Kvalitativní výzkum v environmentalistice
Týden 6 / Analýza dat I.
Povinná četba na následující hodinu - příprava na přednášku Jany Kostínkové k IPA (důležitost četby určuje její pořadí):
Kostínková, J., Čermák, I. 2013. "Interpretativní fenomenologická analýza." Pp. 9-43, in Řiháček, Tomáš, Ivo Čermák, a Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. (tento text přečtěte na 100% - obsahuje jak základní charakteristiky přístupu IPA, tak praktickou ukázku aalytické práce a interpretace)
Smith, J.A., Osborn, M. (2007). "Interpretative Phenomenological Analysis" Pp.53 - 80, in Smith, J. A. Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods. SAGE. (kapitola, která shrnuje komplexně vše o IPA - jak principy sběru dat, tak analýzy a interpretace s příklady z psychologie)
Smith, J. A., Flowers, P. & Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London: Sage Publications. kap. 2 (str. 11-40) (jde o kapitolu o teoretických základech IPA - seznamte se s nimi, abyste byli v obraze, ale není nutné číst podrobně)
Doporučená četba:
Brocki J.M. & Wearden, A.J. (2006). A Critical Evaluation Of The Use Of Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) In Health Psychology. Psychology And Health, 21 (1), 87 - 108.
Fade, S. (2004). Using Interpretative Phenomenological Analysis For Public Health Nutriotion And Dietetic Research: A Practical Guide. Proceedings Of The Nutrition Society. 63, 647 - 653
Larkin, M., Watts, S. & Clifton, E. (2006). Giving Voice And Sense Making In Intepretative Phenomenological Analysis. Qualitative Research In Psychology, 3: 102 - 120
Reid, K., Flowers, P. & Larkin, M. (2005). Exploring Lived Experience. The Psychologist, 18, 1, 20 - 23
Smith, J.A. (2011). Evaluating The Contribution Of Interpretative Phenomenological Analysis. Health Psychology Review, 5, 1, 9-27
Cvičení na následující hodinu:
Prosím zpracujte znovu analýzu stejného rozhovoru se zcela novými kódy. Na základě dnešní diskuse a opětovného nahlédnutí do praktických příkladů v povinné a případně rozšiřující literatuře (Řiháček - kapitola k zakotvené teorii) se pokuste vyvinout kódy, které budou stále dobře "zakotveny v datech", ale budou úryvky shrnovat vašimi vlastnimi slovy tak, aby umožnily abstraktnější, analytické uchopení sledovaného fenoménu (zakoušení prostoru).
Kostínková, J., Čermák, I. 2013. "Interpretativní fenomenologická analýza." Pp. 9-43, in Řiháček, Tomáš, Ivo Čermák, a Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. (tento text přečtěte na 100% - obsahuje jak základní charakteristiky přístupu IPA, tak praktickou ukázku aalytické práce a interpretace)
Smith, J.A., Osborn, M. (2007). "Interpretative Phenomenological Analysis" Pp.53 - 80, in Smith, J. A. Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods. SAGE. (kapitola, která shrnuje komplexně vše o IPA - jak principy sběru dat, tak analýzy a interpretace s příklady z psychologie)
Smith, J. A., Flowers, P. & Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London: Sage Publications. kap. 2 (str. 11-40) (jde o kapitolu o teoretických základech IPA - seznamte se s nimi, abyste byli v obraze, ale není nutné číst podrobně)
Doporučená četba:
Brocki J.M. & Wearden, A.J. (2006). A Critical Evaluation Of The Use Of Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) In Health Psychology. Psychology And Health, 21 (1), 87 - 108.
Fade, S. (2004). Using Interpretative Phenomenological Analysis For Public Health Nutriotion And Dietetic Research: A Practical Guide. Proceedings Of The Nutrition Society. 63, 647 - 653
Larkin, M., Watts, S. & Clifton, E. (2006). Giving Voice And Sense Making In Intepretative Phenomenological Analysis. Qualitative Research In Psychology, 3: 102 - 120
Reid, K., Flowers, P. & Larkin, M. (2005). Exploring Lived Experience. The Psychologist, 18, 1, 20 - 23
Smith, J.A. (2011). Evaluating The Contribution Of Interpretative Phenomenological Analysis. Health Psychology Review, 5, 1, 9-27
Cvičení na následující hodinu:
Prosím zpracujte znovu analýzu stejného rozhovoru se zcela novými kódy. Na základě dnešní diskuse a opětovného nahlédnutí do praktických příkladů v povinné a případně rozšiřující literatuře (Řiháček - kapitola k zakotvené teorii) se pokuste vyvinout kódy, které budou stále dobře "zakotveny v datech", ale budou úryvky shrnovat vašimi vlastnimi slovy tak, aby umožnily abstraktnější, analytické uchopení sledovaného fenoménu (zakoušení prostoru).