PROJEKTOVÝ MANAGEMENT v NNO 1. BLOK P R O J E K T S T R A T E G I C K É P L Á N O V Á N Í Z A D A V A T E L A R E A L I Z Á T O R P R O J E K T A P R O C E S P R O J E K T O V Á Ž Á D O S T PROJEKT  Projekt je jakýkoliv jedinečný sled aktivit a úkolů, který má:  dán specifický cíl, který má být jeho realizací splněn  definováno datum začátku a konce uskutečnění  stanoven rámec pro čerpání zdrojů potřebných pro jeho realizaci. Cíl Čas Zdroje PROJEKT Projekt je dočasné úsilí vynaložené na vytvoření unikátního produktu, služby nebo určitého výsledku. NÁKLADYČAS DOSTUPNOST ZDROJŮ PŘEDMĚT PROJEKTU OKOLÍ PROJEKTU PROJEKT  PŘEDMĚT PROJEKTU  Je kvantifikovatelný  Generuje určitou službu nebo objekt  Výsledek se stává vstupem pro jiné (interní či externí) procesy (např. dokument jako výsledek výzkumu, kdy výsledky jsou použity pro další projekt či nastartování změn) PROJEKT  DOSTUPNOST ZDROJŮ  zdroje, které jsou projektu přiděleny a budou užívány  přeměna na výstupy, jejichž realizace je naplněním cílů projektu.  Většina organizací disponuje šesti základními zdroji:  Finanční prostředky  Lidské zdroje  Stroje a zařízení  Budovy  Materiál  Informační technologie PROJEKT  NÁKLADY  finanční projev užití zdrojů v čase  jsou stanoveny předem  vychází z předpokladu (co nejpřesnějšího to jde)  je rozpracován do jednotlivých položek a to co nejpodrobněji  snaha o kontrolu během plnění PROJEKT  OKOLÍ PROJEKTU  kulturní a sociální prostředí, které ovlivňuje zejména chování, zvyky a rozhodování osob, účastnících se projektu (jak spolupracovníků tak cílové skupiny, jde-li o služby)  politická situace  hospodářské a tržní prostředí  fyzické prostředí (geografické umístění, rozložení firmy v prostoru – pobočky, apod.) PROJEKT  ČAS (ŽIVOTNÍ CYKLUS PROJEKTU)  Zahájení projektu – iniciace  Plánování projektu  Řízení a koordinace projektu  Monitorování a kontrola  Uzavření projektu VZNIK PROJEKTU  Nápad ;-)  Požadavky cílové skupiny  Požadavky zákona (na zřízení služeb)  Strategická potřeba organizace VZNIK PROJEKTU ZADAVATEL x REALIZÁTOR (externí / interní) ZÁKAZNÍK x DODAVATEL STRATEGICKÝ PLÁN SP je jízdní řád, podle kterého organizace funguje ZALOŽENÍ SLUŽBY / PROJEKTU x PRŮBĚH SLUŽBY / PROJEKTU PROJEKT V KONTEXTU ORGANIZACE Realizace projektu (PT) není Proces (PS) Řízen a měřen… … PT vůči svému plánu … PS vůči svému popisu a hodnot v měřících bodech Probíhá… … PT po určitou dobu … PS je kontinuální výkon INTERNÍ PROJEKT  OSNOVA  název projektu  přehled výchozích podmínek  cíl projektu a účel, který má být jeho realizací naplněn  kritéria dosažení úspěchu (kvantifikovaná)  základní vymezení časového rámce  základní vymezení finančního rámce INTERNÍ PROJEKT  DALŠÍ BODY OSNOVY  předpoklady, rizika, omezení  organizační vztahy (mezi manažerem projektu a ostatními zaměstnanci) a přidělení autority vzhledem k projektu  výčet omezení a předpokladů  jiná (strategická) kriteria, která je nutno brát v potaz