Výsledek obrázku pro research question VÝZKUMNÉ OTÁZKY SEMINÁŘ METODOLOGIE BSS, 20.-21. LISTOPADU 2017 VENDULA DIVIŠOVÁ PROČ JE VÝZKUMNÁ OTÁZKA DŮLEŽITÁ? •udává směřování výzkumu (všechny fáze) •ukazuje jaká data sbírat •vede k výběru metody (otázka CO předchází otázku JAK) okvantitativní x kvalitativní - rozhoduje o tom VO, ne téma! opřed formulací VO třeba vědět, jaký přístup použiji • PLÁNOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROCESU •výzkumná oblast → výzkumné téma → specifické téma → výzkumná otázka (obr.) •výzkumný problém x výzkumná otázka (obr.) •praktický (nežádoucí důsledky) x výzkumný problém (něco nevíme, něčemu nerozumíme) •základní otázky vedoucí výzkum: üCO? (jakou otázku/y výzkum zodpoví) üJAK? (jak výzkum otázku/y zodpoví) üPROČ? (za jakým účelem provádíme výzkum) https://lh5.googleusercontent.com/i6I0mDAWnJtfGq_IiYElHH2IMNJ4swGWHlDg2wHEYAR2gLhtE_kk7IvUx3A_zXS7V hhMHR57FoF296GWp0_LqGiIJ3XmTq_6qYVqJd8VIs4ITSZ_9HXTnTLN9w HIERARCHIE KONCEPTŮ •5 úrovní konceptů a otázek üvýzkumná oblast üvýzkumné téma üobecné výzkumné otázky üspecifické výzkumné otázky üotázky při sběru dat • abstraktní konkrétní TYPY VÝZKUMNÝCH OTÁZEK •obecná výzkumná otázka (max. 3-4) oobsáhlejší, abstraktnější omůže být potřebné ji rozložit na více specifických otázek (možné až v průběhu rešerše tématu) •specifická výzkumná otázka olze ji přímo zodpovědět oukazuje na data potřebná k jejich zodpovězení ointegrace odpovědí na stanovené specifické VO → odpověď na obecnou VO •otázka při sběru dat (např. otázky v dotazníku) • • JAK NAPSAT DOBROU VÝZKUMNOU OTÁZKU? •Jak / Jaký? (většinou cílem deskripce, ale může být i vysvětlení - např. jaký je vztah mezi proměnnými) •Proč? (cílem vysvětlení, kauzální vztah - tvorba/testování teorie) •kvalitativní VO - prozkoumaní fenoménu x kvantitativní - vztah mezi proměnnými •3 kroky k vytvoření výzkumné otázky 1.o čem píšete (pojmenování projektu) - Píšu o tématu xxx... 2.co o něm nevíte - ... protože chci zjistit xxx 3.co chcete, aby čtenář věděl a zajímalo ho to (motivace - „So What?“ otázka) - „abych pomohl čtenáři lépe pochopit...“ - otázka vysvětlující, proč se ptáme na otázku č. 2 • • • PŘÍKLAD 1.Píšu o džihádistické video propagandě v zemích Západu, 2.protože mě zajímá jaké ideje potenciálním rekrutům nabízí, 3.abych pomohl/a čtenáři lépe pochopit, proč se mladí muži v západním světě radikalizují. • • •Jaké typy argumentů jsou využívány v džihádistické video propagandě za účelem rekrutace v západních zemích? JAK NAPSAT DOBROU VÝZKUMNOU OTÁZKU? II •splňuje empirické kritérium - je jasné, jaká data jsou potřebí k jejímu zodpovězení (jednoznačná a zaměřená) •krátká (obvykle jedna věta, pokud víc, pak pravděpodobně bude třeba více otázek) •ptá se přesně na to, co chce zodpovědět (ani méně, ani více) •není normativní (Má se... / Je dobré... / Je spravedlivé... ?) •nedá se na ni odpověď ANO / NE (výjimky - explorativní výzkum) •odpověď na ni není dopředu známá / banální •je zakotvená v existující literatuře (výzkumu) •obstojí „So What?“ kritérieum •