Personální HR management IV. internal, external staffing výběr zaměstnanců Výběr zaměstnanců • Přestože praktickou část začínáme u výběru zaměstnanců z interních a externích zdrojů, nejedná se o nejdůležitější část práce v HRM. To ovšem neznamená, že jde o okrajovou aktivitu. Jde o velmi důležitý nástroj práce HRM. • V žádném případě nejde pouze o přijímací řízení – právě vývoj HRM ukázal, jak je důležité pojímat výběr zaměstnanců jako širší aktivitu než jen samotný výběr zaměstnance. • Představíme-li si časovou osu spojení zaměstnance a zaměstnavatele je výběr zaměstnanců první z hlediska této osy první – proto jím také začínáme. Výběr zaměstnanců I. • Kontext - výběr zaměstnance by neměl být čistě reaktivní proces, ve kterém reagujete na náhlou potřebu (tzn. nejde pouze o to správě nastavit výběrové řízení a správně vybrat zaměstnance) - je potřeba vycházet z tzv. strategického plánu společnosti a znát cíle společnosti, politiku, podle které nabírá nové zaměstnance – i sebelepší mix nástrojů výběru nebude dobře fungovat, pokud nebude sladěn s uvedenými - zároveň je dobré znát historii (vývoj) společnosti /samozřejmě pokud to jde/ určité společnosti mohou mít problém s určitým typem člověka - zásadní je také znalost systému hodnocení (návaznost) Výběr zaměstnanců II. • Kde začíná výběr zaměstnaců  Komunikace s vedením společnosti a jednotlivými odděleními (je dobré vědět o strategii, o potenciálních volných místech nebo vzniku nových pozic sledovat ekonomické ukazatele, které v předstihu informují o budoucích změnách)  Tvorba a zařazení tzv. „Succesion Plans“ (na důležité pozice je možné plánovat tzv. individuální „succession plans“ to má hned několik pozitivních zpětných vazeb – viz dále)  V plánování je potřeba počítat s budoucím vzdělávacím a tréningovým procesem – identifikovat potřeby pro vzdělávání a tréningové procesy  Práce s tzv. „Organizational Review“ Výběr zaměstnanců III. • Organization goals • (Struktura cílů organizace – cíle 1., 2. a 3. úrovně, rozdíl mezi cíli a důvody.) • Job design • Jaké budou povinnosti a odpovědnost spojené s určitou pozicí. Jaká je s pozicí přidaná hodnota pro společnost? • Job success criterion • Co odliší úspěšný výkon na danné pozici od průměrného nebo neúspěšného – zásadní zejména na byrokratických a tvůrčích pozicích. • Job specification • Jaké osobnostní, charakterové kvality, jaká kvalifikace a jaké dovednosti a schopnosti mají vztah (posilují) šanci na vynikající výkonost? • Selection instruments • Jaké nástroje jsou v souladu s politikou společnosti a zároveň nám umožní vybrat kandidáty, kteří budou odpovídat nabízené pozici a z ní vyplývajícím nárokům. Výběr zaměstnanců IV. • Dilemata A. Interní nebo externí zdroje? • Výhody interního přístupu Zvyšuje loajalitu všech zaměstnanců (téměř) Známe nejen výkon a osobnostní charakteristiky, ale také historii zaměstnance Tzv. „Chain effect of promotion“ Hledáme pouze na nižší pozice Je rychlejší, v krátkém časovém horizontu většinou levnější (v delším ovšem dražší) Výběr zaměstnanců V. • Dilemata A. Interní nebo externí zdroje? • Výhody externího přístupu  Mnohem větší „pool“ uchazečů (je z čeho vybírat)  Nové myšlenky, kontakty, sociální kapitál  Snižuje míru konkurence na pracovišti i ve společnosti (konkurence jako obousečný princip uvnitř společnosti)  Minimalizuje tzv. „Peter Principle“ (překročení horní meze zaměstnance)  Může řešit tzv. „Vacant Principle“, který je spojený s výběrem z interních zdrojů Výběr zaměstnanců VI. • Metody před samotným výběrem  Výběr pomocí externí agentury (úspora času a aktivit HRM, finančně značně náročné (z krátkodobého pohledu)  Výběr z vnitřních zdrojů úspora času, vyšší časové náklady (krátkodobý pohled)  Leasing zaměstanců (v ČR dosud nepříliš používané), agenturní zaměstnávání  Výběr z externích zdrojů Výběr zaměstnanců VII. • Kroky ve výběru z externích zdrojů • Oznámení/ohlášení/ (Announcement) • CV, motivační dopis • Tzv. „Initial Screening“ • Vyplnění dotazníku organizace • Testování • Tzv. „Background Checks“ • Interview • Simulace řešení úkolů • Interview (oddělení) Výběr zaměstnanců VIII. • Oznámení/ohlášení/ (Announcement) • Cílová skupina a jak se do ní „trefit“ • Specializované časopisy • Specializované www stránky • www stránky společnosti • Jaké informace zahrnout • Popis pracovní pozice, minimální požadavky na kvalifikaci, pracovní podmínky, tzv. time-table výběrového procesu, vyžadovaná praxe a zkušenosti, benefity, místo výkonu zaměstnání Výběr zaměstnanců IX. • CV, motivační dopis • CV • http://jobsearch.about.com/od/sampleresumes/l/blresume4.htm • Motivační dopis • Zásadní význam pro společnost i zaměstnance – co má a co nemá být v motivačním dopise Výběr zaměstnanců X. • Další krok v procesu výběru – tzv. initial screening • Minimalizuje čas, který musí HR oddělení strávit se samotným výběrem a umožňuje tak věnovat více času dalším částem procesu. • Tvz. „Application Blank“ – proč použít a proč ne. Výběr zaměstnanců XI.  Písemné testy a co o nich vědět I.  úspěšné periody písemných testů (1940-1950, 1970-1980), periody úpadku (90. léta)  písemné testy mají velmi silné i slabé stránky  silné stránky – objektivita, platnost, úspora času  slabé stránky – bez interakce, velmi obtížně dosažitelné otázky tzv. druhé a třetí úrovně, velmi slabá subjektivní informace  HRM musí kombinovat písemné testy s dalšími nástroji, jako samostatný nástroj nepříliš použitelné  Typy písemných testů (testy obecné inteligence, tzv. „Aptitude Tests“, testy personálních charakteristik, testy emoční inteligence) Výběr zaměstnanců XII. • Písemné testy – GIT (General Intelligence Tests)  Vztah mezi typem zaměstnání a inteligencí existuje GIT jsou dobré na hrubou kategorizaci, jenže ta je z hlediska výběru téměř bezcenná tzv. „aspect ratio“ je u GIT velmi nízké Výběr zaměstnanců XII. • Další typy písemných testů  Specializované testy  post-Kolbergův test morálních postojů  testy emoční inteligence  jazykové testy  užitečné, velmi dobré „aspect ratio“ Výběr zaměstnanců XIII. Interviews  (Strukturované a semi-strukturované) • Hlavním cílem pohovoru: • 1) Má zaměstnanec schopnosti vykonávat dannou pozici? • 2) Jaká je motivace zaměstnance? • 3) „Zapadne“ zaměstnanec do organizace? • Jak na to? • A co dál? Výběr zaměstnanců IX. • Interview • Příprava • (umožnění výkonu uchazeče, uvítací rozhovor) • Dokumentace (struktura zápisu – předpřipravený zápis) • Standardizace (standardizace pohovorů napříč uchazeči) • Scoring (určení váhy a případně kvantifikace pohovoru) • Sekce: schopnosti pro místo, motivace, osobností sekce, znalosti Výběr zaměstnanců X. • Tvorba kompletního procesu výběru? • Známe nástroje, ale jak na to? • Triangel contra square? • Exclusivity contra up to the last time inclusivity? • The Selection Decision – the last word