ZUR737b Podcasting (audiožurnalistika) 05. Zpráva Různé typy zpráv jedno z možných dělení: * čtená * autorský monolog * zvuk respondenta * zvukový „balíček“ – * minireportáž) jiné možné dělení: * flešová * čtená (monologická) * zvuková (respondent, či respondent se spojováky) * reportážní * zpravodajský rozhovor (s reportérém na místě) * zpravodajské vystoupení (respondent) * zpravodajský přenos (v podstatě bez redakčního zásahu – jen úvod a závěr) * referát (živý monologický vstup reportéra z místa) Zpráva je nejčastěji produkovaný formát ve zpravodajské redakci. Příslušná události či téma je sice v některých případech rozvíjeno i ve větších formátech (rozhovor, reportáž), ale zpráva je základním prostředkem, jak se informace dostávají k posluchačům. Musí proto obsahovat základní informace a podávat je přehledným a atraktivním způsobem. Struktura rozhlasové zprávy: * vyvrcholení * příčina * účinek Úvodní, neboli titulková věta – obsahuje základní informaci o tom, co se stalo, nebo co se stane – musí být formulována tak, aby posluchač dokázal identifikovat, o jakou událost se jedná a jak je třeba pro něj osobně důležitá. Současně by měla obsahovat nějakou provokující nejasnost či rozpor, aby posluchač měl potřebu sledovat dál Další rozvíjení zprávy - nabalování detailů podle tradičních otázek, které by měla každá zpráva zodpovídat: * Co se stalo? * Kde se stalo? * Kdy se stalo? * Komu se stalo/Koho se týká? * Jak? * Proč? * Co to znamená? (jaký to bude mít dopad?) Jednotlivé otázky jsou pochopitelně v každé zprávě zodpovězeny jinak detailně, podle toho, které jsou v daném případě klíčové, a které méně důležité. Pokud máme možnost vybírat, která z daných otázek odpovíme my (ať už v ohlášení, nebo ve spojovacím slově mezi respondenty), volíme vždy ty, které obsahují jasná fakta, naopak respondent by měl sám říci to, co je sporné, nebo co potřebuje právě jeho autoritu - například při zprávě o rozsudku soudu by měl soudce zodpovědět otázku „proč“ (proč padl zrovna tak vysoký/nízký trest). Anketa – specifickým typem zprávy je anketa (většinou ani nebývá jako zpráva ve vlastním slova smyslu chápána). Obvykle nepřináší žádná fakta (ta sou pouze v ohlášení, nikoliv ve zvuku), ale mapuje názory a postoje veřejnosti (či určité skupiny, která má vztah k dané problematice). Přestože nejde o klasický průzkum veřejného mínění, musí co nejvěrnější odrážet zjištěný postoj k dané otázce. Tzn. jestliže například na nějakou otázku polarizující společnost dostanu při natáčení přibližně dvakrát více odpovědí kladných, než záporných, musí být tento poměr zachován i ve výsledné podobě ankety, i když nebudou použity všechny odpovědi.