Jak píše zpravodajský analytik? Znaky dobrého analytického výstupu BSS476 Analýza otevřených zdrojů Obsah  Organizační záležitosti  Analytické úrovně  Rozdíl mezi akademickým a zpravodajským textem  Zpravodajské téma > problém > otázka  So What?  BLUF  Extrapolace │ Projekce │ Předpověď  Pravděpodobnostní výrazy  Osobnost analytika 5. 10. 2017 BSS476 2 Research proposal 5. 10. 2017 BSS476 3 Jedna strana textu • Termín: 12. 10. 23:59h Základní parametry Téma analýzy • Kdo je zákazník? • Jakou instituci zastupujete? • Zpravodajská otázka • Hlavní sdělení (můžete později upravit) • Zdroje: co nejkonkrétněji, mohou být i čistě primární na základě OSINT šetření • Taktická/operativní/strategická analýza? Obsah Seminární práce / zpravodajský výstup 5. 10. 2017 BSS476 4 3000-3500 slov (penalizace, pokud to bude více) • Termín: 30. 11. 23:59h Základní parametry Zpracovat jako analytický výstup ZS • Forma a styl na základě informací z kurzu • Dále twitterová zpráva a meme (nepočítají se do limitu 3000-3500 slov) Obsah Individuální konzultace 13. a 14. 12. v prostorách NÚKIB • Nebudeme diskutovat vaši známku! Feedback Seminární práce / zpravodajský výstup Další požadavky  Využijte informace ze všech tří přednášek (poslední 26.10.)  Musí obsahovat: shrnutí a implikace pro zákazníka  Doporučuji: vizuály, tabulky, grafy, mapy (nepočítají se do limitu slov), přílohy (pokud textové, tak se do limitu slov počítají!)  Titulní strana: název instituce, datum, případně logo  Může být i více sloupců na stranu 5. 10. 2017 BSS476 5 Prezentace 5. 10. 2017 BSS476 6 Ve dvojici • Maximálně 15 minut + 5 min diskuse Základní parametry Jiné téma, než na jaké píšete individuální analýzu • Prezentace v elektronické podobě • Vysvětlete jakou instituci zastupujete; kdo je zákazník • Implikace pro zákazníka (doporučení) • Taktická, operativní nebo strategická úroveň • Na závěr příspěvek na twitteru a meme Obsah Analytické úrovně Taktický Operativní Strategický Výhled hodiny až dny dny až týdny měsíce až roky Účel Aktuální zpravodajství pro podporu operací Po ustavení strategií a politik: zpravodajství pro jejich plánování a exekuci Vytváření strategií a politik Podklad pro rozvojové plány a investice Analyzuje problém v kontextu Předmět Konkrétní kroky Kapacity Záměr (intentions) Metody Shrnutí Sofistikované analytické techniky pro správný odhad situace Zákazník Pracovní úroveň Primárně pro střední management Vyžaduje podporu ze strany zákazníků i managementu: jinak zaměření na aktuální otázka5. 10. 2017 BSS476 7 Příklady zpravodajských problémů Strategický  Vývoj kapacit syrské armády Operativní  Připravenost syrské armády na operace v jižní Sýrii Taktický  Vývoj bojů v oblasti východní Ghouta 5. 10. 2017 BSS476 8 Praktické důsledky rozlišování taktická vs. strategická úroveň CyberIntell nebo MilInt Potřebujete úplně jinak zaměřené analytiky: technické/vojenské vzdělání vs. sociálně vědní/ekonomické 5. 10. 2017 BSS476 9 Závěry Na začátku Na konci Informace Vyberete nejdůležitější Veškerá dostupná pro doložení závěrů Publikum Laické Expertní Časový horizont Budoucnost Historická fakta Zpravodajský styl Akademický styl 5. 10. 2017 BSS476 10 Výzkumná otázka Přehled literatury Data a hypotéza Testování Zjištění Závěr Nadpis a hlavní sdělení Shrnutí • Co? • Proč nyní a dopad (So What?) • Výhled a implikace Analýza Přílohy Zpravodajský stylAkademický styl 5. 10. 2017 BSS476 11 Zpravodajské téma > zpravodajský problém • Zpravodajské téma (topic): široká zájmová oblast Severokorejský jaderný program • Zpravodajský problém (issue): něco nového a odlišného v rámci tématu – zaměření tématu; obsahuje změnu nebo pohyb Nárůst severokorejských jaderných kapacit Zpravodajské téma Zpravodajský problém Zpravodajská otázka 5. 10. 2017 BSS476 12 Zpravodajský problém > zpravodajské otázky  Zpravodajský problém - stále příliš široký  Lepší zacílení - zpravodajská otázka Měly by být  Relevantní  Včasná  Actionable (praktické využití)  Je možné na ni odpovědět více než jedním způsobem  Přesně formulovaná 5. 10. 2017 BSS476 13 Zpravodajské otázky  Rozčlenit zpravodajský problém sérií (obecných) otázek Jak a proč se jaderné kapacity KLDR zvyšují? Jaké jsou dopady na další části ozbrojených sil, jaké na ekonomiku? Jak na změny reagují sousedi (Jižní Korea, Čína, Japonsko)? Může někdo/něco vývoj změnit? Zpravodajské otázky mohou sloužit jako osnova vašeho výstupu 5. 10. 2017 BSS476 14 Zpravodajské otázky  Co se děje nového či odlišného?  Proč se to děje?  Co jsou cíle hlavního aktéra událostí?  Jaké faktory ovlivňují zda aktér uspěje nebo ne?  Jaké jsou implikace pro zákazníka?  Co se bude dít dále? Otázky můžete použít pro členění výstupu do kapitol 5. 10. 2017 BSS476 15 Na základě odpovědí jedna jasná zpráva 5. 10. 2017 BSS476 16 Kdo Co Kdy Kde Jak? Proč? Co to znamená? Jaký bude další vývoj? Jak píše zpravodajský analytik?  Úderně  Okamžitě miřte k podstatě problému  Uchopte a zpracujte problém tak, abyste byli schopni sdělit jeho podstatu svému šéfovi po cestě výtahem do pátého patra  Hlavní sdělení: jedno nebo dvě  BLUF (Bottom Line Up Front) 5. 10. 2017 BSS476 17 Hlavní sdělení Pro každý výstup si definujte jedno nebo dvě hlavní sdělení Definujte si, co vaší analýzou chcete zákazníkovi říct Co by si měl zapamatovat, aby mohl udělat informované rozhodnutí 5. 10. 2017 BSS476 18 BLUF (Bottom Line Up Front) Začátek každého odstavce začíná jeho shrnutím a hlavní myšlenkou Stejným způsobem je organizován celý výstup „Závěr“ (conclusion) je na počátku BLUF aplikujete na každou kapitolu a každý odstavec Až za shrnutím (BLUF) uvádějte skutečnosti, které jej vysvětlují 5. 10. 2017 BSS476 19 So what?  Neobdivujte problém  V odpovědi na „so what?“ hledejte implikace problému pro zákazníka  Nepíšete akademickou práci, která vyjadřuje váš zájem  Aby implikace mířily správným směrem, musíte znát zájmy zákazníka 5. 10. 2017 BSS476 20 Co zpravodajský výstup neobsahuje? Co má zákazník dělat… 5. 10. 2017 BSS476 21 Predikce  Zákazníci ocení dobré vysvětlení aktuálního dění  Co je skutečné zajímá je, co se stane dál  Možné scénáře vývoje - zákazník nesmí být překvapen z dalšího vývoje It´s difficult to make predictions, especially about the future (Pravděpodobně neznámý dánský autor) Druhý zákon termodynamiky: Enthropy always increases in time 5. 10. 2017 BSS476 22 Extrapolace ▪ Projekce ▪ Předpověď Extrapolace síly, které ovlivňují současnost, se nezmění Projekce známé síly se změní Předpověď síly se změní a přibydou k nim nové síly 5. 10. 2017 BSS476 23 Extrapolace  Určete si entitu, kterou chcete analyzovat (teroristická organizace, stát, ozbrojená skupina, technologie, průmyslové odvětví) a udělejte analýzu jejího stavu někdy v minulosti  Určete síly/faktory, které ji přivedly do jejího současného stavu – určete jejich relativní sílu  Extrapolujte tyto síly do budoucího vývoje 5. 10. 2017 BSS476 24 Příklad extrapolace Daeš: síly, které ovlivňují jeho současnou pozici - Sílící opozice - Slábnoucí finanční podpora - Snižující se vojenské kapacity - Snižující se schopnost kontrolovat území - Stagnující schopnost rekrutovat nové bojovníky Extrapolace: likvidace organizace v dnešní podobě 5. 10. 2017 BSS476 25 Projekce  pokuste se odhadnout změny, které ovlivní dané síly/faktory. Zaměřte se na jeden hlavní faktor a pokuste se nastínit budoucí vývoj při aplikaci těchto změn 5. 10. 2017 BSS476 26 Příklad projekce Daeš - Organizace najde nové finanční zdroje Projekce: přes likvidaci Daeš v dnešní podobě, se dokáže transformovat do úspěšně fungující podzemní organizace 5. 10. 2017 BSS476 27 Předpověď  U předpovědi začněte projekcí a identifikujte nové síly, které by mohly mít vliv na entitu a definujte jejich vliv  Zaměřte se na silné a jisté síly a jejich vliv – omezte vliv slabých sil a těch o jejichž vlivu nejste přesvědčení 5. 10. 2017 BSS476 28 Příklad předpovědi Daeš - Nová síla: konflikt centrální vlády a iráckého Kurdistánu Předpověď: konflikt vytvoří prostor pro obnovení územních zisků v Iráku 5. 10. 2017 BSS476 29 Analytický závěr Soubor tvrzení, včetně závěru, který se o zbylá tvrzení opírá Založen na důkazech spojených s pozorovatelnými fakty  Tvrzení, zdůvodnění a důkazy by měly být specifické a významné  Zákazníci nemají čas na vágní argumentaci a generalizace, které nepřispívají k tomu, co už vědí  Reflektujte jak jste se vypořádali s nedostatkem informací – např. uveďte předpoklady (assumptions) nebo nejistoty (uncertainties) 5. 10. 2017 BSS476 30 Analytický závěr  Vynechte zdůvodnění, které jsou pouhými názory nebo nejsou dostatečně podepřena fakty  Názory jsou založeny na tom čemu věříte, emocích a intuici 5. 10. 2017 BSS476 31 Logické chyby Circular argument • Prezident Raegan byl skvělý komunikátor díky své schopnosti mluvit přitažlivě False analogy • Lidé, kteří se neobejdou bez ranní kávy, jsou jako alkoholici False dichotomy • Jsi buď součástí řešení nebo problému Non sequitur • Jan Novák je milující otec; proto bude skvělým poslancem Slipery slope • Pokud dovolíme gayům a lesbám uzavírat manželství, lidé si budou chtít brát své kočky a psy 5. 10. 2017 BSS476 32 Vyhodnocení experimentu Výrok Průměrná hodnota CIA Šance jsou minimální 8 0-10 Velmi nepravděpodobně 13 0-10 Jen malá pravděpodobnost 20 NA Pravděpodobně ne 25 20-40 Nepravděpodobný 25 20-40 Pochybujeme 27 20-40 Padesát na padesát 50 50 Spíše 60 65-85 Pravděpodobně 71 65-85 Věříme 79 65-85 Velmi pravděpodobně 82 85-100 Velmi dobrá pravděpodobnost 82 NA Téměř jistě 92 85-1005. 10. 2017 BSS476 33 Pravděpodobnostní výrazy US National Intelligence Council • Remote • Very Unlikely • Unlikely Chances • Even • Probably • Very Likely • Almost Certainly UK Defence Intell • Highly Unlikely (<10%) • Unlikely (15-20%) • Realistic probability (25- 50%) • Likely (55-70%) • Highly likely (75-85%) • Almost certain (>90%) Doporučení v ČJ • Velmi nepravděpodobně (<10%) • Nepravděpodobně (15-20%) • Nelze vyloučit/Reálná možnost (25- 50%) • Pravděpodobně (55-70%) • Velmi pravděpodobně (75-85%) • Téměř jistě (>90% ) 5. 10. 2017 BSS476 Mind mapping Intelligence pentagram  Lidé  Místa  Organizace  Události  Taktiky, techniky a procedury Free nástroje  MindMapple  Xmind  Text2Mindmap  Coggle  FreeMind 5. 10. 2017 BSS476 35 Modely Reprezentuje ideu, objekt nebo systém  Křivky: ilustrace trendu Schémata  Modus Operandi  Grafy: histogramy, sloupcové, spojnicové atd.  Chronologie: schéma aktivity v čase 5. 10. 2017 BSS476 36 Modely Vztahové modely:  hierarchie – organigramy  modely sociálních sítí a sociální vazby - diagram Profily/medailonky Model procesu 5. 10. 2017 BSS476 37 Modely Mapy 5. 10. 2017 BSS476 38 Osobnost a charakteristiky analytika  Introverti i extroverti (Intelektuální procesy vs. networking, týmová práce, brífování)  Zvídavost (driving force)  Pochyby (o svých formulacích a závěrech)  Equipoise – vyváženost: přijímání nových argumentů; vyvážený jazyk  Smysl pro detail  Nedůvěřivost  Odvaha  Prokrastinace (zaměřená) 5. 10. 2017 BSS476 39 Shrnutí  Ujasněte si zaměření: Strategické/operativní/ taktické  Zapomeňte na akademický styl (při psaní zpravodajského výstupu)!  Položte si ty správné otázky před tím, než začnete psát  So What? Je ta nejdůležitější  Ale musíte pokrýt i kdo, co, kdy, kde, jak a proč?  BLUF: nejdůležitější princip zpravodajského psaní  Na základě známých faktů nabídněte možnosti dalšího vývoje  Používejte pravděpodobnostní výrazy  Informace převádějte do modelů a vizuálních pomůcek 5. 10. 2017 BSS476 40 Děkuji za pozornost! 5. 10. 2017 BSS476 41