Týden 2 / Práce v terénu I.
Kusenbach, M. (2003). Street Phenomenology: The Go-Along as Ethnographic Research Tool. Ethnography 4 (3): 455–485.
Prosím přečtěte si poctivě text Margaret Kusenbach a do terénního deníku si z něj udělejte poznámky. Soustřeďte se na to, jak charakterizuje výzkumný nástroj spoluprocházení - v čem vidí jeho výhody a nevýhody, soustřeďte se na to, jak píše terénní poznámky, na momenty, které vám mohou být užitečné v praxi. Protože tento týden ještě neproběhne klasická výuka, byla bych ráda, kdybyste čas jinak věnovaný našemu setkání využili ke poctivému zpracování prvního cvičení. Celkově vám příprava na další hodinu zabere cca 6 hodin.
Cvičení na následující hodinu - pozorování v městském prostoru "Hornbachy":
První vstup do terénu však nebudeme provádět ve dvojici - byla bych ráda, kdybyste se s prostorem, kterému se budeme v průběhu semestru věnovat, seznámili nejprve jednotlivě. Pro naše účely jsem vybrala oblast, která je nesmírně zajímavá z hlediska městského životního prostředí, urbánního plánování a nakládání s prostorem, dopravní problematiky atp. Doufám, že tento přesah bude pro vás zajímavý. Pro vaše cvičení se jedná oblast v okolí ulice Heršpická vymezenou zhruba ulicemi Pražákova, Strážní, Polní a železniční tratí (případně řekou Svratkou). Nezapomeňte si s sebou vzít tužku a papír, případně nahrávací zařízení, foťák nebo telefon se slušným fotoaparátem.
A) Projděte si danou oblast nebo její vybranou část. Doporučuji v prostoru strávit alespoň 1,5 - 2 hodiny (je na vás, zda najednou, nebo postupně). Další 3-4 hodiny vám zabare zpracování dat do podoby, kterou vložíte do ISu.
B) Zaměřte své pozorování a následný popis jak na materiální stránku prostoru (stavby a infrastrukturu a její uspořádání), tak na osoby a jejich pohyb, trasy a aktivity v prostoru, zaznamenejte interakce a jejich předpokládaný význam. Pokuste se na vybraném místě zastavit a zavřít na 5/10 minut oči. Co slyšíte a cítíte?
C) Zaznamenejte váš průchod prostorem do mapy - můžete si danou oblast vytiknout na papír a cestu zakreslit, případně využít telefonu a GPS a následně trasu exportovat. Export či sken kreslené mapy vložte jako obrázek do terénního deníku.
D) Zaznamenejte do terénního deníku popis svého průchodu prostorem s ohledem na bod B), popište ale také svoje pocity a okolnosti, které mohly tyto pocity vyvolat - pokuste se nastínit, jak na vás prostor působí. Nezapomeňte také krátce poznamenat, zda a jakou máte s místem předchozí zkušenost.
E) Promyslete a zapište 4 pojmy, kterými by se dal váš zážitek charakterizovat. Prosím vyznačte je tučně na závěr textu.
F) Vložte k textu alespoň 4 fotografie (nemusí se vztahovat k předchozímu bodu), které vystihují zajímavé momenty vaší procházky a krátce je okomentujte (případně odkažte na pasáže popisu, ke kterým se vztahují).
Celkový rozsah popisu by se měl pohybovat mezi 2 - 5 normostranami (může být delší, ale ne kratší).
Prosím vás o splnění tohoto cvičení bez ohledu na to, zda nakonec budete pracovat na vlastním či společném projektu.
Ve složce "Organizační pokyny" naleznete vzor pro zpracování Terénního deníku (z roku 2015).
Svůj terénní deník s popisem vložte do odevzdávárny v ISu nejpozději v pondělí 2.10. do 20.00. Soubor prosím pojmenuje "vaše příjmení_cvičení_01".
Nepovinná četba:
Pink, S. (2008). An urban tour. Ethnography 9(2): 175–196.
Wolfinger, N. H. (2002). On writing fieldnotes: collection strategies and background expectancies. Qualitative Research 2(1): 85–93.
Hammersley, M. Atkinson, P. (2007). Ethnography: principles in practice. London: Routledge. (je k dispozici v knihovně)
Evans, J., & Jones, P. (2011). The walking interview: Methodology, mobility and place. Applied Geography, 31(2), 849–858.
Jones, P., Bunce, G., Evans, J., Gibbs, H., & Hein, J. R. (2008). Exploring Space and Place With Walking Interviews. Journal of Research Practice, 4(2), 1–9.