PROJEKTOVÝ MANAGEMENT v NNO 4. BLOK T Ř E T Í Č Á S T Ž Á D O S T I : R O Z P O Č E T S T A K E H O L D E R S - - P R O J E K T O V Ý M A N A Ž E R : V E D E N Í P O R A D ROZPOČET  Popisuje detailně  finanční výdaje  náklady projektu  může být též doplněn o příjmy  Možné kapitoly rozpočtu:  na lidi (práce s úvazky – a rozdělení kdo co dělá; zároveň to musím hlídat v rámci celku!)  na materiál a služby  výjezdy s klienty apod. ROZPOČET peněžní toky VÝDAJE / NÁKLADY opotřebení a spotřeba zdrojů  VÝDAJE a NÁKLADY  finanční projev užití zdrojů v čase  jsou stanoveny předem  vychází z předpokladu (co nejpřesnějšího to jde)  je rozpracován do jednotlivých položek a to co nejpodrobněji  snaha o kontrolu během plnění ROZPOČET  Kdy?  po WBS a rizicích  případně předělám text žádosti (abych se do rozpočtu vlezl)  Pozor na uznatelné náklady a výdaje  Rozlišujme rozpočtovou tabulku, kterou vypracováváme pro žádost a kterou máme pro sebe STAKEHOLDERS / ZÁJMOVÉ SKUPINY  Každý kdo nějakým způsobem může projekt ovlivnit  Interní:  zaměstnanci, management, vlastníci podílející se přímo na řízení organizace, apod.  Externí:  zákazníci / klienti služeb, dodavatelé, věřitelé, partneři, okolní společnosti, vlastníci nepodílející se přímo na řízení organizace, apod. STAKEHOLDERS Proč se zájmy stakeholderů zabývat? Co od nás stakeholdeři čekají? STAKEHOLDERS: MAPA zdroj: Prof. Veber; https://managementmania.com STAKEHOLDERS: DVĚ OTÁZKY Jaký vliv mohou mít na náš projekt? Jak moc se jim chceme věnovat? VÝHODY PROJ. MANAGEMENTU  ke všem aktivitám je přiřazena odpovědnost (bez ohledu na personální změny)  je jasně identifikován časový a nákladový rámec  zdroje jsou projektu přiřazeny na dobu trvání projektu, pak jsou uvolněny pro jiné projekty (flexibilita ve využívání zdrojů)  díky plánu lze sledovat průběh, sledovat odchylky a efektivně směřovat korektivní akce NEVÝHODY PROJ. MANAGEMENTU  komplexita při zařazování projektů do hierarchie projektů, které jsou součástí komplexního programu  obtížnost při změně již naplánovaného procesu s definovanými výstupy  organizační změny  plánování a oceňování v předstihu  rizika spojena s vnějšími vlivy KAM DÁLE? ICB / IPMA Competence Baseline PMBok PRINCE2 ICB / IPMA Competence Baseline  mezinárodní standard kompetencí projektového řízení  rozlišuje a podrobně popisuje tři základní okruhy kompetencí v rámci takzvaného oka kompetencí  mezinárodní standard s českou pobočkou ICB / IPMA Competence Baseline TECHNICKÉ KOMPETENCE  Úspěšnost řízení projektu  Zainteresované strany  Požadavky a cíle projektu  Rizika a příležitosti  Kvalita  Organizace projektu  Týmová práce  Řešení problémů  Struktury v projektu  Rozsah a dodávané výstupy projektu  Čas a fáze projektu  Zdroje  Náklady a financování  Obstarávání a smluvní vztahy  Změny  Kontrola, řízení a podávání zpráv  Informace a dokumentace  Komunikace  Zahájení  Ukončení BEHAVIORÁLNÍ KOMPETENCE  Vůdcovství  Zainteresovanost a motivace  Sebekontrola  Asertivita  Uvolnění  Otevřenost  Kreativita  Orientace na výsledky  Výkonnost  Diskuze  Vyjednávání  Konflikty a krize  Spolehlivost  Porozumění hodnotám  Etika KONTEXTOVÉ KOMPETENCE  Orientace na projekt  Orientace na program  Orientace na portfolio  Realizace projektu, programu a portfolia  Trvalá organizace  Byznys  Systémy, produkty, technologie  Personální management  Zdraví, bezpečnost, ochrana života a životního prostředí  Finance  Právo PMBok (A Guide to the Project Management Body of Knowledge)  procesně orientovaná metodika, kdy cíle je dosahováno pomocí definovaných procesů  vyvíjena neziskovou PMI (Project Management Institute), která shromažďuje příklady dobré praxe z oboru a převádí je do standardu pro řízení projektů  metodika je vyvíjena a používána převážně v USA PMBok (A Guide to the Project Management Body of Knowledge) Metodiku tvoří 5 skupin procesů a 10 znalostních oblastí, které tvoří rámec pro celkem 42 dílčích procesů užívaných pro řízení projektu. SKUPINY PROCESŮ  Iniciační procesy  Plánovací procesy  Realizační procesy  Monitorovací a ovládací procesy  Ukončovací procesy ZNALOSTNÍ OBLASTI  Řízení integrace projektu  Řízení rozsahu projektu  Řízení času projektu  Řízení nákladů projektu  Řízení kvality projektu  Řízení lidských zdrojů projektu  Řízení komunikace projektu  Řízení rizik projektu  Řízení obstarávání projektu  Řízení zainteresovaných stran projektu PRINCE2 (PRojects IN Controlled Environment)  vyvinuta na základě starší metodiky PROMPT II. Od roku 2005 byla přejmenována na PRINCE2  vlastníkem je společný podnik britské vlády (Cabinet Office) a soukromého investora AXELOS  EK doporučena pro projekty podporované z prostředků EU PRINCE2 PRINCIPY  Neustálé zdůvodnění projektu  Jasně definované role a odpovědnosti  Zaměření na produkty  Řízení po etapách  Řízení na základě výjimek  Učení se ze zkušeností  Přizpůsobování metody PRINCE2 prostředí projektu TÉMATA  Zdůvodnění projektu (business case)  Organizace  Kvalita  Plány  Riziko  Změna  Progres PROCESY  Zahájení projektu (předprojektová příprava)  Nastavení (iniciace) projektu  Směřování (strategické řízení) projektu  Kontrola (řízení) etapy  Řízení dodávky produktu  Řízení přechodu mezi etapami  Ukončení projektu Metodika PRINCE2 se opírá o sedm principů, tvoří ji sedm procesů a popisuje sedm témat. VEDENÍ PORAD DR. PV „Doktor poradník věd“ D : DEFINOVAT cíl; čas; výstup… R : ROLE P : POSTUP V : VĚC