, nemůžeme o tom ještě mluvit o Důvěrná informace Kdy odpovídat a kdy ne 38 5Nejlepší odpověď je pravda: o Negativní slova o Negativní kontext Negativismus 41 5 o Skákání do řeči o Provokace o Arogance Neslušné chování 42 5 Vlastní sdělení Opakování vlastního sdělení Nenechat se zotročit otázkou Mistrovská práce 43 4