Možnosti a limity zpravodajské analýzy a otevřených zdrojů BSS476 Analýza otevřených zdrojů Ondřej Rojčík Žijeme v Post-Truth World? Cíl kurzu Rozšířit okruh lidí, kteří dokáží prosazovat informované rozhodování Co Vás BSS476 naučí?  Psát výstupy, které zůstanou klíčovým lidem v hlavě  „Odnaučí“ akademické „zlozvyky“  pracovat s OSINT nástroji 19. září 2017 BSS476 3 So What? aneb k čemu Vám to bude  Analytické pozice  Efektivně zprostředkovat informace napříč pracovními pozicemi a institucemi  Rychle dostat správné informace k dobrému rozhodnutí VŠUDE 19. září 2017 BSS476 4 Feedback  Kurz běží poprvé a rád bych na něm dále pracoval Ve formuláři pro zpětnou vazbu se prosím rozepište  co vám chybělo  čeho více  čeho méně  i co se Vám líbilo 19. září 2017 BSS476 5 Průběh kurzu 1) Přednáška: možnosti a limity zpravodajské analýzy a OSINT (Čt 21. 9.) 2) Státní svátek 3) Přednáška: jak píše zpravodajský analytik? Znaky dobrého výstupu (Čt 5. 10.) 4) Seminář (PC 25): zásady bezpečného vyhledávání (Pavel Titěra – Čt 12. 10.) 5) Seminář (PC 25): WEBINT, deep-web a dark-web (Pavel Titěra – Čt 19. 10.) 6) Přednáška: kritické myšlení a strukturované analytické metody (Čt 26. 10.) 7) Seminář (PC 25): agregace informací z OZ (Čt 2. 11.) 8) Seminář (PC25): SOCMINT (Čt 9. 11.) 9) Individuální příprava (Čt 16. 11.) 10) Individuální příprava (Čt 23. 11.) 11) Prezentace (Čt 30. 11.) U44 12) Prezentace (Čt 7. 12.) U44 13) Individuální setkání: NÚKIB, Mučednická 31 (13. a 14. 12.) 19. září 2017 BSS476 6 Možnosti a limity ZA a OSINT  „Analýza otevřených zdrojů“ / Zpravodajská analýza / Otevřené zdroje  Silné a slabé stránky otevřených zdrojů  Role analytika  OSINT a ZS  Zpravodajský a analytický (OSINT) cyklus  Zákazník a zadávání témat výstupů  Triáda: kvalita - rychlost - cena  Experiment  Zpravodajská selhání a jak se jim vyhnout  Seminární práce / Prezentace / Organizační poznámky 19. září 2017 BSS476 7 „Analýza otevřených zdrojů“? „Analýza otevřených zdrojů“ Zpravodajská analýza otevřených zdrojů 19. září 2017 BSS476 8 Co je to zpravodajská analýza? 19. září 2017 BSS476 9 CIA: the application of individual and collective cognitive methods to weigh data and test hypotheses within a secret socio-cultural context RAND: the process by which the information collected about an enemy is used to answer tactical questions about current operations or to predict future behavior UK GOV: the process of taking known information about situations and entities of strategic, operational, or tactical importance, characterizing the known, and, with appropriate statements of probability, the future actions in those situations and by those entities Michálek: proces transformace dat a informací získaných zpravodajskou činností do produktu použitelného v rozhodovacím procesu zadavatele… Co je to zpravodajská analýza? 19. září 2017 BSS476 10 Věda nebo řemeslo? Co jsou otevřené zdroje?  Kniha? (platí se za ni)  Příspěvek na konferenci? (platba/pozvánka)  FB? (uzavřené skupiny)  získání nevyžaduje utajované metody (a plně respektuje autorská práva)  …i když je šíření omezené nebo zpoplatněné (qwarie.com) 19. září 2017 BSS476 11 19. září 2017 BSS476 12 Síla otevřených zdrojů • 95% všeho co potřebujete vědět • poskytuje komplexní kontext informací • dostupnost • cena • nízké riziko • možnost sdílení • množství Z pohledu zpravodajských služeb OSINT 19. září 2017 BSS476 13 Slabiny otevřených zdrojů • …množství • nevíme kde a jak hledat • nutnost ověřovat více než jiné zdroje • slabší taktické a „actionable“ zpravodajství Z pohledu zpravodajských služeb Přístup ZS k OSINT  Podstatných 5% informací, které v OZ nejsou  Hledají exkluzivní a „actionable“ obsah  Snaha o informační náskok před OZ 19. září 2017 BSS476 14 OZ informační základ Analýza mezer Doplnění ze zpravodajských zdrojů Role analytika ve ZS Analytická pracoviště ve SZ neuralgický bod křižují se informační toky Zná kontext nikdo nemá úplnější obraz Odhad co by rozhodující činitelé měli znát Odhad kdy dodat rychlou a kdy kvalitní informaci Hledá informační mezery a úkoluje sběrová pracoviště Odhaduje co se stane na základě neúplných informací 19. září 2017 BSS476 15 Zpravodajský cyklus 19. září 2017 BSS476 16 Identifikace hrozby Nastavení cílů Sběr informací Analýza informací Vyhodnoce ní a výstupní činnost Přehodnoc ení hrozby Zpravodajský cyklus 19. září 2017 BSS476 17 Plánování Sběr informací Analýza informací Distribuce Zpětná vazba Target-centric cycle (Clark) 19. září 2017 BSS476 18 Zákazník a zadávání výstupů Nic z toho mít nebudete… …pokud na tom nebudete pracovat 19. září 2017 BSS476 19 Zadání od zákazníka Kontakt s odběrateli Zpětná vazba Odběratel a zadávání výstupů  90% vaší práce bude na základě sebeúkolování  Žádosti o informace - důsledek důvěry zákazníka ve Vaše schopnosti  Žádost o informace nebo zrušení Vašeho pracovního místa = jediný upřímný feedback  Na feedback nemá nikdo čas… 19. září 2017 BSS476 20 Kultivace vztahu se zákazníkem 19. září 2017 BSS476 21 Které instituce? • zmapujte instituce, které by mohly odebírat Vaše výstupy Jejich role • poznejte jejich roli a potřeby Klíčoví lidé • kdo jsou konkrétní lidé, kteří budou číst Vaše výstupy? Kultivace vztahu se zákazníkem 19. září 2017 BSS476 22 Co Váš zákazník potřebuje? jaká je jeho role v organizaci? zájmy: např. znát kalendář předsedy vlády/ministra a dle toho plánovat výstupy jaká je jejich odbornost: laici nebo experti v dané oblasti? Výstupy pro široké spektrum čtenářů měli byste vědět, koho především chcete o něčem přesvědčit komu především chcete předat své analytické závěry Kultivace vztahu se zákazníkem 19. září 2017 BSS476 23  Snažte se zákazníky poznat osobně  Lépe zacílíte na jejich potřeby  Vytvoříte osobní vazby  Budou vědět, kdo pro ně píše  Možná dostanete náznak zpětné vazby 19. září 2017 BSS476 24 Potřeby zákazníků Čas vašich zákazníků je omezený! Pište tak, abyste na co nejmenší ploše sdělili co nejvíce TRUMP CASE STUDY  Trump rád studuje vizuální pomůcky — mapy, grafy, obrázky a videa, stejně jako “killer graphics” Mike Pompeo, ředitel CIA  “Mám rád odrážky nebo maximální stručnost”  “Nepotřebuji, vždyť víte, 200 stránkovou zprávu o něčem, co může být zvládnuto na jedné stránce”  Zvyky realitního magnáta, který pracoval s plány budov a vizualizacemi toho, jak budou vypadat  “pictures do say a thousand words” Dan Coats, DNI Zdroj: How President Trump consumes — or does not consume — top-secret intelligence, The Washington Post, 29/05/2017 BSS476 Potřeby zákazníků  Nepředpokládejte, že si zákazníci pamatují vaše předešlé výstupy  Chtějí vidět transparentní fakta a informace  Chtějí jasně vidět, jak jste došli k vašemu závěru  Buďte analyticky transparentní  Denně vytváříte značku vaši organizace její dlouhodobá důvěryhodnost může přesvědčit zákazníka 19. září 2017 BSS476 26 Výstup na zakázku  Výstup jako reakce na žádost o informace od zákazníka (5-20% případů)  Šéf vaší organizace nebo vnější vysoce postavený zákazník: velmi nepravděpodobné, že u toho budete  Pokud ano, ptejte se a zjistětě maximum možného o tom, co chce slyšet  Pokud ne, ptejte se na maximum možných informací toho, kdo u zadání byl Měli byste mít co nejvíce podrobností o dotazu  Proč se ptá?  Čeká jej nějaké rozhodnutí, jednání?  Má klient nějaký specifický zájem?  Ideální, abyste byli u zadání  Když ne, chtějte znát celý kontext  Ujasnit si rozsah a deadline 19. září 2017 BSS476 27 Výstup na zakázku  Příležitost ukázat co umíte dejte si extra záležet  Berte v potaz každé slovo ze zadání  Předjímejte, co chce klient vědět  Nesmějí zůstat nezodpovězené otázky  Ani ty, které nezazněly  Klienti oceňují, pokud jim řeknete i to co se nestane: nebude jaderný konflikt, nepadne vláda, nebude krize atd. 19. září 2017 BSS476 28 Triáda: kvalita – rychlost – cena Včasná reakce na zásadní události max. 2-3 dny – tj. do 24h napsat text + schvalování VS. kvalita analýzy Vtah mezi kvalitou, rychlostí a cenou výstupů  kvalitní + levný ≠ rychlý  kvalitní + rychlý ≠ levný  rychlý + levný ≠ kvalitní 19. září 2017 BSS476 29 Levně Mizerná kvalita Počkáte si Dotazník: pravděpodobnostní výrazy  Neexistují „správné“ odpovědi  Odpovídejte pohledem zákazníka: jak to „cítíte“  5 minut 19. září 2017 BSS476 30 Limity ZA: zpravodajská selhání Proč zpravodajská analýza selhává?  politizace zpravodajství  analytická lenost aneb kognitivní zkreslení (bias)  nedostatečné sdílení informací  neochota na základě informací jednat 19. září 2017 BSS476 31 Politizace zpravodajství  Top-down – snaha politiků/nadřízených o přizpůsobení analýzy nějaké politické linii  Bottom-up – promítání politických postojů analytiků do jejich produktů  Tendence analytiků resp. managementu organizací k sebecenzuře a snaze uspokojit zákazníka upravím analytické závěry tak, aby odpovídali tomu, co chce zákazník slyšet Separace od politiků – není řešení, protože pak neznáte potřeby svých zákazníků 19. září 2017BSS476 32 Politizace zpravodajství Nejlepším řešením je poctivé dodržování pravidel řemesla  nabídnout čtenáři konkurující/alternativní vysvětlení  použít strukturované analytické techniky  objasnit použitá data, předpoklady i možná zkreslení  zřetelně vysvětlovat jak jste došli ke svým závěrům a co podporuje, kterou hypotézu  pravděpodobnostní jazyk  poctivě hodnotit zdroje 19. září 2017 BSS476 33 Analytická lenost / Kognitivní zkreslení Kognitivní zkreslení = cognitive bias Availabilit Rule upřednostňovat při rozhodování informací, které si snadno vybavíme vybavujeme si je, protože se o nich často mluví, nebo jsou momentálně aktuální Anchoring začátek práce na nové analýze jsou závěry té předešlé na podobné téma nebo podobný způsob jak dojít k závěrům bráníme se novému nahlížení na problém Satisficing Analytik si vybere první hypotézu, která se mu zdá dostatečně dobrá nebo se jeví jako nejpravděpodobnější Data jsou sbírána podle toho, zda tuto hypotézu podporují 19. září 2017 BSS476 34 Analytická lenost / Kognitivní zkreslení Etnocentrická předpojatost zrcadlení - na ostatní se díváme jako na sebe očekáváme stejný přístup k „racionalitě“ Wishful thinking v analýze se snažíme vyhnout možným nepříjemnostem na které by jinak poukazovala 19. září 2017 BSS476 35 Analytická lenost / Kognitivní zkreslení Parochial interests upřednostňování zájmů vlastní organizace nebo osobní agendy jednotlivců Status quo bias předpoklad, že další vývoj půjde ve známých kolejích Premature closure analytik si udělá závěr hned na začátku procesu a pak svůj postoj zatvrzele obhajuje – vybírá si pak důkazy pro svůj závěr a odmítá/přehlíží ty, které mu odporují 19. září 2017 BSS476 36 Nedostatečné sdílení informací  Kumulace informací v různých organizacích bez jejich propojení  Extrémní příklad 9/11  Proti tomu stojí: sdílení informací, které ohrožuje zájmy organizací a životy jednotlivců  Need to know vs. Need to share  Ochrana zdrojů vs. efektivita  9/11 vs. Chelsea Manning 19. září 2017 BSS476 37 Neochota na základě informací jednat „There are no policy failures. There are only policy successes and intelligence failures.“ Popíchnutí, ale mělo by to být bráno jako výzva k akci: zaangažovat zákazníky do analytického procesu, tak aby výsledný produkt braly v potaz v okamžiku, kdy je třeba jednat 19. září 2017 BSS476 38 Výzkumný záměr 19. září 2017 BSS476 39 Jedna strana textu • Termín: 12. 10. 23:59h Základní parametry • téma analýzy • kdo je zákazník? • jakou instituci zastupujete? • specifikujte zpravodajskou otázku • hlavní sdělení (můžete později upravit) • zdroje: co nejkonkrétněji, mohou být i čistě primární na základě OSINT šetření • taktická/operativní/strategická analýza? Obsah Bezpečnostní analýza / zpravodajský výstup 19. září 2017 BSS476 40 3000 – 3500 slov (penalizace, pokud to bude více) • Termín: 30. 11. 23:59h Základní parametry • Zpracovat jako analytický výstup ZS • Forma a styl na základě informací z kurzu • Dále příspěvek na twitter a meme (nepočítají se do limitu 3500 slov) Obsah Individuální zpětná vazba 13. a 14. 12. v prostorách NÚKIB • Nebudeme diskutovat vaši známku! Feedback Bezpečnostní analýza / zpravodajský výstup Další požadavky  Využijte informace ze všech tří přednášek (poslední 26. 10.)  Musí obsahovat: shrnutí a implikace pro zákazníka + doporučení  Doporučuji: vizuály, tabulky, grafy (nepočítají se do limitu slov), přílohy (pokud textové, tak se do limitu slov počítají!)  Titulní strana: název instituce, logo, datum  Úprava: může být i více sloupců na stranu 19. září 2017 BSS476 41 Prezentace 19. září 2017 BSS476 42 Ve dvojici • Maximálně 15 minut + 5 min diskuse Základní parametry • Jiné téma, než na jaké píšete individuální analýzu • Prezentace v elektronické podobě • Vysvětlete jakou instituci zastupujete; kdo je zákazník • Implikace pro zákazníka (doporučení) • Taktická, operativní nebo strategická úroveň • Na závěr příspěvek na twitter a meme Obsah Děkuji za pozornost! 19. září 2017 BSS476 43