Kvalitativní výzkum v environmentalistice

Týden 7 / Uvedení do interpretativní fenomenologické analýzy a principy její analýzy. Přednáška Jany KOSTÍNKOVÉ.

Zadání cvičení IPA na následující seminář: "Ve trojici formulujte výzkumné téma, které by odpovídalo epistemologickým východiskům IPA (teoretickým východiskům i výzkumné praxi). Téma stručně rozveďte, aby byl z textu patrný kontext (proč je vhodné pro řešení prostřednictvím IPA). Zkuste také k tématu formulovat výzkumnou otázku, která odpovídá principům IPA. Text v rozsahu cca 500 znaků odevzdejte to pondělí 6.11. včetně. Na semináři se budeme věnovat principům vedení rozhovoru v perspektivě IPA a také společné analýze textu."

Četba na následující hodinu:

Kapitola "Metoda zakotvené teorie" Pp. 44 - 74 a Kapitola "Metody diskurzivní analýzy" Pp. 105 - 138,  Řiháček, Tomáš, Ivo Čermák, a Roman Hytych. (Eds.) Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. (Nemusíte číst 100% pozorně celý text - věnujte se především tomu, jak je propojena charakteristika výzkumného přístupu a analýza, inspirujte se ukázkami analýzy).

Doporučená četba:

Esterberg, K. G. 2001. "Making sense of the data" Qualitative Methods in Social Research. Boston: McGraw-Hill. (p. 151–180)
Charmaz, K. 2006. “Memo-writing” and “Theoretical Sampling, Saturation and Sorting” Constructing grounded theory. London: Sage Publications. (p. 42-122)

 
Rozdělení do týmů pro semestrální práci:

V Google tabulce najdete seznam všech lidí v kurzu. Prosím věnujte jí svou pozornost, domluvte se na týmech a vyplňte tabulku nejpozději do úterý 14. 11. 2017, abyste mohli začít společně pracovat. Návrhy témat jsou nezávazné a můžete je do tabulky psát i průběžně - může vám to usnadnit orientaci v tom, koho oslovit.

 

V poskytovně předmětu najdete rešerše dvou textů, které udělali vaši kolegové a kolegyně jako náhradu cvičení zadaného na hodině.
Jde o texty s praktickými doporučeními ke tvorbě výzkumných otázek a vedení výzkumného rozhovoru a můžete s nimi v případě potřeby pracovat, případně si vybrané z nich vložit do terénních deníků.

Agee, J. (2009). Developing Qualitative Research Questions: A Reflective Process. International Journal of Qualitative Studies in Education (QSE), 22(4), 431–447.

Kvale, S. (2006). Dominance Through Interviews and Dialogues. Qualitative Inquiry, 12(3), 480–500. https://doi.org/10.1177/1077800406286235