Kvalitativní výzkum v environmentalistice
Týden 3 / Kvalitativní výzkum v environmentalistice I.
Cvičení na následující hodinu (termín odevzdání posunut do úterý 10.10. večer)
Prosím ve dvojicích (či trojicích) se znovu vydejte do prostoru, ve kterém jste prováděli pozorování a proveďte 2 go-along rozhovory tak, abyste si vyzkoušeli být jak dotazovaným/dotazovanou, tak tázajícím. Před vstupem do terénu si nachystejte stručnou osnovu se 3-5 body, kterým se chcete věnovat.
Základní otázky rozhovoru pak bude tvořit tato dvojice:
1) Ukaž mi, jak jsi zde dělal/a svůj výzkum.
2) Popisuj mi prosím, co vidíš, a jak to na Tebe působí.
Do terénního deníku poznamenejte terénní poznámky z dotazování (jak probíhalo) a nezapomeňte popsat:
- Jaké to je, se dotazovat? (popište také, co dobře fungovalo, co byste udělali jinak atp.)
- Jaké to je, být dotazovanou osobou? (co byste svému kolegovi nebo své kolegyni doporučil/a a co jste si této zkušenosti vzali pro sebe a vlastní postup)
Pravděpodobně nestihnete udělat přepis rozhovoru - pokuste se ale o jeho selektivní záznam (bude-li čas) a do terénního deníku vyberte a doslovně přepište 1-3 úryvky a poznamenejte si, proč jste je vybral/a. Prosím vytiskněte je všechny na 1 list A4 a vezměte je s sebou na hodinu.
Povinná četba:
Prosím ve dvojicích (či trojicích) se znovu vydejte do prostoru, ve kterém jste prováděli pozorování a proveďte 2 go-along rozhovory tak, abyste si vyzkoušeli být jak dotazovaným/dotazovanou, tak tázajícím. Před vstupem do terénu si nachystejte stručnou osnovu se 3-5 body, kterým se chcete věnovat.
Základní otázky rozhovoru pak bude tvořit tato dvojice:
1) Ukaž mi, jak jsi zde dělal/a svůj výzkum.
2) Popisuj mi prosím, co vidíš, a jak to na Tebe působí.
Do terénního deníku poznamenejte terénní poznámky z dotazování (jak probíhalo) a nezapomeňte popsat:
- Jaké to je, se dotazovat? (popište také, co dobře fungovalo, co byste udělali jinak atp.)
- Jaké to je, být dotazovanou osobou? (co byste svému kolegovi nebo své kolegyni doporučil/a a co jste si této zkušenosti vzali pro sebe a vlastní postup)
Pravděpodobně nestihnete udělat přepis rozhovoru - pokuste se ale o jeho selektivní záznam (bude-li čas) a do terénního deníku vyberte a doslovně přepište 1-3 úryvky a poznamenejte si, proč jste je vybral/a. Prosím vytiskněte je všechny na 1 list A4 a vezměte je s sebou na hodinu.
Povinná četba:
Roudgarmi, P. (2011). Qualitative research for environmental sciences: A review. Journal of Food, Agriculture & Environment, 9 (3&4), 871–879.